Wedstrijdprobleem: paard wordt gek bij het losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theake

Wedstrijdprobleem: paard wordt gek bij het losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:35

Hallo,

Ik ben op zoek naar tips!

De situatie is als volgt: mijn paard (wordt dit jaar 7) wordt helemaal gek in de losrijpiste. Even rondstappen lukt niet, omdat ze veel te zenuwachtig wordt, draven lukt redelijk, maar de moment dat er losgegalopperd moet worden, begint ze te bokken en te springen als een gek. Ze lijkt wel niet zadelmak. Dat doet ze op beide kanten, eenmaal het 'eraf' is, betert het wel en kan ik 'redelijk' normaal rijden. Ze is ook erg nijdig naar de anderen.
Als ze in de clubles komt, kan ze net hetzelfde reageren, het is dus écht een reactie op de andere paarden die er zijn.

Thuis is ze okee, ze is wel eens nukkig (een echte merrie), maar ze werkt ongelooflijk goed. Ik heb elke week privéles, en trainen thuis op M1-niveau. Op wedstrijd rijd ik L2, ik heb mijn punten voor het M1, maar ik wil nog niet overgaan. Als ze zich zo gedraagt in de losrijring, is haar concentratie helemaal weg, en dan lukken al de oefeningen minder goed.
Ze wordt 2x per jaar nagekeken door osteo, alles is okee, ze krijgt niet veel brok, staat momenteel wel in de box, in de zomer komt ze 8u buiten per dag. Elke dag komt ze uit haar box, ik rijd bijna elke dag, anders mag ze eens los, of longeer ik eens.

Longeren voor de wedstrijd heb ik al gedaan, thuis dan, maar helpt niet.

Thuis longeer ik ook steeds 5minuutjes, maar op indoorwedstrijd lukt dat niet. Outdoor wel, dan is het soms wel beter.

Mijn vriend gaat er mee op jumping, en daar is ze eigenlijk - vreemd genoeg - iets rustiger.
Ik weet dat jullie denken dat het dan aan mij ligt, maar dat kan ook niet, want ik laat hem ermee losrijden op dressuurwedstrijd, omdat ik het echt niet meer durf. Eenmaal ze 'gekalmeerd' is, neem ik wel over natuurlijk.

Ik heb ze al stressless gegeven, helpt niets.
Ze heeft geen stress op de camion, ze staat er gewoon rustig op te slapen.

Heeft er iemand aub enige tips, want ik weet écht niet meer wat te doen, ik heb al zoveel geprobeerd, en niets lijkt te helpen.

Het is verder een fantastisch paard!!

kleinvosje

Re: Wedstrijdprobleem: paard wordt gek bij het losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:38

MAg ik je vragen of je in Nederland wedstrijden rijdt, omdat je het over L2 en M1 niveau hebt? Wees je er dan wel van bewust dat het niet is toegestaan om een ander je paard in te laten rijden he. Er mag wel even iemand anders op, maar meer dan alleen stappen aan een los teugeltje mag niet.

Voor je probleem denk ik dat je het toch wel grotendeels bij jezelf moet zoeken. Je geeft aan dat je niet meer durft, dat voelt je paard en maakt daar gebruik van!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:41

Hoi,
Ik rijd in België, en het is hier toegestaan om je paard te laten inrijden door iemand anders.

Dus kan het niet aan mij liggen, want mijn vriend zit erop en ze bokt. Op jumping zit hij er ook op, en dan bokt ze veel minder.
Zoals gezegd, ik ga er pas op als ze uitgeraasd is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:42

Ok, als het in België mag zeg ik niets meer ;-)!

Ja, bij je vriend doet ze het ook, maar die laat haar even gaan en klaar? En bij jou doet ze het langer? Dat zal dan komen door jouw inwendige angst. Is helemaal niet erg, maar moet je wel aan werken, anders wordt het alleen maar erger!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:45

Je begrijpt me verkeerd denk ik.

Ik ga er NIET meer op, de eerste 20 minuten, NIET meer. Ik ben er bang van als ze zo doet, en dat voelt ze, plus, ik val eraf en dan is ze nog veel erger.

Dus mijn vriend neemt ze vanop de camion, stapt op, en rijdt in. Neen, hij laat haar niet "even gaan", hij moet zich ook vasthouden, en probeert haar te stoppen. Het is nogal extreem hoor, ze springt tegen de muren als je ze zo wil stilzetten.
Pas als het helemaal over is, ga ik erop.

Thuis rijd ik haar helemaal zelf, is geen probleem :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:48

Ik begrijp je wel, probeer uit te vinden hoe erg ze het bij jou doet en hoe erg bij je vriend. Ik snap dat jij er niet meer op gaat voor de wedstrijd, maar om eerlijk te zijn vind ik het een foute zaak. JIJ wilt die wedstrijden rijden, dan moet jij ook proberen dit probleem op te lossen. Het kan maar zo zijn dat je paard het gewoon helemaal niet leuk vindt op wedstrijd, of dat hij angst heeft voor andere paarden. Het laatste moet je dan toch gewoon oefenen, veel oefenen.

Let op: ik veroordeel je niet, maar probeer uit te vinden wat er precies fout gaat.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:51

Ohja, dat had ik beter vermeld in de opening zeker? Ze gaat intussen al 1.5jaar mee op wedstrijd met ons.

Niet leuk weet ik niet, ze staakt niet ofzo, het is ergens een reactie op de andere paarden. Angst, hmm, het lijkt me eerder boosheid.

Weet ik hoor, ik vraag dan ook tips he :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:55

En doet ze het dan ook al 1,5 jaar? Of is dat plotseling zo gekomen? Heeft ze een nare ervaring gehad tijdens het inrijden?

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:56

De allerallereerste was ze heel braaf, daarna is het begonnen. Soms eens wel, soms eens niet. Het was een tijdje iets beter, maar de laatste 2 dresuurwedstrijden was het heeeeel erg.
nee, er is niets mee gebeurd, ik ben er steeds bij, en ze heeft geen nare ervaringen gehad!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:57

Dan denk ik toch dat ze er minder plezier in heeft dan je denkt, of ze reageert heel gevoelig op jouw wedstrijdzenuwen!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:59

kleinvosje schreef:
Dan denk ik toch dat ze er minder plezier in heeft dan je denkt, of ze reageert heel gevoelig op jouw wedstrijdzenuwen!

En mijn vriend zijn zenuwen? Die hij niet heeft?

Ik weet niet, waarom zou ze geen plezier hebben? Ze werkt echt graag, als ze eens een week rust krijgt is ze enorm lastig en chagrijnig.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:02

als je thuis rijd gaat het goed zeg je.. Rijden er dan ook andere paarden bij jouw in de buurt?
Op wedstrijd is dat vaak een grote stress factor...

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:04

student schreef:
als je thuis rijd gaat het goed zeg je.. Rijden er dan ook andere paarden bij jouw in de buurt?
Op wedstrijd is dat vaak een grote stress factor...

Ik ben heel vaak alleen, dan is ze het fijnste te rijden. Soms eentje erbij, dat is geen probleem, het moment dat er meerdere zijn, krijgt ze wel stress.
Thuis longeer ik altijd rustig, zodat ze er kan aan wennen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:04

Heb je al geprobeerd haar thuis te rijden van te voren?

Verder zou ik persoonlijk zoeken naar accomodaties waar je bv in de winter buiten los mag rijden (zodat je alleen losrijd) of plekken waarvan je weet dat er heel veel plaats is om los te rijden. De plekken waarvan je weet dat het echt misgaat zou ik mijden, zowel voor je eigen veiligheid, maar ik vind het ook heel sneu voor de andere deelnemers eerlijk gezegd!

Ook zou ik voorlopig eens als eerst proberen te starten, dan is er waarschijnlijk nog niemand als je begint los te rijden en tegen de tijd dat het drukker wordt ben jij al volop met je paard aan het werk.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:05

_Esther_87_ schreef:
Heb je al geprobeerd haar thuis te rijden van te voren?

Verder zou ik persoonlijk zoeken naar accomodaties waar je bv in de winter buiten los mag rijden (zodat je alleen losrijd) of plekken waarvan je weet dat er heel veel plaats is om los te rijden. De plekken waarvan je weet dat het echt misgaat zou ik mijden, zowel voor je eigen veiligheid, maar ik vind het ook heel sneu voor de andere deelnemers eerlijk gezegd!

Ook zou ik voorlopig eens als eerst proberen te starten, dan is er waarschijnlijk nog niemand als je begint los te rijden en tegen de tijd dat het drukker wordt ben jij al volop met je paard aan het werk.

Ja, ik heb al geprobeerd thuis eerst te rijden, ook te longeren. Maakt haar niet veel uit. Afgelopen zondag zelfs 2x ingereden op wedstrijd.

Ja, als eerste starten, maar er zijn nog reeksen voor mijn proef he, dus is er eigenlijk altijd volk in de losrijpiste.
Het klopt, het is voor de anderen zeker niet leuk!

Ik begrijp ook niet waarom ze het op jumping niet doet....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:09

Als ik naar je profiel foto's kijk, denk ik toch dat het aan je manier van rijden ligt.
Je rijdt twee verschillende paarden, maar op precies de zelfde manier. Overleg eens met een
hele goede instructeur.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:10

Kan het misschien zijn dat je vriend haar op jumping meteen meer aan het werk zet ofzo?

Anders (maar dat is misschien vergezocht) zou het kunnen dat het paard dressuur misschien op de een of andere manier moeilijker vind, waardoor hij dan meer gespannen raakt? Is er ooit op een dressuurwedstrijd iets gebeurt?

Pff lastig hoor, ik heb zelf een paard dat als het echt druk is vreselijk bang wordt, ook niet fijn. Hij gaat dan op een gegeven moment keihard galopperen en zet al zn spieren zo vast dat hij daar dagen na de wedstrijd nog last van heeft. Heel sneu. Maargoed, hij bokt niet, dus ik probeer zoveel mogelijk te drukke situaties te ontwijken en hem aan het werk te zetten, maar dat schiet voor jouw probleem niet op...lastig hoor!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:11

Johanna59 schreef:
Als ik naar je profiel foto's kijk, denk ik toch dat het aan je manier van rijden ligt.
Je rijdt twee verschillende paarden, maar op precies de zelfde manier. Overleg eens met een
hele goede instructeur.

Het gaat om het vosje trouwens. Leuk dat jij kan zien hoe ik rijd op een paar foto's, had je iets verder gelezen zou je misschien gezien hebben dat de schimmel op pensioen is, en de meeste foto's van het vosje van het eerste jaar zijn dat ik haar had? (en dus 2 jaar geleden?)
Ik heb een hele goede instructeur verder, bedankt.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:13

_Esther_87_ schreef:
Kan het misschien zijn dat je vriend haar op jumping meteen meer aan het werk zet ofzo?

Anders (maar dat is misschien vergezocht) zou het kunnen dat het paard dressuur misschien op de een of andere manier moeilijker vind, waardoor hij dan meer gespannen raakt? Is er ooit op een dressuurwedstrijd iets gebeurt?

Pff lastig hoor, ik heb zelf een paard dat als het echt druk is vreselijk bang wordt, ook niet fijn. Hij gaat dan op een gegeven moment keihard galopperen en zet al zn spieren zo vast dat hij daar dagen na de wedstrijd nog last van heeft. Heel sneu. Maargoed, hij bokt niet, dus ik probeer zoveel mogelijk te drukke situaties te ontwijken en hem aan het werk te zetten, maar dat schiet voor jouw probleem niet op...lastig hoor!

Goh, eigenlijk niet, op jumping kan hij meestal zelfs 1 toertje stappen, voor hij moet draven. Heel gek is dat.
Nee, er is echt niets gebeurd met haar, ze gaat pas op wedstrijd sinds ik haar gekocht heb, bijna 2 jaar geleden, en ik ben er altijd bij geweest.

Neen, jouw verhaal klinkt ook niet fijn zeg!!!
Bedankt om mee te denken trouwens!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:14

Mijn paard is ook een kneiterharde weker, maar haal haar uit de dagelijkse situatie (wedstrijden bijv) dan raakt ze onzeker en gaat het dus ook niet goed komen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:15

mijn paard heeft hier ook wel eens last van. is dan compleet bommetje.

wat bij mij enorm helpt is hem zodra ik de losrijring inkom goed aant werk zetten wat moeilijkere oefeningen vragen waar hij echt zn koppie bij nodig heeft. op die manier heeft hij weinig tijd om aan gekdoen te denken

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:24

Misschien heeft het verschil in bit bij springen en bij dressuur er iets mee te maken? Dragen jullie zowel bij springen als bij dressuur sporen? Misschien vindt ze het springen veel leuker dan dressuren? Is er meer volk in de piste bij het dressuren ten opzichte van het springen? Heeft ze bij springen een martingaal om en/of oornetje om?
Vreemd dit...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:57

Ik denk eerder dat het komt van de hoeveelheid paarden bij het losrijden. Blijkbaar rijdt jij je paard vaak als je alleen bent of met zijn tweeën. Tijdens het losrijden lopen er veel meer paarden en die gaan alle kanten op. Ik denk dat je paard daardoor in paniek raakt.
Oplossing zou zijn om veel vaker te gaan rijden in een clubles, waardoor je paard leert werken en concentreren als er meer paarden om haar heen zijn.

indiano11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:14

zo herkenbaar, bij mij precies hetzelfde.
ik rijd ook bewust 2x in de week in clublesen zodat hij hier aan went.
maar het ligt helemaal aan wie er komt rijden. sommige accepteerd hij tegenwoordig wel. maar bij andere word hij weel helemaal gek.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:31

Hier ook een merrie die idioot kan reageren op vreemde paarden. Ene moment heeft ze het erger als het andere moment.
Ik ben juist expres clublessen met haar gaan rijden om haar een beetje van die angst af te helpen.

Vorig jaar had ik nog een weekend concours waarbij ze de 1e 2 dagen (voor haar doen) relaxed in de inrijbak rond te sturen was terwijl er ook gemiddeld zo'n 10-15 andere paarden waren (20x60). Op de 3e dag na een half uur rijden komt een goede vriendin van me met haar paard op mij af gereden. Ik op de hoefslag, vriendin netjes op de 2e hoefslag met 1-1,5 meter afstand. De paarden zijn ook geen totale vreemden van elkaar maar opeens sprong mijn merrie vol in de rem en direct daarna tegen de bakrand aan :? Onderhand weet ik dat ik haar in zo'n geval moet overbluffen dus ik heb d'r even verrot gescholden ( :o ) en ben weer verder gegaan met hetgeen waarmee ik bezig was. En dan loopt ze weer doodnormaal tussen iedereen door.
Vorige week reed mijn buurmeisje haar in de clubles en had ze het opeens ook op de heupen met de andere pony. Vandaag reed ik haar in de clubles en ze probeerde nog wel 1-2 keer voor die pony 'weg te springen' maar ik liet het niet toe en toen was het ook weer over.

Ik heb alleen het geluk dat mijn merrie niet zo snel zal gaan bokken. In ieder geval niet net zo lang om mij er af te krijgen.

Dit jaar wil ik een paar officiele wedstrijden met haar gaan rijden en ik hoop dat ze zich dan op echt vreemd terrein met echt vreemde paarden ook min of meer gedraagt :')