Jong paard krijgt meer energie: wat nu doen qua training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Jong paard krijgt meer energie: wat nu doen qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:37

Hallo Bokkers, ik wil graag even met jullie klankborden over het volgende:

Momenteel rij ik een Quarter van bijna 4 jaar oud. Hij is sinds oktober 2010 onder het zadel.
Voor die tijd is er grondwerk met hem gedaan en heeft hij lekker vakantie gehad op de wei.
Het rijden gaat erg goed; het stuur, gas en de rem zitten er lekker op. Hij is erg braaf en
heeft er ook altijd zin in. Helemaal ideaal dus :) . Ik rij hem om de dag ongeveer een half uur tot
maximaal 3 kwartier (inclusief in- en uitstappen). We hebben goede begeleiding, waaronder 1x
privéles in de week en 1x groepsles.

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is het feit dat hij meer conditie krijgt en dus ook meer energie.

De laatste tijd heeft hij erg veel 'haast' met rijden; beetje racen, beetje huppelen en vooral teveel
bezig zijn met dingen dan op mij letten. Hij staat hele dagen op de paddock en als ik hem binnen
haal gooi ik hem altijd nog even los in de buitenbak. Daar gaat hij dan volledig uit zijn dak; racen, bokken,
enzovoorts :D . Net of-ie even zijn ei kwijt moet. Dan haal ik hem binnen, rustig poetsen en zadelen en dan
rijden. En zoals gezegd is hij de laatste paar keer nogal druk. Wij denken zelf dat het komt omdat hij
steeds meer conditie krijgt.

Wat nu te doen met al die energie van hem?

Zelf rij ik hem liever niet vaker dan om de dag, omdat ik van mening ben dat een jong paard ook genoeg
rust moet krijgen om alles te verwerken. Ik neig ernaar om de training een beetje op te bouwen van 30 minuten
naar ongeveer 45 minuten om de dag. Eventueel eerst even longeren en dan pas erop.
Waar ik ook aan denk is om de dagen dat ik hem niet rij, iets anders met hem te gaan doen. Bijvoorbeeld
wandelen, grondwerk, longeren, et cetera. Zodat hij wel iets doet, maar niet teveel belast wordt. Of zou dat toch
een beetje teveel worden?

Zouden jullie eens met me mee willen brainstormen? Uiteraard bespreek ik dit ook met mijn instructrice, maar
ik vind het fijn om ook een beetje te klankborden hier :)

Splash_

Re: Jong paard krijgt meer energie: wat nu doen qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:39

Ik zou de dagen dat je niet rijd gewoon lekker wandelen, desnoods grondwerk. Vergeet ook niet dat het voorjaar er aan komt en ze dat al in hun koppie hebben zitten. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:42

BIj ons zijn alle paarden ook een stuk energieker dan normaal. Zou natuurlijk conditie kunnen zijn maar ook 'simepwleg' lentefrisheid.
Qua training kan ik je niet helpn maar ik volg je topic want volgend jaar sta ik in jouw schoenen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:44

@ Splash en troi: dank je wel voor jullie snelle reactie!

Ja, het voorjaar zal inderdaad wel een rol meespelen. Meer paarden op stal hebben het momenteel een
beetje in de bol nu ik erover nadenk :D . Maar goed; het feit blijft dat ik dus een oplossing zoek daarvoor
binnen z'n training. Splash: jij bent dus ook wel voorstander van het 'niet vaker rijden' maar op de andere
dagen iets gaan doen als ik het zo lees.

edit: grappig troi dat ik je nu een keertje tegenkom buiten het westerndeel van Bokt :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:46

:D

Even volledig off topic, maar ik heb een tijdje les gehad op de opa van jouw paard (leos sweet sugar boy) , was een heerlijk beest als jouw pown erop lijkt heb je een wereld paard!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:49

Weet je wat het probleem is :P
Als je de training op gaat voeren wordt hij alleen maar fitter en sterker :') _O-

Ik weet niks van western (al sta ik op een westernstal :+ )...
Ik denk dat je die looplust en dat frisse niet tegen je moet laten gebruiken, maar juist om moet gaan zetten en voor je moet gebruiken.
Die paarden die zoveel zin hebben zijn in mijn ogen de beste, je moet alleen een manier vinden om het positief uit te laten pakken.

Wat voer je?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:51

RT, zeker met zo'n jonkie ben ik er geen voorstander van om vaker te rijden! Ik heb het met die van mij precies zo gedaan toen hij zou oud was als jouw paard nu.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:52

@ Troi: Dan ook even volledig offtopic terug: ik heb heel veel positiefs over zijn opa gehoord!
Zijn mams en paps zijn ook superpaarden. Mijn mannetje is onzettend leuk: heel braaf,
lekker kroelerig (hou ik wel van) en vooral meer nieuwsgierig dan angstig. Ben er dus erg blij mee.
Maarre: ben wel heel benieuwd, dus ik stuur je wel ff pb!

@ Doei: :D Ja klopt; hij moet natuurlijk ook fitter en sterker gaan worden. Maar ja; hoe daar dus
mee om te gaan. Overigens staat dat wat mij betreft geheel los van de discipline hoor! Het feit dat ik
western rij maakt helemaal niks uit. We voeren kuil en basisbrok, hij krijgt 1,5 kg. Niks ernaast.
De DA heeft tijdens z'n keuring in december gezegd dat dat helemaal prima is. Hij krijgt er dus
ook niks naast.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:02

Mijn jonkie was de eerste 7 maanden ohz heel erg kalm, nu begint hij vurig te worden (niet bokken ed. gewoon willen lopen). Ik geef hem iedere 10 meter een opdracht voor ons werkt dat heel goed en zo haal ik ook het beste bij hem naar boven ohz.

Ik vind dat je veel brok geeft. Maar hier kan het niet aan liggen als je dat al lang voert...

Succes

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:19

@ Splash: Ja, dat ben ik wel met je eens.
@ Doei: Nee, dat denk ik ook niet inderdaad. Afwisselend trainen doen we ook. Mmm, dan toch maar iets gaan doen op de 'rijloze' dagen denk ik/