mijn paard krijg ik niet goed "aan de hulpen" Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaartje1991

mijn paard krijg ik niet goed "aan de hulpen" Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:22

Hoi hoi,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Sharon heb 3 pony's en een paard ( 1x shet, 2x fjord en 1x draver )
Ik heb vorig jaar een fjord gekocht genaamd Marnix. Marnix is 18 jaar en ( volgens mij ) zijn laatste 8 jaren voordat hij bij mij kwam van dezelfde eigenaar geweest.
Met Marnix heb ik al heel wat problemen of gehad zoals, hooiruif van de muur getrokken, hangen/trekken tijdens het vaststaan, onder de draad schieten, wegschieten tijdens het rijden, je omver lopen, je over de wei heensleuren als je hem vast hebt, paarden omver lopen, door de draad heen lopen enz enz.
Ik heb het dus niet makkelijk(gehad) maar de dingen kwa omgang gaan nu al stukken beter, heb wat speeltjes opgehangen waar hij gelukkig véél gebruik van maakt.

Nu het probleem tijdens het rijden:

Hij is totaal niet aan de hulpen. Als ik been geef heb ik niet één kleine reactie, helaas alleen als ik schop of sporen aandoe... Dit wil ik dus absoluut NIET ik wil niet te hoeven schoppen of slaan om mijn paard vooruit te krijgen. Ook met sturen moet ik echt kracht zetten om hem naar links of recht te krijgen HELP! Als hij loopt, loopt hij dus ook absoluut niet voorwaarts, het is alleen sjokken en wil aan mijn handen gaan "hangen" Wie herkent dit probleem? En wie weet er misschien de oplossing voor?

Hij is aan de longeerlijn wat actiever en als ik hem "los" longeer in de paddock is hij zéér actief en laat hij graag de eerste paar minuten een "show" zien.

Wie kan mij helpen of heeft tips? Hoor het graag!

herhalen

Re: mijn paard krijg ik niet goed "aan de hulpen" Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:26

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:29

Nee, deze heb ik alleen ingedaan voor de foto ;) ik rijdt hem met een enkelgebroken bustrens.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:29

Mijn fjord had hier ook een handje van. Ik heb het op kunnen lossen door overgangen, overgangen, overgangen en (schijn)overgangen te rijden. Net zo lang tot hij en ik er gek van werden. :P Hou verder vooral veel afwisseling tijdens je trainingen. Veel figuren rijden zorgt ook dat hij alerter wordt. Succes!

Edit: zie dat je zegt dat je met een enkelgebroken trens rijdt. Mijn fjord is ook een stuk lichter geworden sinds ik net een dubbelgebroken trens rijd, die kan hij namelijk moeilijker vastpakken.
Laatst bijgewerkt door Niwla op 23-02-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:31

Shaartje1991 schreef:
Nee, deze heb ik alleen ingedaan voor de foto ;) ik rijdt hem met een enkelgebroken bustrens.

voor de foto had je een een ophaal bit ingedaan op het verste ringetje ? vind ik een klein beetje vreemd maargoed.
op welk bit rijd je hem normaal gesproken dan ?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:32

mang:

Shaartje1991 schreef:

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:34

huh, hoe kan ik daar nou weer overheen hebben gelezen _O- sorry :')

TS: inderdaad veel overgangen en figuren, en consequent zijn. Geen reactie op je been is gewoon een tik en dus niet een hardere schop.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:37

Toen ik mijn paard gekocht had, was deze 20x onder het zadel geweest en reageerde ze ook weinig op been. Doordat ze zo ontzettend braaf was, is mij aangeraden om het op de volgende manier te doen:

Ik ging in de roundpen rijden, teugels in een knoop op te hals voor het geval dat. Zweep verticaal achter mijn binnenbeen leggen. (Ze had in het begin veel angst voor de zweep, dus het heeft lang geduurd voor ik dat kon doen trouwens). Elke keer als ik been gaf, mijn zweep 'aanleggen'. Niet keihard slaan of steeds lopen tikken, maar gewoon aanleggen. Gaf ze daar absoluut geen reactie op, dan een klein tikje. Het heeft bij mij niet lang geduurd voor ze het snapte en op het eind was ze erg goed aan het been. Ook veel overgangen rijden was voor haar belangrijk.

En met dat hangen enzovoorts, dat ligt gewoon aan dat hij niet voorwaarts is; dan gaan ze inderdaad sneller 'hangen' ;)

Commando's tijdens het longeren, zoals stap/draf/galop/halt/keren*, kent de die? Mischien zou je daar dan mee aan het werk kunnen gaan?
* Ik longeerde altijd zonder longeerlijn. Aan de lijn moet je keren dus niet doen :+

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:39

niwla: Ik heb hem nu bijna een jaar, rijdt met al mijn paarden veel overgangen, met hem ook. Hij word écht niet beter aan het been door overgangen. Hij reageert alleen als ik flink met mijn hakken loop te porren. Ook heeft hij maar een tempo in elke gang. Als ik bijv. in draf been geef gaat hij aan galloperen zonder de hulp van de galop. De galop is dan ook erg sloom en valt hij helemaal uit elkaar.
mang: Dit heb ik ook al geprobeerd, eerst been dan tik. De reactie die ik dan krijg is of nog niks. Of een heel klein bokje en sjokt hij gewoon weer door. Geef ik hem een "flinke" tik peert hij hem eruit en stopt in de eerste hoek ( is dan onbestuurbaar ) als ik dan been geef is het weer precies als vantevoren.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:42

Laura: bedankt voor je antwoord, helaas geeft hij ook niks om de zweep :( Hij reageert wél op de commando's als hij langzamer mag, moet hij harder is er bijna geen reactie.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:45

Het is geen ophaalbit maar een pessoabit. Al gaat het topic daar niet over.

Ten eerste; ga na of het zadel dat je gebruikt echt goed past. Geeft het de schouders de ruimte? Veel paarden worden traag door een zadel dat druk geeft op de schouders. Als je zeker weet dat het zadel goed ligt kun je pas echt aan de slag.

Om een paard te laten reageren op steeds fijnere hulpen zul je elke keer stap voor stap moeten herhalen. Enorm frustrerend, maar het is niet anders. Begin met de kleinste hulp, herhaal als hij niet reageert een keer (evt met stemhulp erbij) en als dan nog geen reactie volgt geef je pas de hulp waar hij wel op reageert. Het is de bedoeling dat hij uiteindelijk gaat reageren op de kleinste hulp. Mocht hij echt maling aan je hebben dan kun je best een keer de tweede stap weg laten. Als je daarna maar weer kalm verder gaat en hem opnieuw de kans geeft om netjes te reageren.

Er zijn echter paarden die al zo stuk gereden zijn dat het allemaal niet werkt. Dan is het zaak om de hulp tijdelijk helemaal weg te laten en te vervangen. Gebruik dan je stem en een zwiepje van de zweep in de lucht. Let er wel op dat jij daarbij een hele goede en actieve houding hebt. Pas als het paard hier actief op reageert begin je weer eens met beenhulpen. Als het goed is krijg je nu wel reactie. Helemaal als je dit in het begin combineert met de stemhulp (die je natuurlijk wel weer afbouwt).

Daarnaast moet je er altijd op letten dat je het paard eerst actief rijd en daarna pas een overgang maakt. Beide in 1 keer resulteert alleen maar in op de voorhand lopen van het paard.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:45

en waar geef je je tik ? achter je kuit, in de schouden, op zijn kont ?

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:49

Malenka: bedankt voor je reactie. Ik wil er nog even iets aan toevoegen. Hij is ook sloom zonder zadel én aan de longeerlijn. Kan dit ook aan het zadel liggen?
Mang: Als hij niet naar mijn benen luisterd achter mijn kuit.

jocero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:54

Hallo TS,
wat bij mij goed geholpen heeft om mijn paard veel voorwaartser te krijgen, is rijden met een zweepje bovenhands. Dus de zweep omgekeerd voor je vasthouden, het uiteinde wijst daarbij schuin over de hals van je paard. Als je je paard voorwaartser wil, even zwiepen met de zweep in de buurt van z'n oren zodat hij dat zwiepgeluidje goed hoort. Let wel goed op dat je hem echt niet raakt. En natuurlijk combineren met je gewone hulp/stem en goed belonen als hij reageert.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:56

precies hoe Malenka zegt, alleen zou ik de stemhulp niet doen.
dus bijvoorbeeld gaan halthouden, kuitdruk geven, reageert die niet iets meer, reageert hij weer niet dan schop je hem (eventueel met tik zweep).
Reageert die? belonen! Maakt niet uit hoe hij en naar voor gaat en of dit in stap draf of galop. jij vraagt om naar voor doet hij dit? belonen (naar voor is wel naar voor en niet van ik ga een rustig in stap)
dan binnen de halve volte weer terug naar halt, (zoveel mogelijk op zit) en dan weer opnieuw. doe dit een 10 keer, telken als hij naar voor gaat belonen en als hij op je zit naar halt gaat ook weer belonen.
daarna weer even lange teugel stappen.. Dan weer opnieuw oppakken, uiteindelijk gaat hij steeds sneller reageren op je eerste kuitdruk.

Probleem had ik met de mijne (3,5 jarige) ook. Op dezelfde manier gedaan zoals ik het hierboven uitleg.
Ik heb afgelopen woensdag dit advies van mijn instructeur gekregen, dezelfde oefenening ook donderdag en vrijdag gedaan. Van het weekend had hij vrij. Ik stap maandag op en hij begreep nog precies wat de bedoeling was.

suc6

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:01

Probeer anders eens pavo sportsfit. Daar gaan bijna alle paarden beter van lopen en als hij wat meer energie heeft, misschien dat je daar dan gebruik van kan maken.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:02

CalvinenGino schreef:
precies hoe Malenka zegt, alleen zou ik de stemhulp niet doen.
dus bijvoorbeeld gaan halthouden, kuitdruk geven, reageert die niet iets meer, reageert hij weer niet dan schop je hem (eventueel met tik zweep).
Reageert die? belonen! Maakt niet uit hoe hij en naar voor gaat en of dit in stap draf of galop. jij vraagt om naar voor doet hij dit? belonen (naar voor is wel naar voor en niet van ik ga een rustig in stap)
dan binnen de halve volte weer terug naar halt, (zoveel mogelijk op zit) en dan weer opnieuw. doe dit een 10 keer, telken als hij naar voor gaat belonen en als hij op je zit naar halt gaat ook weer belonen.
daarna weer even lange teugel stappen.. Dan weer opnieuw oppakken, uiteindelijk gaat hij steeds sneller reageren op je eerste kuitdruk.

Probleem had ik met de mijne (3,5 jarige) ook. Op dezelfde manier gedaan zoals ik het hierboven uitleg.
Ik heb afgelopen woensdag dit advies van mijn instructeur gekregen, dezelfde oefenening ook donderdag en vrijdag gedaan. Van het weekend had hij vrij. Ik stap maandag op en hij begreep nog precies wat de bedoeling was.

suc6

Dit doe ik nu al zeker 3 maanden 4x in de week. Helaas geen verbetering. Daarom schakel ik bokt.nl in omdat ik echt met mijn handen in m'n haar zit.
Marnix geeft dus nogmaals niks om been, schopje ook niet en tikje ook niet. Wél als je met je hakken gaan vroeten in z'n buik maar is de reactie ook minimaal.. hij gaat dan echt in een sloom stapje vooruit. als ik met hem in galop zit en ik ga al "ietsje" dieper zitten omdat ik in draf wil gaat hij op die hulp bijna stilstaan.. De hulpen terug zijn eigenlijn "te" goed ofja.. hij maakt ook geen mooie overgang terug. Hij valt meteen terug.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:04

Yvet_90 schreef:
Probeer anders eens pavo sportsfit. Daar gaan bijna alle paarden beter van lopen en als hij wat meer energie heeft, misschien dat je daar dan gebruik van kan maken.

Ik denk niet dat het probleem in zijn "energie" zit. Zoals ik al had aangegeven heeft hij in de paddock wél veel energie. Ook in het "dagelijks" leven in de weide heeft hij veel energie.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:05

1 van eerste vragen die ik stel als een paard bij mij in training komt is: Hoveel voer stop je er in? ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:06

Shaartje1991 schreef:
Laura: bedankt voor je antwoord, helaas geeft hij ook niks om de zweep :( Hij reageert wél op de commando's als hij langzamer mag, moet hij harder is er bijna geen reactie.

Bind er een stukje plastic aan? Alleen tot hij het door heeft!

En als je op buitenrit gaat, hoe reageert hij dan? De ijslander van mijn vriendin is in de bak niet vooruit te branden, al ga je er met de longeerzweep achteraan :+ Op buitenrit leg je je benen aan en dan zit je al in galop.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:13

Buitenrit? Dat staat helaas niet in z'n woordenboek. Ben er wel mee bezig en gaat wel beter.

Buiten als ik samen met mijn andere fjord Sasha ga blijft hij aan haar plakken, zij mag absoluut niet uit zijn zicht en hij neemt haar tempo aan. Hij kan dan niet voorop lopen en blijft acher aan haar billen plakken. Wil ik er langs dan duwt hij tegen haar aan. Je hebt dan vrij weinig te zeggen over Marnix.

Gaat mijn dravermerrie mee dan wil hij juist wél voorop lopen, zit het tempo er ook goed in maar als hij geen zin heeft draait hij om en gaat naar huis in volle vaart.

Alleen ging in het begin echt niet, dan kwam ik hooguit tot het einde van de straat. Hij begint al te gillen als hij alleen al de poort uit is. Hij begon dan te stijgeren, draaide om en rende in volle paniek weer naar de poort. Nu heb ik hem zover dat ik een klein rondje over straat kan rijden met hem, hij is dan nog wel van slag.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:20

MiniMouse schreef:
1 van eerste vragen die ik stel als een paard bij mij in training komt is: Hoveel voer stop je er in? ;)

Marnix eet samen met de rest overdag. Ik geef om 8u kuil, half 3 bietenpulp en kuil, en half 7 kuilvoer. Na het rijden krijgt hij half muesli half brok.
Ze eten ong. 2,5 á 3 u aan het kuil met z'n 4en

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:57

Shaartje1991 schreef:
Yvet_90 schreef:

Ik denk niet dat het probleem in zijn "energie" zit. Zoals ik al had aangegeven heeft hij in de paddock wél veel energie. Ook in het "dagelijks" leven in de weide heeft hij veel energie.

Dat klopt, ik denk alleen dat bij jou paard een zekere luiheid het probleem is. Ik heb zelf heel lang een paard gereden die net als jouw paard reageerde op de hulpen (niet dus), niet voorwaarts was, naar mijn idee gewoon lui. In het bos/los in de bak/in de wei had hij super veel energie.. Twee keer klappen in je handen en het was gaan met die banaan. Ondanks dat wilde het rijden niet lukken, lui gedrag, hulpen negeren, drie passen harder bij een tik met de zweep en daarna weer terugvallen. Niet door willen galloperen etc. Uiteindelijk kilo sportsfit per dag gegeven. Training een andere invulling gegeven (1x in de week springen, 2 keer in de week buitenrit, 2 keer in de week dressuurtraining (waarvan ik deze soms buiten en soms binnen deed) kortom heel veel variatie en de aanvulling op het voer maakte hem zeker niet minder lui gezien het feit dat dat zijn karakter echt was, maar doordat hij scherper werd door zijn voer, de training leuker begon te vinden etc. is hij wel gigantisch verbeterd.

Ik zou zeggen probeer het, ik heb van zoveel mensen al gehoord dat ze met sportsfit echt luie paarden beter aan het lopen hebben gekregen (en doordat het dier dan tijdens het rijden scherper wordt/meer energie heeft zal deze ook beter op de hulpen reageren). Dat paard had ook altijd energie (als hij het leuk vond), maar zodra ik dressuurmatig met hem ging rijden (wat ie geen lor aan vond) werd ie sloom etc.

Variatie en goed voer is volgens mij het sleutelwoord en verder gewoon doorgaan met de manier waarop je nu rijdt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:11

Variatie en tempowerk zijn inderdaad ook belangrijk. Bij mijn haflinger (die erg op het door jouw beschreven paard lijkt) is het zaak om binnen een paar minuten al eens weg te draven. Al zijn het maar een paar passen; hij is dan wakker en alert. Als ik hem eerst 10 minuten laat stappen kan ik het wel vergeten. Bovendien heb ik bij hem gevonden dat hij het fantastisch vind als je 'spelletjes' doet. Spelletjes zijn bijvoorbeeld; slalommen, voorwerpen ophalen en aan de andere kant van de bak weg zetten, balkjes (waar je ontzettend veel mee kunt doen, labyrinth, vierkantje, voor halthouden, langs achterwaarts gaan, over halthouden, zijwaarts over gaan etc.), grote bal... verzin het maar. Mijn haflinger had altijd heel erg snel door wat de bedoeling was en ging dan enthausiast aan de slag. Dan kon hij laten zien dat hij het wel wist.

Wellicht dat dit voor jou het proberen waard is?

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:09

Ik geloof dat je ook mijn E-pony omschrijft ;)
Ik had(heb) dat probleem ook, het is al wel een stuk beter geworden. Door inderdaad veel afwisseling, op buitenrit loopt hij altijd prima door en in de bak niet. Thuis in de bak dus amper vooruit te branden, ik rijd nu vaak op een groot grasveld. Hij heeft het idee dat we buitenrijden maar toch kan ik lekker dressuren met hem.

Tip; vooral afwisseling en uitvinden wat ie leuk vindt en hem dan op een bepaalde manier proberen te motiveren. Nu rij ik tegenwoordig ook gewoon in de bak en ik merk wel dat hij beter reageert.

Dus zoals de anderen al zeiden afwisseling, en proberen om consequent te blijven. Been-reactie