Na een tijdje zijn we daar weer.
( ons vorige topic van behoorlijk lang geleden: [RT-HAW] Casper at work )
Ik heb sinds september een leuk verzorgpaardje, Casper.
Een NRPS pony van ongeveer 14 jaar.
Casper is eerst western gereden en de laatste tijd dressuur.
Caitlin van c-photography (http://www.cphotography.nl en xCaitlin op bokt) kwam gisteren weer langs om even leuke foto's te maken van Casper en mij. Jammergenoeg is de kwaliteit van de foto's heel erg achteruit gegaan door het uploaden.
Dit is mijn tweede HAW topic, ik kan normaal niet zo heel goed tegen kritiek maar ik vind het wel belangerijk om Casper zo goed mogelijk te kunnen rijden, bij mijn vorige topic heb ik heel veel handige en fijn tips gekregen die ik ook heb kunnen toepassen!
Helaas hebben we door omstandigheden (slecht passend zadel, slecht weer etc.) even een tijdje niet gereden maar veel grondwerk gedaan en aan de dubbele lijnen gelongeerd (sinds kort). Ik merk dat onze band er wel behoorlijk op vooruit is gegaan, hoewel de klik met Casper er nog steeds niet helemaal is.
Ik heb vandaag (niet tijdens de fotos dus) les gehad, voor de eerste keer op Casper. Ik wilde al eerder les nemen maar iedere keer was er wel wat, geen tijd, geen zadel, moeilijke ouders, slecht weer etc. maar het kwam er eindelijk van. Caspers conditie is ook weer een stuk slechter geworden, maar ik ben al erg enthousiast over hoe de les is gegaan.
Onze punten
- Te diep lopen soms, of heel erg hangen omdat hij merkt dat hij nu vrij is zijn hoofd laag te brengen, het vorige zadel was veel te klein waardoor alles behoorlijk gespannen was, maar nu gaat dat al veel fijner. Soms doen we nog wel eens de kameel maar dit mindert aanzienelijk. Ik los dit nu op door voorwaarts proberen te houden en ruimte geven wanneer hij goed loopt.
- Tempo erg wisselend, soms te traag en soms te hard.
- Cas vindt de galop heel erg moeilijk. Hij valt er regelmatig uit, of bokt/rent bij het aanspringen. Dat laatste is deels mijn schuld omdat ik hem op een verkeerde manier ondersteun. Als ik wil aangaloperen heb ik de neiging hem van voren los te laten waardoor hij de steun mist om recht te blijven en de vrijheid heeft te gaan rennen. Ik neig ook heel erg naar voren te gaan zitten. Hier hebben we in de les al aan gewerkt en gelukkig gaan we hierin ookal vooruit
- Hakken wat meer uitdrukken
- Niet continu naar beneden kijken
- Handen zitten te dicht bij het zadel, teugels wat korter en handen meer naar voren
- RECHTOP ZITTEN! dit is een hele belangerijke, die hoorde ik ook vaak tijdens de les voorbij komen haha.
- Benen naar voren, en kuiten aanknijpen om aan te drijven ipv met mijn hak. Ik heb een tijd met renzadel gereden, wat heel anders is.
Haha overal is wel een excuus voor te bedenken maar het punt is dat we vooruit (moeten) gaan.
Bovenal is het belangerijk Cas niet in de weg te zitten en het ook leuk te houden voor hem.
Lang verhaal, tijd voor de fotos.
1. Zeer geconcentreerd instappen
2. Drafje, niet actief, hangend.
3. Alweer wat actiever,
4. Overgang stap-draf
5. Niet heel charmant lichtrijden en naar voren getrokken worden
6. Redelijk, jammer van mijn benen
7. Deze foto vind ik opzich ook wel een fijn beeld geven, hier zitten de verbeterpuntjes vooral in mijn houding
8. Galop, mij naar voren trekken
9. Mijn handen, en rechtop zitten
10. Vlak na de galop, rechtop zitten
11. Overgang naar de galop, hier zie je het al. Ik gooi hem hier niet los, maar mag wel een stuk trotser op mijn paard zitten.
12. Hier vind ik hem wat te diep lopen, hij valt ook naar binnen met zijn achterhand
13. Ik zit al wat rechterop, handen mogen ook best gelijk..
14. Schrikmoment..
15. Uitstappen
16. Caitlin een rondje op Casper, bedankt voor de foto's, en de gezelligheid natuurlijk haha!
Bedankt voor het kijken, tips heeel erg welkom, hou het wel netjes ajb

maar goed daar zit dus het probleem.