20 jarige merrie wil alleen maar rennen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjtal

20 jarige merrie wil alleen maar rennen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:56

Ik, een voor de tweede keer beginnende ruiter, heb een verzorgpony die al 20 jaar is. Sinds kort rijd ik op een ander paard en les ik daar ook mee. Daar leer ik weer de basis, maar dan goed. Ik merk op mijn andere verzorgpaardje dat zij eigenlijk niet zo goed luistert en ik ,hetgeen wat ik net geleerd heb op het andere paard, niet bij haar uit kan voeren.

Daisy (de 20 jarige merrie) trekt ontzettend aan de teugels. Ik probeer mijn balans goed te houden, maar doordat ze trekt, hang ik meer aan de teugels en raak ik snel uit balans. Ik heb geprobeerd om telkens als ze in een galop wilde gaan, mezelf lang te maken en een ophouding te geven met de teugels. Opzich werkte dit wel, maar ik vond het behoorlijk frustrerend.
Steeds als ik de goede houding had, ging mevrouw ervandoor. Iets meer teugel, iets meer ontspannen en weg was ze.

Ik denk dat Daisy vaak haar zin krijgt. Ze rent het liefst en verder krijgt ze geen training of wordt er niet (meer) op haar gelest. Heeft iemand tips voor mij, dat ik haar wat meer kan laten doen wat ik wil. Op dit moment is het nog een strijd. Haar een rondje laten rennen is voor haar een beloning en dat doe ik ook zodra ze het goed heeft gedaan.

Alvast bedankt voor de bruikbare tips ;)

Zoe_97

Re: 20 jarige merrie wil alleen maar rennen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:10

dit paardje probeerd je uit
dit is duidelijk geen beginerspaard
waarschijnlijk is ze altijd door een veel betere ruiter gereden waardoor ze jouw nu uitprobeerd

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:13

Probeer veel overgangen te rijden met behulp van je zit en probeer zo weinig mogelijk met je handen te doen. Ik zou der niet laten rennen, maar juist alleen belonen met je stem. Zodra je merkt dat ze maar een klein beetje luistert in het begin al belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:14

Moeilijk om er met zo weinig informatie en zonder het te zien een beeld van te vormen.
Het kan zijn dat dit dier zoals Olafgek al zegt helemaal niet geschikt is voor beginnende ruiters, omdat ze vrolijk haar eigen feestje gaat vieren als de ruiter niet duidelijk de baas is.
Maar zonder het te zien kan ik ook niet uitsluiten dat het paard misschien ergens last van heeft (tanden, zadel, ruiter?) en wat wil vertellen met dat trek- en rengedrag...

Is het geen optie je instructeur eens mee te nemen naar je verzorgpaard voor een privelesje op locatie?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:15

niet laten rennen als beloning, dat is ook erg onduidelijk tegenover het paard. Ze mag het niet, en dan weer in eens wel, en dan weer in eens niet. Consequent zijn is de key!

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:29

Ik bedoelde rennen als beloning meer van: Als ze goed luistert naar mijn hulpen en ze het goed doet, natuurlijk beloon ik haar ook met mijn stem, dan geef ik haar ook een keer aan dat ze nu in galop moet. En dat vindt ze heerlijk, maar dan is het wanneer ik het wil. Zo bedoelde ik het meer :)
Ik had het al gevraagd aan mijn instructeur, maar dat doet ze niet meer ivm haar kinderen thuis etc.
Ik vraag haar wel om advies en dat probeer ik dan nu weer uit. Het klopt dat ik weer een beginnende ruiter ben en ik ook nog veel moet verbeteren aan mezelf. Ik ga zeker oefenen met mijn houding en met overgangen rijden. Ik heb verder geen idee van het verleden van het paard. Haar eigenaar is jonger (ook 20) en ze heeft Daisy al 4 jaar. Daisy heette trouwens eerst Ray, maar dat is Daisy-Ray geworden en nu roepnaam Daisy. Misschien dat iemand haar kent?

Sjtal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:44

Vandaag heb ik weer op haar gereden en het ging al beter.
Ik heb haar eerst gelongeerd, ze ging als een gek, maar ik denk dat ze de auto's op de snelweg ook een beetje eng vindt.
Even wat meer informatie;
Sinds oktober 2010 staat ze op een nieuwe stal, vlak langs de snelweg. Ze ging toen ook van de wei (bij vorige plaats) naar de stalling. Nu blijkt ze in de winter altijd wat rusteloos te zijn volgens de eigenaar, zij rijdt zelf niet zo graag in de wintermaanden.
Ik ben Daisy gaan verzorgen vanaf de zomermaanden, toen had ik dit probleem niet, ook niet in de bak. De bak bij de vorige stalling was veel groter (dressuurbak) en lag erg rustig, geen verkeer. De bak (klein) bij de nieuwe stalling ligt naast de b-weg met een slootje ertussen en aan de andere kant een stuk weide en de snelweg. Ik vind haar hier veel schrikachtiger en heb zelf altijd het idee dat ze het wat spannender vindt.
Ik ben benieuwd of ik ook verschil ga merken als ze straks weer op de wei staan.
Vandaag ging in elk geval al een stuk beter. Nadat ze even wild was aan het longeertouw, kreeg ik haar weer gerust en luisterde ze redelijk goed naar mijn commando's, daarna heb ik in de bak vooral geoefend met draven en stappen. Na veel wisselingen merkte ik dat ze steeds rustiger aan ging doen. Ik ga nog lekker met haar oefenen.
Meer tips zijn welkom!
:)