Gambler @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Gambler @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:30

Hoihoi,

dit wordt ons eerste dressuurtopic op bokt, voorheen zijn er enkele springtopic geweest.
Gambler is 3,5 jaar in mijn bezit. Het eerste jaar hebben we enkel en alleen door gebracht met uitrijden, een sprongetje en wat makkelijke oefeningen in de bak. Dit komt omdat de bak die ter beschikking stond, niet meer mogelijkheden bood. Op zijn huidige stal worden ons een hoop nieuwe mogelijkheden geboden. We zijn serieus gaan springen en sinds enkele maanden zijn we ook serieus met dressuur bezig. Tijdens de zomer hebben we enkele weken/maanden uit de running gelegen ivm een blessure. Het oppakken verliep niet geheel lekker en we liepen vooral tegen 'buigings' problemen aan. De afgelopen maanden hebben we hier hard aan gewerkt, met als resultaat onderstaande foto's.

Gambler is geen makkelijke pony om (dressuurmatig) te rijden. Hij kan (net als ik :D) behoorlijk koppig zijn. Het resultaat van een uur rijden hangt grotendeels af van zijn stemming. Soms moet ik me tevreden geven met slechts wat voorwaarts/neerwaarts, maar er zijn ook dagen dat we er hard tegen aan kunnen. Problemen waar we (nog) mee kampen, is zijn flexibiliteit. Hij gaat graag op links hangen en ik moet veel moeite doen om niet terug te gaan hangen. Meneer houdt er ontzettend van om met zijn hoofd omhoog te lopen. Een lange tijd heb k hem martingaal gereden, omdat het anders helemaal niet meer te doen was. Ondertussen heb ik die weer weg kunnen leggen. De aanleuning is nog niet optimaal, maar daaraan wordt gewerkt. Met name wil ik aan mijn (soms) strenge linker hand werken. Ook trek ik graag mijn hak op tijdens het drijven, hier wil ik ook aan werken. Tevens val ik soms naar voren en neig ik naar stoelzit. Verder wil ik hem nóg meer laten ontspannen, zodat zijn hoofd onder blijft, ook in de overgangen. Voor de rest sta ik open voor elk (opbouwend) commentaar. Hou daarbij in gedachten dat we van helemaal onderop gekomen zijn en dit al bijna als een overwinning voelt.

Ik heb geprobeerd de foto's zoveel mogelijk in volgorde te zetten. Voordat ik begonnen ben met rijden, heb ik Gambler even gelongeerd omdat hij drie dagen eerder geënt was en hij dus twee dagen alleen aan de hand geleid kon worden. Ik kan helaas geen foto's van het los stappen erbij zetten omdat er telkens andere mensen door het beeld rijden.

1) Afbeelding
2)Afbeelding
3)Afbeelding
4)Afbeelding
5) Afbeelding
6) Afbeelding
7) Afbeelding
8)Afbeelding
9) Afbeelding
10)Afbeelding
11)Afbeelding
12) Afbeelding

Bedankt voor het kijken en laat even een berichtje achter! :wave:

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:37

wat een leuk paardje!
ik zou als ik jou was eens aan je houding gaan werken, op sommige foto's zit je best ver naar voren, en ook over je handen ben ik niet tevreden. je hebt 'pianohandjes' en je kantelt je pols heel erg, probeer eens met vuistjes te rijden dus handen rechtop. :)
verder vind ik het er heel netjes uitzien, het lijkt of je pony een beetje op de voorhand valt, maar dat is niet helemaal duidelijk.
ik ben natuurlijk ook geen expert ;)
nogmaals, een errrg leuke pony! :D

Jenny_S

Re: Gambler @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:52

leuk paard

maar erg op de voorhand inderdaad en als jij ook nog voorover zit word het alleen maar erger
succes in de dressuur ;)

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:53

Leuk paardje!

Ik vind dat het er al netjes uit ziet, voor het geen jij uitlegt in je verhaal.

Ik vind de aan leuning al vrij netjes, ik zie alleen dat hij af en toe te veel op de voorkant valt. Ik denk dat dit ook een beetje komt door het feit dat jou zit iets neerwaarts gericht is. Je zit namelijk te veel naar voren. Als jij trotser gaat zitten, recht op en je ellebogen naast je lichaam (steken nu wat te ver naar voren) zal je paardje makkelijker zijn voorhand wat lichter kunnen maken.

Probeer van uit je boven been je hak wat naar buiten te draaien, hier door komt je been ligging wat verder naar achter en zal je zit ook ten goede komen.

Veel plezier nog samen :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:20

Fijn, bedankt voor de tips, hier kan ik weer iets mee :)

Het klopt inderdaad dat hij op zijn voorhand valt. Een stalgenoot heeft zich vandaag even twintig minuten over me ontfermt en hij heeft me een hoop tips gegeven om beter te gaan zitten zodat ik met mijn zit de voorhand meer ga ontlasten. Ook het thema handen is aan bod gekomen, dus ik hoop dat ik binnenkort foto's kan maken waar duidelijk een verschil zichtbaar is!

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 07:29

ziet er niet slecht uit MG!
ik zag idd dat je gister wat hulp kreeg ;)
het is idd heel belangrijk om de rust in je handen en je zit te vinden.
proberen het paard te laten werken, en jij ontspannen.
maar jullie zijn al heel veel vooruit gegaan, dus komt helemaal goed! *\o/*

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:30

ziet er al netjes uit mg, gewoon door oefenen en jullie komen er wel.
En idd je handen.
Als je deze meer rechtop draagt, draaien ook je ellebogen beter tegen je lichaam aan heb ik het idee.
Maar ik ben ook geen expert.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:10

Hi MG! Goed bezig!! Hihi hij is super leuk he.... les was ook niet verkeerd vrijdag. Let idd wel op je zit en je benen minder afsteken, en zelf lekker licht voren blijven, maar goed ik vind dat jullie op de goede weg zijn! Als gambler zichzelf meer gaat dragen, dan gaan ie ook meer op zijn kont zitten. Gewoon lekker doortrainen, dan komt het goed!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:14

Leuk beestje :)
Je mag naar mijn idee wat meer ontspannen met je armen. Sluit je ellebogen aan je lichaam aan en maak een mooie hoek met je arm, je handen wat hoger en meer naast elkaar (dan ben je wat zachter met je handen). Verder mag je zelf wat techterop zitten en dan gaat je paard vanzelf beter lopen ;)

Noa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:18

Erg leu paard probeer hem alleen wat meer op de achterhand te rijden loop te veel op de voorhand vind ik succes

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:30

Leuk paard.
Ik vind het er al behoorlijk ontspannen uitzien. Hij loopt inderdaad behoorlijk op de voorhand, maar als je daar al hulp bij krijgt, zal dat best goed komen.
Als ik jou was zou ik met chaps of laarzen gaan rijden. Dan krijg je een stillere en constantere beenligging, waardoor je ook makkelijker rechtop kan blijven zitten.
Succes verder

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:56

Daar is Gambler weer. Echt een mooi dier is hij toch. Ik vind hem op de foto's mooi lopen. Jouw eigen houding is inderdaad wat minder maar ik ben wel de laatste om daar commentaar op te gaan geven. :o Maar Gambler zier er ontspannen en tevreden uit en dat maakt de plaatjes mooi.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:07

janneke584 schreef:
Leuk paard.
Ik vind het er al behoorlijk ontspannen uitzien. Hij loopt inderdaad behoorlijk op de voorhand, maar als je daar al hulp bij krijgt, zal dat best goed komen.
Als ik jou was zou ik met chaps of laarzen gaan rijden. Dan krijg je een stillere en constantere beenligging, waardoor je ook makkelijker rechtop kan blijven zitten.
Succes verder

Ben sinds kort weer met laarzen aan het rijden, maar toen de foto's genomen werden nog niet :) Ik merk inderdaad dat ik een stuk stiller zit tijdens het rijden.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:25

Leuke combi :) Probeer wat meer van achter naar voor te rijden, hij loopt op sommige foto's wat te diep (valt ook op de voorhand) en het beengebruik mag wat actiever! :) En aan je houding werken natuurlijk, maar dat blijft altijd lastig :D
Heel veel succes!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:45

Leuke pony hoor :j ! Op basis van foto's (lees: momentopnames) vind ik het erg lastig om commentaar te geven, hoewel natuurlijk duidelijk is dat er meer progressie te boeken is in de functionaliteit van je zit en je hulpen. Maar daar heb je instructie voor +:)+ .

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:50

Erg leuk dingetje heb je onder je kont :)
Maar omdat de foto's ver weg zijn, is het idd lastig om commentaar te geven..
Maar, denk wel om je houding,
je moet je hakken naar beneden houden en je ellebogen mogen
in je zij zitten en je handen wat meer bij elkaar en dan ben je al een stuk verder :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:01

Tip voor fotograaf, zorg dat de horizon recht is. Zo vertekenen veel foto's heel erg!

Verder heb ik niks aan te merken dan wat er al gezegt is..

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:37

Bedankt voor de tips!

Ook goede tip over de camera ZusJacobs. Heb ik eigenlijk nog helemaal nooit bij stil gestaan!

JL__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:12

Monique ziet er goed uit ! leuke pony...

wat ik op de foto kan zien, mag je hem veel meer van achter na voor rijden nu loopt hij erg op de voorhand maar daar werk je al aan las ik.. je houding heb je denk ik ook nog wel werk aan maar geloof dat je de beugels ook vrij kort hebt? je steekt je onderbenen erg naar voor..

+:)+ ga zo door !

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 14:56

klopt inderdaad van de beugels! Ik heb ze ondertussen al een gaatje langer. Binnenkort wil ik eventueel proberen ze nog een gaatje langer te maken, maar ik vond dit al ontzettend wennen!

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:41

Wat rijd je in een mooi roze setje :D

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:18

Ah, daar heb je die knappe Gambler!! <3

Ik vind het er netjes uitzien. En omdat het HAW is: hij valt idd wat op de voorhand en je ellebogen aan het lichaam houden. Maar dat is ook al gezegt.

Ik kom snel weer eens kijken hoor :D

JL__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:25

_MG schreef:
klopt inderdaad van de beugels! Ik heb ze ondertussen al een gaatje langer. Binnenkort wil ik eventueel proberen ze nog een gaatje langer te maken, maar ik vond dit al ontzettend wennen!

Ja dat is waar, heb je het gevoel of je wat minder steun hebt haha, maar als je het gewend bent vind je met korten beugels een drama _O- .. Heb je trouwens les van iemand?

Beau_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:03

Wat een mooi paard!! Haha jeetje. Het is trouwens jammer dat sommige foto's zo ver weg zijn. Maar wat mij het meeste opvalt
is dat je soms een beetje voorover duikt en je armen strekt. Dat is jammer want verder ziet het er, voor zover te zien, netjes uit. :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 09:30

Dian_Dina schreef:
Wat rijd je in een mooi roze setje :D

Hihi, dankje :)

Jessica, ik krijg les van Elle, doe vroeger bij Con les heeft gegeven :)

Verder bedankt voor jullie berichtjes :)