Spirit van't Karlshof (Justice H.R.) 3,5jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Spirit van't Karlshof (Justice H.R.) 3,5jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:45

Eerst een beetje info over ons:

Spirit (Justice H.R.) is een new-forest en word in juni 4 jaar en is nu pas recent onder het zadel van begin November toen is hij zadelmak gemaakt.
Dus zijn nivaeu is echt beginnelingen-zadelmak.

Spirit is heel leergierig en ook heel slim! Hij pakt alles zeer snel op! Hij word niet zoveel gereden max 2x per week en dat zo een 20' (incl. instappen en uitstappen)

Het is mijn eerste maal dat ik een jonge pony opleer, maar met Spriet is het heel leuk en leerrijk!
En een heel groot verschil ivg met mijn paard van 1.70.

Wat ik momenteel het belangrijkste vind is dat hij ontspannen loopt over de rug, hij heeft heel snel de neiging eens hij zijn hoofd naar omhoog zwiert zijn rug helemaal weg te drukken. Ook bij de overgangen drukt hij zijn rug steeds weg.

Momenteel zijn dit dus onze werkpunten:
- ontspannen over de rug
- op links blijft hij met een rechts buiging
- bij de overgangen erop letten dat hij ontspannen blijft
Momenteel vind ik dit het belangrijkste om aan te werken.

De reden waarom ik foto's post is omdat ik graag tips zou ontvangen.

Hier de foto's:

instappen:
Afbeelding

drafje:
Afbeelding

Afbeelding

spanning na het wegdraven:
Afbeelding

even ontspannen in stap:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En dan op de linkerhand een groot verschil hij spant zich op en blijft rechts gebogen in zijn lichaam. En gaat hij zich gaan opkrullen.
Afbeelding

Afbeelding

En een heel groot verschil of ik blijf zitten in de gallop of in verlichte zit gallopeer!
Momenteel ga ik blijven in verlichte zit galloperen, tot hij meer zijn evenwicht heeft onder het zadel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er bewust van dat ik te groot ben maar helaas is Spriet te zenuwachtig en eenkennig.
Zoals gebleken is dit weekend toen een meisje van 11jaar hem reed, paniekeerde hij
Momenteel zijn we op zoek naar een gepast ruitertje voor hem.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Spirit van't Karlshof (Justice H.R.) 3,5jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:48

Ten eerste vind ik je echt niet te groot hoor. :)
Verder wel een hele leuke pony en ik vind het er netjes uit zien voor die leeftijd!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:49

Leuke pony.
Ik vind je niet heel veel te groot, dat valt wel mee.

Probeer wel recht op te blijven zitten, en je handen niet vast te zetten ;)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:51

ik vind je ook niet te groot hoor!
vind dat je hem erg netjes rijd!
erg leuke pony ook! ik hoop dat je snel een geschikt ruitertje vind!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:52

Leuke pony!

Ik vind alleen je handgebruik niet fijn om te zien, je trekt je handen echt ver naar achter en zet ze letterlijk op het zadel neer.
Daardoor ziet het er wat ´trekkerig´ uit.

Probeer je handen naar voren te zetten en omhoog te houden, doe het voor je gevoel maar eens overdreven!
Dan zou ik nog niet eens zozeer naar het hoofd kijken maar gewoon actief vanuit het achterbeen en je handen goed naar voren zetten.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:28

Leuke pony :) Ik vind je trouwens ook niet te groot. Let alleen wel op dat je je handen niet vast zet en dat je voor je uit blijft kijken. Verder vind ik het er netjes uit zien als hij nog maar pas onder het zadel is, succes nog! :)

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:00

Wat me opvalt is dat je veel naar je paard blijft kijken
Ietsje meer kijken naar waar je heen rijdt, dus ietsje minder naar je eigen paard is mijn tip :) .

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:13

Te groot valt erg mee.
Probeer wel dat hij naar je teugel blijft lopen, nu zie je heel vaak een teugel losvallen. Ook de stapfoto vind ik juist niet ontspannen. Je zou daar meer de teugel kunnen meegeven zodat hij zijn hals wat kan uitschuiven (zoals bij de 1e foto)
Verder is het inderdaad km maken om bijv de overgangen gemakkelijker te krijgen.
Probeer zelf iets meer rechterop te zitten.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:09

Ik vind je niet echt te groot voor je pony hoor! Probeer vooral gewoon zelf te ontspannen. Je hand ziet er af en toe best streng uit. Bedenk je dat het nagefelijk rijden vanuit ontspanning moet komen en niet vanuit druk ;) heel veel succes nog

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:34

Je bent inderdaad niet te groot hoor. Zorg dat jij ontspannen blijft als je pony zich gaat spannen. Dan krijg je den ontspanning vanzelf weer terug. Ook moet je je handen veel meer dragen en zorgen dat je wel contact houdt met de mond. Verder vind ik dat hij al erg netjes loopt voor een pony die pas zo kort onder het zadel is.

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:56

Hee! ik heb het idee dat je je handen wel iets hoger kunt houden. En hebben jullie egt muntjes in de bak liggen? Je kijkt volgensmij wel een beetje veel naar beneden. Maar verder ziet het er super uit!!!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:08

Ik ben mss niet van lengte te groot maar ik merk wel aan hem dat hij het toch wel lastig heeft met mijn gewicht.

Het mag dan niet zo lijken maar eigenlijk is hij heel licht in de hand, hij reageert heel fel zelfs op mijn hand .
Ik denk dat ik mijn handen zo laag zet omdat ik mee wil zijn wanneer hij de neiging zou hebben om mee te zijn wanneer hij zijn hals meer gaat strekken.

Dendrofleur met ontspannen in stap bedoelde ik niet die foto echt maar even een stappauze houden, want hij kan zich in de draf heel zenuwachtig maken! En in stap krijg ik hem sneller kalmer.

Ik kijk veel te veel naar hem... :o Maar ik heb bij hem constant het gevoel dat ik voorover ga vallen, is ook groten deels door dat zadel, ik probeer er op te letten! Maar ga nog even wachten tot hij volgroeid is om een een dressuurzadel te kopen.

Maar we gaan er aan werken met de nodige km's komen we er wel :)

Jestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:17

Maar als hij moeite heeft met je gewicht waarom dan de nodige kilometers maken? Vind het wel een leuke pony!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 15:25

Het is niet dat ik daar uren op zit he ;) rij max 2x per week en er zijn weken voorbij gegaan dat hij helemaal niet word gereden.
En het is bedoeld als ene uitdrukking dat het enkel door meer oefening het beter zal gaan...
Maar daarom zijn we op zoek naar een geschikt ruitertje, is niet zo gemakkelijk eentje te vinden, want hij blijft een jonge pony he...

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:17

Leuke pony en zoals de rest al zegt, je bent niet te groot.

Probeer je schouders naar achter te doen, zit je automatisch beter. Dan je onderbenen iets naar achter. Zo zit je in ieder geval in balans en kun je aan het werk. Hoe kan hij immers in balans en ontspannen lopen, als jij zelf niet in balans zit??
Rij hem lekker naar voren en rij het neusje eruit. Zie dat hij soms achter de teugel kruipt. Ontspannen laag rijden is een goede oefening, maar maak hem niet te rond. Houdt hem dus lekker actief, veel kilometers maken dan komt de rest vanzelf!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:34

Phoe, persoonlijk zie ik zo'n jonge pony op die leeftijd vooral voorwaarts neerwaarts. Dit ivm nekgewricht en spieren. Ook kan hij zo makkelijk zijn rug opbollen waardoor hij jouw beter kan dragen!

Mag ik vragen hoe groot jullie zijn? Vind jullie leuke combi hoor, zeker niet té groot!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:35

te groot vind ik je zeker niet, je geeft aan dat je merkt dat hij last heeft van je gewicht.
dit kan ook gewoon komen doordat het een jong paardje is met weinig balans.. want ik vind je niet overdreven groot/dik :D

ik vind het voor een 3,5 jarige niet verkeerd eruit zien hoor ;)

rijtechnisch kan je nog wel het één en ander vebeteren.
- let op je eigen houding, je duikt een beetje naar voren en hierdoor gaat de pony sneller op de voorhand lopen.
- op veel foto's zie ik je binnen teugel in een boogje houden, houd meer contact..

tipje voor de stelling:
als je linker stelling wilt en hij vind dit moeilijk probeer dan eens het volgende:
vraag stelling met links en sta hem rechts wat meer toe met je hand, hierdoor geef je zn hals en schouder wat meer vrijheid om te buigen, sommige jongen paarden hebben dit wat meer nodig..
succes ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:00

Nou meid, ik vind je zeker niet te zwaar hoor! Inderdaad is het een goed opmerking van Don_Zhivago dat je pony nog erg weinig balans heeft, daardoor zal het zo lijken. Maar ik vind je zeker wel goed erop passen, dus lekker doorgaan!
Wat ik opmerk is dat wanneer je overgang naar draf maakt je beschrijft dat hij zijn rug wegdrukt, naar mijn idee lijkt het zo dat je je handen niet genoeg mee naar voren geeft. Zo'n jonge pony moet nog zijn balans zien te vinden in overgangen, hou hem daarom niet te strak. Het nagevelijke komt vanzelf echt wel!
En verder.. veel succes, het is een onwijs leuke pony!!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:53

Ik vind je ook absoluut niet te groot. Je past er mooi op, misschien lijkt het ook wel zo omdat je pony nog niet zoveel bespiering heeft. Als hij dat eenmaal heeft lijkt hij ook veel forser.
Ik vind je pony nog wel heel onrustig overkomen, de eerste drie foto's zien er mooi en ontspannen uit, daarna word je pony veel onrustiger. Het lijkt wel alsof je je teugels strakker neemt, en probeert hem naar beneden te krijgen. Gewoon de teugels ontspannen houden en goed actief houden, dan komt dat nagevelijkheid vanzelf. Zoals je al zei; hij is nog maar net onder het zadel ;)
Heel veel succes!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:51

Bedankt voor de tips!

voorwaarts-neerwaarts begrijpt hij niet zo goed en vaak op de foto's met de losse teugel probeer ik hem voorwaarts neerwaarts te krijgen dit lukt momenteel met stukken en daar ben ik al blij mee!

Friso_lover ja de eerste foto's zijn dus van in het begin, maar eens er wat meer draf, schakelwerk ertussen komt begint hij zich op te spannen en dan probeer ik dit op te lossen door gewoon hem vooruit te houden en niet te denken aan de voorkant.

Don_Zhivago zal volgende week het eens proberen, deze week hoeft hij niet te werken :)

Juangi Spirit is nu ongeveer 1.45 ofzo ik ben 1.68.

Mijn houding is echt een ramp op hem! Ik ben er bewust van. :o
Maar heb de voorbije 5 jaren enkel op deze reus gereden en ik moet mezelf heel hard aanpassen aan hem! En rotverwend met dat dressuurzadel!
Afbeelding

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:17

Probeer goed je schouders naar achter te houden, daarnaast ook meer gaan zitten
Ziet er voor de rest goed uit, leuke combi!

Beau_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:13

Ik vind het er leuk uit zien voor een paard dat net onder het zadel is! Ook vind ik je zeker niet te groot/te dik.
Denk persoonlijk dat het idd zoals Don_Zhivago zegt eraan ligt dat hij nog zo jong is. Een tip van mij is: let erop dat
je niet te veel naar voren gaat zitten. Schouders naar achteren en op je billen zitten and make them jealous zou
mijn ex-instructrise zeggen haha. :+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:35

Echt te groot voor de pony vind ik je niet hoor, dat kan nog wel even, maar heb je je pony vanaf het begin lang en laag gereden? Denk het niet, aangezien hij totaal geen hand opvolgt. Op een paar foto's loopt hij wel lager met zijn hoofd, maar of het echt nageeflijk is, nee, dat denk ik niet. Anders volgt hij de hand op.
Tuurlijk kan het dat hij het moeilijk vind te zakken, maar focus even niet op het hoofd. Een paard moet eerst zijn balans vinden en dan zodra hij dat heeft kan hij pas zakken, zonder balans kan een paard niet met zijn neus door het zand.

Op de foto's dat hij zijn hoofd omhoog doet, druk jij je handen, en dan vooral je binnenhand, naar beneden. Dat is erg onvriendelijk in de mond van je pony, dus eigenlijk dwing je hem naar beneden, ookal bedoel je het misschien helemaal niet gemeen. Op de foto's dat hij zijn hoofd hoog heeft, is je contact verdwenen, dan heeft een pony dus ook niks om op te zoeken, om vertrouwen in te krijgen, want soms is het er wel, soms is het er niet. Probeer je teugels iets korter te pakken met lichte, constante verbinding en rijdt hem dan lekker van achter naar voren, succes. ;)