Nieuwe aanwinst Boularouche (odermus r x elcaro) boktdebuut!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Nieuwe aanwinst Boularouche (odermus r x elcaro) boktdebuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:31

Hi!

Sinds afgelopen dinsdag ben ik in bezit van een nieuw paardje, namelijk een 4,5 jarig klein (1.63?M) schimmel merrietje v. odermus r vv. elcaro,
een super fijn dier waarmee ik al vanaf de eerste ontmoeting echt wat mee had!
Boularouche is een ontzettend brave, lieve, attente en werkwillige merrie, met de nadruk op merrie. :+
Ik hoop met dit paard heel erg veel plezier te hebben, hier de foto's maar wees alsjeblieft een beetje lief voor ons, dit is de 3de keer dat ik op haar reed thuis en het is allemaal nog best wel wennen!

Mijn punten:
rechtop blijven zitten
benen stil houden (!!!)
handen soms rechterop houden
contact houden (gaat erg goed al zeg ik zelf)

Haar punten (waar ik aan moet sleutelen):
Boula wil heel erg graag met haar neus zowat op haar borst lopen, we zijn erg bezig haar voorwaarts te rijden en om haar hoofd stil te houden, ik heb gisteren les gehad en sinds die les houd ze haar hoofd veel stiller, nu nog een beetje een constantere aanleuning maar daar twijfel ik niet over dat dat niet goed komt. :)
Ze is gezien haar leeftijd nog een beetje wiebelig met haar voorbenen en ze plakt graag aan de hoefslag en aan je binnenhand
Met de overgangen wil ze nog wel eens een bok geven (stap draf, draf galop) kwestie van wennen

Overige punten (zal er vast een paar vergeten zijn???) ik hoor ze graag!
* Sorry voor de kwaliteit v/d foto's!

1- Poseren, mooie merrie :+:
Afbeelding

2- Stappen, is al vrij constant geworden, mag wel wat trotser zitten :j
Afbeelding

3- Mevrouw zag hier iets, ha ha ha
Afbeelding

4- Ik vind het beeld iets te kort........
Afbeelding

5- Van hand veranderen, doet ze heel erg braaf
Afbeelding

6- Rechtop zitten, en ik weet dat ze meer over de rug mag
Afbeelding

7- Galoperen, vind ze lastig met name in het begin, ze valt uit elkaar, wil harder en wil graag diep lopen
Afbeelding

8- Al iets beter, nu nog de puntjes op de i zetten en dieper gaan zitten :)
Afbeelding

9- Een beetje een raar galop moment, ze voelt hier wel ongecontroleerd aan maar wel (te?) goed over de rug
Afbeelding

- uiteraard hebben we tussendoor even gestapt -

10- Fijn galopbeeld, rechts is haar fijnere hand!
Afbeelding

11- Fijne draf
Afbeelding

12- Idem dito, ben blij met dit plaatje!
Afbeelding

13- Spoortje col!!! 8)7
Afbeelding

14- Uitdraven, geleidelijke lange teugel, ze kruipt er dan zo erg achter dat ze gewoon echt letterlijk onderuit viel! een groot oefenpunt dus...
Afbeelding

15- Gek ding!
Afbeelding

16- En toen was ze klaar! Braaf peerdie. <3
http://i55.tinypic.com/2heaafk.jpg

17- Moe lief hoofdje!
http://i52.tinypic.com/333ir2a.jpg

En voor de liefhebbers een filmpje van het rijden! -echt de moete waard om te kijken :)
*KLIK*

Wees ajb wel een beetje lief voor ons, we zijn pas sinds nog maar heel kort een combinatie. :)

:wave:
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 27-02-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links gezet, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:44

Wat een super lekker peerdie heb je onder je kont <3.

Zorg dat je goed rechtop blijf zitten en goed je hakken uitdrukt.
Blijf verder zo doorgaan, ziet er al erg netjes uit! :D

Sophietje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:47

Leuk paardje ziet er al goed uit ;)
Maar waarom al sporen ?

NicoleHorses

Re: Nieuwe aanwinst Boularouche (odermus r x elcaro) boktdebuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:50

omdat ze traag aan het been is, liever een goed schopje dan 20 kleintjes,
bovendien wil ze nog wel eens kattig reageren op mijn been, :)

Zabor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:52

leuk paard!!
misschien een idee om eerst aan je houding te werken en voorlopig je sporen aan de kant te gooien ;)
gewoon hard aan de basis werken en daar echt de tijd voor nemen, daar pluk je echt later de vruchten van.
Je hebt nog een jong paard, lijkt me en werklustig diertje en wees daar zuinig op!

Veel plezier met en van elkaar :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:55

Mooi diertje!

Ten eerste vind ik het niet raar dat ze boos reageerd op je been, wat schop je haar bij elke pas!

Je geeft aan dat ze sloom is, wat dacht je om iets bij te voeren?, ik snap best dat je even een spoortje rijd om haar even te laten weten 1 schop is voorwaarts, maar jij schopt met elke pas best, hard, en je ziet totaal geen tempo verschil.

Ben bang als je zo door gaat dat je straks niks meer met je benen kan beginnen omdat ze totaal bot is op jou reactie..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:58

Sorry als ik het verkeerd heb uitgelegd, maar ze is absoluut niet traag, ze zakt soms wat weg maar naar een schopje reageert ze wel goed, ik spoor haar dus niet telkens aan ik beweeg mijn benen nogal veel. Dat ze boos reageert heeft ze ook van stap naar draf en dan beweeg ik mijn benen in de stap niet, met galoperen moet ik mijn buiten been niet te ver naar achteren leggen dan doet ze het ook niet. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:00

Bedankt voor het leuke commentaar, kan daar wel iets mee :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:02

je geeft aan dat ze soms wat inzakt, en dan soms een schopje..
Ik zie toch op het filmpje elke keer weer een schop bij elke pas, met en flinke drukkerd van het spoortje.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:10

klopt, winia4ever, mijn voeten bewegen maar ik raak haar niet aan, dat weet ik zeker, had dit met mijn vorige pony ook en die was heel erg correct aan het been, hij reageerde bij ieder iniminie drukje, vandaar dat ik weet dat haar vrijwel niet aanraak verder. :) Neemt niet weg dat ik dit nodig moet afleren! Iemand tips ervoor?

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:13

Ze is leuk Nicole :)) Jullie komen er wel . <3
Blijf inderdaad wel rechtop zitten en hou je benen lang.
Ik vind jullie al een leuke combinatie :)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:20

Leuk paardje :)
Maar blijf in de galop op je kont zitten, en
je mag haar er wel iets meer doorheen rijden..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 13:34

Layco, bedankt dat klopt! Maar ben eerst met constantheid bezig en een goede balans dan pas met het 'er door heen rijden' . :)

Yv0tjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:43

Nicole,
Echt een leuk paardje joh, kun je lekker van genieten!
Als ik jou was zou ik ook je sporen af doen, ik ben zelf ook onrustig met me benen, en onbewust raak je ze dan toch af en toe terwijl dat niet de bedoeling is. Ik rijd zelf dan met zweepje, op het moment dat je nu je spoor zou gebruiken, geef je dan een tikje met de zweep achter je been. Bij mij werkt het goed!
Hoop dat je er wat mee kunt!

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:07

Idd hakken meer uitdrukken,
verder leuk paardje!
Veel plezier ermee :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:12

NicoleHorses schreef:
omdat ze traag aan het been is, liever een goed schopje dan 20 kleintjes,
bovendien wil ze nog wel eens kattig reageren op mijn been, :)

Ik zie je eerlijk gezegd meer dan 20 keer je spoor erin duwen...
Ik zou ze afdoen, sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, niet om een paard actief te houden ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:27

Dat kan misschien lijken, maar dat is echt niet zo :D en mij is bovendien aangeraden gewoon met spoortje te blijven rijden dus ik doe dat verder ook gewoon. :) voor verdere tips sta ik absoluut open! bedankt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:30

NicoleHorses schreef:
Dat kan misschien lijken, maar dat is echt niet zo :D en mij is bovendien aangeraden gewoon met spoortje te blijven rijden dus ik doe dat verder ook gewoon. :) voor verdere tips sta ik absoluut open! bedankt!

Ik zie je duidelijk drijven met je hiel (dus spoor) en niet met kuit... Dus je drijft weldegelijk met spoor en dat bijna iedere pas (bekijk het filmpje maar eens en let dan goed op je been). Ik denk dat je het onbewust doet, maar ik zou er toch op letten.. Voor je paard ook afstompt op spoor en je steeds weer nieuwe troeven moet vinden om hem goed aan het been te houden.
Daarom zou ik gaan oefenen hem veel actiever te laten op kuitdruk en niet op spoordruk! Vraag je instructrice daar maar eens naar, misschien kan zij je daar bij helpen. Succes :)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:39

Ik ben het eens met het commentaar hier boven. Voor de rest mag je echt wel trots zijn met wat voorn paard je nu onder je kont hebt! <3

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:41

heel leuk paardje!
toch zou ik je aanraden om je sporen af te doen! desnoods met een zweepje gaan rijden.... jij zegt dat het niet zo is, maar je ziet duidelijk dat je benen haar wel aanraken. zeker met zo'n heerlijk jong werkwillig paard, wil je toch juist alleen het goede aanleren. het zou natuurlijk super zonde zijn als je een beetje afgestompt raakt op je sporen. probeer op zijn minst 1 keer zonder sporen te rijden, en kijk of je verschil merk. 1 keer zacht kuit, tweede keer iets harder been, en als ze dan echt niet reageert geef je been, en tegelijk een tikje met je zweep. let er op dat je het zweepje wel gebruikt met het been geven, zodat ze wel merkt dat dit een nog sterkere been hulp is, en niet alsnog 2 aparte signalen zijn. heel consequent daarin zijn zodat ze echt weet wat er volgt zodra ze weer inkakt.. en let er dan ook heel goed op dat je absoluut géén been geeft op het moment dat ze in een goed tempo loopt... 1 weekje heeeel consequent alleen maar hiermee bezig zijn en dus ook heeel veel overgangen rijden en je zal merken dat ze er echt wel meer op gaat reageren. :) het vele overgangen rijden helpt je dan ook nog eens om haar achter kant meer aan het werk te zetten en haar actiever te krijgen en meer te kunnen sluiten. maar eerst de basis. een goed gas- en rempedaal. al probeer je het, als het zelf uiteindelijk niet lukt heb je het in iedergeval geprobeert.... dan kan je altijd weer je sporen omdoen als jij denkt dat dat beter is. om dan te checken of je niet elke stap drijft moet je zonder beugels rijden ( als je merrie dit aankan). zonder beugels merk je sneller of je echt been geeft aan je paard. misschien gaat je been toch onbewust sneller tegen haar buik, en je voelt verschil in het tempo ook heel snel waardoor je haar ook sneller been geeft om te corrigeren...
hoop dat je er wat aan hebt en er misschien wat mee doet, maar ik denk dat het echt wel goed gaat komen met jullie! veel plezier met je paard :j :D
Laatst bijgewerkt door wonderworst_ op 28-02-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:52

NicoleHorses schreef:
Sorry als ik het verkeerd heb uitgelegd, maar ze is absoluut niet traag, ze zakt soms wat weg maar naar een schopje reageert ze wel goed, ik spoor haar dus niet telkens aan ik beweeg mijn benen nogal veel. Dat ze boos reageert heeft ze ook van stap naar draf en dan beweeg ik mijn benen in de stap niet, met galoperen moet ik mijn buiten been niet te ver naar achteren leggen dan doet ze het ook niet. :)

Super leuk en werkwillig paardje. Lieve uitstraling.
Ik zie gelijk de fout die ik ook maakte en soms (als ik nog wat gespannen ben) nog maak. Onrustige benen die onbewust elke pas drijven Terwijl ze prima voorwaarts is. Naar mijn idee loopt ze zelfs te gehaast (mijn instructrice zou het jagen noemen). Waarschijnlijk heeft ze jouw het gevoel dat ze blijft hangen terwijl het niet zo is.......Dat was het gevoel wat ik iig had. Mijn sporen hangen voorlopig aan de wilgen. Ik maak nu mijn paard scherp met veel overgangen en tempowisselingen. Bij dat laatste echt bijna terug naar stap en dan weer paar passen arbeisdraf, weer terug, paar passen weg etc. En bij slechte of geen reactie na 2x been, zweep er zachtjes bij.....Kan in stap en galop ook. Werkt als een trein. Ik noem het de Gal oefeningen (mijn instructrice heeft les van Edward Gal :D ).

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:00

Ik vind het er niet prettig uitzien. Je paardje krult zich ontzettend op, of ze duikt op de voorhand. Ik denk dat dit een gebrek aan kracht en spieren is. Natuurlijk is een van de oplossingen dan om haar voorwaartser te rijden maar zelf zou ik een jonge merrie als deze longeren met een pessoa en haar veel recht toe recht aan rijden. Dan kan ze een goede basisconditie opbouwen en zonder teveel belasting spieren opbouwen. Hiena kun je haar inderdaad voorwaarts neerwaarts vragen. Probeer dan veel aan jezelf te werken, je houding, je handen, je beenligging.....

Daarnaast denk ik dat je je paardje niet kan corrigeren met de sporen op deze manier.... Wanneer jij je been aansluit raakt de spoor haar. Als jij je sporen naar beneden druk, dus onder aan je enkel vastmaakt moet jij je spoor aanleggen wil je haar hiermee corrigeren. Dan is je spoor een hulpmiddel en niet het middel om je doel te bereiken. Een zweepje kan natuurlijk ook een mooie aanvulling zijn als hulpmiddel. Maar dan wel ipv je zweep. Wat ik net al zei..... Ze is nog jong.

Verder vind ik je paardje een leuk dier!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 20:12

Bedankt allemaal.
Bellenadie, ze is nog een beetje scheef, daarom zijn we ook nog aan het trainen. :) bovendien rijd ik haar echt nog maar sinds net.. ze gaat wel erg vooruit!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:16

Hey wat leuk! Deze is geboren en getogen bij ons op stal :D Stoer ding is het :j

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:19

in hoeverre is ze scheef en hoe denk je dit op te lossen? Want ik zie die schevigheid niet terug.... Ik zie vooral een jong dier