galop: bokken en willen stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

galop: bokken en willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:27

Hallo allemaal,

Ik heb een verzorgpony waar ik soms mee in de bak rij, vooral in de winter.
Ze houdt niet erg van de bak. Dat is wel duidelijk.
Het is een buitenbak met ingang die niet dicht kan en als ze de kans krijgt zou ze er zo uit lopen.

Maar nu het probleem,
Ze loopt in de bak in stap en draf al langzamer dan dat ze buiten doet, maar dat kan ik begrijpen.
Maar in de galop is ze echt lastig. Ik krijg haar niet eens een volte gegaloppeerd.
Ze springt wel redelijk snel aan, alleen na een paar stappen begint ze al te bokken.
Dit zijn geen gemene bokken, het zijn meer eigenwijze bokken, ze zijn niet erg hoog ofzo.
Voor mijn gevoel doet ze dit omdat ze wil laten merken dat ze er echt geen zin in heeft.
En als ik haar niet constant aanmoedig met mijn stem en beenhulpen, houdt ze er gelijk mee op.
Dit allemaal kost mij heel veel energie, en ik heb niet het gevoel alsof het er beter van wordt.
Ik rij heel veel overgangen, ik rij dan ook maar een volte of een zijde in galop.

Ik denk niet dat het een medisch probleem is, aangezien ze het op buitenrit erg goed doet en ook erg lang kan volhouden, en ook aan de longeerlijn is ze veel braver.
Ik had eerst het idee dat ze het moeilijk vond om wendingen te maken in galop,
maar ook als ik alleen op de lange zijde galoppeer bokt ze ook.

Ik weet niet goed hoe ik dit probleem aan moet pakken.
Soms wordt ik echt goed boos op haar en ze krijgt ook wel eens een tik,
maar eigenlijk vindt ik dit toch niet de fijnste manier, en het werkt ook nog eens maar voor twee passen ofzo.

Hebben jullie misschien tips?

Niosan

Re: galop: bokken en willen stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:37

Rustig blijven oefenen. Iedere keer een klein stukje galopperen en dan weer terug nemen. Zorg er in ieder geval voor dat je haar terugneemt en ze er niet uitvalt. Gaat het op de rechte stukken goed, dan langzaam beginnen met een halve volte. Succes ermee.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:26

Dank je wel voor je tips!
Dus met kleine stukken galopperen bedoel je een lange zijde ofzo ?
En wat denken jullie dat ik het beste kan doen als ze een bok geeft,
niet reageren of straffen?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:40

mijn idee is toch echt straffen. Ik heb inmiddels heel wat ervaring met paarden die ergens geen zin in hebben, en straffen heeft op de een of andere manier altijd effect. Na 1 of 2 keer met zo'n paard te hebben gereden (soms sneller) weten ze wel dat ze dat soort geintjes niet bij je uit moeten halen.
alleen is de vraag of dit probleem echt nog iets is van het paard of dat het inmiddels jou probleem geworden. rij jij niet anders, zit je niet anders, geef je geen andere hulpen? als je er zeker van bent dat het het paard is, raad ik je aan om hem er toch echt een keertj door heen te drukken. als ze begint te bokken echt een keer een harde tik met de zweep, en als ze dan weer bokt, weer een tik, netzolang totdat ze doet wat jij wilt. als jij een tik geeft en ze bokt en je doet dan niks verder, "leren" ze dat ze moeten bokken als je ze een tik geeft.
Maar wees ook consequent, langzamer in stap en draf is ook niet gewenst. Als je dit accepteert, kun je niet verwachten dat het paard in de galop wel doet wat je wilt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:40

Gewoon voorwaarts rijden. Hoe meer aandacht je aan bokken besteed hoe meer het om het bokken gaat en hoe minder om het galopperen, terwijl je gewoon moet werken aan het galopperen. Met belonen wat goed gaat bereik je vaak sneller meer dan met straffen wat er fout gaat. Daarbij is het bokken alleen het aangeven dat er iets niet goed gaat.

Er kan een knie probleem achter zitten. Toevallig heb ik daarvoor net de link gegeven aan een ander.

http://www.horseproblems.com.au/stifle_ ... horses.htm

Op deze pagina vind je een hele serie symptomen van slechte knieen en ook oorzaken en hoe het te behandelen, maar er wordt uiteraard welk aan geraden dat er eerst een DA naar kijkt.
Rechtuit werken op een goede bodem om de boel te versterken is belangrijk.
Citaat:
Ride the Horse correctly, all of the time. "Straight" "supple" 'Round" "Over the Back" "From behind" In other words, PROPER DRESSAGE!!!! If you don't know how, stop riding the Horse as you are compounding the problems and go have lessons.

Vertaling: Rijdt het paard correct, altijd. "Recht" "soepel" "rond" "over de rug" , met andere woorden echte dressuur. Als je dat niet kunt, stop met rijden omdat je anders problemen opstapelt en neem les.

Er staan ook tests op om te zien of het echt de achterknieen zijn:
Citaat:
Video the horse being worked and watch it on TV and in slow motion if suspect movement is noticed. /film het paard als het aan het werk is en bekijk het op TV en in slowmotion als een vreemde beweging wordt waargenomen.

Ride the horse, work tight circles on both leads. /rijdt het paard op krappe cirkels beide kanten op.

Reverse the horse. /zet het paard achterwaarts

Ride it down a steep hill. /rijdt een steile heuvel af

Jump it. /spring ermee

Have it X-Rayed /laat rontgenfoto's maken

Insist upon the horse engaging and carrying it's weight on the inside hind leg. /zorg dat het paard bij elkaar gereden wortd en het gewicht op het binnenbeen neemt

RIDE THE HORSE CORRECTLY /rijdt het paard correct.

Je kunt dus even testen.

Verder idd alleen een lange zijde of een halve grote volte rijden (dus flauwe boog feitelijk)
Ik ben op dit moment met mijn hengst bezig met het galopprobleem. Het is bij hem geen onwil maar onbalans en spierzwakte en dat is het 99 van de 100 keer als een paard niet goed wil galopperen.

Rechtuit is geen probleem dan, het gaat juist om galopperen in een kleine ruimte of op een volte of de hoek om dat ze moeilijk vinden.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:46

FrannieTJE schreef:
mijn idee is toch echt straffen. Ik heb inmiddels heel wat ervaring met paarden die ergens geen zin in hebben, en straffen heeft op de een of andere manier altijd effect. Na 1 of 2 keer met zo'n paard te hebben gereden (soms sneller) weten ze wel dat ze dat soort geintjes niet bij je uit moeten halen.
alleen is de vraag of dit probleem echt nog iets is van het paard of dat het inmiddels jou probleem geworden. rij jij niet anders, zit je niet anders, geef je geen andere hulpen? als je er zeker van bent dat het het paard is, raad ik je aan om hem er toch echt een keertj door heen te drukken. als ze begint te bokken echt een keer een harde tik met de zweep, en als ze dan weer bokt, weer een tik, netzolang totdat ze doet wat jij wilt. als jij een tik geeft en ze bokt en je doet dan niks verder, "leren" ze dat ze moeten bokken als je ze een tik geeft.
Maar wees ook consequent, langzamer in stap en draf is ook niet gewenst. Als je dit accepteert, kun je niet verwachten dat het paard in de galop wel doet wat je wilt.

Ze rijdt langzamer in stap en draf dan buiten, maar dat komt eigenlijk omdat ze buiten gewoon extra snel is. Dat ze wat minder energiek is in een bak begrijp ik wel, maar ze loopt niet te sjokken door de bak ofzo.
Ik heb het wel eens op die manier gedaan (met tik na een bok) maar dan kom ik met haar in gevecht, en dat vindt ik toch niet een fijne manier. En de kans bestaat ook dat zij het wint. Dat ga ik tegen door als ze het een paar stappen goed doet, ik meteen stop met galopperen. Maar toch, ik zou het liever op een andere manier doen dan te blijven tikken, of op een andere manier straffen?

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:50

Lusitana schreef:
Het is bij hem geen onwil maar onbalans en spierzwakte en dat is het 99 van de 100 keer als een paard niet goed wil galopperen.

Rechtuit is geen probleem dan, het gaat juist om galopperen in een kleine ruimte of op een volte of de hoek om dat ze moeilijk vinden.

Dus ik zou inderdaad om de onbalans en spierzwakte wat te verbeteren alleen lange zijdes moeten rijden?
Het is natuurlijk zo dat ik buiten alleen rechtuit galoppeer.
Maar dan bokt ze nooit, en als ik in de bak rechtuit galoppeer eigenlijk bijna altijd.
Dan maak ik ook geen bocht, dus dan zou ze eigenlijk de zelfde moeite moeten hebben in de bak en buiten met galopperen, toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:10

Ze weet niet van te voren dat ze niet de bocht om moet en het is voor haar wel aan te nemen dat ze op een gegeven moment de hoek om moet in een rijbaan. Buiten weet ze dat ze niet plots de hoek om moet in galop.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:01

Lusitana schreef:
Ze weet niet van te voren dat ze niet de bocht om moet en het is voor haar wel aan te nemen dat ze op een gegeven moment de hoek om moet in een rijbaan. Buiten weet ze dat ze niet plots de hoek om moet in galop.

ja dat is waar, daar had ik niet aan gedacht ;)

Jaimyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:35

Misschien een keertje na laten kijken?
het kan dat het zadel drukt tijdens galop sprongen en dat ze daarom zo reageert ;)

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 13:42

Jaimyx schreef:
Misschien een keertje na laten kijken?
het kan dat het zadel drukt tijdens galop sprongen en dat ze daarom zo reageert ;)

ja maar ze doet het niet buiten, dus ik weet niet of het daar wel aan ligt

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:34

Laat hem eens heel hard naar voren galoperen.
Dat heb ik ook op een paard die moet er gewoon even door heen. ;)