Zoals de titel zegt heb ik met mijn paard problemen met de galop en het zit hem vooral in het aanspringen. voordat iedereen in dit topic advies/tips gaat geven wil ik even het volgende melden: het paard is helemaal door de medische molen gehaald en door verschillende deskundige personen nagekeken, zowel hoefsmid, DA, osteopaat, zadelmaker, etc. Tuigage is ook dik in orde. Het probleem is dus echt rijtechnisch en de fout ligt bij mij, paard is verder kerngezond en aan het tuig ligt het ook niet. Een reactie hierop geven is voor mij ook niet echt zinvol.
Ik wil met mijn paard binnenkort wedstrijden gaan rijden (en binnenkort betekent bij mij zodra we er klaar voor zijn). We gaan met grote stappen vooruit want qua karakter en onder het zadel is het al nooit een makkelijke geweest. Het is absoluut geen paard die maar alles doet wat jij wilt maar we zijn op de goede weg.
Stap en draf gaat super, ze loopt lekker los en voorwaarts. Hier absoluut geen problemen mee, maar dan komt het, de galop. Ik denk dat de fout rijtechnisch bij mij ligt, eigenlijk weet ik dat voor 80 % zeker.. alleen wat? Daar kom ik niet echt uit.
Normaal geef je de hulp voor galop (buitenbeen achter de singel, binnenbeen op) en dit gaat vaak niet zonder te bokken, als ik klik met mijn tong en haar aanmoedig, zonder mijn beenhulp te gebruiken bokt ze bijna niet. Maar op welke manier ik haar ook in galop krijg, ze gaat als een ongeleid projectiel door die bak heen, waardoor ik soms toch weer licht in paniek raak. Ze gaat namelijk écht knoert hard. Eenmaal een paar voltes/rondjes verder krijg ik haar weer terug, het stuur zit er al die tijd ook nog wel redelijk op.
Eerst dacht ik aan een balans probleem zoals vaker op Bokt wordt verteld. Maar paard is immers 7 (niet dat ze dan geen balans probleem kunnen hebben hoor) en als er iemand anders opzit, gaat ze keurig in galop, weliswaar nog niet dat 'dresuurgalopje' maar wel veel beheersder.
Wat doe ik fout? Waar moet ik op letten? En geef ik mijn paard de juiste hulpen om goed in galop te gaan?
Ik heb overigens les van een goede instructrice en die helpt me ook, alleen vind ik het fijn om ook andere meningen en tips te horen, en ik wil me in mijn paard verdiepen en het probleem.
Tevens ga ik ook een week op vakantie en heb niet elke dag les, dus wat tips en adviezen zou ik leuk vinden om eens uit te proberen en te verbeteren waar dat kan.
Sorry voor het lange verhaal.
Alvast bedankt voor de reacties!