jonge haflinger.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baileysdream

jonge haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 01:45

Ik heb sinds vorig jaar januari een jonge haflinger gekocht.
Een superleuk ding!
Het heeft immers wat problemen waar ik me eigenlijk aan begin te ergeren! ja ik snap tis een jonge pony. Maar toch misschien een paar bruikbare tips?
Ze is niet door mezelf ingereden, de persoon die der heeft ingereden en beleerd trok der altijd naar buiten voor het geval dat ze ertussen uit vloog. Ze loopt dus scheef naar buiten, geprobeerd op te lossen door binnenbeen en binnenteugel, ze snapt/reageerd niet op binnenbeen logisch jong paard dus rent naar binnen. Probleempje twee. Aangezien ik de hele zomernlekker buiten ben wezen rijden loopt ze nogal vaak naar binnen dus van de hoefslag af.
Probleem 3, linksom aangaloperen gaat ze eerst keihard draven en dan pas in galop en rechtsom galopeerd ze gelyk aan maar in de verkeerde galop en springt ze over in elke hoek met der voorbenen overkruist dus.
Probleem 4, ik weet niet of dit ook met bit of zadel te maken kan hebben of tanden maar ze heeft een soort tik, in stap schud ze ja met het hoofd ik heb al flink wat kopstoten van madametje gehad maar het blijft een heerlijk beest! Ik weet ze is jong niet alles kan in 1 keer maar tips zou toch wel handig zijn ik longeer nu ook 1 x per weel met pasoa.

Groetjes,

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:01

Ik denk sterker maken!

Je mag best meer met pessoa werken, in welke stand zet je hem?
Ik zou longeren zeker naar 3x per week minstens een half uur doen.

- Daarna kan je nog even uitstappen zonder zadel en haar gevoelig maken op het wijken/ sturen van je benen. Of even helemaal niks en compleet ontspannen zonder spanning rondstappen.
- Grondwerk aan de hand doen en bezig gaan met inbuiging. Bv. snoepje links en rechtsom uit je hand laten pakken etc. http://www.paardenbegrijpen.nl
- Af en toe wat freestyle longeren met cavaletti's in de bak, voetjes van de vloer!
- Veel overgangen draf-gallop in je grondwerk toepassen.
- In stap schudden met het hoofd kan duiden op spierpijn, maar laat sowieso het gebit en hanarchment checken dit is altijd belangrijk! Wat voor bit heb je nu? Heb je het hoofdstel goed ingesteld?

Met rijden zou ik de gallop even laten. Maak haar maar eerst sterker vanaf de grond en zorg dat de balans super wordt ohz in stap en draf.
Goed instappen met een lang teugeltje (zorg dat het wel actief gebeurt), lekker losrijden in stap (voltes, druppels, schoudervoor, schouderbinnenwaarts etc).
Veel overgangen rijden, tempowisselingen, wisselen in halshouding.

Succes!

edit: geduld, duidelijkheid en niet vergeten te belonen!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:52

mandylfmarca schreef:
Probleem 4, ik weet niet of dit ook met bit of zadel te maken kan hebben of tanden maar ze heeft een soort tik, in stap schud ze ja met het hoofd ik heb al flink wat kopstoten van madametje gehad maar het blijft een heerlijk beest! Ik weet ze is jong niet alles kan in 1 keer maar tips zou toch wel handig zijn ik longeer nu ook 1 x per weel met pasoa.

Vooral bij jonge paarden is het heel belangrijk te weten of het in de mond in orde is, zodat je zeker weet dat er een bit in kan zonder dat het paard er last van heeft.

plientjedres

Re: jonge haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:02

dit zijn allemaal kleine dingentjes die met een paar lesjes zo zijn weggewerkt.
been er aan en opsluiten tussen je teugels.
probeer in de galop steeds aan te springen en na een paar meter weer terug en dat een paar x herhalen inplaats van lang achter elkaar te galoperen.
dit heeft bij mijn merrie heel goed geholpen, worden ze wat sterker in de achterhand van.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:33

hallo! dankjulliewel voor de reactie's!
ik weet niet in welke stand de pessoa staat iemand helpt me namelijk met longeren leek me wel zo verstandig!
De tandarts is in januari nog geweest en zei dat alles prima in orde was.
het tuig zal ik even laten nakijken!
en deze tips zal ik zeker wel gebruiken!
@ plientjedres.
ik heb al bij vele les genomen, maar dit klikte niet of dwongen te veel van m'n pony.
ik heb dus nog geen goede instructeur/instructrice gevonden hier in de buurt die ook nog een beeetje betaalbaar is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:38

Als het in Januari nog goed zat met het gebit, moet het nu ook haast wel!
Ik heb ook een jonge haflinger en mijn tandarts heeft geadviseerd hem tot zijn 5de jaar om de 6 maanden te laten checken. Ik doe het zelfs om de 5 maanden voor de zekerheid...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:45

Hoe bedoel je dwongen teveel van mijn pony?

Als meerdere instructrices niet bevielen is het misschien tijd om kritisch na te gaan wat er dan precies niet klikte, wat je zoekt en wat je nodig hebt. En naar jezelf kijken is ook een optie ;-)

Zet een adv op marktplaats dat je een gediplomeerde betaalbare instructeur zoekt. Met jouw wensen die je uitgespit hebt natuurlijk dan, om te voorkomen dat ook deze niet klikt.

Dit zijn rijtechnische problemen die je met les en oefenen eruit kan rijden.

Om uit te sluiten dat het gebit idd in orde is, een tandarts raadplegen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:51

Hij moet nog 4 worden en is al compleet ingereden.
Jij bent er zelfs al mee gestart als ik het goed begrijp? Ik zou hem nu even lekker een paar maandjes met rust laten en dan helemaal opnieuw gaan beginnen met hem.
Hij is waarschijnlijk niet al te best afgericht en snapt de hulpen niet.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:54

@doei ( ja ik snap nog niet hoe je dat citeren doet)
Ja inderdaad ik had zelf ook alzoietsvan dat het gebit dan nog wel goed moest zitten zal alleen wel even het harnachement nalatenkijken.
@ukoldaatje
hoe ik bedoel te veel dwingen,ik noem even geen namen vind ik niet zo netjes.
ik had een instructeur die had zoiets van nou ze is bijna 4 ze kan dus makkelijk uitgestrekte draf en makkelijk een uur vollopen en makkelijk galoperen en we kunnen zelfs al beginnen aan het wijken.
nou dat vind ik even te veel worden, niet alles hoeft in 1keer! ik hoef ook geen topsportpony dan had ik denk ik wel een ander ras genomen. :+
@ aerdenhout1 ja ze is ingereden op een handelsstal daar ook beleerd, ik vond zelf dat ze veeél te vroeg is beleerd. ze stond met 2 al voor de kar, en met twee en een half werd ze beleerd. ikzelf heb der gekocht nog voor ze drie was geworden, ik wou der eigenlijk nog lekker een poos op het weiland neerzetten ook qua der leefdtijd, maar ze vond het zo leuk om te lopen en ik reed der dan ook maar 2 x per week en de rest lekker spelen en lekker stukjes naar buiten, ze is ook gewoon zo beleerd van stap kent ze drafkent ze hop verkopen die hap... dusniet echt goed doorgereden wat mij dus wel is verteld.
ik heb der nu gewoon lekker een week stil laten staan,wel gelongeerd en lekker spelen en doen.
ik wil nu gewoon kijken aangezien het goede weer er ook weer aankomt lekker weer naar buiten en minimaal toch 3 x per week longeren met een pessoa, en dan gewoon eenmaal als ik een goeie lesinstructeur heb gevonden ( weet iemand er nog 1?) ook gewoon les te nemen, 1x per week. de restvan der dagen krijgt ze lekker vrij of spelen we.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:51

Als ik jou was zou ik alles wel oppakken maar met heel veel geduld. Niets forceren.
Ook niet alles te gelijk aanpakken maar eerst probleem 1, en als dat opgelost is aan het volgende beginnen.
Als 'ie wat goed doet heel overdreven belonen!
Lijkt me een hele leuke pony trouwens!
Succes

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:52

@Nableize,
ja daar ben ik ook enorm mee bezig! lekker rustig aan en veel belonen!
ja het is echt eeeen heeerlijk ding om mee aan het werk te zijn, eigenwijs maar lief! <3

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:01

succes ermee! Jammer dat ik niet in de buurt woon, anders was ik met alle liefde komen kijken! X

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 23:02

Haha ja inderdaad jammer! je had mogen komen kijken en bewonderen mijn dream! <3
is toch niet voor niks geweest dat ik der droom heb genoemd :D

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:12

Hahaha ja idd! Coole naam!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:25

Bij het beleren van een jong paard horen idd alle gangen, stap , draf en galop, een goeie stop, wijken is helemaal niet zo'n moeilijke oefening dat is idd ook iets dat bij de basis hoort, alsook achterwaarts en achterwaarts een cirkel lopen, allemaal dingen die je paard eigenlijk met gemak moet kunnen uitvoeren.
Al deze dingen worden hier bij mij al aan de hand geoefend, dus bij het grondwerken, en onder de ruiter is het dan een beetje meer aanpassen en uptunen.
Als je bij verschillende instructeurs zegt dat ze verkeerd zijn, waarom denk je dan dat een instructeur jaren en jaren les heeft gevolgt om instructeur te kunnen worden. Die mensen weten echt wel een beetje wat een paard kan en hoe het aangeleerd zou moeten worden hoor.
Dingen te traag of onvolledig aanleren geeft nadien ook problemen, en das een heel pak meer werk om die fouten dan te gaan corrigeren.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:31

Nog even niet galoperen onder het zadel tot je hem in stap en draf redelijk recht krijgt, zo krijg je enorme rijtechnische problemen.
Heel veel voltes, slangenvoltes rijden en schouderbinnen als je die oefening beheerst.
Als je paard naar buiten wilt kijken, begrens dan met je binnenteugel + lang binnenbeen.
Hoe is je tempo als je rijd?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:13

dankje voor jullie tips!
@Pentax, mijn pony loopt lekker voorwaarts door je hoeft ook niet telkens been te geven.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:21

Ja dan denk ik zo dat je pony juist wat omlaag in tempo kan, onder zijn tempo zelfs zodat je de rust kunt opzoeken om de pony op zijn eigen benen te laten lopen.
Als je paard ontspannen onder zijn tempo stapt, oefenen op het recht lopen op de hoefslag. Daarna in draf.
Maar met les ga je er sneller komen.

Verder veel longeren, weinig rijden. Het paard heeft nog teveel moeite met zichzelf om jou ook nog goed te dragen.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 21-02-11 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:23

ja dat snap ik helemaal!
weet iemand misschien nog een goede lesgever in de buurt van omg ede? die gewoon naar je stal toekomt?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:26

Je kunt best goede mensen vinden via marktplaats, vaak kun je ook eerst een gratis proefles krijgen om te zien of het je bevalt.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:27

Oke dan zalik even zoeken op marktplaats!
ik longeer nu met een pessoa op welke stand kan ik hem eigenlijk het beste zetten?
heb hem nu zo staan dat ze lekker lang en laag loopt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:34

Laag is inderdaad het beste op dit punt, dat doe je goed. :j
Vaak is het in het begin ook wel fijn om af en toe 'naakt' te longeren, dan loopt hij misschien niet zo mooi, maar dan krijg hij wel de kans om echt op zijn eigen benen te lopen. (probeer dan ook zo weinig mogelijk druk te gebruiken zodat paardjelief niet kan gaan hangen).

En als je echt de galop wilt oefenen, kun je dat eigenlijk nu nog het beste in het bos op een lang recht pad doen en een heuveltje hier en daar. Puur om de balans te vinden, meer moet je eigenlijk nog niet willen bij je jonge vriendje.

Gaat helemaal goedkomen hoor! Kost gewoon wat tijd, maar dan heb je ook echt wat er voor terug.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:38

Oke dat is mooi!
Ja het meeste galop doe ik nu in de bossen.
Ik heb geen haast ofzoiets, ze is pas 3 en nog echt een babypaardje.
we hebben alle tijd van de wereld en doen gewoon de dingen die we leuk vinden en soms een beeetje trainen tussendoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:13

Als je echt geen haast hebt, zoals je zelf zegt, zet haar dan weg voor een 1/2 jaar en laat haar weer even paard worden.
Lekker het land op zodirect en niets mee doen, alleen eens wandelen en poetsen.
Geef haar haar jeugd even terug die ze heeft gemist, is niet alleen goed voor de groei van het lichaam, maar zeker voor de geestelijke gezondheid.
En geloof mij, je krijgt er voor 99% zeker een fijner en gezonder paard van!

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:51

ik zou wel graag willen, maar vind het een beeeetje zonde.
ze is erg gewend aan mensen om der heen en in een stal te staan.
ook als ik der in het weiland zet betaal ik gewoon volledig pension.. :\