Drammen, bit vastpakken... What to do?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_rainbow

Drammen, bit vastpakken... What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:03

Mijn zusje heeft sinds een paar maanden een nieuwe pony. Kruising haflinger, leuk dier.

Paardje is al vanaf het begin een hittepetit en een drammer geweest, maar de laatste tijd wil het echt niet meer lukken met rijden.
Zowel bij mijn zusje niet als bij mij niet.
Stap gaat prima, maar draf is een drama. Over galop nog maar niet te spreken.
Paardje pakt het bit vast, drukt haar rug weg en gaat keihard drammen. We hebben er dan niets meer over te zeggen...
Ontspanning in draf is ook ver te vinden, in de overgang houden we haar 3 passen netjes en dan gaat die kop in de lucht, maakt ze zich sterk en gaat ze keihard. Erg frustrerend. Zelfs onze instructrice weet niet meer wat ze ermee aanmoet.

We hebben de pony laten nakijken door een tandarts, dierenarts en osteopaat. Alles was helemaal oké, dus dat het iets lichamelijks is, is zo goed als uitgesloten.
We zijn ook op zoek naar een andere instructrice maar dat is nog niet zo makkelijk. In de tussentijd willen we graag blijven verder oefenen.

Mijn vraag is, wie heeft er dé tip voor de volgende punten:
* vastpakken van het bit
* drammen met kop in de lucht
* alleen maar hard willen, geen rustige arbeidsdraf kunnen rijden.

Deze problemen zijn in de bak erg vervelend, maar buiten vertoont het paardje dit gedrag ook. Toch niet zo fijn als er geen normale rem op zit.

Bedankt alvast. :)

horsiegek

Re: Drammen, bit vastpakken... What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:05

Het lijkt erop dat je paard erg scheef is, maar het zal wel vreemd zijn als dat de osteopaat niet is opgevallen.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:07

Heb je al eens een ander bit geprobeerd?
Wil soms wel helpen of de pony heeft gewoon door dat hij jullie de baas is dat is ook een mogelijkheid.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:09

Hoe is de pony aan de longe? En heb je het zadel al nagekeken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:13

Hoe reageert het paard als je zonder bit rijdt, met touwhalster? Loopt hij dan ook zo te drammen en te rennen?

Ik denk aan een rijtechnisch probleem. Als ze het altijd al heeft gedaan en het alleen maar erger is geworden, zou je kunnen kijken of je het dier niet ergens door een professional gecorrigeert kunt krijgen. Zelf daar ook lessen, zodat je weet hoe je het aan moet pakken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:14

Teugels loslaten.
Het vraagt om 2 deelnemers om te komen tot teugeltje-trekken.

Verder: overgangen rijden, heel veel overgangen. Met je zithulpen en een piepklein beetje ophouding aan de voorkant. Bij voorkeur op een volte.

Ik zou er zelf geen moeite mee hebben om er voor een tijdje een slof aan te knopen, maar doe dat alleen als je weet hoe je de slof GOED gebruikt. Laat je daarbij goed voorlichten door je instructrice.
Je hebt trouwens kans dat je instructrice niet zo heel goed is, aangezien zij je ook niet kan helpen bij dit basisprobleem. Misschien is het wel eens een idee om een andere instructrie te benaderen.

Anyhow: haflingers zijn eigenwijze, sterke dieren. Zo eentje als jij hierboven beschrijft wil je figuurlijk kort houden. Blijf consequent en ga vooral niet meedoen aan die drammerij. Gewoon gaan rijden alsof je neus bloed, dan gaat de lol er voor de haf vanzelf wel af.
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-02-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:14

Zadel is nagekeken door twee verschillende zadelmakers en mijn instructrice. Die zeggen allemaal dat het goed ligt. Zonder zadel doet het paardje trouwens hetzelfde.

Osteopaat heeft paarden van kennissen ook behandeld en die waren erg tevreden. Hij staat ook goed bekend, dus neem aan dat hij wel had gezien als het paardje scheef is?

Aan de longe is het paardje ook erg voorwaarts en heeft moeite met de overgangen terug naar een lagere versnelling.

Dat het paardje ons de baas is met rijden zou kunnen, maar ik wil dat liever niet oplossen met een sterker bit. We hebben nu een enkel gebroken bustrens er in hangen. Met een enkel gebroken watertrens doet het paardje precies hetzelfde. Suggesties voor een ander bit dat geen scherpere inwerking heeft, zijn welkom!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:14

Krijg je het dier aan de longe (met bijzet zoals, touwtjes, pessoa teugel of bijzet teugels) wel ontspannen rond in draf (evt galop)?

Hoe oud is het dier en hoelang onder het zadel? Het kan ook gewoon een kwestie zijn van niet snappen, heeft ze het altijd al gedaan? Ik zou een paar keer goed gaan longeren met bijzet en zo even gaan trainen op de rug spieren (sterker maken) en leren om in die houding te gaan ontspannen. Verder even niet gaan proberen met rijden zelf (bijvoorbeeld gewoon een rondje lekker gaan stappen, maar niet echt gaan proberen te rijden). Als ze dus haar rug ontspant aan de longe in draf, kan je het gaan proberen onder het zadel. Alleen wel minimaal een keer of 2/3 per week even longeren, dat het dier het normaal gaat vinden en het ook gaat begrijpen (en kunnen qua kracht natuulijk).

Veel succes met je beestje!!

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:15

Dees, nieuwe instructrice zijn we naar aan het zoeken.
Bedankt voor de overige tips, hier kunnen we wat mee. :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:16

Zoe_rainbow schreef:
Zadel is nagekeken door twee verschillende zadelmakers en mijn instructrice. Die zeggen allemaal dat het goed ligt. Zonder zadel doet het paardje trouwens hetzelfde.

Osteopaat heeft paarden van kennissen ook behandeld en die waren erg tevreden. Hij staat ook goed bekend, dus neem aan dat hij wel had gezien als het paardje scheef is?

Aan de longe is het paardje ook erg voorwaarts en heeft moeite met de overgangen terug naar een lagere versnelling.

Dat het paardje ons de baas is met rijden zou kunnen, maar ik wil dat liever niet oplossen met een sterker bit. We hebben nu een enkel gebroken bustrens er in hangen. Met een enkel gebroken watertrens doet het paardje precies hetzelfde. Suggesties voor een ander bit dat geen scherpere inwerking heeft, zijn welkom!

Ongebroken bus of watertrens!!!
Kan zijn dat ze op het scharende effect van een enkel gebroken bit (punt gaat naar gehemelte toe) haar hoofd weg drukt. Bit in je gehemelte is niet fijn. ;)

Ongebroken bit, is een van de vriendelijkste die er zijn. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:16

Zoe_rainbow schreef:

Oooooh, is gewoon nog een slap beestje.
Geen wonder dat die dan tegen de hand komt.

Rustig blijven rijden, vergeet die voorkant voorlopig maar even.
Zie dat je de achterhand sterker krijgt dmv het rijden van overgangen.
Verder van de mond afblijven. Je probleem zit hem in de achterkant.

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:17

Aan de longe loopt het paardje met bijzet wel ontspannen, maar ook dan wil ze nogal eens het bit vastpakken, kop in de lucht doen en te gaan drammen. We longeren haar zo'n twee keer per week.
In galop gaat de ontspanning trouwens beter, het is vooral de draf wat een huge probleem is.

[edit] paardje is 13 aar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:19

En het zadel?

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:19

Zoe_rainbow schreef:

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:26

Oh sorry niet gelezen!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:28

Heel erg vervelend. Ik zou ook eerst kijken of je de achterhand sterkter kan maken en met een ongebroken bit gaan rijden.

Onze pony deed dit in het begin ook. Is een oude manege pony die braaf was toch je de teugels op maat pakte en iets van hem vroeg. Onder begeleiding van mijn instructrice ben ik een heel eind verder gekomen. Wij hebben met een touwtje gelopen. Touwtje van mijn bokriempje naar de singelstoten (kijk maar in mijn profiel). Hierdoor leerde hij dat de druk weg was al hij ontspande en niet meer met zijn onderhals aan het werk ging. Ik wil hierbij wel opmerken dat dit goed werkt als je zeker weet dat je paard in orde is. Maar daar moet je echt zeker van zijn, want anders maak je er een levensgevaarlijk projectiel van! Daarbij moet je dit alleen onder begeleiding doen.

( ik weet dat ongeveer 80 procent van bokt hier anders over denkt, maar dit heeft bij ons erg goed gewerkt)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:00

Zoe_rainbow schreef:
Aan de longe loopt het paardje met bijzet wel ontspannen, maar ook dan wil ze nogal eens het bit vastpakken, kop in de lucht doen en te gaan drammen. We longeren haar zo'n twee keer per week.
In galop gaat de ontspanning trouwens beter, het is vooral de draf wat een huge probleem is.

[edit] paardje is 13 aar.

Leeftijd maakt niet uit.
Dier is slap achter.

De oplossing zit hem erin om het achter sterker te maken.
Dat gaat wel moeilijker als ze eenmaal 13 jaar zijn, maar heeee... het niet de eindstreep maar de reis ernaartoe die he3t plezier geeft.
Succes!

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:02

misschien een sportmasseur naar laten kijken. Misschien zit er een spier vast en osteopaat ziet dat niet wel een sportmasseur. Tip: Wendy van Engeland. Kijk naar de site: happy-athlete.nl

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:09

* vastpakken van het bit: Applebit? of bitloos?
* drammen met kop in de lucht: martingaal/ eens lekker laten longeren haar energie weg laten stromen
* alleen maar hard willen, geen rustige arbeidsdraf kunnen rijden: een uitdaging zoeken, vele ''krappe'' figuren en een beetje onverwachts voor de pony, dan zal deze op moeten letten.