Alternatieve galophulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woartel

Alternatieve galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:27

Zijn er mensen die een andere hulp gebruiken voor het aanspringen in galop dan het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven? En waarom hebben jullie het je paard zo aangeleerd? :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Alternatieve galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:28

Ja die zijn er wel, oa stemhulp die ik vooral gebruik bij gebrek aan goed werkende benen af en toe. Met longeren en mennen gebruikte ik die toch al en met rijden nu ook. Scheelt me heel wat energie om in galop te komen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:28

Een vriendin van mij (rijd western) die laat haar paard aanspringen door een soort kusgeluidje te maken, puur op stem dus :) Heb er zelf ook een paar keer op gereden en het is echt heel erg leuk om een keer op zo'n manier te rijden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:30

Vaak is het genoeg om aan de galop te denken (dan ga je toch onbewust anders zitten) en je hand wat toe te staan ;)

Bij een oud bijrijdpaardje stond ik toe en zei 'toe maar' verder niets.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:31

deniece schreef:
Een vriendin van mij (rijd western) die laat haar paard aanspringen door een soort kusgeluidje te maken, puur op stem dus :) Heb er zelf ook een paar keer op gereden en het is echt heel erg leuk om een keer op zo'n manier te rijden.

Doe ik ook, en als er geen reactie komt, een tikje met t buitenbeen erbij.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 13:58

De stemhulpen, had ik ook al aan gedacht. :) Zijn er ook mensen die iets met beenhulpen doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:00

Woartel schreef:
Zijn er mensen die een andere hulp gebruiken voor het aanspringen in galop dan het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven? En waarom hebben jullie het je paard zo aangeleerd? :)

ja hoor buitenbeen iets naar achter (heup minimaal naar binnen), zit op buitenbeen, galopshulp vanuit zit. Handig voor wissels, been en zit omleggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:09

@Anya: Met western leerde ik idd ook om buiging te vragen met mijn zit. Dus naar links: linkerheup wat naar voren, zodat je met je rechterbovenbeen eigenlijk wat duwt en links ruimte geeft. En andersom natuurlijk. Die hulpen pas je deels ook toe in de galop. Je vraagt op die manier buiging, binnenbeen vangt op en vraagt stelling, je maakt het kusgeluidje en dan springt 'ie normaal gezien goed aan.

Later paste ik dit in de dressuur ook weer toe, ik hoofde enkel mijn heup te draaien en aan galop te denken en ik krijg de gewenste galop. (Was ook wel een heel fijn paard.) Maar ik merk dat paarden dit duidelijker vinden dan wat de meeste mensen doen, als ze naar links willen de rechterheup naar voor en de linker naar achter. Daar blokkeer je imo juist mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:56

buitenbeen naar achter lukt mij echt niet, ik maar dus gewoon van een 1-2-1-2 ritme een 1-2-3 1-2-3 zoveel mogelijk met mijn zit en anders met mijn been in het verlengde van mijn romp, dus daar waar ze op dat moment liggen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:57

Woartel schreef:

Hier werkt 'gaaa-lop!' het beste :D
Moet verder niets doen ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:59

@MissM: ;) ik rij natuurlijk western. Maar mijn bijrijdster rijdt dressuur op mijn oudste paard en doet het ook zo. We hebben gewoon die hulp afgesproken. Zoals we ook hebben afgesproken dat ze achterwaarts gaan op de zit en dat ze zoveel mogelijk rijdt met signaalhulpen.

Gaat prima. Ik zou er ook zonder problemen een dressuurproef mee doorkomen :j

Stemhulpen doe ik niet meer. Mijn paarden stopten op whoa! Maar.. dat leverde ook ongewenste stops op (whoa! vanuit het publiek).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:16

Anya schreef:
Stemhulpen doe ik niet meer. Mijn paarden stopten op whoa! Maar.. dat leverde ook ongewenste stops op (whoa! vanuit het publiek).

De mijne op hooow. Met wedstrijden is dat niet zo praktisch nee :D (doe ik zelf niet, dus ik maak me er niet druk om)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:28

De western ruiters geven het aan met het buitenbeen.
De andere ruiters dus engels rijdende met beide benen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:29

Nee westernruiters geven het aan met de zit. Het buitenbeen zet alleen de achterhand miniem naar binnen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:31

De mijne ging in galop als ik m'n bijde benen naar achteren legde.
Op buitenbeen ging ie niet.
Volgens m'n lesgeefster werd dat hem aan geleerd toenie nog jachtpaard was :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:33

Citaat:
het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven

Dit zou beteken dat jij je paard alleen laat aan galoperen in de hoeken?

Voor mij is de galop een stemhulp of een zithulp.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:37

Nee hoor. Buitenbeen naar achter om de achterhand te stellen, binnenbeen op de singel om te drijven. Gegarandeerd dat ie aangaloppeert. Verder kan ik een kusje geven zonder been, met buitenbeen of met twee benen tegelijk. Zolang je heuphouding maar goed is, en dat lees je ook in alle antwoorden terug. Zodra mijn binnenheup naar achte valt springen alle paarden die ik rij spontaan verkeerd aan. Toeval? Denk het niet.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:37

annebe schreef:
Citaat:
het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven

Dit zou beteken dat jij je paard alleen laat aan galoperen in de hoeken?

Voor mij is de galop een stemhulp of een zithulp.

Was om aan te geven dat ik een andere hulp dan de gebruikelijke/engelse/'hoe wil je het noemen' manier bedoelde. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:39

Ben ik eens met Anebe. Beenhulpen zijn een voorbereiding. En naarmate een paard al meer aan de hulpen zijn minder nodig. Paard is recht, zithulp en weg. Jonger paard (bij mij) achterhand iets naar binnen, galopshulp op zit weg. Heel jong paard: til ik ook de binnenteugel nog iets op om te ondersteunen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:40

Anya schreef:
@MissM: ;) ik rij natuurlijk western. Maar mijn bijrijdster rijdt dressuur op mijn oudste paard en doet het ook zo. We hebben gewoon die hulp afgesproken. Zoals we ook hebben afgesproken dat ze achterwaarts gaan op de zit en dat ze zoveel mogelijk rijdt met signaalhulpen.

Gaat prima. Ik zou er ook zonder problemen een dressuurproef mee doorkomen :j

Whoa! Briljant als dat vanuit t publiek komt. Ik visualiseer even. Geniaal *\o/*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:43

dat gebeurt niet vaak hoor. Ik rij ook niet zo vaak wedstrijden meer. Maar mijn vriendin vindt het ook reuze grappig om vanuit de bakrand te roepen. Of te testen of ze ook stoppen op halloooo, ijscoooo, almelooooo ;)

Mijn merrie stopt dan als ik niet zelf heel goed op zit te letten. Mijn ruin heb ik daarom dit niet als stemhulp aangeleerd ;)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:45

Sorry, maar ik zie het al helemaal voor me. :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:48

Ik had de mijne geleerd op "ja!" aan te springen. Deed ze zelfs vanuit stilstand. Werkelijk briljant als iemand vanaf de bakrand iets vroeg en ik perongeluk ja antwoordde, hahaha.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:49

Citaat:
Nee hoor. Buitenbeen naar achter om de achterhand te stellen, binnenbeen op de singel om te drijven. Gegarandeerd dat ie aangaloppeert. Verder kan ik een kusje geven zonder been, met buitenbeen of met twee benen tegelijk. Zolang je heuphouding maar goed is, en dat lees je ook in alle antwoorden terug. Zodra mijn binnenheup naar achte valt springen alle paarden die ik rij spontaan verkeerd aan. Toeval? Denk het niet.

Het ligt er maar net aan hoe jij je paard hebt afgestemd.
Mijn paarden zouden bv wel eens kunnen gaan wijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:54

Anya schreef:
Nee westernruiters geven het aan met de zit. Het buitenbeen zet alleen de achterhand miniem naar binnen.

Helaas maar die geven de galop aan met het buitenbeen.