Paard bang voor shetlanders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Paard bang voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:39

Hoi Bokkers.

Ik heb een vraagje.

Poosje geleden samen met iemand anders en haar paardje op buitenrit geweest, ging helemaal super, Tot we langs een afgezet stuk heide veld komen waar shetland ponys in lopen. Naast dit heide veld loopt een breed zandpad waar we dan rijden
Ponys komen er aan gerend, onze paarden schrikken zich een hoedje en gaan er letterlijk en figuurlijk van door.
Paard gelukkig op het eind van het pad terug kunnen krijgen toen de shetters stopten met rennen en gelukkig blijven zitten.
Paard was letterlijk op hol geslagen.

Vandaag alleen met paardje naar buiten geweest, met iemand lopend ernaast. Ging helemaal super en dus besloten om het nog een keertje te proberen.
Ging helemaal goed in het begin, teugels wat langer gelaten om daar geen spanning mee op te bouwen, gewoon lekker blijven kletsen en paardje liep heerlijk onstpannend. Ook op de plek waar het vorige keer mis ging.
Toen we bijna het pad afwaren besloten de shetters toch te komen, ik zat er op, iemand anders had der vanaf de grond vast.
Haar goed laten kijken waar de galoperende heofjes vandaan kwamen en blijven praten tegen der.
Opeens begint ze letterlijk in de lucht te springen, ogen steken fel uit, persoon ernaast houd haar ook niet en gaa er letterlijk als een speer vandoor. Kreeg der ook niet meer terug en dit maar stopte ze dus ook niet.
We kwamen op boomstammen, paaltjes en geparkeerde auto's af, ik verloor me beugel en heb me laten vallen uit angst.
Ik beland tegen een boom, waarna we het hele bos door hebben gezocht naar paard die we een kwatier later vonden in een akkerveld.

Wie o wie kan mij tips geven, moet ik dit pad gewoon blijven ontwijken of hoe kan ik dit aanpakken?
Paard raakt gewoon letterlijk in paniek en is vanaf de grond ook gewoon niet te houden.

Trackers, vrachtautos., blikjes, plastick, galoperende vriendjes in de wei waar we langs moeten, het maakt der allemaal niets uit

amyz

Re: Paard bang voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:45

Oei, lastig!
Mijn pony was toen ik m net had vreselijk bang voor Friese paarden (en hadden ook een Merens op stal, maar dáár was ie niet bang voor, vrij idioot) maar toen hij in paniek raakte was ie gelukkig te houden met zn ene metertje schofthoogte... Overigens was hij toen zo in paniek dat ie viel, arme poown..

Ik heb het toen opgelost door steeds een stukje verder naar ze toe te gaan (stonden in een wei aan t eind van de oprit dus was wel makkelijk te doen, hij zou hooguit omdraaien en t erf weer oprennen). Maar iig grenzen verleggen., Steeds een stukje tot ik merkte dat hij gespannen raakte, dan weer omdraaien en terug en volgende dag weer een stukje verder. Uiteindelijk was t met een week of 2 elke dag die aanpak over en nooit meer last van gehad.

Is ze voor shetters op stal ook bang? Schijnen overigens wel meer paarden bang voor te zijn hoor, t is niks geks :+

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:47

Bekend probleem helaas. Ik stond vandaag opeens 180 graden gedraaid omdat er een panterbonte apaloosa in de berm stond. Vreselijk eng schijnbaar.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:50

Hoe ik je verhaal lees denk ik niet dat het paardje bang is voor shetlander ,maar om de situatie dat paarden aaan komen gegalopeerd ;)
Correct my if im wrong ,maar dit lijkt er op ;)

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:52

ik ga mee met elin_
Paarden zijn kudde dieren, als ze ineens heel hard ergens op af gerend komen, dan is er dus gevaar.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:53

Elin_ schreef:
Hoe ik je verhaal lees denk ik niet dat het paardje bang is voor shetlander ,maar om de situatie dat paarden aaan komen gegalopeerd ;)
Correct my if im wrong ,maar dit lijkt er op ;)

Dat denk ik ook. Paarden nemen het gedrag over, en als er een paar gaan rennen, dan is het gewoon logisch dat ze meegaan. Misschien eerst een paar keer aan de hand lopen met een hengstenketting en anders een hoofstel en een hengstenketting en met nog iemand erbij aan de andere kant. Je moet het gewoon blijven doen, desnoods elke dag.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:55

unika schreef:
ik ga mee met elin_
Paarden zijn kudde dieren, als ze ineens heel hard ergens op af gerend komen, dan is er dus gevaar.

Nou het probleem is dat ze dat bij andere paarden niet erg vindt, tis puur bij die shetters.
Ze ziet ze als het ware al 10 sec en er is niets aan de hand, maar als ze dan nog 5meter van het draad zijn verwijderd, wil ze er van door.
helaas zit er vlak bij dit zandpad als ze het bos uit rent een 80km weg, dus wil niet onnodig risicos weer gaan nemen.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:58

Heel veel paarden vinden shetlanders ook maar rare dingen op een of andere manier. En als ze dan ook nog gaan rennen dan is het helemaal eng natuurlijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:05

Maar ze verrteld in haar OP dat paardlief niet bang is voor andere paarden die komen aangestormd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:06

cecil schreef:
unika schreef:
ik ga mee met elin_

Nou het probleem is dat ze dat bij andere paarden niet erg vindt, tis puur bij die shetters.
Ze ziet ze als het ware al 10 sec en er is niets aan de hand, maar als ze dan nog 5meter van het draad zijn verwijderd, wil ze er van door.
helaas zit er vlak bij dit zandpad als ze het bos uit rent een 80km weg, dus wil niet onnodig risicos weer gaan nemen.

Kun je niet van een bekende bijvoorbeeld eens een shetlander bij jou in de wei planten? Dat je de shettermans als ware mag "lenen" en voor een weekje oid bij jou paard op de wei staat?
Misschien is het daarna niet eng meer!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:11

ja idd, daar zat ik ook al te denken. Bedankt voor de tip!

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:34

Ik hoop dat dat het probleem oplost voor je. Mijn paard heeft zelf een zwart shet vriendje waar hij veel mee los gaat, speelt en rijd. Maar verleden x kwamen we langs een weiland met 2 zwarte shetjes en dat vond hij opeens dood eng en het heeft me veel overredingskracht gekost om er toch langs te komen...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:11

Mijn paardje vind shetlanders ook hele rare wezens en lijkt niet goed te weten wat hij ermee aan moet.

Hij is ook een keer aardig in paniek geraakt (toen ik nog niet wist van zijn shet-fobie :+) en er een kudde shetters aangestormd kwam. Ook bij hem geldt dat zijn reactie totaal anders is/was dan bij andere paarden.
Ben daarna regelmatig met hem tijdens wandelingen langs de wei met shetlanders gelopen, als ze vooraan in de wei stonden en dus niet aan konden komen stormen er rustig naar toe gelopen om hem te laten snuffelen en wat grasjes te laten eten.
Als we onderweg een shet tegenkwamen ging ik er bewust naar toe, even een praatje maken met diegene en ondertussen paardlief laten zien dat shetjes hem echt niet op zouden eten.

Zijn 'fobie' is inmiddels omgeslagen in mateloze fascinatie. Als we een shet tegenkomen maakt hij zich groot en wil hij er dolgraag heen om te kijken, hij loopt dan echt te staren. 't Is bijna genant te noemen :Y)

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:20

hoi cecil
nou als ik het zo lees is er waarschijnlijk vroeger wat mis gegaan,misschien vaak getreiterd door zo'n kleintje,ik zou proberen om in een redelijk grote afgesloten ruimte met 1 shet en allebei gewoon halster om,gaat het goed dan los en zo dan opbouwen met meerdere erbij,tenminste als dat mogenlijk is,zou daar voorlopig niet meer heen gaan gaat toch niet goed zo en heeft al 2 keer resultaat gehad dat wegrennen helpt :D

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:09

bedankt voor jullie reacties

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:06

Haha ik denk dat hij ooit de shetlander tegen is gekomen die bij ons op stal los rond liep, die liet continu andere paarden schrikken door ineens vanuit het niets keihard aan te komen galopperen. Denk dat je wel kan raden waarom die niet meer bij ons op stal rondloopt :Y) . Ik zou het toch op blijven zoeken, maar wel pas erlangs rijden als de ergste frissigheid eraf is. Zelf zo rustig mogelijk blijven, en opvangen als je merkt dat hij er vandoor wil gaan. En gewoon een paar keer op rij erlangs rijden. Denk dat het dan toch een stuk minder moet worden?

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:56

Shetlanders kunnen heeeeeel eng zijn voor grote paarden :+ ik heb ooit ergens gelezen dat sommige grote paarden bang zijn voor shetlanders, omdat de ogen van shetlanders op de hoogte van de buik van een groot paard zitten, waardoor ze zich ''aangevallen'' en kwetsbaar voelen.