Merrie, 6 jaar, niet meer te rijden in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

Merrie, 6 jaar, niet meer te rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:33

Toch wil ik eens de mening van jullie bokkers weten, met name de bokkers die toch ook ervaring hebben met flinke probleem paarden.

Ik heb een prachtige merrie van Tuschinski * Osmium, kan super bewegen.

Ik heb nu al 3 echt goed rijdende ruiter erop gehad, die verstand hebben van jonge paarden
inrijden, hun hebben hun handen echt eraan vol. Ze gaat van woede zo hard op het bit hangen
dat haar tong helemaal paars word... En anders gaat ze steigeren, laat zich gerust achterover
vallen of flink bokken en als een konijn springen. Je moet dus wel een overdosis lef hebben op dit
paard...

Rug is helemaal nagekeken, nek is nagekeken, ben bij een 'kraker' geweest, tandarts is geweest
, zadelmaker is geweest, bloed getrokken, alles is prima en komt een goede uitslag uit.

Als ik ik haar longeer, loopt ze echt geweldig goed, komt haar rug mooi omhoog en word
dan bol en gaat heerlijk zonder verzet aan het werk. Geweldig om te zien.

En dan ook weer apart! met buitenritjes is ze werkelijk zo braaf, kan een beginner op naar buiten!
Nergens bang voor, gaat overal langs, geen verzet, gewoon heerlijk rijden.

We hopen dat het de puberteit is, misschien is het inrijden allemaal wat snel gegaan?
Of vind ze het werk in de bak echt niet leuk?

De tijd zal het ons leren... Daarom geniet ze nu van de wei en het longeerwerk, en natuurlijk
de buitenritjes, dan is ze echt een topper!

Wij hebben haar op dit moment even een 'time-out' gegeven.
Ze betekend veel voor ons en wij willen haar een eerlijke kans geven.
Maar wij vragen ons elke dag opnieuw af, wat is er toch aan de hand?

aerdenhout1

Re: Merrie, 6 jaar, niet meer te rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:39

Maar dat doe je al goed...zet haar maar even weg, eigenlijk niet meer rijden voorlopig. Ook niet buiten
Jammer dat het nog niet echt weide seizoen is, maar dan zou ik gaan voor 3 maanden land en helemaal opnieuw beginnen.
Tot dan lekker longeren, spelen, poetsen enz.
Aan de longe kan je een paard trouwens ook heel veel leren!

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:03

Ligt het niet aan de bak? Dat ze een slechte ervaring in die bak heeft gehad en dat associeert met pijn oid?

Ik zou haar idd even vakantie geven en dan weer opnieuw beginnen, haar het vertrouwen onder het zadel teruggeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:07

bitloos in de bak rijden zal zeker geen verschil maken aangezien ze buiten wel braaf is? (vreemd trouwens).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:11

Nee hoor niet zo vreemd! In de bak rij je wendingen, ben je toch bij het beleren van een paard veel meer bezig met buigen, nageven, tempo enz.
Als dat net even te `veel`word, kan een paard snel in verzet komen.
Dan is het vaak een mooie oplossing om even pas op de plek te maken en terug te gaan naar af.
Gelukkig ziet TS dat ook al in en gaat dit vast helemaal goed komen!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:18

Wat er aan de hand is? Je hebt een Osmium merrie.........
Ik heb er ook een en ze hebben wel een speciale aanpak nodig, probeer vooral niets af te dwingen dan gaat het mis. Het inrijden is bij die van mij te snel en te grof gegaan en die angst zit tussen haar oren, vooral onzekerheid.
Ze doet niet zulke hele rare dingen maar zet het op een rennen. We zijn helemaal terug naar af gegaan, eerst alleen longeren, grondwerk, freestylen, dubbele longe, enz. en voorzichtig er weer op. Maanden alleen stappen en wachten tot ze de rust en ontspanning wil opzoeken, het been wil accepteren, wijken voor druk, enz. Met heel veel geduld haar het vertouwen geven dat ze durft te ontspannen en vandaar uit weer verder, vooral niet te veel en te snel.
Daar ben ik nu nog mee bezig, maar het is een gouden paard met een super karakter maar o zo gevoelig. En inderdaad, de keren dat ik met haar buiten ben geweest is ze super.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:20

Ik heb er ook zo'n 1 gehad, achterover klappen, bokken tot je er op de kop af gaat, maand africhtingsstal, maand rust, bij die heeft het allemaal niet geholpen, ik heb afscheid van haar genomen.

Bedenk wat het je waard is...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:21

hoe reageert ze als je ze buiten wat dressuurmatig opneemt?
eens een pasje opzij voor het been, nageeflijkheid vragen, wat verzamelen, wat strekken?
Misschien heeft ze idd moeite met de te krappe ruimte?
al eens geprobeerd in een grotere piste/weide?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:30

misshien verveld ze zich en doet ze daarom zo
je kunt zorgen voor afwisseling
misschien is ze wel een krak in het springen dat kun je ook eens proberen wat balkjes lopen

of anders gewoon voledig opnieuw opleren
heb ik met mijn verwaarloosde kwpn'er ook moeten doen

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:15

Taffje schreef:
Ik heb er ook een en ze hebben wel een speciale aanpak nodig, probeer vooral niets af te dwingen dan gaat het mis. Het inrijden is bij die van mij te snel en te grof gegaan en die angst zit tussen haar oren, vooral onzekerheid.
Ze doet niet zulke hele rare dingen maar zet het op een rennen. We zijn helemaal terug naar af gegaan, eerst alleen longeren, grondwerk, freestylen, dubbele longe, enz. en voorzichtig er weer op. Maanden alleen stappen en wachten tot ze de rust en ontspanning wil opzoeken, het been wil accepteren, wijken voor druk, enz. Met heel veel geduld haar het vertouwen geven dat ze durft te ontspannen en vandaar uit weer verder, vooral niet te veel en te snel.
Daar ben ik nu nog mee bezig, maar het is een gouden paard met een super karakter maar o zo gevoelig. En inderdaad, de keren dat ik met haar buiten ben geweest is ze super.

hier ben ik het volledig mee eens
mijn vriendin heeft ook een osmium ruin gehad ,, en dat was ook geen gemakkelijk paard
eerste 4 rondjes niets aan de hand en ineens stil gestaat stijgeren en naar achteren lopen op 2 benen en de draden in lopen
bokken enz
dit zijn hele sensibele paarden en moet je echt engelen geduld mee hebben ;)
wens je veel succes met je paard

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:47

netzoals de anderre bokkers zeggen; goed dat je haar even vakantie geeft
verder: denk ik dat ze zo te lezen echt wat tegen een rijbak heeft!
veel buittenritten met haar gaan doen zou ik zeggen, na haar vakantie
en weer helemaal opnieuw beginnen,longeren is indd een goed begin,
en goed dat ze dat inidergeval goed doet,meschien dan aan de longe wat
springoefeningen doen,eerst over de balkjes op de grond draven
en dan een klein kruisje, zie je dat ze het leuk vind? ga dan steeds een stukje hoger kwa hindernis

sorry,dat het zo veel is wat ik je schrijf
maar hoop dat je erwat aan hebt
Gr hackny

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:50

je hebt er misschien wat lef voor over maar;
probeer het een keer bitloos,
misschien heeft ze een enorme hekel aan het bit, dat hebben wij hier ook gehad.
toen is het hoofdstel gebroken bij het rijden (zo hard ging ie tekeer) en toen hadden we geen andere keus als het een keer bitloos proberen: ging super!
dus nu wordt ie lekker bitloos gereden.:D

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:51

Gloe1lamp,
Ik sta nu sinds een week op een nieuwe stalling, deze binnenbak kon ze dus niet.

opisop_shop,
ik heb welleens aan bitloos rijden gedacht, omdat ze dat niet zo mega hard op het bit kan gaan hangen. Ook heb ik verschillende bitjes geprobeerd en dat maakt allemaal geen verschil.

PercyLeen schreef:
Bedenk wat het je waard is...

Tja, ook deze gedachten gaat inderdaad vaker door mij heen. Vooral bij mijn ouders, ik mag dan wel 24 worden, maar mijn moeder houdt haar hart vast als ik opstap...

Duhelo,
onze binnenbak is echt flink groot, dus geen kleine bak, en daar heb je echt super de ruimte.
Zodra ik dit soort dingen van haar vraag, word ze boos en zo heet dat ze niet meer te rijden is.

Olafgek,
ik heb er inderdaad aan gedacht om eens een springles te volgen, alleen een probleem, ik ben dus echt een bang vogeltje :D als het om springen gaat.
Misschien indd eens rustig aan beginnen met wat balkjes draven en eens kijken hoe ze dat vind.

Taffje schreef:

Eindelijk, iemand die het met mij eens is...
Fijn om het eens van iemand anders te horen.
Ik heb ook lang nagedacht over haar afstammeling, of daar het probleem zat.
Zodra ik boos op het ga worden, werkt het juist tegenovergesteld en word ze helemaal giftig en woedend, en dan kun je echt maken dat je afstapt... Zolang je eerlijk en rustig blijft, valt het ook nog mee.

MarissaM schreef:
hier ben ik het volledig mee eens
mijn vriendin heeft ook een osmium ruin gehad ,, en dat was ook geen gemakkelijk paard
eerste 4 rondjes niets aan de hand en ineens stil gestaat stijgeren en naar achteren lopen op 2 benen en de draden in lopen
bokken enz
dit zijn hele sensibele paarden en moet je echt engelen geduld mee hebben ;)
wens je veel succes met je paard

Engelen geduld, daar heb ik een heel pakket van gekregen nu :D

iklieftponys,
ik ga het inderdaad eens bitloos proberen en kijken hoe ze daarop reageerd.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:51

Ik ga dit voorjaar trouwens met haar wat oefeningen van Trec starten.
Of beginnersritje endurance, eens kijken hoe ze daarop reageerd en mocht dat goed gaan, voorzichtig aventoe een ritje in de bak maken.

Iedereen bedankt voor de reactie's!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:19

Vreemd dat ze buiten wel braaf is dan, dan ligt het toch miss wel aan het rijtechnische in de bak, miss toch te veel druk oid, of moeite met balans van ruiter en paard ?
Buiten kan ze in haar eigen balans lopen en zodra je wat gaat vragen heeft ze daar miss wel moeite mee en is dan ontvlambaar, ze heeft het karakter er niet naar om dat met dwang op te lossen , wees daar blij in principe blij mee, want heel veel paarden geven zich juist over als er met meer druk gereden word, zij verteld jou duidelijk dat ze meer verwacht van jou in de bak, du smeer in de techniek duiken zou ik zeggen,
Je zou miss wat handwerk kunnen gaan doen in de bak, lees de site van paardenbegrijpen.nl eens door, miss is dat een opening naar het rijden in de bak voor jullie.

Romy1710

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:22

midgie schreef:
Vreemd dat ze buiten wel braaf is dan, dan ligt het toch miss wel aan het rijtechnische in de bak, miss toch te veel druk oid, of moeite met balans van ruiter en paard ?
Buiten kan ze in haar eigen balans lopen en zodra je wat gaat vragen heeft ze daar miss wel moeite mee en is dan ontvlambaar, ze heeft het karakter er niet naar om dat met dwang op te lossen , wees daar blij in principe blij mee, want heel veel paarden geven zich juist over als er met meer druk gereden word, zij verteld jou duidelijk dat ze meer verwacht van jou in de bak, du smeer in de techniek duiken zou ik zeggen,
Je zou miss wat handwerk kunnen gaan doen in de bak, lees de site van paardenbegrijpen.nl eens door, miss is dat een opening naar het rijden in de bak voor jullie.

:j hier ben ik het mee eens, het is idd. wel raar... dat ze buiten wel braaf is

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:27

zoals eerder al gezegd.. kun je haar buiten niet wat meer oppakken
dus lekker buitenrijden. vaak zijn ze dan lekker los aan het einde van de rit.. daar soms even wat nageeflijkheid vragen.. en ga zo maar door.
dan stelling en buiging erbij totdat je haar dressuurmatig weer wat hebt? dan zou je ergens een stukje land moeten hebben.. dus dan ga je op buitenrit en dan nog ff in het land rijden dressuurmatig.. en uiteindelijk buitenrit en dan in de bak rijden..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:28

ik heb ook het vermoeden dat het de combi is van een karakterpaard en de meoite met het rijden in een kleine ruimte..wordt er misschien met te veel teugeldruk gereden? buiten ga je al snel met een wat langere teugel zelf wat ontspannen,er hoeft buiten niets alleen genieten,bak=werk? het stukje dat ze in volle kracht aan het bit hangt geeft mij meteen de reactie te vragen aan de ruiter: als het paard niets te leunen heeft kan het niet hangen of sterk worden aan die teugel...

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:40

Ik heb ook een paardje gehad die enorm veel angst had in de bak, ook omdat hij erg sensibel was en er vroeger niet correct met hem omgegaan is.
In de binnenbak had ik een stressballetje, buiten een lammetje.
Ik heb voor zijn welzijn gekozen en hem verkocht aan iemand die enkel buitenritten doet, je zag hem gewoon openbloeien!
Maar dat is als eigenaar natuurlijk een van de laatste keuzes die je maakt, ik heb tal van dingen geprobeerd maar niets werkte voor ons..
Als ik jou was zou ik bitloos en springen eens uitproberen en zien wat dat geeft, het kan een oplossing bieden.
Wat ik bij de mijne ook gemerkt is, is dat hij in een buitenbak toch iets meer ontspannen was, heb je dit al geprobeerd?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:50

TS, heb je er wel eens aan gedacht om het over een hele andere boeg te gooien?
Bijvoorbeeld wat meer grondwerk en buitenritjes en dan het bak-rijden weer oppikken als ze weer wat beter hanteerbaar is? Dat je Trec gaat oppikken lijkt me een hele goede zet.
Op zich is een time-out niet erg, alleen nu is dat wel gegaan nadat je eigenlijk 'verloren' hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:59

en wat doe je als je het gedrag dat ze vertoont, omdraait zodat jij het gevraagd hebt ?

daarmee bedoel ik:
mijn paard kon ik vroeger niet mee op buitenrit gaan, staken, achteruit lopen, bokken, in de gracht lopen, etc
had het uiteindelijk helemaal gehad, en heb ze op een bepaald moment achteruit gedwongen
ze ging weer in staking, en ging weer in haar achteruit, en heb ze eigenlijk gewoon omgetrokken en een heel stuk in achteruit gezet, in de richting waarin ik wilde, tot ze zelf smeekte om terug om te draaien
sindsdien moest ik enkel maar enkele meters in achteruit, en ze had het door.

wat bedoel ik daarmee:
stel, je rijdt, en mevrouw gaat in staking en gaat achteruit, dan ga je er min of meer in mee en vraag je de hulpen om achteruit te gaan, zodat JIJ die oefening vraagt
gaat ze opzij geef je de hulpen om opzij te gaan (en probeer ze dan bij voorkeur nog net een metertje méér achteruit te laten gaan, of opzij dan zij eigenlijk wil, zo sluit jij de oefening af), loopt ze onder je weg, geef je net nog een tandje meer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:01

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:15

Ik heb er ook zo een gehad.
Die staakte ook zo. Buiten ook niets aan de hand.
We hebben hem helemaal binneste buiten laten keren en niets gevonden. Verschillende mensen bij gehad van acupuntuur tot osteopaat.
Alle manieren van rijden uitgeprobeerd.(En dat zijn er heeeel veel.Ik heb door mijn werk op heel veel verschillende paarden gereden. Dus ik weet waar ik mee bezig ben!)
Uiteindelijk vond ik dat hij na vier maanden het voordeel van de twijfel had gehad, het wel mooi geweest.
Toen met de botte bijl erin en het was buigen of barsten!! Na een week was het helemaal klaar. Hij heeft nooit meer wat geprobeerd en loopt nu op twee vingers in de Z2 rond!!!

Je moet wel zeker zijn dat je wint dus zeker niet bang uitgevallen zijn!
Sommige paarden hebben door hoe je onder de minder leuke dingen van het paard zijn uit kunnen komen.
Dus als je verder alles uitgesloten hebt qua gezondheid blijft het karakter over.

En het is voor een paard beter om 1 week goed opgevoed te worden, dan maand na maand te moeten blijven vechten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:41

Kijk waar het vandcaan komt, Ik kan me voorstellen dat dat niks helpt maar als het je echt verveelt en toch een rijpaard wilt dan kun je m ook verkopen als fokpaard daar lijkt ie me dus wel geschikt voor :J

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:42

Nou, fijn dat ze buiten braaf is, Ik ben dol op buitenritten maar in de bak is ze zo braaf als een lam en buiten is ze niet te houden :+

Romy1710 schreef:
midgie schreef:

:j hier ben ik het mee eens, het is idd. wel raar... dat ze buiten wel braaf is