bij doorzitten alleen maar denken aan galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

bij doorzitten alleen maar denken aan galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:54

Ik rijdt een 16 jarige volbloed merrie.
Is erg voorwaarts, soms iets te.

ik rijdt haar nu 2 maand en ze is dus vrij druk.

In stap heb ik haar brij lang in stap, om haar lekker over haar rug te laten lopen,
dit gaat erg goed.
NI draf is het een ander verhaal.
het 1e drafje is nog netjes kwa tempo, en volgt ook heel fijn mijn hand.
als ze omhoog komt dan geef iets meer druk op de teugels en druk met mijn kuit
en is vrijwel binnen 1 seconden weer braak beneden. hier had ik nog niet op gehoopt na 2 maannd.
dat pakt ze super op.

naar na dat eerste drafje komt de galop. Die is ook nog vrij rustig.
maar als ik daarna terug ga draven gaat ze heel hard. wel met haar koppie naar beneden.
zonder druk van been of teugel. en ze komt ook wel terug op zit.
nu zul je denken geen probleem.. maar het zit hem in het doorzitten.
als ik ontspan denk ze dat ze mag galloperen en gaat harder draven, omdat ze van mij niet
mag galloperen als ik daar geen hulpen voor geef. maar met doorzitten heeft ze zo die galop in haar
bol. als ze dan eindelijk mag galloperen gaat het ook een stuk harder.. soms ongecontroleerd.
dan meot ze dus terugkomen in de galop maar dat lukt dan niet. Ookal probeer ik niet in haar mond te zitten en gewoon lekker ontspannen te zjin zelf. en zwaar te zitten.

wie kan mij helpen? na 2 maand moet ik niet verwachten dat het al wonderen zijn natuurlijk
owja. ze heeft 2 jaar lang 1 of 2 keer per week op buitenrit gecrossed met een man.

Ik ga van het zomer als het goed is beginnen met lessen als ik mijn rijbewijs heb.

bedankt voor het lezen.

kleinvosje

Re: bij doorzitten alleen maar denken aan galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:56

Kan het zijn dat jij bij het doorzitten je benen teveel aanspant, klemt zeg maar, waardoor zij die aanvoelt als drijvende hulp?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:07

Ik ben dit met het inrijden van jonge paarden vaak tegengekomen. Omdat je dan nog niet doorzit in draf, denken ze al gauw dat ze òf moeten galopperen òf moeten stappen. Dit is vrij makkelijk op te lossen door tussendoor even een paar passen door te zitten en dan weer verder te gaan met lichtrijden. Zo leert het paard dat na doorzitten niet altijd de galop volgt. Dit kun je uitbreiden naar langere stukken.
Als ik dit zo lees is het ook een type dat er in bepaalde hoeken op rekent dat je aan wil galopperen. En doe je àltijd na het eerste drafje galop? Ik zou de volgorde van je training een beetje afwisselen, zodat ie niet te veel mee gaat denken.
Voor dat harde galopperen is het een idee om haar na een paar galopsprongen weer terug naar draf te nemen. Als je dit af en toe doet dan zal ze ook wat afwachtender worden in de galop en zul je makkelijker langzamer kunnen galopperen. Succes! +:)+

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:29

Dankjulliewel!

ik knijp mijn benen juist niet aan, daar heb ik op gelet.
ik denk idd dat het automatisme is. dat kan ik inderdaad wel veranderen..
als ze na een paar passen te hard gaat krijg ik haar niet zomaar terug als ze ECHT hard gaat.
ze kan wel rustig galloperen, dat gaat wel iets beter. alleen als ze haar aandacht kwijt is (door geluid oid)
dan gaat ze rennen en dan kun je niks . behalve zwaar zitten en rustige ophoudingen maken. want omtrekken pikt ze niet.

ik ga morgen weer rijden dus zal eens kijken of dat doorzitten wat makkelijker gaat dan

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:51

Winxz_Bas schreef:
als ze na een paar passen te hard gaat krijg ik haar niet zomaar terug als ze ECHT hard gaat.
Kun je haar op een (kleine) volte sturen? Dat remt ook al flink af. En dan kun je de volte wat kleiner maken en dan terugnemen naar draf.

Winxz_Bas schreef:
ik ga morgen weer rijden dus zal eens kijken of dat doorzitten wat makkelijker gaat dan
Eerst een paar passen, zo'n 3 tot 5, ligt eraan hoe erg ze zich spant op dat moment. En daarna weer lichtrijden en terug naar onspanning. :)

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:24

oke erg bedankt!
aan de ene kant is het heel fijn dat ze voorwaarts is. maar als ze te die komt
kan ik moeilijk meer bijdrijven van achter. en voor ophouden werkt dan juist niet.
maar wat wil je ook. maar heeft al 4 jaar niet echt meer gedressuurd.