Vienus & Mieps eerste oefendressuurwedstrijd -> 201 punten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Vienus & Mieps eerste oefendressuurwedstrijd -> 201 punten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:22

Eerdere topic waren de foto's bijna niet te zien, dus na overleg met een mod hier een nieuw met fatsoenlijke foto's :D

Vandaag gingen we met de halve stal gezellig met de vrachtwagen naar onderlinge/oefendressuurwedstrijd in Zuidlaren :D

Stress alom natuurlijk, want eerste wedstrijd voor mij en Mieps en meteen gewoon op vreemd terrein met een nogal hieperdepieper paard wat niet houdt van wachten := Maar ze gedroeg zich de hele dag voorbeeldig, ben echt heel trots op haar! Paard is duidelijk ook fan van wedstrijden en laat zich héél erg graag zien, dat scheelt!

Paspoortje:
Romy a.k.a. Mieps
KWPN (Balzflug x Zuidhorn)
Eerder op hoog niveau in de dressuur gelopen, daarna fokmerrie geweest, nu als recreatie-leerpaard bij mij terecht gekomen.
Karakter: enorm werklustig, sensibel, bijdehand en laat héél graag zien hoe gaaf ze wel niet is
Ikzelf nooit eerder officieel gestart, op landelijke studentenwedstrijden M gereden.
Combinatie sinds september 2009, echter daarvan alles bij elkaar dik een half jaar blessuretijd gehad en sinds oktober 2010 voorzichtig weer aan het trainen. Miep is ook nog erg veel paard voor mij, ben druk bezig haar te leren mannen :o We hebben wekelijks privéles.
Wedstrijd nu was B-dressuur :)

Eerdere topics:
[RIJ-ITP] Vienus & Mieps gaan vooruit! Incl. Kerstmutsentraining :D
[RT-HAW] Na lange tijd eindelijk weer eens witte Mieps @ work!

Verslagje:
Ondanks een klein beetje gestuiter bij het opstappen en de paar minuten daarna (plus allemaal spannende hinnikende paarden overal :+ ) was Miep verbazingwekkend rustig bij het losrijden. Lekker wat op het gemak stellinkjes gevraagd en dergelijke met veel voorwaarts-neerwaarts om haar zo rustig te houden en wat los te werken, zodra ik teveel ga vragen wordt ze namelijk erg heet en kan ik er niks meer mee. Maar de volgende keer mag ik wel meer gaan vragen bij het losrijden, dit was waarschijnlijk iets té braaf.

In de proef vond ik zelf dat er heel veel spanning was, ze houdt haar rug dan erg strak. De meeste foto's laten dat minder zien dan dat het was, maar daar is ze qua beeld erg bedrieglijk in. Daardoor heb ik teveel afgewacht en te weinig gereden, en dus héél veel punten laten liggen. Puntje voor de volgende keer: rijden :D
De middendraf (Miep's specialiteit) ging helaas niet denderend, ze kan veel meer. Ook door de strakheid in haar lijf een fout plus veel stuiters in de linkergalop, wat ik al zag aankomen maar helaas niet opgelost kreeg door even door te vragen. Halsstrekken en halthouden daarentegen gingen voor ons doen fantastisch, ben ik echt trots op! Ze bleef braaf bij me, zakte fijn en bij het halthouden stond ze zowaar STIL _/-\o_
Dus: al met al niet het idee dat het echt goed was, maar ben toch blij met het verbeterde beeld wat ik zie en nondeju wel enórm trots op mijn brave toppaard <3 Nu al zin in de onderlinge bij ons op stal in april :D
Daarnaast de proef echt leren afwerken, hoekjes rijden, voltes, en die dan ook gebruiken om Miep lekker door aan het swingen en op mij gefocust te houden.
En qua houding zijn er ook nog wel wat dingetjes te zeggen :=

Algemeen jurycommentaar:
- stelling/figuren beter afwerken
- paard heeft veel talent, amazone moet het nog meer in goede banen leiden
- fijne proef om naar te kijken *\o/* (kreeg ook live nog erg positieve opmerkingen over mijn paard van de jury en schrijfster, superleuk :) )
- en 201 punten plus de eerste plaats *\o/*

Foto's:

Miep is wit en ziet het wel zitten :D
Afbeelding

Ze ziet er echt zó goed uit tegenwoordig :):)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XSNLENDJ.jpg

Knap koppie met mega-oren <3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZR77R34.jpg

Losrijden draf
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SJHLZOSZ.jpg

Afbeelding

Losrijden stap
Afbeelding

Zenuwachtig wachten
Afbeelding

Proef:

Drafje linksom
Afbeelding

Drafje volte rechtsom
Afbeelding

Drafje waarbij de spanning wat voelde ook goed te zien is :=
Afbeelding

Middendraf (moet VEEEEEEL meer! Durven rijden Vienus...)
Afbeelding

Halsstrekken in draf (moet meer, maar was al lang blij dat ze bij me bleef ipv weg te rennen, zeker omdat ik zelf naar voren duik)
Afbeelding

Middenstap
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZN4GOM3W.jpg

Volte draf doorzitten (moet nog erg aan geoefend worden, zet mijn rug vast dus de hare ook, geeft enorm veel spanning)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XRAY8NLS.jpg

Rechtergalop
Afbeelding

Linkergalop met miscommunicatie :o
Afbeelding

Linkergalop gecorrigeerd
Afbeelding

A Afwenden in stap
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KWRX4FKX.jpg

Afgroeten (waarbij Miepje haar best doet haar snoet naar de jury te steken, gek peerd Maar ze staat stíl! :):) )
Afbeelding

Barst maar los, maar hou het wel sociaal graag :D

Nienke96

Re: Vienus & Mieps eerste oefendressuurwedstrijd -> 201 punten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:21

Ziet er super uit!!
Hoe oud is Miep (leuke naam :+ :Y) )

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:36

Wat een leuk koppie zit er op zeg!
Ziet er erg netjes uit hoor! Gefelciteerd met jullie eerste plaats!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:45

ah een nieuw topic :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:46

Dank jullie wel :)

Miep is 12, ze wordt binnenkort 13 :j

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:06

Ziet er goed uit!
Wat is je paard trouwens wit! :P

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:09

Allereerst; leuk paard!

Het ziet er naar uit dat je je handen (polsen) vast zet. Weinig beweging te zien in ieder geval. Zorg ervoor dat je het luchtig houdt, ontspan je polsen. Denk eraan netjes rechtop te zitten, je hangt lichtjes naar voren. Dan als laatste opmerking, zorg dat schouder, heup en enkel op 1 lijn zitten, kortom onderbenen iets naar achter.

Succes!

karlijnup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:19

netjes hoor en niks beters om te leren rijden op een paard met de knopjes erop. hopen dat je de volgende keer op een wedstrijd wat meer kan ontspannen en erin geloven dat je paard je er doorheen sleept. veel plezier met je mooie paard

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:32

vind dat je hem super goed rijd! Eindelijk weer eens iemand die zijn paard echt netjes aan het lopen krijgt zonder hulpteugels, sporen,zweep etc.
Heel veel succesnog!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:19

mooi wit paard..

kost je vast veel werk om haar zo wit te krijgen :P

vind het er opzich heel netjes uitzien alleen ze mag nog iets meer ontspannen..
en jij ook, geniet van het rijden en durf te ontspannen want het ziet er super uit!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:23

Thanks allemaal :D

Het heeft een bult Biotex, Badedas, Cowboy Magic en omaatjesshampoo gekost voordat ze zo wit was ja :') Het is een buitenpaard, dus inmiddels ziet ze er alweer uit als een heerlijk varken :D

De ontspanning die er nog veel meer inmoet herken ik duidelijk, daar zijn we dan ook hard mee aan het werk :j Het is een wisselwerking tussen Miep en mij, we 'moeten' beide teveel in plaats van vanuit de ontspanning lekker te leren rijden en bewegen. Daarnaast is Miep heel sensibel en ik niet erg stabiel of verfijnd/snel in mijn hulpen nog, dat wekt ook wat spanning op door miscommunicatie.

Wat mij wel opviel is dat Miep zodra er een wedstrijdsituatie is héél braaf op mij wacht en niet gaat stuiteren, terwijl in de training (en met name met een proefje oefenen, instructrice begint te lezen en de strakke krul gaat erop plus pootjes de lucht in := Ze was ook uiterst verbaasd dat het niet A-X binnenkomen, X groeten was _O- ) ze vaak erg gaat showen en zo veel spanning en rennerigheid opbouwt- en vergeet dat ik er ook nog ben :+ De beetjes ontspanning die ze had heeft ze me nu letterlijk aangeboden, terwijl ik daar met trainen echt zelf aan moet werken. Ze geeft zich in een echte wedstrijdsituatie veel meer "over" aan haar ruiter en is veel vergeeflijker dan normaal naar mij toe (ik moet in de training echt niet zo voorover gaan zitten als ik nu m.n. in de proef deed, dan ga ik met 300 km/u door de bak :') ). Grappig, ben het andersom gewend. Maar is dus fijn om te weten dat ze juist in zo'n echte proef hetgene aanbiedt wat we van haar willen, daar ga ik de volgende keer meer gebruik van maken :j (Wanneer ik vanuit die ontspanning echt de leiding neem en eraan rijd breidt die ontspanning zich namelijk vrij goed uit. Ik moet niet proberen vanuit spanning op mijn strepen te gaan staan, die bouwt zich dan juist op. It's a fine line, en Miep's gebruiksaanwijzing is ondanks/door haar enorme werkwilligheid ongeveer een boekwerk vol :)) ). Dat gebruiken is ook heel goed voor de training an sich, aanvoelen waar we nou echt naartoe willen en dat dan ook proberen te bevestigen.

En het is heel opvallend: losrijden zit ik redelijk recht, en zodra ik ga wachten voor de proef versterkt mijn stoelzit/voorover hangen/handjeshouding flink om in de proef dan nog een graadje erger te gaan worden :+

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:34

leuk paard, nette combinatie & een leuk chabrak. heb eigenlijk weinig comentaar!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:16

Wat een super leuk paard :)
Ze is echt heel wit :P(hoe krijg je haar staart zo wit ?)
Die miscomminucatie in de linkergalop lijkt net een momentopname van een pirouette :P
een paar tips,
je moet je tenen wel naar binnen houden en je hakken omlaag:)

Beau_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:54

Ziet er leuk uit hoor! Ik denk ook dat je minder bang mag zijn, want je hebt een prachtige witte knol onder je kont!
Denk er trouwens aan om achterover te zitten en je hakken uit te drukken en dan komen jullie vast heel ver :D

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:23

hee, ziet er goed uit hoor! Netjes voor de eerste wedstrijd:)

Het lijkt vanaf de foto's alsof je erg strak bent in je armen..
Probeer je schouders en polsen ietsje minder strak te houden.

Lang bezig geweest met poetsen? hihi
offtopic: Da's bij manege laarwoud of niet?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 13:43

Ik ben op zaterdag al begonnen met poetsen en wassen := Waarna Miep zich even heerlijk in de eerste de beste modderpoel in de paddock wentelde, zodat ik zondagochtend ook nog wat te doen zou hebben :+ Maar ook mét modder vindt ze zichzelf nog steeds het mooiste paard op aarde dus dat scheelt (geef haar groot gelijk <3 :P ) :D

Het is bij Laarwoud inderdaad :j Prima plek, jammer van de regen!

Armen/schouders en polsen te strak is waar, ga er weer eens goed op letten want werkt juist averechts zo :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:17

Dat ziet er al heel netjes uit voor de B!
Ik zou wel wat meer gaan bepalen hoe je haar instelt, in de proef rijdt je haar behoorlijk in de oprichting (niks mis mee zolang ze goed over de rug blijft) en in het losrijden zou ik haar graag wat dieper ingesteld zien dat ze die rug echt goed gaat gebruiken, daar heb je zodra je weer meer opricht ook weer profijt van.
Je armen mogen idd veel losser en verender worden en in je beenligging mag je voor het ideale nog wat secuurder worden, maar ik vind wel dat je er op de meeste plaatjes echt keurig opzit.
Het laatste wat ik zie is de lengtebuiging. Voor het B oke, maar met oog op je vooruitgang: probeer om haar nog meer te plooien in de ribben, dat je echt het gevoel krijgt dat ze zich hol om je been maakt.
Maar nogmaals: voor de B ziet het er goed uit hoor, commentaar is vooral omdat je je verder wilt ontwikkelen dan de B neem ik aan. ;)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:52

Gefeliciteerd met je mooie punten, je hebt het goed gedaan dus :) Je mag wat meer rechtop gaan zitten, want je zit nu met je bovenlichaam wat te ver naar voren, maar dat geef je zelf ook al aan. En het lijkt me fijner rijden als je je voeten ietsje verder in de beugels doet (dan heb je wat meer steun), maar dat is natuurlijk net wat je zelf prettig vindt. Succes samen met je mooie paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:53

Leuk om Miep weer eens te zien!
Fijn dat je mij op je topic attenderde, vind Miep er top uitzien.

Je bent ook lekker aan het rijden zo te zien (ook al blijft het moeilijk te beoordelen van foto's)
Langzaam aan worden jullie steeds meer combi.

Omdat het er bij hoort even wat kleine tips (eigenlijk niet nodig, je weet waarschijnlijk prima wat ik zou zeggen ;) )

Handen netjes naast elkaar houden, vooral tijdens het halsstreken valt mij op dat je je handen ongelijk draagt.
Over de ontspanning is voldoende gezegd, dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.
Blijf ook goed werken aan het los laten van de kaak, daar begint vaak de spanning en kan je dus snel voelen aankomen en oplossen.

Succes met haar en ga je nu straks ook voor het officielle? Qua punten moet dat toch prima gaan lukken, die zijn keurig.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:44

Thanks voor de tips weer allemaal! :)

@ Uriëlle: We zijn inderdaad in elk geval in de training bezig haar dieper in te stellen, ze laat net dat laatste stuk hals onderaan (plus dus het eerste stuk rug) niet zo makkelijk los. Als ik haar heel rond en diep rijd (té rond en diep, maar goed als het werkt dan werkt het) dan laat ze net dat laatste stuk ook los. Maar dat is pas iets van de laatste twee weken en vind ze heel moeilijk (lichamelijk gek genoeg niet, het probleem zit hem echt mentaal), dus in het losrijden bij de wedstrijd kreeg ik dat vertrouwen nog niet. Maar het is zeker iets waar we aan werken, zoals ze nu in de oprichting loopt houdt ze zich in dat stuk nl. nog veel te strak. Ziet er mooi uit met die zwaaiende beentjes erbij, maardoor kan ik in elk geval niet doorzitten dus da's echt nog niet goed :P
Het is inderdaad wel de bedoeling verder te komen dan de B ja :D De lengtebuiging linksom vooral is echt nog een probleem. Ben nu bezig veel stellingen te rijden en wisselen, schoudervoor/schouderbinnen, voltes vergroten en verkleinen etc. en daarmee begint ze nu langzaamaan die ribben los te laten. Het gekke is dat ze echt zo buigzaam is als een elastiekje, maar ze "geeft" zich nog niet genoeg zeg maar. Pas wanneer ze in haar koppie ontspannen is kun je haar bij wijze van spreken alle kanten op vouwen, en dat vindt ze het meteen zó heerlijk om te laten zien hoe soepel ze wel niet is. Maar zie die mental state bij haar maar eens te bereiken, da's nog goed lastig := Stresskip dat het is :(:)

@ Nienke: leuk dat je even kijkt! :) Ik kan me je punten inderdaad wel indenken, ik zie ze zelf duidelijk zitten inmiddels, hoor je ze nog zó zeggen (maar het dóen, poeh hee daar blijf ik mee worstelen :)) ) :D
Ik wil heel graag officieel gaan starten, ik denk dat ik Miep daar ook een gigantisch plezier mee doe. Die had de dag van haar leven zondag, show show :D Maar vooralsnog weer een gebrek aan vervoer, ik hoop ergens dit jaar dat opgelost te hebben en zodra het mogelijk is vraag ik een startkaart aan!

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:16

hey,

wat een leuke combi zijn jullie! probeer je handen naast elkaar te houden op sommige foto's houd je ze erg breed. (op andere heb je ze wel netjes). als je zo naar voren valt probeer dan je bekken naar achter te kantelen zodat je recht zit.
verder ziet het er al heel netjes uit!

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:23

En ik mocht er getuige van zijn :) goed gedaan MIEP! <3
Vientje, roggel vervoer en ga starten!! Veel liefs van nummer 2

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:37

Hee SuperSnuit, jij ook hier :D :)) Vooralsnog staan alleen de onderlinge (plus ons meertal, go wij *\o/* ) en de TREC op het programma, maar wie weet...doe mijn best!!

@ miepje21: leuke naam :D Bekken kantelen is een goeie, ga ik onthouden.

We zijn nu aan het oefenen op doorzitten met daarbij de losheid bewaren, dus ik pijnig mezelf nu met zonder beugels rijden. En hoezee, dan zitten we zowaar rechtop met de benen wat langer en meer naar achter _/-\o_ Tenzij Miep een diagonaal ziet en bedenkt te gaan strekken, dan kantel ik opeens achterover :') Zucht, wat is paardrijden toch moeilijk...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:21

of als ze ineens een enge kar of pony ziet :P
Knap dat je zonder beugels durft te rijden met de streken die Miep zo af en toe aanhangt!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:25

Hihihi, ja in die gevallen hang ik naar de zijkant langs de loodlijn, dus alle varianten zijn mogelijk bij mij :') Ik ben er ook maar toe overgegaan om altijd het hek van de bak dicht te hebben voor als madam het weer op haar heupen krijgt, dan kan ze in elk geval niet zo makkelijk brokken maken mocht ze me per ongeluk kwijtraken. Het is een schat van een beest en er zit geen haar kwaad aan (daarom durf ik ook gewoon zonder beugels of gekke dingen doen zoals een TREC-debuut met mijn stuiterbal :D ), maar met haar gestuiterbal ben ik toch geregeld blij dat haar mega-oren me in de weg zitten voor een snoekduik naar de grond...maar daar leer ik wel van zitten zullen we maar zeggen :)) En langzaamaan komt er ook meer vertrouwen, gewoon veel doen. Er zijn een hele hoop dingen die we nu normaal vinden waar ik een jaar geleden met haar nachtmerries van zou hebben gehad in ieder geval!