Verzet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Verzet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:48

Hoi,
Ik heb een geweldige Haflinger :')
Ik heb alleen een probleempje:
Als ik naar de bak toe wil rijden (das een eindje vanuit de stal) begint ze vervelend te doen.
Dat doet ze pas als we de keuze krijgen om naar de bak of het bos te gaan. Ik heb al heel veel geprobeerd. Afstijgen en doorlopen gaat wel maar dan kan ik er niet meer op want dan gaat ze vervelend doen. Ik heb al een goede instructrice. zij zegt dat ik gewoon mijn handen naar voor moet doen en niet gaan slaan. Maar als ik eens alleen rijd word ze vervelender dan als zij erbij is.
Hier is een uitwerking. Waar de zwarte stip is gaat ze achteruit lopen. Als ik wel op bosrit ga ga ik altijd eerst eens na de bak sinds kort omdat ze niet haar zin mag krijgen, Maar het is al iets beter.. Eerder begon ze daar zelfs te bokken.:

Afbeelding

Ze is al helemaal nagekeken door de Dierenarts, Hij zegt dat het gewoon uit vervelendheid is. Maar als ik eenmaal in de bak ben krijg ik nog 1 keer ofzo verzet maar daarna is ze heel braaf. En terug naar de stal is ze ook braaf en als we vanuit de bak naar het bos gaan is het een engeltje. :')

Alvast Bedankt
_haflinger

Klodder

Re: Verzet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:53

Zoals je zelf zegt, niet opgeven! Ik weet niet precies hoe je haar gewoon zonder verzet de bak inkrijgt. Maar geef haar niet haar zin als ze zo doet!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 17:03

Oke. Ik ga er nu gewoon elke dag naartoe om dat te oefenen. Ik beloon haar uitbundig als ze het goed gedaan heeft. Daarna even een rondje stap en draf.. lekker galopperen.. eigenlijk dan de dingen die zij leuk vind. als dat niet werkt en het word alleen maar erger ga ik gwn nog wat anders proberen. Ik geef toch nooit op :P

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:38

Je moet af stappen en haar achter uit duwen daar waar je heen wil meestal wil een paard liever niet achteruit dus willen ze daar al snel weer vooruit heen

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 07:35

Bij afstappen loopt ze gewoon netjes mee. Daarom blijf ik er liever op om het haar zo eens te leren. Ik kan haar wel eens achteruit laten lopen....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:54

Ik zou lekker aan de hand naar de bak toe lopen, ben je gelijk beide wat warm gestapt, waarom die stres opzoeken?
Als de techniek in de bak beter gaat dan zul je ook steeds verder onder het zadel komen.
Je zou ook eens wat meer los en grond en hand werk kunnen gaan doen. zodat ze je ook onder het zadel beter gaat vertrouwen, vanaf de grond zal het goed gaan maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het vanaf het zadel bevestigt is.
Bedenk dat het niks met geen zin te maken heeft ze weet niet beter, dus aan jou de taak om een goeie en vooral eerlijke leider te zijn om haar te kunnen overtuigen dat het ook vanaf het zadel echt niet eng en gevaarlijk is.

Dus gewoon afstappen als het te eng word voor haar of beter daarvoor al, dan geef je je niet gewonnen maar blijk je een goeie leider te zijn en dan zul je haar uiteindelijk kunnen overtuigen , maar dan zullen jou hulpen wel technisch moeten kloppen en altijd het zelfde moeten zijn.

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:13

ga met mijn voorganger mee.

Maar je geeft zelf al aan dat je er dan graag op wilt blijven zitten, is er misschien een reden waarom ze niet graag naar de bak wilt, nare herindering eraan ofzo?
Misschien eens nagaan wat de reden ervan is waar ze juist op dat punt naar achter gaat lopen.
En veel belonen, lekker blijven oefennen.

En je kan idd ook grondwerk/freestyle gaan doen om zo jullie band nog meer te versterken zodat ze je nog meer gaat vertrouwen.

Suc6 ermee

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:30

Het is gelukt :D
Toen ik zelf gewoon ontspannen bleef liep ze braaf door :D

Dankje voor jullie hulp ;)

Turbolove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:23

wat super zeg, goed zo