Sinds kort lopen we tegen een probleempje aan; als ik op de linkerhand een volte/cirkel maak, zet mijn paard zijn kaak vast. Ik weet alleen niet goed hoe ik het moet uitleggen..
Ik zet mijn volte dus in en vraag een beetje extra stelling. Mijn paard kantelt zijn hoofd dan een heel klein beetje en duwt zijn linker mondhoek schuin naar voren en duwt zijn rechteroor een klein beetje meer naar buiten en naar de grond. Hij kijkt dus eigenlijk naar rechts. Ook begint hij dan wat te hangen, waardoor ik dus extra ga drijven met m'n binnenbeen om hem rond mijn been te laten lopen; maar van zodra ik die extra stelling vraag en soms even dóór vraag dan duwt hij zijn hoofd vooruit/naar boven/schuin.
Het klinkt allemaal nogal warrig
en misschien lijkt het een giga probleem, maar het is eigenlijk echt heel subtiel. Je moet er echt op zitten om het goed te kunnen zien. Tot voor kort liep hij eigenlijk nog netjes ontspannen en rond op links. Maar sinds we goed zijn gaan oefenen op de rechtergalop is dat zijn goede kant geworden en dit dus de slechte
. Daarvoor was het net andersom. Als ik hem vrij zet kiest hij overigens wél nog steeds zelf voor de linkerhand..Paard is gezond maar heeft onlangs wel een maagzweer gehad. Zadel is helemaal aangemeten en ok. Tanden zijn vorige maand bijgevijld (krijgt heel snel haken) en de osteo is in november nog geweest. Het moet imo dus iets rijtechnisch zijn (ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij!).
Hulp!

Edit: ook pakt hij soms duidelijk zijn bit vast, wat hij daarvoor niet deed! Bitje en hoofdstel zijn nog steeds gewoon dezelfde
Het vast zetten van de kaak is overigens in alle 3 de gangen een probleem geworden.