Lotus na 4 mnd weer @ work (met barefoot)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Lotus na 4 mnd weer @ work (met barefoot)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:04

:wave:

Het is alweer een ruime tijd geleden dat ik een rij-topic heb geplaatst van mij met mijn pony Lotus.
In november ging het rijden zó slecht, dat ik besloot een stop in te lassen en haar te laten nakijken door de tandarts en fysio. Zodoende ben ik er achter gekomen dat mijn zadel (dat ik pas sinds juli had...) te lang was voor Lotus haar korte rug. Meteen achter een nieuw zadel aangegaan dus, maar dankzij o.a. de weersomstandigheden en een zadel dat helemaal uit Tsjechië moet komen, zit ik nu nog steeds zonder. De afgelopen maanden hebben we dus niet veel anders gedaan dan wandelen, wat zonder zadel hobbelen, fietsen, los in de bak en longeren. Opzich genoeg afwisseling, maar zowel Lotus als ik misten de ritjes zowel buiten als in de bak, toch wel een beetje.

Gelukkig was Miranda (Heranda) zo lief om haar barefootzadel zo af en toe eens aan ons uit te lenen. Dit zadel past Lotus en dus hebben we er alweer twee heerlijke buitenritten op zitten!
Vandaag vond ik het toch wel tijd om ook eens in de bak aan de slag te gaan, dus gevraagd of ik het zadel mocht lenen en Miranda ging zelfs mee om foto's te maken! :D (Heel erg bedankt hiervoor!!)

Verwacht geen perfect lopend paard en al helemaal geen perfect zittende ruiter, want ik moet vreselijk aan dit zadel wennen en hobbel af en toe nog alle kanten op. :') Lotus was ontzettend blij dat ze vandaag weer mocht werken en was super braaf, maar ik voelde (en zie aan de foto's) dat er nog héél veel werk aan de winkel is!
Half maart hoop ik toch eindelijk mijn eigen zadel te hebben en tot die tijd mogen we misschien de barefoot nog eens lenen. O:)

Ik:
- Moet recht zitten!! (komt ook door de onwennigheid in het zadel)
- Moet voor me uit kijken ipv naar beneden!
- Moet op mijn handen en benen letten

Lotus:
- Gaat snel te diep lopen
- Valt soms op de voorhand.
- Wil graag hard, harder, hardst en dat gepaard met een hoop gedram
(Als iemand dé tips heeft om de bovenste twee punten te verbeteren zonder bij Lotus een hoop geren en gedram uit te lokken, hoor ik dat graag!!)

Afbeelding
[1] Blije pony!

Afbeelding
[2]

Afbeelding
[3]

Afbeelding
[4] Drafje, hier krult ze zich dus wat op...

Afbeelding
[5] Te diep en te strenge binnenhand van mij...

Afbeelding
[6]

Afbeelding
[7]

Afbeelding
[8]

Afbeelding
[9]

Afbeelding
[10] Weer te diep en mag een stuk actiever van achteren...

Afbeelding
[11]

Afbeelding
[12] Mijn houding :x

Afbeelding
[13]

Afbeelding
[14] Hier wil ze er dus tussenuit piepen en gaan drammen, ik moet mijn handen op hun plaats houden....

Afbeelding
[15] Oefenen met vierkant stilstaan; gelukt! :Y) Brave poownie!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:07

Ziet er fijn uit Nathalie! :D
Af en toe loopt ze nog wat op de voorhand. Maar te diep vind ik niet. Als ze maar na geeft :)

Knappe Lotus <3

Vanntje

Re: Lotus na 4 mnd weer @ work (met barefoot)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:10

ziet er super uit!
Alleen als je je hak wat meer uitdrukt dan ziet het plaatje er nog mooier uit!
En naar voren kijkt (maar daar heb ik zelf ook altijd last van :o )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:12

Voornaamste reden waarom ze te diep gaat en op de voorhand valt is omdat je veel te gefocust bent op dat koppie.
Je kijkt naar beneden waardoor je evenwichtsorgaan ook voorover gaat. Rechtuit kijken dus, anders kan je ook niet in balans zitten.

Rijdt veel overgangen en verklein en vergroot volte's om dr achterhand sterker te krijgen, houd daarbij alleen contact en geen druk.

Tis een leuke pony :j

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:26

Wauw na je inleiding verwachte ik alles, maar dit ziet er toch heerlijk ontspannen uit :D Heb echt geen opmerkingen hoor voor een paard wat 4 maanden niet onder het zadel is gereden. Dat op de voorhand kan komen door het vele longeren en fietsen, want beide bevoorderd dat, maar dat is zo weer opgelost :j

Heb trouwens echt respect voor je hoe je op het zadel zit, dat doe ik je sowieso niet na :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:28

Toch zelf niet stiekem overstappen op een BF haha? :))

Lotus is echt een leuke pony, vind het er al best goed uitzien na zo lang stilstaan!

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:32

Je valt wat voorover waardoor je paard ook voorover valt, verder trek je je hakken wat op waardoor je nóg verder voorover kiept. Probeer recht voor je uit te kijken en jezelf lang te maken. Dan ga je automaisch wat zwaarder zitten en kun je het drammen wat beter opvangen.

Wel een erg leuk paard :)) Guitig koppie zit er op!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:34

leuke pony :D

let op de houding van je benen..
dat is het nadeel van deze zadels, je beenligging ligt verder naar achter dan bij een "normaal" zadel.
je onderbenen steken daardoor naar achter en hierdoor val jij naar voren gevolg ---> paard op voorhand

Ziet er wel lekker ontspannen uit ;)
alleen mag ze indd nog iets meer actief van achter naar voor gereden worden maar na 4 maanden rust komt dat vanzelf wel weer.

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:30

Nath! Wat leuk dat je een topic hebt gemaakt :D Lotus loopt er netjes bij, maar zoals voorgaande commentaren aangeven idd, pas op je voeten en netjes voor je uit kijken ;)
Maar het is logisch dat het even duurt voordat jullie beide weer in ritme zijn!
Het is iig super leuk om je weer 'echt' te zien rijden! :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:39

Vind het er niet verkeerd uitzien Nath, vooral niet omdat je al een poos niet veel met haar hebt kunnen doen! Maar hopen dat je zadel heeel snel binnen is! ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:36

Realiseer je dat je in een BF heeeeeel onafhankelijk moet kunnen zitten. :=

Daarom is je zit bagger nu, wordt vanzelf beter! :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:38

Het eerste wat mij op valt is dat de pony oortjes constant naar midden/binnen staan.
Kijk eens voor jezelf waar dit vandaan komt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:52

annebe schreef:
Het eerste wat mij op valt is dat de pony oortjes constant naar midden/binnen staan.

Dat wil niks zeggen, kan ook concentratie zijn.
Mijn paard heeft ook nooit z'n oortjes naar voren tijdens het trainen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:57

annebe schreef:

?

als een paard zijn oren naar voren heeft, betekend dat juist geen concentratie en zeker geen oplettendheid.

beetje rare uitspraak van je.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:46

Superleuke pony! <3
Het ziet er lekker ontspannen uit, probeer zoals eerder ook al gezegd zelf minder naar voren te zitten (zal waarschijnlijk grotendeels door het zadel komen), maar verder vind ik het een fijn plaatje om naar te kijken :j

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:44

KBTP schreef:
Realiseer je dat je in een BF heeeeeel onafhankelijk moet kunnen zitten. :=

Daarom is je zit bagger nu, wordt vanzelf beter! :D

Went indd vanzelf wel! :D Rijd ook boomloos, wordt vanzelf wel beter hoor :P

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:01

annebe schreef:

Ehh, ik denk dat als mijn pony haar oren constant recht vooruit zou hebben, er toch iets mis zou zijn want dan is ze op alles aan het letten behalve op mij! :D
Pony kijkt absoluut niet boos oid, gewoon geconcentreerd. :j

De rest, bedankt voor de reacties en tips!
Houding zal hopelijk snel verbeteren door veel te oefenen, al denk ik dat een (vertrouwd :P ) dressuurzadel ook wel een hoop zal schelen! :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:08

Ik vind het erg prettig uitzien hoor Nath! :j Zeker als je bedenkt dat jullie al heel lang niet zo samen getraind hebben én dat het de 2e keer is dat je met dit zadel rijdt ;)
Wat je zelf al aangeeft, naar voren kijken! Goed kijken waar je heen gaat.

Ben echt benieuwd naar je nieuwe zadel! En nog meer naar hoe het dan gaat.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:18

Ziet er ontspannen uit,geen geruk en gepluk :).Natuurlijk is je houding niet perfect,maar dat is altijd beter dan teveel spanning in het lichaam en er moet altijd wat te oefenen zijn..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:28

Dat ziet er lekker ontspannen uit :D. Zoals de andere al zeggen, probeer wat meer rechtop te zitten en te kijken waar je heen gaat.

Ik verwachte na de tekst niet deze fijne plaatjes. Ik vind het er echt goed uit zien :D

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:50

die loopt lekker :D mooi hoor!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:16

Don_Zhivago schreef:
let op de houding van je benen..
dat is het nadeel van deze zadels, je beenligging ligt verder naar achter dan bij een "normaal" zadel.
je onderbenen steken daardoor naar achter en hierdoor val jij naar voren gevolg ---> paard op voorhand

Ik heb dit zadel ook gehad. Mijn ervaring is dat je benen juist verder naar voren liggen op dit zadel..
Eigenlijk vind ik je beenligging best goed! Alleen ik heb het idee dat je wat klemt en dat je daardoor ook je hakken optrekt.

Het sneller lopen kan komen door (lange tijd rust en) het zadel. Het paard voelt jou veel meer :) Ik had ook een pony die er de eerste paar keer wat sneller van ging lopen. Niet omdat ze het niet prettig vond, maar omdat ze me meer voelde dan ze gewend was.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:19

Het ligt inderdaad absoluut niet aan het zadel. Het ligt aan het naar beneden kijken. Onmogelijk om de rest van je lichaam dan op de juiste plaats te houden aangezien je evenwichtsorgaan naar beneden wijst. Zadel is dus, no offence, echt een slap excuus waar je het niet moet zoeken.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:21

Natalie, ziet er goed uit! af en toe kruipt hij inderdaad iets, maar ik vind het er voor de rest lekker vriendelijk en ontspannen uitzien

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:14

't ziet er leuk uit, maar ik vind idd wel dat je pony te diep loopt en een beetje hangt. Wel echt een superlief paardje!