Casper weer eens op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDefinetly

Casper weer eens op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:52

Hallo bokkers!

Na een tijdje zijn we daar weer.
( ons vorige topic van behoorlijk lang geleden: [RT-HAW] Casper at work )
Ik heb sinds september een leuk verzorgpaardje, Casper.
Een NRPS pony van ongeveer 14 jaar.
Casper is eerst western gereden en de laatste tijd dressuur.

Caitlin van c-photography (http://www.cphotography.nl en xCaitlin op bokt) kwam gisteren weer langs om even leuke foto's te maken van Casper en mij. Jammergenoeg is de kwaliteit van de foto's heel erg achteruit gegaan door het uploaden.

Dit is mijn tweede HAW topic, ik kan normaal niet zo heel goed tegen kritiek maar ik vind het wel belangerijk om Casper zo goed mogelijk te kunnen rijden, bij mijn vorige topic heb ik heel veel handige en fijn tips gekregen die ik ook heb kunnen toepassen!

Helaas hebben we door omstandigheden (slecht passend zadel, slecht weer etc.) even een tijdje niet gereden maar veel grondwerk gedaan en aan de dubbele lijnen gelongeerd (sinds kort). Ik merk dat onze band er wel behoorlijk op vooruit is gegaan, hoewel de klik met Casper er nog steeds niet helemaal is.

Ik heb vandaag (niet tijdens de fotos dus) les gehad, voor de eerste keer op Casper. Ik wilde al eerder les nemen maar iedere keer was er wel wat, geen tijd, geen zadel, moeilijke ouders, slecht weer etc. maar het kwam er eindelijk van. Caspers conditie is ook weer een stuk slechter geworden, maar ik ben al erg enthousiast over hoe de les is gegaan.

Onze punten
- Te diep lopen soms, of heel erg hangen omdat hij merkt dat hij nu vrij is zijn hoofd laag te brengen, het vorige zadel was veel te klein waardoor alles behoorlijk gespannen was, maar nu gaat dat al veel fijner. Soms doen we nog wel eens de kameel maar dit mindert aanzienelijk. Ik los dit nu op door voorwaarts proberen te houden en ruimte geven wanneer hij goed loopt.
- Tempo erg wisselend, soms te traag en soms te hard.
- Cas vindt de galop heel erg moeilijk. Hij valt er regelmatig uit, of bokt/rent bij het aanspringen. Dat laatste is deels mijn schuld omdat ik hem op een verkeerde manier ondersteun. Als ik wil aangaloperen heb ik de neiging hem van voren los te laten waardoor hij de steun mist om recht te blijven en de vrijheid heeft te gaan rennen. Ik neig ook heel erg naar voren te gaan zitten. Hier hebben we in de les al aan gewerkt en gelukkig gaan we hierin ookal vooruit
- Hakken wat meer uitdrukken
- Niet continu naar beneden kijken
- Handen zitten te dicht bij het zadel, teugels wat korter en handen meer naar voren
- RECHTOP ZITTEN! dit is een hele belangerijke, die hoorde ik ook vaak tijdens de les voorbij komen haha.
- Benen naar voren, en kuiten aanknijpen om aan te drijven ipv met mijn hak. Ik heb een tijd met renzadel gereden, wat heel anders is.

Haha overal is wel een excuus voor te bedenken maar het punt is dat we vooruit (moeten) gaan.
Bovenal is het belangerijk Cas niet in de weg te zitten en het ook leuk te houden voor hem.

Lang verhaal, tijd voor de fotos.

1. Zeer geconcentreerd instappen
Afbeelding

2. Drafje, niet actief, hangend.
Afbeelding

3. Alweer wat actiever,
Afbeelding

4. Overgang stap-draf
Afbeelding

5. Niet heel charmant lichtrijden en naar voren getrokken worden
Afbeelding

6. Redelijk, jammer van mijn benen
Afbeelding

7. Deze foto vind ik opzich ook wel een fijn beeld geven, hier zitten de verbeterpuntjes vooral in mijn houding
Afbeelding

8. Galop, mij naar voren trekken
Afbeelding

9. Mijn handen, en rechtop zitten
Afbeelding

10. Vlak na de galop, rechtop zitten
Afbeelding

11. Overgang naar de galop, hier zie je het al. Ik gooi hem hier niet los, maar mag wel een stuk trotser op mijn paard zitten.
Afbeelding

12. Hier vind ik hem wat te diep lopen, hij valt ook naar binnen met zijn achterhand
Afbeelding

13. Ik zit al wat rechterop, handen mogen ook best gelijk..
Afbeelding

14. Schrikmoment..
Afbeelding

15. Uitstappen
Afbeelding

16. Caitlin een rondje op Casper, bedankt voor de foto's, en de gezelligheid natuurlijk haha!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, tips heeel erg welkom, hou het wel netjes ajb :D

Inney

Re: Casper weer eens op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:59

Ziet er al een stuk beter uit Nadia! Al valt hij wel erg vaak nog op de voorhand. Misschien omdat hij niet actief genoeg is? Probeer zijn achterhand er eens wat meer onder te rijden. Dat zit voor jou ook een stuk fijner, want nu lijkt het alsof je hierdoor nog erger naar voren gekieperd word. Enne, je mag best trots zijn op Casper :D Want het ziet er echt goed uit hoor! :D

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:00

Ik denk dat je moet beginnen om aan je eigen houding te werken.
De beugels mogen wel wat langer en jouw hak uitdrukken.
Verder zet je vaak jouw handen vast op het zadel. Probeer je teugels iets korter te houden en jouw handen boven de manen. Ik zie net dat jij die punten zelf ook al aangeeft :D
Ga daar aan werken en ik denk dat je dan al een heel ander beeld krijgt.

karlijnup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 07:30

ik vind over het algemeen jouw houding storender dan die van de pony. bijvoorbeeld op de galop foto maar jij zegt dat hij je naar voren trekt, zie ik niet echt spanning op de mond, wat natuurlijk positief is, maar wat dus wel betekend dat je zelf iets meer op je billen moet blijven zitten. op de momenten dat je voelt dat hij gaat hangen ook zeker zelf niet terug gaan hangen, dit win je nooit en je lost er niks mee op, leer hem meer op eigen benen lopen en niet jouw handen als steun te gebruiken. veel overgangen en voorwaarts rijden. geeft verder wel een leuk beeld. veel plezier met het rijden en met deze leuke pony.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 07:37

Probeer je hakken laag te houden ,,:)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 08:40

Inney schreef:
Ziet er al een stuk beter uit Nadia! Al valt hij wel erg vaak nog op de voorhand. Misschien omdat hij niet actief genoeg is? Probeer zijn achterhand er eens wat meer onder te rijden. Dat zit voor jou ook een stuk fijner, want nu lijkt het alsof je hierdoor nog erger naar voren gekieperd word. Enne, je mag best trots zijn op Casper :D Want het ziet er echt goed uit hoor! :D

Dankjewel :D Dat klopt inderdaad, en ik mag er ook een stuk trotser op gaan zitten :D

nicole3939 schreef:
Ik denk dat je moet beginnen om aan je eigen houding te werken.
De beugels mogen wel wat langer en jouw hak uitdrukken.
Verder zet je vaak jouw handen vast op het zadel. Probeer je teugels iets korter te houden en jouw handen boven de manen. Ik zie net dat jij die punten zelf ook al aangeeft :D
Ga daar aan werken en ik denk dat je dan al een heel ander beeld krijgt.

Bedankt, dat is inderdaad wel zo ja .. Ik zal ook eens een gaatje langer proberen :j

karlijnup schreef:
ik vind over het algemeen jouw houding storender dan die van de pony. bijvoorbeeld op de galop foto maar jij zegt dat hij je naar voren trekt, zie ik niet echt spanning op de mond, wat natuurlijk positief is, maar wat dus wel betekend dat je zelf iets meer op je billen moet blijven zitten. op de momenten dat je voelt dat hij gaat hangen ook zeker zelf niet terug gaan hangen, dit win je nooit en je lost er niks mee op, leer hem meer op eigen benen lopen en niet jouw handen als steun te gebruiken. veel overgangen en voorwaarts rijden. geeft verder wel een leuk beeld. veel plezier met het rijden en met deze leuke pony.

Dat hangen loste ik in het begin inderdaad verkeerd op door het te negeren of inderdaad zelf druk te geven maar dat doe ik nu (ook tijdens de fotos) in principe niet meer omdat ik het nu gewoon voorwaarts op probeer te lossen. Om te begrijpen wat ik bedoel met de galop moet je er zelf op zitten .. Onder een andere ruiter;
https://lh6.googleusercontent.com/_EcDg ... SC0281.JPG
het ziet er misschien niet zo uit maar het is toch echt zo..

sannerebbel schreef:
Probeer je hakken laag te houden ,,:)

Haha ja, hakken laag en benen lang is iets wat ik vaak vergeet ja, omdat ik op een andere manier heb gereden een tijdje, heb ik mezelf ook nieuwe dingen aangeleerd. Hakken laag, benen lang en wat meer neer voren.
Bedankt voor de tip :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:26

Na je verhaal gelezen te hebben vallen de foto's me erg mee hoor. Zo erg is het toch ook weer niet met jullie gesteld? Wat ik zie op de foto's is dat je nog geen onafhankelijk zit hebt. Klopt het dat je nog wel eens uit balans bent tijdens het rijden (en daardoor onbewust voorover gaat zitten bijvoorbeeld)? Ik denk dat je heel erg gebaat zult zijn bij (goede) zitlessen. Als jij namelijk uit balans bent, dan zal je pony ook snel uit balans raken. Ik denk dat zich dit nu uit bij bijvoorbeeld het aangalopperen: jij zit niet meer in balans, pony is ook nog zoekende en raakt uit balans met als gevolg dat de pony gaat rennen oid. Als je goed aan je houding en zit gaat werken, dan zal de pony ook steeds beter gaan lopen. Het is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Je bent al op de goede weg, en het zal vast steeds beter gaan. Heel veel succes samen met je leuke paardje :)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:42

Niceee schreef:
Na je verhaal gelezen te hebben vallen de foto's me erg mee hoor. Zo erg is het toch ook weer niet met jullie gesteld? Wat ik zie op de foto's is dat je nog geen onafhankelijk zit hebt. Klopt het dat je nog wel eens uit balans bent tijdens het rijden (en daardoor onbewust voorover gaat zitten bijvoorbeeld)? Ik denk dat je heel erg gebaat zult zijn bij (goede) zitlessen. Als jij namelijk uit balans bent, dan zal je pony ook snel uit balans raken. Ik denk dat zich dit nu uit bij bijvoorbeeld het aangalopperen: jij zit niet meer in balans, pony is ook nog zoekende en raakt uit balans met als gevolg dat de pony gaat rennen oid. Als je goed aan je houding en zit gaat werken, dan zal de pony ook steeds beter gaan lopen. Het is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Je bent al op de goede weg, en het zal vast steeds beter gaan. Heel veel succes samen met je leuke paardje :)

Dankjewel! Klopt inderdaad, maar dit is niet alleen met paardrijden zo. Ik heb instabilliteit in mijn bekken waardoor ik bijvoorbeeld niet lang op 1 been kan staan. Als ik op school een drukke trap oploop val ik door dat gebeuk ook bijna om terwijl andere klasgenoten daar helemaal geen last van hebben.. Zitlessen zijn wel een leuk idee haha, ik zal het eens aan mijn instructrice vooreggen.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:58

Ik heb mijn tips al een beetje gegeven zaterdag, maar aan de hand van de foto's zal ik nog maar even reageren. Ik heb natuurlijk zelf ook even op cas gereden en ik moet zeggen dat het niet makkelijk is haha. Hij moet inderdaad leren op eigen benen te lopen en helaas kan ik dat niet voor je oplossen maar gelukkig heb je nu les, dus dat komt wel goed.
Hij mag af en toe wat actiever, misschien dat dat ook een beetje het te diep lopen oplost. Wat betreft je houding, ja dat zeg je zelf al. Rechtop zitten, bekken kantelen (hoewel dat misschien moeilijk is voor jou), hakken uitdrukken en vooruit kijken. Maar zo slecht ziet het er niet uit hoor, en ik vind jullie al een heel stuk verbeterd! Komt helemaal goed :)

edit: nog een kleine toevoeging. Wat ik vooral merkte in galop is dat hij heel erg gaat hangen en dat ik daardoor uit het zadel 'getrokken' werd. Bij jou is dat wel minder en bij mij ging de galop ook niet zo goed haha :P maar goed daar zit dus het probleem.
Laatst bijgewerkt door xCaitlin op 21-02-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:59

Wat een leuke poown :)

Pfoeh dat je kunt rondrijden met al dat losse haar, lijkt mij nou helemaal niet fijn :P Het ziet er best netjes uit... Leer jezelf correct zitten dan is je pony straks nog sneller en makkelijker te rijden :)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:01

xCaitlin schreef:
Ik heb mijn tips al een beetje gegeven zaterdag, maar aan de hand van de foto's zal ik nog maar even reageren. Ik heb natuurlijk zelf ook even op cas gereden en ik moet zeggen dat het niet makkelijk is haha. Hij moet inderdaad leren op eigen benen te lopen en helaas kan ik dat niet voor je oplossen maar gelukkig heb je nu les, dus dat komt wel goed.
Hij mag af en toe wat actiever, misschien dat dat ook een beetje het te diep lopen oplost. Wat betreft je houding, ja dat zeg je zelf al. Rechtop zitten, bekken kantelen (hoewel dat misschien moeilijk is voor jou), hakken uitdrukken en vooruit kijken. Maar zo slecht ziet het er niet uit hoor, en ik vind jullie al een heel stuk verbeterd! Komt helemaal goed :)

Dankuu! Jaa was erg gezellig, ik kom binnenkort wel weer een keer naar jou toe :D
Bekken kantelen is indd lastig ja ..
__PSM__ schreef:
Wat een leuke poown :)

Pfoeh dat je kunt rondrijden met al dat losse haar, lijkt mij nou helemaal niet fijn :P Het ziet er best netjes uit... Leer jezelf correct zitten dan is je pony straks nog sneller en makkelijker te rijden :)

Haha dankjewel :D Nee is ook niet erg fijn maar ik heb een hekel aan staarten of capuchons of iets wat vastzit. Een cap is belangerijk genoeg om op te zitten maar dat lange haar is wel vervelend ja, er is ook een foto waarop ik een baard lijk te hebben _O-

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:40

Leuk beestje <3
Ik wil nog even toevoegen aan alles dat je wat meer voorin je zadel moet gaan zitten, en in galop écht op je kont. Verder is al het commentaar al genoemd. Veel succes verder!!

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:45

mooi paard hoor.

Meeste cometaar is idd al gegeven, en misschien idd je beugels wat langer, probeer idd wat meer te onspannen dan komt de onspanning bij je paard ook vanzelf.

Veel plezier samen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:17

Ik vind je handen erg storend...
Je bent constant terug aan het werken, dat is waarschijnlijk ook de reden dat Cas jou af en toe uit het zadel trekt ;)
Je bent wel vooruitgegaan sinds je vorige topic!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:15

leuk beestje! gaat leuk toch? toch vind ik je paardje wel lekker diep lopen en gaat zand zoeken volgens mij. Je armen dus zoals je zelf zegt iets meer dragen. been erbij en je paardje zal ook iets meer ophogen in zijn hals. beugels mogen wel twee gaatjes langer. maak jezelf wat langer en schouders naar achteren :) super.

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:30

recht op zitten ! :D
Bij een paardje van me vriendin gaat ie hangen/probeert haar uit het zadel te duwen, omdat bij het voorige paardje zoveel heeft geprutst in de mond. Zat alsmaar te rukken en te plukken en is heel stug geworden. Zou het misschien ook kunnen bij jou paardje? Niet jij maar bij een anders misschien?

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:54

Ziet er leuk uit mooi paard ook! :D, maar je houding ziet er niet echt heel goed uit, je kan namelijk je rug wat holler maken en je schouders naar achter doen. Je beugels mogen echt langer dan zit je gelijk wat beter. En doe je handen wat hoger. Het lijkt wel alsof je het paard belemmert in de mond, is het paard mischien heel sterk? Of trek je veel?? Ook omdat je zovaak door het paard word getrokken. Maar mischien is dit ook niet zo. Blijf oefenen ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:59

iets meer op de achterhand rijden en als je dan naar achter gaat zitten en het op vangt komt ie er mooi onder en gaat ie misschien ook niet meer zo trekken deed die van mij ook niet mee laten gaan en been geven en door dat je hem dan zo actief maakt had die van mij geen tijd meer om te trekken dus zorg dat die van jou ook actief blijf en dat ie vergeet om jou naar voren te trekken !
ga maar trots op je paardje zitten hoor :D
jullie kunnen het !
suc6 ;)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:51

Turbolove schreef:
mooi paard hoor.

Meeste cometaar is idd al gegeven, en misschien idd je beugels wat langer, probeer idd wat meer te onspannen dan komt de onspanning bij je paard ook vanzelf.

Veel plezier samen

Dankuu haha, jaa ontspanning is soms nog ver te zoeken ja
Doubtless schreef:
Ik vind je handen erg storend...
Je bent constant terug aan het werken, dat is waarschijnlijk ook de reden dat Cas jou af en toe uit het zadel trekt ;)
Je bent wel vooruitgegaan sinds je vorige topic!

Dankjewel! Nee daar ben ik het niet mee eens, ik ben absoluut niet bezig met terug trekken maar probeer hem juist voorwaarts te rijden en het daarmee op te lossen. Met terugtrekken ben je nog verder van huis.

ismy schreef:
leuk beestje! gaat leuk toch? toch vind ik je paardje wel lekker diep lopen en gaat zand zoeken volgens mij. Je armen dus zoals je zelf zegt iets meer dragen. been erbij en je paardje zal ook iets meer ophogen in zijn hals. beugels mogen wel twee gaatjes langer. maak jezelf wat langer en schouders naar achteren :) super.

Haha dankje :D Beugels gaatje langer is zeker wel een goed plan als ik het zo zie

_Izaa_ schreef:
recht op zitten ! :D
Bij een paardje van me vriendin gaat ie hangen/probeert haar uit het zadel te duwen, omdat bij het voorige paardje zoveel heeft geprutst in de mond. Zat alsmaar te rukken en te plukken en is heel stug geworden. Zou het misschien ook kunnen bij jou paardje? Niet jij maar bij een anders misschien?

Nouja .. ik twijfel, ik ken de vorige bijrijdster wel maar voor zover ik weet is die altijd vriendelijk geweest tegenover cas

amziss schreef:
Ziet er leuk uit mooi paard ook! :D, maar je houding ziet er niet echt heel goed uit, je kan namelijk je rug wat holler maken en je schouders naar achter doen. Je beugels mogen echt langer dan zit je gelijk wat beter. En doe je handen wat hoger. Het lijkt wel alsof je het paard belemmert in de mond, is het paard mischien heel sterk? Of trek je veel?? Ook omdat je zovaak door het paard word getrokken. Maar mischien is dit ook niet zo. Blijf oefenen ;)

Neuh hij is niet sterk, hij trekt wel heel erg maar is niet sterk. De spanning komt ook niet van mijn kant, ik belemmer hem eerder met mijn houding dan met mijn handen. Rug holler maken doe ik niet meer zonder begeleiding van een instructrice want ik leer mezelf verkeerde dingen aan want mijn rug was in vorige topic veel holler bijv.

dressuur518 schreef:
iets meer op de achterhand rijden en als je dan naar achter gaat zitten en het op vangt komt ie er mooi onder en gaat ie misschien ook niet meer zo trekken deed die van mij ook niet mee laten gaan en been geven en door dat je hem dan zo actief maakt had die van mij geen tijd meer om te trekken dus zorg dat die van jou ook actief blijf en dat ie vergeet om jou naar voren te trekken !
ga maar trots op je paardje zitten hoor :D
jullie kunnen het !
suc6 ;)

Dankjewel :D Haha goeie tip, dat is wat ik met mijn instructrice nu ook probeer te bereiken ja ..

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:51

Ik wasben op vakantie, vandaar het late antwoord, en ik zie dat ik niet iedereen heb bedankt voor de tips, dus bij deze, iedereen bedankt :D

TanikaDiddan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:52

heyhey
probeer je handen wat minder uitelkaar te houden.en geef vooral niet mee als hij naar beneden of naar voor trekt.voor de rest rij je super hoor!

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:53

Dankje tanika, ookal zit je naast me _O-

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:56

Ik zeg niet dat je trekt, ik zeg dat je terug werkt ;) Kijk maar eens naar je handen, heb je die naar voren & loopt t paard op eigen benen? Nee, je hebt op iedere foto je binnenhand boven het zadel, terwijl deze boven de hals hoort.

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:47

Leuk paard, lekker stevig. Het valt me alleen op dat zijn mond vaak open staat op de foto's. Probeer wat minder spanning op de teugel te zetten ;)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 22:04

Tijdens mijn les wordt er inderdaad gezegd handen boven het zadel maar ik laat daarbij vaak ook mijn teugels vieren oftewel er moet ook regelmatig aan gedacht worden mijn teugels weer op maat te nemen .. Eerlijk gezegd vind ik mezelf ook niet te streng in mijn handen, ja ik moet mijn handen meer dragen ja maar ik probeer juist altijd te letten op de hoeveelheid spanning ..