Jamie @ 'work'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Jamie @ 'work'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 16:33

Zo, hier zijn we ook weer eens, wij hebben afgelopen vrijdag eindelijk weer eens gesprongen en ook eens een keertje foto's gemaakt :):)! Helaas had Jamie er niet zoveel zin in en was ze ook wat stijf die dag, daarnaast was het voor mij ook alweer even geleden, dus ik was ook een beetje aan het aanklooien in het begin. Dan ben ik altijd een beetje schijterig en laat ik het haar maar uitzoeken en dan krijg je dus flutsprongetjes en waslijnen :+... (Hè? Wat? Contact? Wat is dat :? ??? :') )

Omdat Jamie er dus niet zoveel zin in had, hebben we het ook maar bij wat lage huppeltjes gehouden, we kregen er geen fijn ritme in en pas bij de laatste paar rondjes springen kwam bij mij het :)* moment, dus toen kwamen we er redelijk doorheen :').

Daarna heeft mijn stalgenootje even met haar paard gesprongen. Hij is 10 jaar oud, maar zwaar getraumatiseerd, ze kan er eigenlijk pas sinds een half jaartje mee rijden (heeft hem al bijna 3 jaar) en hij doet ontzettend zijn best (en zij ook). Ze moeten beiden dus nog heel veel leren en we zijn met hem ook maar heel eventjes bezig geweest (15 min ofzo), dat is meer dan zat voor hem, hij is nog erg groen in het rijden en heeft ook nog wat balansproblemen, daar zijn we ook hard mee aan het werk, maar dit doen we dan zo nu en dan tussendoor. Het leuke is dat hij dat hele springen nog niet echt snapt, dus hij gaat er been voor been overheen :'). Ze hebben beiden dus nog maar 1 keer eerder 'gesprongen', dus voor hun 2e keer was ik best tevreden :j.

Uiteraard krijgen we graag rijtechnisch commentaar, dat is alleen maar goed, maar houdt er wel rekening mee dat ik niet bijster getalenteerd ben, en mijn stalgenootje en haar paard nog wat onervaren zijn.

Als je je afvraagt waarom dat bruine paard soms ineens tussendoor op een foto staat, die liep los in de bak terwijl ik aan het springen was, en die van mij die liep daarna ook los.

Nou ja, genoeg gekletst, hier zijn de foto's:

Even inrijden, moet ook gebeuren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.127.146/1243950001-124400 ... _AkuO.jpeg

Inspringen, we begonnen met een laag kruisje:
http://94.100.114.4/1243950001-12440000 ... _oJWV.jpeg

Hier was ik dus nog echt aan het prutsen, lalala waslijnen! :o
Afbeelding

Aanrijden op een sprongetje, we hadden een aanhanger _O-
Afbeelding

Hier kreeg ik door hoe het ook alweer zat met dat contact houden :')
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.121.86/1243950001-1244000 ... _z388.jpeg

En nog 2 filmpjes, hier was ik eindelijk een beetje nuttig mee aan het doen :'), alleen jammer dat het eerste sprongetje van de dubbel een beetje lomp ging, dat ging beter, maar als je op de film moet dan kan dat natuurlijk niet meer _O-

En als er eentje losloopt in de bak, krijg je ook dit soort momenten :')
Afbeelding
Huh? komt er wat aan dan :+....

En toen mocht chajero aan de bak:

Nog lager kruisje:
Afbeelding
Afbeelding

Kijk die techniek :')! Je moet toegeven, dat doen niet veel paarden hem na :D
Afbeelding
http://94.100.124.173/1244000001-124405 ... _GD9P.jpeg

Helaas net iets te vroeg geschoten:
Afbeelding

Hij heeft daarna nog wel heel braaf het oxertje gesprongen, daar moest ie wel even heel goed opletten, maar hij heeft het toch maar braaf gedaan :j.

Landing
http://94.100.123.13/1244000001-1244050 ... _bihS.jpeg

Afbeelding

Nou, dat was 'm weer :wave:

maaikedewit

Re: Jamie @ 'work'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:51

Ik zou idd je teugels korter prberen te houden en iets lager met je bovenlichaam blijven.
Staat dat andere paard die los was niet in z'n teugels??

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:53

Inderdaad je teugels wat korter nemen, met het springen ook.
En recht op blijven zitten, en ellebogen iets terug nemen :).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:55

je zult vast veel plezier hebben gehad. Maar vind persoonlijk het wat onverantwoord. Wat als die donkere wil rollen omdat ie jeuk heeft van de zweet?

Denk dat je paardje wat actiever gemaakt mag worden, loopt ie beter, maakt betere galopssprongen.
Ook die donkere wordt er wat ongelukkig voor gezet. begin met zo'n 'probleem' paard eerst maar eens met een gewone balk op de grond.

Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn beiden best leuk.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:59

Je leunt heel erg met je handen op de hals. Dat is erg storend voor het paard. Inderdaad je teugels wat korter nemen en ellebogen naar achteren. Verder gaat het erg goed. Ik snap niet helemaal dat je in een bak rijd waar een pony wordt losgegooid. En inderdaad wat als die pony wil rollen? Verder zie ik dat je heel goed rijd. Alle twee hele leuke paardjes. En nog heel veel plezier met ze!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:16

ligt het aan mij of ligt t zadel van die bruine extreem ver naar voren
ligt boven op de schouders

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:35

Allereerst bedankt voor de reacties, best snel ook al :D!

Onze paarden staan met z'n 2en in het land, dus als we gaan rijden dan nemen we ze altijd beiden mee, zodat er niet eentje alleen achterblijft (vooral die bruine kan dat echt niet :n). In dit geval hebben we even om en om gereden, vanwege de foto's en zodat ik mijn stalgenootje wat kon begeleiden, dat doen we wel vaker zo. De teugels zijn zodanig opgebonden dat ie er niet in kan gaan staan en als ie dat doet, dan weet ie ondertussen dat ie rustig moet blijven wachten totdat we hem los komen maken, dus dat zijn ze beiden gewend.
Ik heb eerst gesprongen en daarna heeft die donkere pas gesprongen, daarna hebben we de zadels losgemaakt zodat ze konden rollen (we zijn er natuurlijk wel bij en letten ook goed op :j).

@sasalover, ik heb inderdaad op de eerste foto mijn hand net tegen haar hals, toen was ik inderdaad nog aan het prutsen, daar heb je helemaal gelijk in, op dat moment zat ik haar sowieso in de weg :j. Verder steun ik niet op haar hals, hoewel ik me kan voorstellen dat het zo lijkt omdat ik mijn hand erg dichtbij haar hals heb, maar bij de rest van de foto's heb ik mijn handen gewoon vrij.

@knert, ze mocht ook inderdaad een heel stuk actiever, dat is ze normaal ook, alleen kreeg ik haar vrijdag gewoon niet helemaal lekker voor elkaar, daardoor ging het niet zoals ik had gehoopt -O-.
Met chajero zijn we ook veel met de basis bezig, dus ook balkjes lopen en zorgen voor een betere balans :j. Ik vind dat de boog niet altijd gespannen moet zijn, dus doen we ook dit soort dingen eens tussendoor, hij vindt het namelijk erg leuk en zo eens in de 3 maanden moet het kunnen ;).
Wat je laatste opmerking betreft, daar heb je helemaal gelijk in, ze zijn ook zooo vreselijk lief samen, je zou er haast penny van worden <3 <3!

@jenny, op sommige foto's viel mij dat ook al op, het is ook een bekend probleem en mijn stalgenootje is ook hard op zoek naar een passend zadel, helaas heeft hij een erg moeilijke pasvorm en de zadelpasser die laatst is langsgeweest had geen passende zadels, bovendien kwam hij met een heel vreemd BS verhaal over waarom die zadels niet pasten 8)7. Hij is erg rondgeribt, heeft geen schoft, is overbouwd en heeft een hele korte rug. Binnenkort komt er een andere zadelpasser langs die hopelijk wel wat voor ze kan betekenen :j. Boomloos is voor hem voorlopig de enige optie, en door het VPS systeem zit deze helaas minder fijn dan de ouderwetse boomloze zadels.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:41

Ik zou toch bang zijn dat het loslopende paard gaat rollen en je zadel naar de sjaak helpt..

Verder vind ik dat je je handen beter mee moet geven boven de sprong, maar je pony is in ieder geval goed relaxt :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:55

>;) pony, het is wel een paard he (1.70) >;) alleen ik mag haar pony noemen ~~}) ;)!

Dat meer meegeven zou nu resulteren in waslijntjes :'), maar die moet inderdaad mee in het pakketje van beter contact houden :j. Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goede instructiemiep, maar dat wil nog niet zo vlotten, dacht er eentje gevonden te hebben, maar die liet niks meer van zich horen, erg vreemd. Op zich hebben we bij de PC wel een goede springinstructeur, maar daarvoor moet je weer rijdend lid zijn (en extra betalen voor de springlessen), wat ik nogal zonde van het geld vindt omdat de gewone instructeur echt heel vreselijk lesgeeft, zijn idee van nageeflijk rijden is je paard vanuit stilstand naar beneden trekken en dat vasthouden 8)7. Dan gebruik ik dat geld liever voor knappe privélessen :j.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:03

Oh echt? Ben jij dan zo groot? :o
Sorry voor de belediging :D

Ja je moet gewoon meer contact hebben, dan kan je ze ook meer meegeven. Dus bij het aanrijden teugels gewoon goed kort zodat je ze boven de hindernis mee kan geven zonder dat het waslijntjes worden.

In welke regio zoek je naar instructie? Misschien weet ik wel iemand.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:08

Zoals anderen ook al hebben gezegd zit je te veel naar voren.
En mag ik vragen wat voor cap jij hebt?

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:15

het ziet er gezellig uit haha :D
ik denk niet dat je op de hals leunt maar als je je handen wat vrijer naar boven zet en niet naar beneden zou hou je contact en lijkt het niet alsof je op je paard leunt. let op dat je je been netjes lang houd en je hak laag.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:20

Een crosscap, komt bij canter (hier op bokt) vandaan. Met mijn talent vind ik het verstandig om een knappe cap op mijn kop te hebben, daarnaast had ik een paar jaar geleden nog de illusie dat ik kon gaan crossen, helaas blijft dat talent van mij een beetje achter (en die schijtbakkerij van mij helpt ook niet echt :') ). Bovendien is mijn paard niet zo dol op de trailer, ze loopt er nu voor mij wel op, maar daar doe ik haar echt geen plezier mee (stress!) dus ze hoeft van mij die trailer ook niet meer op, enkel voor mijn lol.

@laurahh, het zij je vergeven :'), ik dacht ook dat je het misschien standaard gebruikte (ik noem momenteel alles pony), maar je dacht het dus serieus _O-. Ik ben zelf 1.82, dus ook geen ukkie nee :n.
Maar het contact houden is inderdaad een kwestie van oefenen, ik wil ook weer echt wat meer gaan springen, we hebben dat eigenlijk al jaren niet meer serieus gedaan, dus wil het nu wel eens gaan oppakken :j. Ik zit in noord holland, een eindje bij jou vandaan dus. En ik ben nogal een mieperd in het zoeken naar instructie, heb een schurfthekel aan het getrek en gepluk wat je tegenwoordig steeds meer ziet. Ik had een fijne instructrice, maar die vond het nodig om naar groningen te verhuizen >;)....

Die benen van mij waren echt een ramp, ik had mijn beugels in eerste instantie veel te kort (ik ben dat echt niet meer gewend zo kort, dus ik zat echt compleet ruk :') ), dat was ook in het begin het geval, denk dat dat ook mede oorzaak is geweest van het leunen, toen ik ze iets langer deed ging het namelijk een stuk soepeler :j.
Het was inderdaad ook erg leuk, wij hebben altijd vreselijk lol met onze knollen hoor :)).

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:22

Hm nee mn instructrice woont bij mij in de buurt, is een hele fijne (zonder getrek en gepluk) maar inderdaad te ver weg ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:24

Haha, klein stukje maar ;). Ach, het komt ook wel goed, misschien kan die goede instructiemiep ook wel privélessen geven, moet ik maar eens gaan navragen of dat mogelijk is, zou wel fijn zijn :j.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:26

Achja ontspanning is de basis en die is er zeker bij jullie ;)
En houding kan je over het algemeen zelf aan werken dus zonder instructie kan je ook al wel een eind verder komen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:32

Ontspanning is er absoluut, misschien niet volgens het plaatje wat men tegenwoordig helaas vaak graag ziet, maar daar zit ik niet mee ;)! Als ik ook wat vaker ga springen dan komt het met dat contact ook vaak wel weer goed hoor, maar er ontbreekt nog een heel stuk techniek bij mezelf :j. Gek is dat, ik weet ook heus wel hoe het moet, kan het bij een ander ook prima aangeven, maar het zelf doen is toch een heel ander verhaal :D.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:40

Komop mensen, typich bokt.
TS gaat een keer gezellig springen ;)
Natuurlijk is het niet slim om een paard los te laten lopen, dat vind ik ook.
Maar al dat eeuwig commetaar over die waslijntjes en over het loslopend paard, dat is de TS wel bekent :)
Dit is ook niet dagelijks, in haar OP staat ook;
hier zijn we ook weer eens, wij hebben afgelopen vrijdag eindelijk weer eens gesprongen en ook eens een keertje foto's gemaakt!
Dus dit doet ze niet vaak (denk ik, uit de OP af te lezen).

Vind het er gezellig uitzien TS, maar probeer wel de puntjes te verbeteren die op zijn genoemt :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:46

@amigo, ik vind het geen punt hoor, de meeste opmerkingen zijn terecht, dat kan ik best hebben ;). En ik weet zelf ook dat we het veel te weinig doen en het ging ook best flut, dus het valt me nog best mee ;). Dat loslopende paard is niet anders gewend, en die van mij maakt daar ook geen punt van, zo gaan wij ook gewoon met ze om, ze staan bij ons ook gerust aan een halster met touwtje stil, zonder vastgeknoopt te zitten, en ze blijven dan ook braaf staan (zie ook de laatste foto, daar stonden ze aan hun touwtje te wachten totdat wij het hek open zouden doen zodat ze konden gaan eten, ze hebben volgens mij wel 10 minuten zo gestaan, zonder ook maar een cm te bewegen _O-). Dat is ook het eerste wat ik een paard aanleer, ze moeten gewoon rustig kunnen blijven staan zonder in paniek te raken en dat doen ze dus ook :j.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:50

Wat een leuk paard zeg!
commentaar is voor de rest al gegeven.
Chajero heeft btw een tijd bij mijn pony gestaan :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:53

Thanx, wat grappig, waar sta(/stond) jij dan met je paard? Zal wel een hele verandering zijn om hem zo te zien dan, het zal je vast opgevallen zijn hoe hij eerst was :j.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:21

Ik stond bij Stal Saenegheest maar die is gestopt.
Ja, echt een heel stuk anders. daar reed marloes bijna nooit om hem en hij had helemaal geen respect voor haar.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:24

Is die er helemaal mee gestopt? Dat wist ik niet. Hij heeft natuurlijk ook nogal wat issues, er zit een heleboel angst in bij hem :j, gelukkig gaat het nu echt steeds beter, hij doet echt alles voor haar, so cute <3!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:28

Ja, ze mocht eigenlijk geen paarden houden in de paddock. Vandaar is ze gestopt.
Toen hij daar nog stond vertrouwde hij echt niemand. Hij deed ongelovelijk lelijk tegen mensen en paarden die bij hem in de buurt kwamen.
Omdat het eigenlijk allen maar meer achteruit ging met hem kwam marloes steeds minder, en als ze kwam alleen maar even wat geven en (een poging doen tot) poetsen.
Het is goed om te horen dat het nu al veel beter met hem gaat!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:47

Oh ok, dat wist ik niet. Ik weet dat ze het inderdaad heel moeilijk hebben gehad, vind het ook echt heel erg knap dat ze het zo lang vol heeft gehouden. Gelukkig kwamen we op hetzelfde stukje land te staan en chajero heeft heel veel aan mijn paard gehad, hij wordt ook steeds relaxter en het gaat iedere keer weer beter, hij is echt een totaal ander paard dan een halfjaar geleden :j.