tips bij alleen rijden in de piste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

tips bij alleen rijden in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:34

Hey bokkers,
Ik heb sinds kort een verzorgpaard, en als ik ga rijden heb ik meestal de piste voor mij alleen. Ik ben het meestal gewoon om les te hebben (groepsles in de manege) en nu was mijn vraag naar jullie of jullie een bepaald 'schema' volgen als jullie gaan rijden, of jullie een vaste structuur hebben, dus bijvoorbeeld eerst dit, dan dat,... in de groepsles:
losrijden (stappen) veel voltes, losmaken
losrijden in draf
slangenvoltes/schouderbinnenwaarts/wijken
galop
uitstappen

zoiets :) omdat ik nog niet zo ervaren ben met zelf rijden, zelf figuren rijden (niet wat een instructeur mij oplegt) had ik graag gehoord hoe jullie rij-uurtje eruit ziet, zodat ik een beetje afwisseling kan brengen in het rijden :)

Susyb

Re: tips bij alleen rijden in de piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:41

instappen (kwartier: op het harde)
instappen ( 5 minuten in de bak)
draven tot meneer ontspannen is en naar de hand toeloopt (dat verschild)
galopwerk (hij wil namelijk nog wel eens zichzelf druk maken in de galop: niet te lang daarom want hij vind het moeilijk: 10 min)
drafwerk weer naar ontspanning toe
verschillende oefeningen uit de proef (te dneken aan wijken end.)
uitdraven (de hals laten strekken)
uitstappen op het harde (tot hij bij adem is en van de zomer tot hij dan ook droog is).

Ik ga dus van instappen--> ontspanning--> spanning--> ontspanning--> spanning--> ontspanning --> uitstappen..
Ik vind het altijd een naar gevoel om van spanning (dus bij hem galop en wijken end omdat hij dat moeilijk vind ) gelijk te gaan uitstappen..
daarom zou ik niet jou schema volgen..
Mijn mening is namelijk dat ik voordat ik ga uitstappen mijn werk goed wil afsluiten.. dus doe ik iets waarbij hij ontspand.

Als het wijken super gaat dan wil ik daarna dan ook wel eens gaan stoppen maar het ligt er maar net aan in wat voor bui mijn meneer is

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:44

Ik begin met enkele rondjes warmstappen aan de lange teugel. Dan neem ik haar langzaam op, en rijd ik in stap enkele grote voltes, slangevoltes en vraag ik binnen- en buitenstelling. Dan ga ik aandraven, gewoon lichtrijden, en rijd ik veel voltes, slangevoltes, overgangen en tempowisselingen (lange zijdes verruimen, korte zijdes verzamelen). Als ze dan goed los en opgewarmt is ga ik galopperen, aan elke kant enkele voltes of een hoefslag goed doorgalopperen (naargelang hoe ze voelt). Hierna stap ik een rondje aan de lange teugel en dan ga ik moeilijkere dingen vragen. Achterwaarts, schouderbinnenwaarts, wijken, stap-galop, binnenkort travers. Op dit moment ga ik ook eventjes doorzitten. Daarna draaf ik nog even ontspannen, gewoon rustig een arbeidsdrafje en wat voltetjes, dan laat ik haar het bit uitkauwen zodat ze mooi halsstrekt en hierna ga ik uitstappen aan de lange teugel.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:45

bij mijn vorige paard - waar ik intensiever mee reed - begon ik eerst met instappen. eerst een paar minuten met een los teugeltje wat rondstappen. Dan pakte ik haar wat meer op en deed ik oefeningen en figuren in stap, tot ze lekker los en ontspannen was. Daarna begon ik met draven, weer veel oefeningen en overgangen stap-draf en andersom. Als ze dan ontspannen was in draf en begon met nageven reed ik nog even verder in draf, waarna ik aan de galop begon. Ik reed eerst vooral voltes langs beide kanten omdat ze nogal voorwaarts was, maar als ze wat rustiger en ontspannen was pakten we er tussendoor een lange zijden bij. Liet haar ook regelmatig verruimen en terugkomen in galop om haar achterhand te versterken. Daarna reed ik nog even in draf verder (ze ontspande beter na de galop), dan een wat losser teugeltje en uitstappen! :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:48

Ik probeer altijd veel afwisseling in het rijden te houden. Dus, na het inrijden, een tijdje stappen, dan draven, dan weer stappen. Keertje galop tussendoor. In alle gangen probeer ik veel oefeningen te rijden (voltes, wendingen, gebroken lijnen, slangenvoltes etc). Ik verander ook regelmatig van hand, dus niet 10 minuten linksom en dan weer 10 minuten rechtsom.
Toen ik voor het eerst echt veel voor mezelf moest gaan rijden, probeerde ik van te voren al te bedenken wat ik wilde bereiken bij het rijden. Bijvoorbeeld: ik wil graag dat hij met de goede stelling door de wending gaat. Dan rij ik bijvoorbeeld veel voltes. Of, dat hij lekker voorwaarts en goed aan het been is. Dan rijd ik veel ovegrangen.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:52

ik heb geen vast schema.
Maar natuurlijk wel; 5-10 minuutjes instappen (tenzij ik ze ervoor gelongeerd heb, is het eff rondstappen) aandraven, paar toertjes draven tot ik voel dat ze ontspant, daarna doorvragen in draf, 20minuten oefeningen(ook wisselen) enzo in draf, een galop op de ene hand, daarna de andere hand, daarna terug een 10tal mintuten drafoefeningen, daarna langzamerhand uitdraven, uitstappen (oftewel in de piste 5min oftwel een wandelingetje op de baan)

Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:56

Ik stap meestal eerst een paar rondjes lang en laag, veel voltes en achtjes. Binnenstelling buitenstelling.
Daarna draaf ik aan en doe precies hetzelfde totdat hij daar ook ontspannen in is en los laat van voor.
Dan galopeer ik op beide handen, als dat allemaal ontspannen gaat dan ga ik even stappen en daarna pak ik hem op en ga aan het werk. En dat is: overgangen, wijken en dat soort oefeningen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:58

Ik ben zelf nog niet zo ervaren. Bij mij bestaat het rijden dan alleen uit ontspanning en dan nageeflijk.
Ik begin altijd met een paar minuten te stappen aan een lange teugel. Dan pak ik de teugels op. Gewoon licht contact teugeltje. En ga ik heel veel voltes, kleine voltes grote voltes, 8tjes, slangenvoltes, gebroken lijnen enz enz. En heel veel schakelen. Paar pasjes vooruit paar pasjes terug. Ik rij nooit een lange zijde zonder een tempowisseling of volte. Dit zowel in stap als draf. Dan pak ik na een tijdje ook kleine stukjes galop mee. En ga ik overgangen rijden. Met mijn paard is dan los, actief, voorwaarts en voor het been. En dan begint ze zelf mijn hand op te zoeken. Hoef dan alleen een keer mijn hand te sluiten en voila mevrouw loopt ontspannen, nageeflijk en is supe voor het been. Dan rij ik nog effetjes in alle drie de gangen nog wat voltes. Dan ga ik uit draven. Laat ik rustig mijn teugels vieren dan volgt ze mijn hand mooi naar beneden. Dan draaf ik op beide handen nog een rondje en dan de overgang naar stap. Uitstappen doe ik meestal op het harde.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:22

Ik begin altijd met instappen met een wat langer teugeltje, en vraag om ontspanning. Dit doe ik op beide kanten, tijdens het instappen rijdt ik veel slangenvoltes en voltes. Dan begin ik met een drafje met een wat langer teugeltje hier rijdt ik veel figuren. Als mijn paard helemaal ontspannen is pak is haar er iets meer bij, om haar goed voor het been te houden rijdt ik veel overgangen. Dat een paard goed voor het been is is heel belangrijk, dan pas kun je beginnen met oppakken anders rijd je je paard teveel op de voorhand. Veel van hand veranderen, en zorgen dat je niet op de hand blijft die je zelf het fijnst vind. Ook niet alleen op de moeilijke hand gaan rijden want daar worden jij en je paard alleen maar gefrustreerd van. Dan doe ik op beide handen een galopje, daarin draai je ook voltes je moet namelijk zorgen dat je paard niet alleen maar over de hoefslag loopt. Zorg dat je het tempo kan controleren, door hem tussendoor iets meer voorwaarts te rijden en hem vervolgens weer netjes op te vangen. Hierna doe ik meestal de wat moeilijkere oefeningen en proefonderdelen. Dan in draf hals laten strekken, en vervolgens goed uitstappen. Nog een belangrijke iets is: ga tussendoor even stappen, doe dit op momenten dat je paard het even moeilijk krijgt, zo krijg je de ontspanning weer terug.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:34

bedankt iedereen voor de tips! ik kan ze zeker gebruiken :)
nog tips mag altijd ;)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:51

Ik rijd zelf ook in een groepsles, dan mag je gewoon op eigen houtje rijden :+ , maar er word wel van alles gezegd wat je beter kunt doen aa je houding paard enz. In de les begin ik altijd met instappen en het paard hierbij goed voorwaarts te houden en attent, zodat het paard weet bij het aandraven dat hij voorwaarts moet zijn en naar mijn hulpen moet luisteren. Dan ga ik in draf lekker voorwaarts, veel voltes en figuren en ook veel overgangen naar stap, en dan snel weer aandraven. Ook op de AC lijn af en toe halthouden en achterwaards. Dan weer eens een paar rondjes rustig stappen of draven. Hierna spring ik aan in de galop, figuren rijden dan weer draven en op de andere hand galloperen. hierna is het paard meestal heeel erg wakker, en ga ik ook wijken. Daarna paar minuutjes uitdraven lange teugel, en uitstappen lange teugel.
De hele les vraag ik stellingen. Maar mijn indeling ziet er altijd wel anders uit, je kan het moeilijk plannen. Want de situatie is altijd wel anders ;)

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:04

Ik pas het aan haar en mij aan wat ik doe. Ik stap flink lang in, omdat ze vroeger spierbevangen is geweest en dan voel ik aan hoe stijf zij is en hoe stijf ik ben en dan ga ik lekker los rijden. Op gegeven moment als ze los is ga ik wat meer wijken en dat soort oefeningen en als ik merk dat ze ontspannen is en we lang genoeg gereden hebben dan draaf en stap ik weer goed lang uit! Het verschilt per keer.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:11

ik stap in, werk los in stap, draf en galop. hoe dat losrijden gebeurt hangt er erg van af hoe vlot het gaat. dan ga ik nog even in op iets bepaalds waar ik aan wilde werken die dag. dat kan een keertje zijgangen zijn, maar even goed wat springen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:13

bedankt voor de tips ;)
en bij het springen? doen jullie dan eerst wat galopoefeningen en springen op het einde? of omgekeerd?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:19

springen moet je op- en afbouwen. Heb vroeger op een springmanege gereden en daar reden we eerst een kwartiertje-halfuurtje dressuur, met veel galopoefeningen. Daarna reden we vaak lijntjes, dus een stuk of 4-5 hindernissen na elkaar met telkens 2 of zelfs 1 galopsprong ertussen, en steeds hoger. Op het einde van het rijtje stond ook vaak een iets hogere sprong dan de anderen. Op het einde reden we vaak een parcoursje en we sloten af met weer wat kleinere sprongetjes :j

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 02:03

Losstappen, rechtrichten (voltes, vierkantjes, achtjes, slangenvoltes, SB), tempowisselingen, wisselen in halslengte.

Bij draven ook:
Losdraven (lichtrijden), rechtrichten, tempowisselingen, wisselen in halslengte.

Gallop idem.

Tussendoor ook veel overgangen rijden en momenten rust in stap meepakken.
Daarna uitstappen.
Veel afwisseling: cavaletti's, slalommen, pionnetjes bij de hoeken waar we omheen moeten rijden, aan de hand loswerken en rechtrichten, verschillende omgevingen, nieuwe dingen leren, met barebackpad etc.

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:17

Hou dit topic even in de gaten, rijd meestal alleen maar ben een leek wat betreft variaties maken.

Wissels zelf ook veel af, stap, draf, galop, figuren rijden enzo, maar kan altijd wel wat meer variatie gebruiken om het voor mijn paard en mij leuk te houden

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:45

Ik ga meestal eerst 5-10 minuten losstappen met lange teugel of van te voren even 10 minuten loslongeren.
Daarna pak ik de teugel op, draaf ik een paar rondjes en ga ik figuren stappen. Dan draaf ik weer aan en als ik in de buitenbak ben ga ik figuren draven, in de binnenbak is dat nog wat lastig, dus daar oefen ik meestal op doorgalopperen. Dan geef ik 'm even lange teugel en verander van hand. Doe ik hetzelfde aan de andere kant :)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:00

Lastig he, als je jaren les hebt gehad en je gaat ineens "vrij" rijden!
Toen ik als 11 jarige voor het eerst alleen ging rijden, ging ik voor mezelf hardop zeggen: Bij A afwenden, Bij B grote volte :D .
.
Wat hier al aangegeven wordt, zorg voor variatie.

Begin met goed losstappen en losdraven. Pak je paardje rustig op en ga loswerken dmv figuren rijden bv. voltes, maar dan op de binnenhoefslag. Rij overgangen, draf-stap, stap-draf, stap-halt etc. Als je overgang heb gereden goed voelen, hoe het ging, ging het niet zo netjes probeer je het de volgende lange zijde weer.
Niet te lang op 1 zijde blijven plakken, maar lekker regelmatig van hand veranderen, zodat je je pony aan beide zijden loswerkt.
Rijd ook op de binnenhoefslag, dan kun je controleren of je pony recht loopt ipv aan de hoefslag te plakken.
Doe volte vergroten en verkleinen, dmv lichte stelling en binnenbeen/buitenbeen.
Rij andere figuren, gebroken lijnen etc.
Ga eens hand veranderen en laat de pony dan pasje verruimen en dan voor je de andere zoijde bereikt hebt weer terug in tempo.Ga eens een stukje op de lange zijde terug in draftempo, totdat de pony net niet stap en rij hem vandaarruit weer naar voren.
Op het eind lekker los latendraven aan lange teugel maar wel licht contact met de mond houden, rij dan voltes, als goed is gaat paardje lekkerzakken en met neusje over de grond, daarna rustige overgang naar stap en uitstappen.

Met rijden zelf bedenken, ik ga op de volgende lange zijde een gebroken lijn rijden. Evalueer gelijk in je gedachte hoedegebroken lijn ging, ging hij niet zo netjes rij hem dan nog een keer.
Zelfde geld voor overgangen, ging overgang naar galop niet zo netjes, rustig terug nemen en je goed voorbereiden en weer rustig aangalopperen.

Als je les hebt met de pony, doe dan ook huiswerk. Werk aande punten waar je in de les aangewerkt hebt.
Succes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:06

Vond ik ook maar gek in het begin, moet je zelf gaan bedenken wat je gaat doen.
Ik stap altijd in, drafje en galop met een wat langere teugel zonder meteen van alles te vragen.
In die tijd rijd ik ook vast wat figuren om te rekken en te strekken...

Vervolgens pak ik haar op en gaan we aan het werk, veel figuren, overgangen etc.
Als cooling down wat langer laten worden, nog even galopje en draf met lange teugel en uitstappen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:14

Toen ik voor het eerst zoveel vrijheid had wist ik in het begin ook niet zo goed wat ik er mee moest. :o

Ik begin vaak met een kwartiertje stappen: eerst relaxed wat rondjes aan een lang teugeltje, daarna wat meer oppakken en wat meer figuren rijden.
Dan aandraven en eerst wat overgangen/tempowisselingen om de aandacht erbij te houden en paard goed aan het been te maken. Daarna weer wat meer figuren erbij.
Dan galop; ook met wat overgangen ertussen en aanspringen; de linkergalop is sowieso nog een oefenpunt voor mij en mijn paard.
Daarna nog wat uitdraven aan een lange teugel met soms nog wat overgangetjes en dan uitstappen.

Welke figuren ik rijd, verschilt per dag: soms van alles door elkaar, soms oefen ik 1 dag bijvoorbeeld veel slangenvoltes en de dag erna rijd ik dat figuur dan even niet en verzin ik wat anders.
Ik probeer ook de punten mee te nemen die ik in de les mee krijg: momenteel probeer ik bijvoorbeeld aan een mooi, gelijkmatig tempo te werken. Als ik daar problemen mee heb, kan ik dat de week daarop aan mijn instructeur zeggen, zodat we daar nog even mee aan de slag kunnen onder begeleiding.

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:19

Na het instappen en een beetje draven ga ik al snel galoperen. Mijn paard laat in galop makkelijker los waarna de draf ook lekker gaat.
Soms geef ik mezelf de opdracht om bij iedere letter die ik tegenkom in de bak een oefening/figuur te rijden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:22

felicity schreef:
Ik ben zelf nog niet zo ervaren. Bij mij bestaat het rijden dan alleen uit ontspanning en dan nageeflijk.
Ik begin altijd met een paar minuten te stappen aan een lange teugel. Dan pak ik de teugels op. Gewoon licht contact teugeltje. En ga ik heel veel voltes, kleine voltes grote voltes, 8tjes, slangenvoltes, gebroken lijnen enz enz. En heel veel schakelen. Paar pasjes vooruit paar pasjes terug. Ik rij nooit een lange zijde zonder een tempowisseling of volte. Dit zowel in stap als draf. Dan pak ik na een tijdje ook kleine stukjes galop mee. En ga ik overgangen rijden. Met mijn paard is dan los, actief, voorwaarts en voor het been. En dan begint ze zelf mijn hand op te zoeken. Hoef dan alleen een keer mijn hand te sluiten en voila mevrouw loopt ontspannen, nageeflijk en is supe voor het been. Dan rij ik nog effetjes in alle drie de gangen nog wat voltes. Dan ga ik uit draven. Laat ik rustig mijn teugels vieren dan volgt ze mijn hand mooi naar beneden. Dan draaf ik op beide handen nog een rondje en dan de overgang naar stap. Uitstappen doe ik meestal op het harde.

Ja :j Zelfde hier! Voeg er alleen nog wat voltes openen en sluiten aan toe.

EDIT: Het belangrijkste is eigenlijk je paard bezig te houden, zodat ze attent word en op jouw gericht. Dan gaat het rijden steeds fijner en luistert ze steeds beter.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:54

bedankt iedereen!
@ Scheepie: idd lastig :P maar we leuk :)

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:25

Met springen ga ik eerst actief maken voor de galop en hiermee figuren rijde, dan altijd balkjes draven en galloperen. En daarna een paard sprongetjes maken, maar niet achter elkaar. :)