Hoe anders en veilig af te stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Hoe anders en veilig af te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 06:50

Hoi allemaal,

Bijna 2 weken geleden stap ik van mijn paard af, zoals altijd niets bijzonders.
Bij het neerkomen op de grond zak ik als een plumpudding door mijn rechterbeen heen, voel en hoor krak.
Gevolg de meest vervelende fracturen die je maar kan bedenken.
voorlopig kan en mag ik niets met mijn been. prognose is dat ik eind juni hopelijk weer kan lopen.
Dus nu ben ik op zoek naar tips om straks op een andere manier af te stijgen, iemand een idee?

Jenny_S

Re: Hoe anders en veilig af te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:07

Jemig dat is niet best, had je vast al iets zwaks want je gaat er niet zomdaar doorheen

ik denk dat je meer moet gaan glijden langs je zadel dan (kan vervelend zijn als je shirt optrekt straks in de lente/zomer)
dus beide benen uit de beugel, rechterbeen erover en dan je zadel vast houden en langzaam naar beneden
sommige/meeste? mensen houden 1 voet in de beugel en stappen langzaam af en als laatste de voet uit de beugel
maar zo lenig ben ik zelf niet

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:20

Ik ben zo iemand, die de linkervoet in de stijgbeugel houdt tot de rechtervoet op de grond staat. Enige lenigheid is daar wel voor nodig, maar als je gewend bent om vanaf de grond op te stappen ipv van een krukje, heb je dezelfde lenigheid nodig.
Ik kreeg met het gewoonlijke afstijgen, beide benen uit de beugels, been over zadel en laten zakken, altijd een schok in mijn benen. Daarnaast heb ik ooit mijn enkel verbreizeld, en kan ik die klap al helemaal niet meer opvangen. Je paard of pony moet dan tijdens het afstappen wel blijven staan, en je voet mag absoluut niet te ver in de beugel zitten, dit om ongelukken te voorkomen.

Heel erg veel beterschap met je been !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:41

Op en afstappen vis een opstap krukje.
Is voor het paard ook veel beter.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:32

Ik zou dan inderdaad op en afstappen dmv een krukje.
Of 2 voeten uit de beugels en dan glijden, zo doe ik het altijdd. eigenlijk omdat ik nooit zo'n zin heb om dan te wachten tot mn andere voet uit de beugel is Ik kan er snel ik 1 keer af :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:40

Jenny S, het was echt stomme pure pech, normaal had je verdraaide kniebanden gehad.

Heb nooit ergens last van gehad! Ze hebben mijn botten eerst gecontroleerd of het zin had om alles met schroeven en platen aan elkaar te zetten. Dit was gelukkig het geval, anders had ik nu al een kunstknie gehad.
Ik laat me dus altijd voorzicht naar beneden glijden en land voorzichtig.
Laat me niet lomp vallen.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:52

je kan ook langs de bakrand gaan staan, en dan met je ene voet landen op de bakrand. en dan afstappen. (weet natuurlijk niet of dat bij jullie kan, maar bij mij wel)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:19

Ehm, zou en kan je wel rijden met "de meest vervelende fracturen die je maar kan bedenken" in je been?!?!

Als je over een paar weken zover bent, zou ik in dit geval niet afstappen ZONDER dat er iemand naast staat. Je bent minder mobiel, dus je kan wel wat steun (onder je oksels) gebruiken bij het afstijgen, maar wel alles in slowmotion en liefst met kruk...

Succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:31

jeetje jij heb pech!
zal wel erg pijn gedaan hebben!

ik denk ook aan afstappen via een krukje..
moet natuurlijk ook wel kunnen met je paardje, weet niet of die braaf blijft staan..

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:41

Ouch! Wat rot voor je. Ik hoop dat het been snel beter wordt.

Wat betreft dat glijden langs het zadel, je moet wel zorgen dat je niet gaat hangen op het zadel. Opstappen met een krukje is beter voor de paardenrug omdat je 'klimt' in het zadel een beetje ipv jezelf omhoog trekken met zadel als steun. Dito met afstijgen -- trekken en hangen zijn echt storend voor het paard en kan de rug pijn doen. Echt afglijden is prima, maar een beetje glijden en vooral hangen totdat je op de grond komt is niet best.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:27

De pijn is nu na bijna 2 weken aardig te doen, wel met veel medicatie.
Gelukkig geen morfine meer, zag overal konijntjes huppen..

Ik stijg altijd al op met kruk, dit omdat mijn Willem aardig aan de maat is, 1.81.
Ik zit te denken aan zo'n blauw kunstof opstap plateau, die staat aardig stabiel en de vlakken zijn wat groter dan het ikea krukje wat ik nu gebruik met opstijgen.
Willem staat keurig stil met op- en afstijgen dus dat is wel fijn.
Ik ga zeker de eerste keren niet alleen aan de gang als ik zover ben met afstijgen, dan vind ik het wel fijn als ik een toekijkend oogje heb!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:20

Ik kan me er dus echt geen beeld bij vormen dat je zomaar je been breekt bij het afstappen, ook niet met een paard van 1.80m ?

Misschien kun je zo'n opstapbeugel kopen en die gebruiken om af te stappen? Dat is een metalen stuk onder je beugel, die klap je uit en dan zit je al dichter bij de grond.
Je zou ook, maar ik weet niet of dat fijn is voor het paard zijn rug, jezelf langzaam, heel langzaam, kunnen laten zakken door jezelf als het ware op te trekken aan het zadel. Je landt dan heel zachtjes op de grond.
Verder bij de landing buigen door je enkels en knien en alles door laten veren.

Ik zelf glij meestal van mijn paard door een been over de hals te doen en dan met mijn rug naar het paard toe eraf te glijden. Ik denk alleen dat dit een nog grotere 'klap' op de grond veroorzaakt als je paard een beetje groot is. Als je hulp hebt kun je deze methode wel gebruiken. Dan kun je iemand vragen je bij je middel te pakken en op te vangen zodat je echt zachtjes neer komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:22

Nee ik snap het ook nog altijd niet, zorg ervoor dat ik goede schoeisel aan heb, let er op dat de ondergrond niet te hobbelig is met zwikken van je enkel ofzo...
Ik landde dus altijd zoals je al schreef, de klap opvangen door bij de landing mee te veren in de knieën en enkels... maar goed het is dikke pech geweest.

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:52

ik doe altijd eerst mijn rechterbeen erover heen zwaaien dan mijn linkerbeen uit de beugel en zorg ik dat ik ook beide benen tegelijk op de grond heb...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:12

Tsjebbe zo stapte ik dus altijd al van mijn paard af, ben dus echt op zoek naar iets anders.

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:53

Een meisje die ik ken heeft een aparte motoriek, waardoor ze ook geholpen moet worden met afstappen. Zij doet haar rechter been over de nek van het paard, en laat zich er vervolgens af glijden terwijl iemand haar tegen houd. Dit kun je natuurlijk ook doen wanneer je met je neus naar je paard toe je van hem af laat glijden, en dan je door iemand laten helpen.

Succes en beterschap!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 21:24

Dank je Dian_Dina

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:56

Tjee wat een pech!

Dit is dus iets waar ik zelf ook bang voor ben dat het me overkomt...

Omdat ik stijf ben en heel klein kom ik nooit op een paard, alleen met hoog krukje, en dan nog een keer of 4 proberen voordat ik er eindelijk op zit.( rij nu na 10 jaar sinds 4 weken in de les)

Eraf is eng!
Ik mag dan geen krukje ( manege eigenaar vind dat iedereen er zo op moet kunnen komen en voor mij alleen uitzondering met opstijgen) anders was ik daar niet gaan rijden, dan ging het gewoon niet.

Nou eraf zoals ik het geleerd heb, rechter been erover, linker uit de beugel en dan langzaam eraf zakken, maar ik heb de kracht in mijn armen niet om mijn hele gewicht te dragen om langzaam eraf te zakken/schuren. Ik kom dan de laatste 40 cm echt met een plof in het zand, zo stijf van het rijden en dan zak ik altijd door mijn knieen en enkels maar dat is dan nog gevoelig en ben dan zo bang dat ik bv door mijn enkel of knie ga....

Ik ga denk ik gewoon iemand mee nemen naar de les die ook na de les het krukje wil pakken zodat ik ook rustig af kan stappen.
Zeker na dit verhaal!

en als de manege eigenaar het niet wil....nou dan moet ik maar flink in discussie gaan.Poeh, veel beterschap gewenst!!
Gr. Natalie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 10:30

Dan laat je de manege eigenaar dit maar lezen als hij je niet gelooft!
Ik mag van mijn man dus niet meer op de oude manier afstappen als ik weer zover kom dat ik kan rijden.
Iedereen denkt met me mee naar een goede oplossing en die gaat er vast komen.
Vindt het vreemd dat een manege eigenaar zo anti opstaphulpen is, je mag van hem juist verwachten dat hij zuinig is op zijn paarden (en hun ruggen) en de zadels. Het is voor het paard zoveel fijner om op te stappen vanaf een verhoging.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:55

Hoi meggiemeg,

Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is, als iedereen op moet stappen ( en af) dan is hij met 2 hulpjes te lang bezig en kost dat les-tijd.
( naar mijn idee) Ik snap het ook niet, jaren geleden toen ik nog veel paard reed, toen stapten er heel veel mensen met krukje op en af, en ook de kinderen, die gingen via de bakrand erop...
Maar dat was op een andere manege...( soms trek ik bijna het paard om als ik op wil stijgen, ( ja met krukje) dus ik ga gewoon iemand mee nemen naar de les die mij gewoon wat kan helpen of de eigenaar het er mee eens is of niet...Dan hou ik de hele groep ook niet op, is geen leuk gevoel als je het idee hebt dat iedereen moet wachten totdat jij er op zit.....

Ik ga vanavond eens vragen wat zijn rede is , Oja, deze manege heeft geen wei, maar wel super bossen/heide achter de stallen, en vanaf april tot begin van de winter zijn de meeste lessen gewoon buiten in het bos, en iemand vertelde mij toen dat je wel op het paard normaal moet komen, anders kun je te voet met het paard naar de stal lopen als je eraf valt of zo...Misschien is dit zijn rede wel?
Haha maar dan zou ik het weer oplossen door net zo lang te zoeken naar een bankje, boom, tak waar ik op kan klimmen en dan zo weer hup het paard op.

Ik ben benieuwd wat de eigenaar gaat zeggen straks.
En idd als hij zegt "ach zoiets overkomt niemand"dan ga ik gillen( bij wijze dan) en haal mijn laptop met draadloos internet uit de auto en laat ik hem dit hier wel even lezen!

Gelijk heeft je man dat je nooit meer op deze manier af mag stappen.
Het is nu nog vers en moet nog lang genezen, maar het blijft een zwakke plek nu en dan mag je echt niks belasten anders krijg je er weer iets aan, brr zou er niet aan moeten denken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:08

Ik denk dat je het beste kan op- en afstappen met een kruk/verhoging.

Ik heb mijn scheenbeen en enkel gebroken van de zomer en sindsdien stap ik alleen nog maar op met krukje. Toen ik weer aan het opbouwen was lande ik op 1 been om mijn andere been te ontlasten.
Afstappen doe ik nu wel weer gewoon maar als ik voel dat het niet echt lekker zit land ik toch op 1 been en blijf ik vaak wat langer hangen aan mijn paard (slecht maar t is niet elke keer)

Uiteindelijk is dit toch iets wat je moet uit proberen om er achter te komen wat het beste voor je werkt.