Ik heb sinds kort een verzorgpaard, en als ik ga rijden heb ik meestal de piste voor mij alleen. Ik ben het meestal gewoon om les te hebben (groepsles in de manege) en nu was mijn vraag naar jullie of jullie een bepaald 'schema' volgen als jullie gaan rijden, of jullie een vaste structuur hebben, dus bijvoorbeeld eerst dit, dan dat,... in de groepsles:
losrijden (stappen) veel voltes, losmaken
losrijden in draf
slangenvoltes/schouderbinnenwaarts/wijken
galop
uitstappen
zoiets
omdat ik nog niet zo ervaren ben met zelf rijden, zelf figuren rijden (niet wat een instructeur mij oplegt) had ik graag gehoord hoe jullie rij-uurtje eruit ziet, zodat ik een beetje afwisseling kan brengen in het rijden

, maar er word wel van alles gezegd wat je beter kunt doen aa je houding paard enz. In de les begin ik altijd met instappen en het paard hierbij goed voorwaarts te houden en attent, zodat het paard weet bij het aandraven dat hij voorwaarts moet zijn en naar mijn hulpen moet luisteren. Dan ga ik in draf lekker voorwaarts, veel voltes en figuren en ook veel overgangen naar stap, en dan snel weer aandraven. Ook op de AC lijn af en toe halthouden en achterwaards. Dan weer eens een paar rondjes rustig stappen of draven. Hierna spring ik aan in de galop, figuren rijden dan weer draven en op de andere hand galloperen. hierna is het paard meestal heeel erg wakker, en ga ik ook wijken. Daarna paar minuutjes uitdraven lange teugel, en uitstappen lange teugel.

.
maar we leuk