United Force (v. Negro) M2 proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

United Force (v. Negro) M2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:22

United Force (roepnaam Ollie) is een KWPN ruin van 10 jaar. Ik rij hem nu ongeveer 2,5 jaar. Hierin zijn we van de B tot de M2 +6 winstpunten gereden. We hebben zijn wat langere tijd in de M1 blijven hangen ivm gezondheidsproblemen van Ol en het ontbreken van kracht voor de hogere oefeningen.

Ol en ik hebben samen het gehele traject doorgelopen. Ik zelf had nog geen tot weonog ervaringen met het rijden van wedstrijd. Ol was nog erg groen en heeft niet echt een makkelijk karakter. Toch zijn we binnen 2,5 jaar tijd een echt team geworden. Thuis trainen we op Z niveau. Ons doel is om op wedstrijd hetzelfde te kunnen rijden als thuis. Op dit moment rijden we nog geen 25% van wat we thuis behalen door wat spanning (voornamelijk vanuit mij). Hierdoor wordt Ol wat lui voor het been, drukt hij zich op en wordt te kort in de hals.

Mijn verbeter punten:
- Rustiger in mijn lichaam,
- Meer lengte in de hals rijden,
- Zelf rijden en niet te afwachtend..

http://www.youtube.com/watch?v=-2WOUN7dXRg

Hebben jullie nog tips? Voor deze proef kreeg ik trouwens 169 pnt. Het commentaar was voornamelijk dat mijn oefeningen niet op de letter waren en er te veel spanning was.
Laatst bijgewerkt door nickynicole op 20-02-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Re: United Force M2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:30

Erg leuke combi!!
Probeer echt goed te blijven zitten! Veel trainen, trainen, training. Buikspieren versterken wil daar ook nog wel eens bij helpen.
Veder komt hij erg kort in de hals, en wat achter de ll. Dit komt denk ik door de spanning? Misschien een aantal keer HC starten (zodat je geen verlies punten rijdt) en dan goed de tijd nemen, en als het moet even een volte tussen door rijden.?
Veel succes!

nickynicole

Re: United Force (v. Negro) M2 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:35

Dat kort worden in de hals is juist zo vreemd. Thuis kan ik m redelijk op lengte rijden. Maar tijdens wedstrijd heb ik de gedachte dat hij ronder moet lopen. En je snapt het al dan ga ik m juist tegenhouden en loopt hij achter de ll of te eng in de hals. Dus helemaal mee eens.

En spanning is juist zo vreemd. Ol is echt bomproof. Dus het probleem ben ik.

Hoe zie je dat ik niet goed blijf zitten?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:37

Heb een beetje half het filmpje gekeken(sorry) was wat afgeleid haha. Maar wat mij opvalt is dat jij teveel bezig bent met de (hoofd/hals)houding van het paard en tegenhouden van het tempo. Hierdoor lijkt het alsof je de oefeningen een beetje vergeet en afraffelt.
Dit kan heel makkelijk komen door de spanning. Zelf bij mijn vorige paard ook veel last van gehad waardoor dezelfde problemen ontstonden. Ik heb geen idee waarom ik er bij mijn nieuwe paard ineens geen last meer van heb.
Tsja, ik weet neit hoe het thuis gaat natuurlijk(want ik vind je schouderbinnenwaarts nog redelijk onbevestigd en alles behalve lossig en afgemaakt overkomen in je proef) maar ik zou je in ieder geval willen meegeven, in de proef: steek je handen wat naar voren waardoor de spanning in je arm-teugel verbinding verdwijnt. tegelijk lekker blijven rijden met je been(geef je zelf al aan veel). Verzameld is niet perse langzamer dan arbeids, je kunt dus beter er lekker aan blijven rijden waardoor de achterhand en veel impulsiever onder geplaatst wordt.
Verder een heel leuk paardje! En ik heb zo een vermoeden dat je thuis een stuk vriendelijker rijdt dan nu in je proef is te zien.

Veel succes!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:42

Klopt helemaal. Ik rij thuis veel relaxter en makkelijker. En dus automatisch minder met de handrem waardoor de oefeningen makkelijker gaan. Ik zal binnenkort eens een fimpje van mijn training maken.

Wel grappig dat het opvalt van mijn SB. Ol zijn moeilijke karakter komt hierin naar boven. Hij reageert nooit hetzelfde op mijn hulpen. De ene keer loopt hij SB op 4 sporen met niets en als ik dus zo stijf in mijn lijf ben dan heb je netaan een schoudervoor...

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:51

Laat hem lekker zelf lopen. Handen voor je houden, schouders ontspannen en been eraan. Je mist vooral het voorwaarts gaan. Rijdt hem goed voorwaarts, houdt hem bezig (vooral in het losrijden) dan heeft hij helemaal geen tijd voor iets anders en kan jij fijn je proefje rijden!

Succes!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:51

Misschien dat je onbewust jezelf aan het aanspannen bent, je paard denk misschien dat er iets aan de hand is en gaat kort lopen (bedenk wat het kan zijn.. weet natuurlijk of dit van toepassing is!)
Rij je veel op vreemde plekken (buiten wedstrijden om ;) )

over het zitten, naar mijn idee dat je niet goed de beweging van je paard volgt. Pff moeilijk uit te leggen!!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:29

leuke combi :j ,
vind je paard wel (vooral) linksom heel onrustig in de aanleuning.
ZOu proberen hand meer voor te houden, en meer van achter naar voor rijden, paard moet zich gewoon meer gaan dragen, en dat mag je in de M2 toch ook zeker verwachten.Verder idd meer lengte in de hals, en dat is in alle onderdelen.
KOmt zeker goed, succes!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:13

inderdaad teveel spanning. Voornamelijk omdat je het aan de voorkant teveel regelt en vast wil houden.
Dat zag je vooral terug in het achterwaarts. Hij gaat echt terug op jouw hand en komt er dan ook tegenin.
Doordat je teveel vast blijft houden wordt hij ook onregelmatig.

Ik heb met de mijne dezelfde problemen gehad. Veel te veel willen doen om hem in de krul te houden, maar de rest vergeten. Is ook moeilijk. Niet bang zijn dat het niet goed gaat.

Als je zelf naar het filmpje kijkt zie je dan zelf wat je niet goed doet? Probeer daar veel van te leren en bijv. tijdens de training thuis ook eens te laten filmen en dan je gevoel met het beeld te vergelijken.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 08:58

Bedankt voor de reacties. En ja het klopt helemaal. Alleen wel moeilijk uit te leggen dat ik bij dit beeld nog steeds weinig in mijn handen heb. Ol heeft eigenlijk te weinig aanleuning. Dit is ook de rede dat hij zich opkrult. Dit kan ik alleen verhelpen door meer met mijn been naar mijn hand te rijden. En dat is dan weer moeilijk op wedstrijd omdat dan mijn beenhulpen door spanning niet doorkomen.

Deze week gaan we 4x op wedstrijd (waarvan een aantal keren in de buurt). Ik wil deze westrijden gebruiken als training en eens te gaan experimenteren met de bovengenoemde reacties. Dus meer tempo, voorwaarts denken in het rijden, handen naar voren en gaan met die banaan.

Wel wil ik morgen tijdens mijn les laten filmen. En kijken wat het verschil is.

@ Peetje: Bedankt voor je reactie. En ik heb het gevoel dat ik links een debiel ben. Heb het laten onderzoeken en klopt. Mijn zenuwen zijn te weinig ontwikkeld in mijn linkerbeen. Hierdoor heb ik minder controle en minder kracht. Ik ben hier serieus mee aan de slag gegaan. Toch kan ik minder ondersteuning geven met mijn linkerbeen. Dus met binnenbeen naar buitenhand rijden gaat wat moeilijker. Dus met andere woorden ik moet nog wat harder gaan trainen!!

@Setteli: Ik zie heel goed wat er mis is alleen weet ik niet goed hoe ik het op moet lossen omdat ik thuis dit probleem niet heb. Dus met andere woorden wat kan je thuis trainen als he daar er niet tegenaan loopt. Volgens mij moeten de wedstrijden mijn training gaan worden..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:17

Ik heb het helft gekeken, eerste wat mij opvalt is idd dat je te veel met je handen bezig bent, het paard verliest daardoor takt, regelmaat en ontspanning. Het is echt heel erg zonde!

Jullie zijn nog lang niet klaar voor de Z1, je zult eerst je handen leren naar voren brengen en takt, reelmaat en ontspanning terugvinden in de proef. dan haal je de wp, dan kan je met S&T gaan rijden maar blijf je handen gewoon naar voren!!! ;)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 09:20

@Thomas: Met s&t rijden is voor ons niet weggelegd. Zoals ik al meldde is dit paard zo gevoelig in de mond dat druk geven een probleem is. En klopt ik ben nog niet toe aan Z1 wedstrijden maar thuis al wel op niveau.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:24

Ik mis de regelmaat en takt in het hele filmpje. Zonde, want het is een mooi paard en hij kan volgens mij ook goed bewegen. Zet je handen wat meer voor, hou de hals op lengte en rij eens wat voorwaartser. Als dit alleen op wedstrijd je probleem is, probeer dan je wedstrijden wat meer als training te zien. Probeer los te rijden alsof je thuis bezig bent, en niet alsof je straks een proefje in moet. En pak thuis af en toe een proefje mee om de gehoorzaamheid daarin te controleren. Succes!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:36

Wedstrijd rijden is niets anders dan een aantal oefeningen achter elkaar rijden om te laten zien dat jullie het kunnen. Maak het voor jezelf niet groter dan het is. Dit straal je uit naar je paard en dat is goed te zien. Zeg gewoon tegen jezelf en je paard voor je de ring in gaat 'kom we gaan lekker een paar rondjes rijden'. Ik vind het een mooie combi en een leuk paard maar ik denk dat je hem iets teveel terugrijd. Laat m maar lopen dat ziet een jury liever dan dat je hem de hele tijd in zit te houden.

Dat over op de letter rijden is erg zonde. Dat is erg belangrijk in een proef naar mijn idee. Als je netjes op de letter rijd laat je zien dat je zelf secuur bent en je ook nog eens je paard zo goed onder controle hebt dat hij dat ook is. Heel veel succes nog met alles! ;)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:16

nickynicole schreef:
@Thomas: Met s&t rijden is voor ons niet weggelegd. Zoals ik al meldde is dit paard zo gevoelig in de mond dat druk geven een probleem is. En klopt ik ben nog niet toe aan Z1 wedstrijden maar thuis al wel op niveau.

Dan begrijp ik niet waarom je in de proeven je handen niet naar voren brengt, je weet dat je paard een gevoelige mond heeft. ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:19

Wat een leuk paard, hij kan volgens mij lekker marcheren! Daar ligt gelijk het grootste probleem. Hij mag voorwaartser gereden worden. Je geeft aan dat je met je linkerbeen wat minder kracht hebt. Focus eerst eens op het voorwaarts rijden. Laat hem goed reageren op je benen, door veel overgangen te rijden. Kom ook maar eens een keertje flink in met je linkerbeen, dan zal je merken dat je daarna minder kracht nodig hebt bij een volgende keer. Daarmee spaar je je krachten, zeker voor je linkerbeen. Die krachten kan je dan weer gebruiken voor je lengtebuigingen.
Je paard heeft een behoorlijk verticale nekhouding. Voor het plaatje eigenlijk iets te. Probeer hem wat lager in te stellen zodat hij minder onderhals krijgt. Oefen ook meer op de lengtebuigingen terwijl hij wat lager ingesteld is. Daarmee maak je zijn spieren langer.
Goed idee om de komende wedstrijden als training te gebruiken. Denk niet teveel aan het totaalplaatje. Gebruik de eerste proef om het voorwaartse te testen, de volgende proef voor de lengtebuigingen etc en rijd je laatste proef alsof je leven er vanaf hangt.
Voor wat betreft je linkerbeen: misschien heb je dat al gedaan maar zou een ander zadel niet een uitkomst kunnen bieden? Ik ben onlangs na jarenlang op hetzelfde zadel te hebben gereden overgegaan op een ander zadel vanwege dezelfde klachten als jij en het gaat al stukken beter.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 16:44

Bedankt voor jullie reacties!! Het gekke is dat je het allemaal weet maar het moment dat je de ring in komt het toch anders gaat dan dat ik wil. Ik neem jullie opmerkingen mee in mijn volgende wedstrijden.
@Shaartje: Helemaal mee eens. Mijn uitstraling is na een paar dompers in pnt helemaal weg.
@Thomas: Heb je wel eens het gevoel dat je -10 kg in je handen hebt. Dus eigenlijk nog minder dan niets. Dat bedoel ik dus. Op de film lijkt het of ik met mijn 70 kg in zijn mond hang. Maar eerlijk gezegd geef ik m alleen een ophouding. Doordat hij onvoldoende voorwaarts is lijkt het alsof ik m in de krul trek. Dit neemt niet weg dat ik mijn handen meer naar voren mag houden hoor!!! Dat moet ik zeker doen. Maar het is moeilijk omdat je dan het contact wat kwijt raakt. Daardoor neem ik mijn teugels wat "aan" met dit als gevolg. Dus je hebt echt gelijk HANDEN NAAR VOREN EN RIJDEN... (snap je wat ik ong bedoel??)
@Karijn: Voorwaarts rijden is niet het algemene probleem maar alleen op wedstrijd. Zoals andere paarden heel heet kunnen worden laat Ol mij in de steek en stopt met lopen. Ik ga het proberen deze week. Dus een proef voorwaarts, proef netjes op de letter, proef wat ronder rijden.... Ik denk dat zadel geen probleem is. Rij meerdere paarden en het probleem is altijd hetzelfde. Als anderen op mijn paarden rijden dan krijg ik het meteen te horen, links zijn ze veel minder dan rechts...

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:02

Je mag hem wat meer laten lopen, zodat hij meer ontspanning krijg.

Let er ook op dat je de hoeken goed inrijdt, bijvoorbeeld net voor het SB zo kun je het beter inzetten!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:34

bedankt Janouke

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:16

Leuk paard hoor! Ik wist helemaal niet hoe Ol eruit zag! :D

Ze kan lekker bewegen hoor! Maar je weet zelf dus goed wat er iets minder gaat. Paarden met gevoelige monden zijn best lastig te rijden he! ( Stugge paarden uiteraard ook, maar dit is weer anders )
Ik denk dat als jij gewoon vaak op wedstrijd gaat het vanzelf goed komt hoor!

Die S&T zou ik ook achterwegen laten tegen de tijd dat je gaat starten. Als Ol zich dan iets omhoog drukt en achter de ll gaat kruipen, ziet het er voor het zicht uit dat dit door je stang komt. Denk dat jij deze niet nodig hebt. Verder is de partij van de dieren ermee bezig de S&T af te gaan schaffen! ( Hoorde ik gisteren ) Als je dan alsmaar op S&T rijdt, kan je straks misschien niet meer zo lekker op je trensje rijden, dus als het niet nodig is, gewoon lekker niet doen! ( Dat zei je zelf al he! ). Jij gaat er zeker komen hoor met Ol!! :D Echt een leuk paard!!

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:32

Ik ga wel mee met de voorgaande reacties, je paard mag zeker veel meer lengte in de hals krijgen. Verder was de proef vrij slordig en waren de keertwendingen ook niet zo goed. Maar dat is allemaal een kwestie van vaak de proef rijden. Als jij handig wordt in het rijden van je proef, dan rijd je veel makkelijker op de letter. Nu zijn veel figuren en overgangen niet op de exacte plek, iets waar ze in het M2 wel vanuit gaan.
Succes met je wedstrijden deze week, ik denk dat als je vooral aan de lengte in de hals denkt en op de letter gaat rijden dat je proef er dan al veel beter uitziet.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:35

Hallo,
Allereerst wil ik zeggen dat je een enorm leuk paard onder je kont hebt!

Maar er zijn inderdaad nogal wat verbeterpunten, veel zijn er al gezegd. Zoals er meer aan rijden, je paard kan volgens mij leuk bewegen, je moet hem alleen de kans geven.
Je ziet in jouw lichaam dat je erg gespannen bent, dat geef je zelf al aan. Maar doordat jouw armen vol spanning zitten kan jouw paard er nooit goed door zijn vooraan. Dat zie je nu goed, hij is er eigenlijk op geen enkel moment goed door in je proef. Je zegt zelf dat je niet sin je hand voelde, dan moet je meer naar je hand toe drijven. Ik heb gelezen dat dit iets moeilijker is voor jou ivm met je linkerbeen. Maar toch zou hij voorwaartser moeten zijn dan nu ;)
Mag ik vragen hoe lang je hebt losgereden?

Verder ziet de SB er nog niet echt goed uit, maar dit komt ook doordat je paard er niet door is en dus je buitenteugel niet aanneemt, dan kan je geen goede SB laten zien. Met je keertwendingen hetzelfde, je kan deze pas goed rijden als je paard de buitenteugel aanneemt.

Voor het achterwaarts zou ik iets meer de tijd nemen. Hij stond netjes vierkant, dus dat is al een goed begin. Maar dan rommelt hij wat en toch zet je de oefening in. Wacht liever nog eventjes langer tot hij weer kalm is en zet dan in, wederom was hij er hier niet door waardoor hij z'n hoofd in de lucht stak en niet diagonaal zijn voeten neerzette.

Op je letter rijden is in de M2 wel een must, ik ga er vanuit dat dit ook wat door spanning kwam, veel oefenen dus. :)

Verder was het jammer dat je niet hoorde dat je naar stap moest en de diagonaal in uitgestrekte stap moest doen, maar ach, gebeurt iedereen wel eens. Ga gewoon veel oefenen en zie een wedstrijd niet te groots. Je weet dat jullie het kunnen, dus die spanning is voor niets nodig! ;)
Hopelijk heb je er wat aan, succes nog!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:02

@ Haasje: Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor je reactie
@LS: Wat een uitgebreid commentaar en voor mij heel duidelijk/begrijpbaar. En het klopt dat Ol super kan bewegen. Ik hoop daarom ook dat ik vanmiddag een goed filmpje kan laten maken tijdens de les... Ik heb 25 min losgereden voordat ik de proef in ga. En juist dat terug komen op wedstrijd kan ik niet oplossen omdat ik er thuis nooit last van heb. Hij komt dus terug door de spanning in mijn lijf. En het lukt mij niet om die spanning weg te krijgen. Ik ben namelijk niet heeeel erg zenuwachtig ofzo maar wil gewoon te goed rijden....

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:06

Hier nog een fimpje van zomer 2010. Dit is een stukje training waarin ik na het losrijden iets meer aanspanning vraag in een laag tempo. Dus bewust laag tempo gereden.

http://www.youtube.com/watch?v=-PwXBUDPGog

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:10