Ongeloofelijk gehecht aan nieuw maatje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ANSOb

Ongeloofelijk gehecht aan nieuw maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:42

Hey iedereen,

Mijn 6 jarige ruin staat sinds zaterdag op een wei met stal.
Hij heeft zich ongelooflijk gehecht aan de merrie die daar staat!
Hij loopt er constant achter, als zij eet in haar stal staat hij voor de deur, als zij bereden wordt in piste loopt hij zenuwachtig heen en weer zodat
hij haar altijd kan zien... etc etc
Hij gaat wel altijd eventjes hooi halen maar dan loopt hij zo snel mogelijk terug naar de piste.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb schrik dat het erger gaat worden en als hij alleen moet staan hij volledig door het lint gaat gaan :s

Groetjes

sassie76

Re: Ongeloofelijk gehecht aan nieuw maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:45

Ik ga dit topic volgen. Mijn volwassen merrie heeft hier ook last van. Ik zet wel door...dus gewoon met de jongste werken terwijl de oudste op stal staat en ik merk dat het langzaam beter gaat.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:53

Hij heeft dit trouwens nooit gehad op de andere stalling, daar kon ik hem gerust mee naar de buitenpiste nemen en gaf hij geen kik. Alleen een beetje kijkerig.
Nu gaat hij stijl omhoog als ik hem weghaal, ik heb dit toen volgehouden en na 3 steigerende bewegingen gaf hij zich over. Toen ben ik met hem gaan werken waar hij de merrie kon zien als beloning.
Zou ook graag met hem de piste in kunnen maar de stal staat daar voor :s
Ben echt benieuwd naar welke reden er achter dit plotse gedrag kan liggen

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:00

Je zegt dat hij er sinds zaterdag staat en ik denk te lezen dat er naast hem maar 1 paard staat: die ene merrie dus?
Dan is het niet zo heel gek hoor: je paard komt in een nieuwe omgeving, allemaal spannend, niet vertrouwd, alles ruikt en klinkt anders; je paard wil niets liever dan dat iemand zijn handje vasthoud om hem te leiden en te laten zien dat het niet eng is. Toevallig is dit het enige andere paard in zijn omgeving: de merrie! Niet zo gek dat hij er zo aan plakt en dat hij nerveus wordt als ze weg is, zijn steun is weg en dan wordt hij nerveus.
Het kan minder worden, maar dan is het wel belangrijk nu al te beginnen met kleine stapjes te ondernemen met jouw paard alleen. Hij moet de nieuwe situatie leren vertrouwen en ook geloven dat er niks aan de hand is als de merrie even uit zicht is. Dit 'uit zicht' bouw je uiteraard op: 10 seconden, 1 minuut, 5 minuten, kwartiertje, enz. enz.
Je paard heeft het nu eenmaal in zich graag op een ander 'te leunen', zorg dat hij dat ook op jou kan en als je veel stapjes met hem onderneemt bouw hij waarschijnlijk ook nog wat eigen vertrouwen op zodat hij ook 'even op zichzelf' kan blijven als de merrie even weg is en jij daar niet bent.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:04

Ja 1 merrie..
Idd kan kloppen, ginder stond hij ook meestal binnen en nu 24/24 buiten.
Ik ga zeker beginnen oefenen dan :)
Bedankt!

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:08

Misschien opbloeiende liefde :)

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:09

Tis een ruin :D Maar wij hopen daar ook op hoor ;)
Merrie heeft voedernijd, maar mijn paard mag mee uit haar hooibak eten

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:17

O, haha. Nouja hopelijk worden het leuke vriendjes! :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:17

Dit probleem heeft mijn Haflingermerrie Cindy ook al eens gehad met de Fjordenruin Zolar.
Het is een best lastig probleem. Ik zou ze in het begin gewoon laten wennen aan elkaar. daarna nog niet direct rijden maar de eerste paar keren longeren. dat werkt echt. zorg misschien ook eens dat je gaat wandelen met je paard. Maar het kost vooral tijd. Als je zomaar bij een ander paard komt wil je natuurlijk eerst kennis maken etc.
Dus eigenlijk longeren maar het belangrijkste is Geduld hebben :)

_haflinger