Ik wil hem niet op kracht rijden, maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking waar altijd wel iets gebeurt. Nu longeer ik hem eerst even om de stalmoed er af te halen en dan ga ik er op.Ik rij hem dan voorwaarts op de rustige stukken en bij de wegrenmomenten vang ik hem juist weer op. Ik rij veel wendingen, wissel de buiging en de oefeningen af en wissel zijn werk veel af met balkjes, sprongetje, buiten etc. Nu wordt hij langzaam sterker en gaat het dus meer en meer overnemen van mij. Als hij iets engs ziet of hoort zet hij die speknek er op en weg is hij.
Wie heeft er tips om hem goed aan het werk te houden, zonder dat ik hem op mijn spierballen bij de les moet houden.
Zie het onderste paard in mijn profiel en het is meteen duidelijk wat ik bedoel denk ik.

Ik hou er wel van, ruwe bolster, blanke pit
) op dat punt toleranter. Ik wil met ieder paard een manier vinden om samen te werken, want op kracht een paard willen overheersen verlies je uiteindelijk altijd...... als je denkt dat je als klein mensje tegen 600 kg op kan, op kracht, moet je nog maar eens heel hard nadenken 
en is het helemaal geen dominante hengst. Sterker nog als hij los staat met een ruin, dan is die hem de baas. Hij schuilt graag achter mij of een ander paard (ruin of merrie) en dan zonder interesse om uit te dagen of er op te springen. Het is eigenlijk nogal een watje. Heeft ook veel meegemaakt en hij is gewoon niet zo'n haantje.