Geen idee of het hier goed staat. Als het ergens anders moet dan moet het maar verplaatst worden. Sinds een paar weken rij ik een nieuw paard. Het is een 8 jarige warmbloedpaard ruin. Hij is voorheen l2 dressuur geweest. Sinds november staat hij stil omdat de vorige amazone ermee gestopt is. Ik pak hem nu samen met een andere amazone op. Het rijden gaat op zich prima. We hebben de beschikking over een bak, hindernismateriaal en mogen doen wat we willen.
Alleen is ons probleem dat hij een tijd niks heeft gedaan. Hij pakt het werk goed op maar we willen hem niet overbelasten en het weer goed met hem opzetten. Eigenlijk vind ik het nogal moeilijk om voor hem te gaan bedenken wat we het beste kunnen gaan doen. Daarom wil ik eigenlijk een schema opstellen zodat we elke week zeker weten dat hij genoeg doet maar goed wordt getraind. Volgens mij zou dit voor iedereen makkelijker werken. Wat er sowieso in het schema moet is dressuur rijden, er wordt een keer per week gelest met hem door mij, we kunnen afwisselen met springen en ook met longeren. Over een tijdje zou buitenrijden ook een mogelijkheid zijn.
Heeft iemand van jullie een idee voor een goed trainingsschema?
Ik snap die behoefte aan schema's eerlijk gezegd nooit zo. Doe gewoon waar je zin in hebt en rij met verstand. Dus niet na maanden stilstaan een enorme rit van 80 kilometer gaan rijden of deelnemen aan een hele dag clinic. Maar dagelijks een uurtje arbeid kan een paard van die leeftijd prima aan. Goed aandacht besteden aan warming up en cooling down en de zwaarte van de oefeningen rustig opbouwen (voor zover je bij een paard op L-niveau zware oefeningen gebruikt). Lekker afwisselen door bv eens per week een huppeltje te maken en een buitenritje te rijden en je zit altijd goed.
Of opbouwen! Eerst beginnen met een halfuurtje en zo langzaam naar een uurtje gaan. Misschien ook niet noodzakelijk al elke dag rijden? Wordt misschien lastig, met twee, maar ja ...
mijn schema ziet er zo uit ( ook paard die poosje niet ohz is geweest): 3 dagen rijden ( half uurtje ) 1 keer longeren en elke dag naar buiten. dit hou ik een poosje vol, en bouw het half uurtje rijden uit tot een uur, en ipv 3 keer in de week straks naar 5 a 6 keer in de week
Het schema van lovemario lijkt me inderdaad erg passend voor jullie paardje! Hij moet wel weer een beetje opgebouwd worden, dus ga niet meteen elke dag vol aan de bak. Let wel goed op het instappen en uitstappen! Een keer 20 minuutjes longeren is ook een goede afwisseling inderdaad.
Als je aan hem ziet dat hij elke keer na een half uurtje rijden nog niet loopt te zweten of wat meer loopt te hijgen, kun je misschien steeds wat langer rijden!
Ben het met de bovengenoemde reacties helemaal eens! Probeer zelf ook in te schatten wat je paard aankan. Wij hebben makkelijk praten maar wij kennen jou paard niet! Ik denk indd dat het nu heel belangrijk is om nu elke keer een half uurtje te rijden. Het zou natuurlijk ideaal zijn als hij elke dag naar buiten kan. je zou ook tijdens het dressuren af en toe een klein sprongetje kunnen doen voor de afwisseling. maar nogmaals: jij kent je paard het beste, en jij kunt dus waarschijnlijk ook het beste inschatten wat hij nu aankan! succes ermee!
ik probeer ook altijd schemas op te maken, maar er komt altijd iets tussen kwa weer, tijd,afstand etc ik rij wanner ik tijd heb, en ik train hoe ik er zin in heb het ene paardje staat vaak langere tijd stil, die bouw ik de eerste keren weer op met enkele malen aan de longe, en rij niet te lang achter elkaar of te zwaar de andere merrie wordt minstens twee maal per week gereden, dus die mag iets zwaarder aan de bak probeer er enkel voor te zorgen dat ik wel minstens eenmaal per week pistewerk doe, en geen maand aan een stuk enkel maar naar buiten ga