Geschikt voor overgang van pony naar paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Geschikt voor overgang van pony naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:27

Deze term zie ik geregeld bij advertenties staan.
Ik vind het zo'n onzin term.

De ene ponyruiter is de andere niet dus past het ene paard wel bij de ene ponyruiter maar niet bij de andere.

Anoniem

Re: Geschikt voor overgang van pony naar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:36

Dan kun je ook termen als 'springt erg goed' wel gaan bediscussiëren want als je daar niet de juiste ruiter opzet gaat 'ie ook staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:40

En wat dacht je van 'superbraaf'??
Of 'makkelijk te rijden'?
'Braaf in omgang'?
'Super gangen'?
'Geweldig springvermogen'?

Zijn allemaal nogal discutabele termen, wat de een braaf vind is voor de ander onopgevoed of dodelijk saai en wat de een makkelijk te rijden vind vind de ander hangend op het bit en niet vooruit te branden. En als het om gangen gaat; met de staart over de rug, neus in de lucht, dikke onderhals en knieactie is voor de één een prachtige draf terwijl een ander het waardeloos vind.

Zo kun je overal wel over beginnen :P
Zulke dingen lees ik altijd overheen, als ik iets wil weten vraag ik wel naar foto's of filmpjes.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:45

ja maar wat maakt een paard een goede overgang van pony naar paard..
braafheid? niet altijd nodig.. sommige ponyruiters hebben veel ervaring
klein.. niet alle ponyruiters zijn klein meer

ik weet het niet..
@sonja.. zit ook wat in.. maar ja als je paard los goed kan springen.. daar kan ik nog wel eisen bij bedenken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:49

Dan zou ik eerder denken aan makkelijk te zitten gangen want dat is toch vaak de grootste 'schok' als je van pony's naar paarden gaat, zeker als je terecht komt op een dressuurgefokt paard kunnen die gangen enorm zijn in vergelijking met zo'n vlakke en kleine ponypas.
En verder ligt het aan ervaring van de ruiter inderdaad maar denk dat er ook braafheid mee bedoeld wordt, als je al ervaren bent ben je ook niet perse op zoek naar een paard wat 'geschikt is voor overgang'.

Maar andersom heb je ook pony's die geschikt zijn voor overgang, zouden mensen eens op moeten letten :P

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:02

Meestal wordt daar inderdaad mee bedoeld dat het hier om een betrouwbaar paard gaat.
De meeste ouders zijn zelf wat bang als hun kind op een paard gaat rijden. En inderdaad het ene kind is het andere niet, maar een jongere met meer ervaring en talent gaat zelf wel op zoek naar iets anders. Mijn vorige paard was echt het type ideaal voor de overgang van pony naar paard, waarom? bomproof, 1.65 dus geen gigantische reus ineens, goede springer, basisdressuur zat er prima in, veel wedstrijdervaring, topkarakter en dergelijke. Meestal gaat het dan om de combi braaf paard met goede mogelijkheden voor de basissport (en evt meer afhankelijk van ruiter). Dat gevoel krijg ik in ieder geval bij het lezen van advertenties met dit erin vermeld en daar heb ik me zelf ook op gebaseerd bij de verkoop van mijn paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:26

Een damespaardje, mogelijkheden voor de sport, met niet al te grote opwaartse bewegingen die makkelijk te overtuigen is om voor je aan het werk te gaan. Dat versta ik eronder.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:37

Er staan in de meeste advertenties inderdaad heel wat discutabele termen inderdaad. Wat voor de een verkeersmak is is het voor de ander misschien niet (de één verstaat daar misschien onder dat een paard in de buurt van verkeer bomproef is, de ander verstaat eronder dat er geen al te gevaarlijke dingen gebeuren in de buurt van verkeer) enzovoorts.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:38

geschikt voor overgang pony paard doelt volgens mij op het feit dat het een fijn te rijden paard is.
Niet lastig? Ook voor de wat jongere ruiter :)>

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:46

Ik denk niet dat het "Niet lastig" betekent, pony's kunnen ook verdraaid eigenwijs zijn :P

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:43

ik denk ook dat het gewoon wilt zeggen dat het rustig paard is

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:34

Ik denk idd dat het niet lastig betekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:11

Volgensmij betekent het niet lastig.. :j