Bonte Wisse @ proefje oefenen (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ proefje oefenen (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 00:13

Aanstaande zondag is het dan zover; onze eerste wedstrijd!
We starten onderling B-dressuur op vreemd terrein.
Afgelopen jaar startten we BB op eigen terrein dus dit is een stuk moeilijker voor ons.
Met name het vreemd-terrein-gedeelte want Wisse is een enorme stresskip wat omgeving betreft.
Op eigen terrein ben je hem al kwijt bij ieder geluidje dat hij hoort, dus dat zal daar wel helemaal spannend worden!
Vanavond na de les hebben we even een soort van proefje geoefend (uit het hoofd ivm geen proefje bij de hand te hebben, dus hij klopt niet helemaal haha) en als het zondag zo gaat zou natuurlijk helemaal super zijn! Maar daar gaan we niet van uit en mijn grote doel is om hem gewoon braaf de baan rond te sturen zonder weg te schieten enzo.
mijn verbeterpunt blijft het stil houden van mijn onderbenen, die met lichtrijden echt alle kanten opgaan :( Hierdoor lijkt het net alsof ik iedere pas aandrijf maar dat is dus echt niet zo! Dat zie je ook wel wanneer ik ga doorzitten, dan zijn ze veel stiller. Aanspringen linksom wou hij even niet zo goed, gaat normaal beter dan rechtsom. Met halsstrekken mag hij nog even ietsjes meer, met de proef wil ik nog meer de grens opzoeken want dat kan hij nog wel iets beter laten zien vind ik zelf. Middendraf mag ook nog wel wat beter, hoewel de tweede wel netjes is qua beenwerk, moet alleen wat constanter qua houding. Hij liep niet helemaal lekker vandaag (hoewel beter dan vorige week toen we weer een dipje hadden) dus ik was weer veel aan het bewerken. Gedurende het proefje ging dat steeds iets beter.

Nou, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie ons klaar vinden voor ons B-debuut :)

We doen in maart en april 2x mee aan een dressuurclinic en hebben in april een onderlinge wedstrijd waarop we B-dressuur, L-zestal en met een vriendin nog BB-springen starten. Vanaf eind april willen we dan officieel gaan starten en hebben we hopelijk wat meer ervaring op zak.

Er mist een heel klein stukje van de proef, tussen beide filmpjes in, want mijn man drukte hem per ongeluk op pauze daarom zijn het 2 filmpjes geworden.

Biskwie

Re: Bonte Wisse @ proefje oefenen (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 03:18

Veel succes zondag!

Het begint er al best leuk uit te zien. Wat mij betreft mag hij nog meer over de rug lopen en mag zijn neusje er meer uit gereden worden, hij loopt nu continu achter de loodlijn en krult weg, hierdoor wordt hij voor jou lastiger aan de hulpen, wat een onrustige zit weer als gevolg heeft.
Op zijn niveau zie ik hem liever ook wat voorwaatser, dan het tempo wat hij nu laat zien.

Als bovenstaand verbeterd, verbeteren vanzelf je overgangen en zijn gedragenheid. Kwestie van kilometers maken, trainen en vooral veel plezier hebben. Jullie zijn een leuke combi samen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 07:32

?Hey!!

Wat leuk weer, het ziet er al rustiger uit, vooral je eigen handhouding.

Ik ga mee met enkele dingen bovenstaand, je houding van vooral je benen is nog iets onrustig en ik zou liever iets meer ontspanning in je vobenlijf zien ;)

WBT het over de rug lopen van Wisse, ik wil toch even toevoegen dat hij een typische friezen bouw heeft, dus gedragen front en een wat wekere rug, hij schouwt automatisch met zijn mooie front waardoor het juist bij hem extra moeilijk is hem goed over de rug te laten lopen.
Zou toch proberen om veel voorwaarts neerwaarts te rijden, nu loopt hij toch iets te diep maar op het moment dat je gaat halstrekken volgt hij je hand wel mooi langer dus het is ook gewoon een foute houding.
Hij zou vooral die knik iets moeten verbeteren, neusje iets meer eruit.

Iets meer voorwaarts zou beter zijn, dan ziet het er vloeiender uit, maar ook hierin zie je gewoon heel duidelijk zijn friese kant terug, dus veel sneller moet het niet worden.

Het ziet ertrouwens super uit joh, heerlijk, ben je nog steeds tevreden met je zadel?
Veel beter als de Barefoot!!

Succes he *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:19

Ja dit zadel doet mij echt heel erg goed, mijn houding is stukken rustiger geworden en ik kan met meer gevoel rijden. Dat is denk ik ook de voornaamste reden voor onze vooruitgang geweest.
Het proefje is gereden aan het eind van onze les, we hebben de hele les best voorwaarts gereden maar hij is dan nog iets minder oplettend en constant dan bij dit tempo, daarom rijd ik de proef liever in een voor hem aangenaam en gemakkelijk tempo. In de training willen we hem wel iets actiever hebben (niet voorwaartser, enkel actiever in zijn gangen!). Neusje moet er inderdaad meer uit, dat is een blijvend probleem en dit is een houding waarin hij zelf graag gaat lopen. We zijn net begonnen om hem iets meer 'opgericht' te laten lopen, dat doen we 5minuten per training en verder trainen we hem in deze houding met iets meer het neusje eruit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:07

Ben er ook wel blij mee, we krijgen nu een redelijke basis van waaruit we verder kunnen :)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:29

Ik vind jullie een hele leuke combinatie om te zien :j
Verder herken ik veel punten in je verhaal, over dat hij een stresskip kan zijn wat betreft de omgeving.
Ik heb a.s. zondag ook m'n B debuut met een paardje die alles eng vind. Ik heb toen, net zoals jij nu gaat doen, eerst een onderlinge wedstrijd gereden op vreemd terrein. Je ziet vaak wel dat ze op vreemd terrein helemaal op jouw kunnen gaan focussen, omdat ALLES vreemd voor ze is.
In hun eigen omgeving heb je toch snel dat vreemde dingen extra opvallen, waardoor ze daar weer extra op gaan reageren.

Maar goed, even om te reageren op je filmpjes :D Ik vind dat je hem lekker constant aan het lopen heb, hij doet alles erg braaf :j Wel vind ik dat hij meestal te diep loopt, probeer hem meer van achter naar voren te rijden met een constante verbinding. Met het halsstrekken mag hij nog meer zakken, hij moet ongeveer op kniehoogte uitkomen. Verder mag het aanspringen in de linkergalop wat beter, ik vond wel je overgangen van draf naar stap erg netjes!

Succes verder met oefenen, het gaat vast goed komen met de proefjes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:31

Ik vind het er heel fijn uitzien en jullie zijn een echte combinatie samen!

Wel heb ik een paar puntjes waar je misschien iets mee kan:
- Meer middendraf! Maak hem recht na de wending in een arbeidsdraf, middendraf en op vangen voor de letter.
Geef hem ruimte van voren om die middendraf te tonen.
- Halsstrekken op het filmpje mag idd meer :j
Je ziet ook dat hij minder actief gaat draven bij het halsstrekken...
Zorg dat je in de halve volte bij C al genoeg activiteit hebt zodat je vanaf X kan halsstrekken. Wanneer ze actief zijn, lopen ze meer over de rug en is halstrekken makkelijker!
- Gallop vind ik er netjes uitzien!
- Je overgangen draf-stap, stap-draf zijn ook keurig.

Het geheel ziet er gewoon netjes uit ;)
Ik zie je paardje liever meer actief en achter de loodlijn vandaan.
Dat is niet van de 1 op de andere dag gedaan en zoiets heeft tijd nodig houdt hij die die 5 minuten oprichting vol of ben je vaak aan het corrigeren?
Wat voor mij goed werkt is 3 soorten halshoudingen (halsstrekken, iets korter, opgericht), veel tempowisselingen (ook 3 soorten: verzameld, arbeids en midden), veel overgangen en cavaletti's door de bak verspreiden. Je kan beter een half rondje fijn opgericht rijden als na 10 rondjes een zwaar hoofd in je handen en tegensputteren. Dat vind je paard ook leuker en na verloop van tijd worden ze sterker en houden ze die 10 rondjes oprichting met lossigheid vol.

edit: En natuurlijk heel veel succes op jullie wedstrijd! Ontspan en vergeet niet adem te halen ;)
Voor een B proefje zijn jullie zeker klaar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:55

bedankt voor de reacties, leuk :)
De oprichting vind ik zelf erg lastig om te beoordelen, heb zelf nooit meer gedaan met paarden dan de basis en verder een pasje wijken enzo dus qua hoofd/halshoudingen heb ik nog weinig gevoel. Mijn instructrice vind dat hij het wel goed oppakt dus daar gaan we dan maar vanuit ;)
De middendraf mag inderdaad iets meer maar ik denk dat ik hem met de wedstrijd wel zo braafjes rijd als dit want hij heeft laatst ontdekt dan aangaloperen op de diagonaal ipv middendraf ook wel leuk is en dan kost het me teveel punten.
Meerdere hlashoudingen doen we zeker, met losrijden rijd ik hem altijd lang en laag, dan iets meer opgepakt en nog een stukje oprichting dan weer gewoon en dan weer mooi lang en laag.
Aanspringen linksom gaat normaal beter dan rechtsom, dat was gewoon jammer.
We rijden sinds kort zestal en dat is voor ons ook wel goed, even op een meer ontspannen manier samen werken, hij loopt dan ook iets makkelijker in een constante houding.

Morgen ga ik de auto alvast inpakken zodat ik zeker weten niets vergeet.
Heb er echt heel erg zin in :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:18

Je zit er netjes op, je onderbenen vallen wel mee qua beweging.
Wel je handen proberen nog stiller te houden.

En VEEL meer voorwaarts rijden. Schop hem maar eens aan, zodat ie echt voorwaarts gaat. Geeft niets als hij zijn hoofd dan omhoog doet. De impuls moet veel beter. Sommige stukjes van je filmpjes leken wel in slow-motion, zo langzaam gaat het.
Hij krult zich nu veel te veel op. Je moet hem echt proberen veel meer van achteren naar voren te rijden. Die aanleuning komt wel, maar je moet eerst de motor aanzetten. Maak hem scherp aan je been door bv veel (schijn)overgangen te rijden.

Het halsstrekken moet meer, hij moet meer zakken in de bovenlijn. Ook hier proberen impuls te houden.

Succes.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:57

probeer niet terug te werken met je binnenhand en maak je niet teveel zorgen over je wiebelbenen, dat is echt veel minder erg. Ik denk dat je klaar bent voor de B maar dat je voor een winstpunt wel je aanleuning beter voor elkaar moet hebben, het paard duikt achter de loodlijn (als reactie op jou strenge hand?).

Heel veel succes in elk geval!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 08:28

strenge hand heb ik niet, de hulpen werken niet hard in. Voor het oog moet het inderdaad nog subtieler, daar werken we ook naar toe.
Wisse is hopelijk nog net zo stralend wit als gisteren na het wassen, ik ga nu die kant op en moet om 2 uur rijden.
Wish me luck :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:37

Good luck ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:59

Ik betwijfel of je geen strenge hand hebt.
Ik zie erg veel spanning in je armen, ze zijn constant straks en owee als ie wat met zn neus eruit gaat, dat ''los je op'' door een terugwerkende hand.
In mijn ogen is dat absoluut geen vriendelijke meewerkende hand waar het paard op kan vertrouwen en aanleuning kan zoeken.

Probeer voorwaarts-neerwaarts te denken, als ie goed voorwaarts is en kan ontspannen in de rug zal ie zelf de aanleuning opzoeken. Dan zal het halsstrekken ook veel beter gaan, de aanleuning blijft dan bewaard.

Snap dus ook niet waarom je met oprichting bezig gaat terwijl de basis nog niet in orde is. Dan kan je dat nog niet gaan verwachten.
Eerst de basis goed in orde en van daaruit kun je verder bouwen. Maar is er in de basis iets niet in orde dan kom je dat vroeg of laat tegen. (En iets wat je nu al tegen komt is het te diep lopen, geen ruggebruik etc.)

Succes vandaag!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:28

oprichting zet ik niet voor niets vaak even tussen aanhalingstekens. Op ons niveau betekent dat niets meer dan wat minder diep laten lopen met de achterhand er meer onder. Ben inderdaad wel veel met de voorkant bezig, maar niet met harde hand. Wisse is een erg lastig te rijden paard en valt niet volgens het boekje te rijden, maar dat weet je pas wanneer je erop stapt.
Maar goed :)

Wisse was braaf, wel heel gespannen en dus erg opgekropt. Middendraf en halsstrekken gingen daarom ook niet netjes. Linkergalop wel en op beide keren galop had ik een 7 en daar werd ik wel blij van :)
We hadden 183 punten en dus een 'winstpunt'.
Helaas is het beeldmateriaal mislukt en kan ik geen topic openen, wel even een paar foto's van vandaag :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8MPD6XTN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-USPSIYRI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCJBTKDU.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 28-02-11 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto --> link

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:19

*\o/* *\o/* *\o/*
Goedzo kanjers!!!

Uska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:22

Handen en voeten stiller houden.