Paardje zit links helemaal vast ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Paardje zit links helemaal vast ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:31

Hallo Bokkers!
Ik ben nu weer met onze fries bezig met ontspanning en laag en rond, maar er is een probleem waar ik tegenaan loop...
Dat is dus dat ze zo ontzettend vast zit op links.
Zelfs wat buigen naar links vind ze moeilijk.. Terwijl dit eerst niet zo was ,maar door de winterstop heb ik niet veel meer met haar gedaan (mijn moeder rijd altijd recreatief op haar en voor de winter reed ik haar wel af en toe dresuurmatig)

Ik denk er zowieso over om een masseur te laten komen om even te kijken of ze niet vast zit daar ,maar wat kan ik nog meer doen ?

Ik heb les :) dus dat hoeft niet meer herhaalt te worden :)
Het is (volgens mij) zowel rijtechnisch als lichamelijk (beetje) dat ze weer even opgepakt moet worden ,maar hoe kan ik haar helpen ?

Ik zou zo ontzettend graag willen dat het opgelost word zodat het haar ook weer wat makkelijk afgaat :)

Ik hoor het wel! Graag normale reacties ;)

Groetjes Elin

m_smeets

Re: Paardje zit links helemaal vast ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:01

Als je zeker weet dat het zadel goed past, ze geen pijn heeft, etc...dan...
Gewoon lekker rijden met een los teugeltje. Neusje lekker in de lucht, beetje druk op je buitenteugel en aansporen met je binnenbeen. Gewoon grote voltes rijden en veel overgangen.
In het begin zal ze op de linkerhand naar rechts blijven kijken. Blijf er zelf recht op zitten, blijf druk op de buitenteugel houden en doe op de volte je binnenhand gewoon naar binnen. Vooral niet aan de linkerteugel haar hoofd de goede kant op trekken. Laat maar lekker kijken waar ze wil.
Als je een half uurtje op die manier rijd, dan wordt ze warm en komt ze er vanzelf achter dat het makkelijker is de linkerbocht door te gaan als je ook naar links kijkt. Ze zal een klein beetje stelling naar links willen nemen dan. Als je op die manier doorzet, zal ze steeds eerder stelling naar links willen nemen en steeds meer stelling kunnen nemen.
Dus: Voorwaarts rijden, binnenbeen, buitenteugel, tijd geven voor de juiste reactie.

Mijn nieuwe bijrijdpaard was erg scheef, hij wilde niet naar rechts stelling nemen. Mijn nieuwe instructrice liet mij dit doen. De eerste les vond ik in het begin flut omdat hij met zijn kop in de lucht alle kanten op keek behalve naar rechts. Na een half uur had hij opeens bedacht dat het makkelijker was om naar rechts te kijken als hij naar rechts ging, en na 45 minuten ging hij nog nageven ook.
Dit doe ik nu zo sinds november (niet gereden in de winter toen het niet kon) en tadaa, een recht paard. Oude probleem is helemaal opgelost. Ik kan bijna niet geloven dat het zo simpel was.

Succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:06

Zadel is 100% oke :) had daar namelijk als eerste aan gedacht :)
Ik zal het is proberen :)
Het is meer dat ik haar bijv. niet om mijn binnenbeen heen kan ''rijden'' als ik een bocht neem naar links bij bijv een volte dan kruist ze haar voeten over mekaar en dan is het echt een bocht alsof ze vanaf haar hoofd tot haar kont helemaal niet kan buigen .

Ik zal doen wat je hebt gezegt! Bedankt!

Ik denk gewoon echt dat het door die lange stop komt.. want hiervoor ging het wel goed :) dus ben ik super blij met je tips!!! _/-\o_

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:50

idd handige tips, hier heb ik zelf ook wat aan.
Mijn paard heeft een gevoelige rug, waardoor hij moeite heeft met stelling en buiging, vaak maak ik hem los voor het rijden door zijn neusje helemaal naar zijn kont te halen, hierdoor is hij zelf al iets losser, waardoor de oefeningen ook iets makkelijker gaan.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:58

Iemand die ik ken had ook een paard dat erg vast zat op 1 kanten. Toen is de Osteopaat geweest en is het erg opgeknapt! :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 18:24

Oke! Bedankt voor julie tips!
@Turbolove hoe moet ik het neus naar kont halen zien? Helamaal trekkend? Dat lijkt me niet echt prettig?

cointreau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:28

Zelfde probleem hier!!!!

nuja, ik zal zeggen wat de oorzaak is bij mij en wat ik er aan doe...

als eerste heb ik m'n zadel laten nakijken en m'n paard laten controleren door de ostheopaat.

Hieruit kwam dat m'n paard op de rechterzijde gespierder was dan op de linkerzijde. In galop liep hij ook altijd met z'n kont naar rechts, dus was helemaal niet recht...
Paard veel omstellen hielp bij mij. Rechterstelling, omslaan en een volte. Je verplicht je paard dan om z'n gewicht goed te gebruiken niet over de schouder naar binnen te vallen (natuurlijk wel nog goed binnenbeen ondersteunen :p)