niet galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EMM95

niet galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:22

hallo,

ik heb mijn paardje nou ongeveer een maand en heb sins 2 weken een goedpassen zadel. Elke keer als ik wil gaan rijden gaat eigelijk alles goed. aan de teugel lopen,draf,stap achteruit wijken. maar galop doet ze gewoon niet. Ik doe ook heel veel grond werk met dr en dit gaat echt geweldig! maar met de galop doet ze het gewoon echt niet!

heeft iemand dat ook gehad of iemand tipss

dankjulliee alvast

Primavera

Re: niet galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:25

hoe oud is ze? wat kan ze al?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:25

En voordat je het passende zadel had, deed ze de galop wel gewoon?

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:30

ze kan al best wel veel ongeveer een nette l1 proef is wat ze al gereden heeft. Ze is 5 jaar oud. Voor het zadel heb ik eigelijk alleen bij de eigenaar gereden voor de koop en daar deed ze de galop wel netjes!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:33

Het zal wel gemeen over komen, maar ik denk dat je nog wat te weinig ervaring hebt om een jong paardje waar niet alles bevestigd is door te kunnen rijden. Paardje is nou eenmaal gekocht(met jouw ervaring zou ik zelf een wat ervarener paardje kopen) dus ik zeg: neem veel les, laat je begeleiden. Stap voor stap zelf alle basis gaan beheersen zodat je ook je paardje kan ondersteunen. Hij kan jou nog niet helpen op deze leeftijd met deze ervaring en bevestiging. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:33

Kun je eens omschrijven wat jij doet, en hoe het paard er op reageert?
Dan probeer ik even met je mee te denken.

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:36

ja natuurlijk heb ook zelff ponys ingereden dus dacht dat ik eigelijk wel genoeg ervaring zou hebben maar je weet het nooit...

ik geef de hulpen voor galop in de hoek of in een volte. Doorzitten en been naar achter,drijven. Dan probeeer ik dit 2x ofzo en daarna doorzitten en met de zweep

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:38

Niet onbelangrijk, je hebt een jong paardje, hoe heeft het paard het aangeleerd? Kun je dat achterhalen bij de vorige eigenaar?

Wat ook nog kan is dat je je paard teveel in de weg zit met het aanspringen, waardoor ze het niet doet. Alleen is dat voor ons een beetje lastig in te schatten zonder foto's filmpjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:41

Als ze het bij de eigenaar wel deed en bij jou niet ligt het probleem bij jou. Zeker dat het zadel wel zo goed past als je denkt? Geef je niet de verkeerde hulpen? Misschien ben je te streng in de mond en terwijl je benen geeft hou je haar eigenlijk tegelijk tegen. Een filmpje zou zeker handig zijn. Nu kunnen we alleen maar raden wat het is.

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:41

hoebedoeel je teveel in de weg zit met aanspringen. Heb namelijk wel het gevoel dat het daaraan licht. Tijden de eerst buitenrit schrok ze van iets en ging ze er vandoor. Wel in galop maar meer als schrik reactie ik had dr al snel terug in draf. maar toen ik het later ercht probeerde om dr in galop te krijge wou ze niet..

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:42

ik zal kijken of ik een filmpje kan maken vandaaag

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:43

zadel is gewoon gepast door zadelpasser/maker dus neem aan dat het goed zit vond hem zelf perfect zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:45

"Drijven" zoals jij het omschrijft klinkt leuk, maar met welk been geef jij de drijvende hulp, en wat heeft het paard aangeleerd bij de vorige eigenaar?

Ik spring aan op binnenbeen (buitenbeen leg ik IETS naar achteren en dan geeft mijn binnenbeen de opdracht om aan te galopperen). Vorige week zat er iemand op een van mijn paarden die gewend is om op buitenbeen aan te springen. Dus die legt buitenbeen naar achteren en houdt binnenbeen alleen 'op de plaats' en krijgt als reactie dus alleen maar dat het paard de heup naar binnen verplaatst.

Heb je een instructeur die jou vanaf de grond helpt?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:47

Ik kan als tip wel geven om goed met de stem te werken aan de longe (dus bij de overgang naar galop 'galop' te roepen en vaak te belonen) en dat ook te gebruiken onder het rijden. Zo heb ik het de mijne aangeleerd iig. Wat ook kan helpen is in verlichte zit te gaan voor het aanspringen, sommige paarden vinden dit minder lastig om aan te springen. Veel succes

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:48

ik heb het op het buitenbeen geleerd, is wat ik nu nog steeds leer. heb pas 1 les gehad met eigen paard. gister namelijk. Heb net een mailtje verstuurd naar vorige eigenaar over hoe zij aansprong. Mar toen ik voo het kopen bij haar reed deed ze het wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:54

Als ze het toen wel deed op jouw hulp, dan is dat een teken dat je toch 'iets' veranderd hebt in die tijd. OF dat er iets is wat het paard belemmert om je hulp uit te voeren, danwel de zin om die uit te voeren veranderd heeft.

Even een kritische vraag tov jou als ruiter: heb je voldoende ervaring/bagage voor een jong eigen paard?

EMM95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:57

ik vind zelf vanwel, rij al 9 jaaar paard. ongeveer 7 jaar op en manege. Heb zelf 2 shetlanders en een d pony ingereden. En ook doorgereden. En heb 5 jaar op mn verzorgponys van 4 en 6 gereden. Heb ook wel aanmij instructeur gevraagd of ik klaar ben voor een eigenpaard en voor een wat jongen paard en hij zij echt ja. Het kan aan de omgeving liggen maar daar moet die nou tog wel gewend zijn. ik ga vandaag het gewoon proberen op verschillende manieren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:02

Probeer iig erop te letten dat je niet 'in je paard gaat hangen' tijdens het aanspringen. Ga bij zo'n jonkie liever iets naar voren zitten (verlichte zit) zodat ze echt de ruimte hebben om aan te springen. En geef ze ook de ruimte om weg te kunnen, dus niet teveel druk op de teugels etc.

Dat ze het met proefrijden bij de vorige eigenaar wel deed zegt niet zoveel, de invloed van de vorige ruiter werkt wel even door en je hebt best kans dat ze het daarom gewoon deed, maar er nu niet veel van snapt nu alleen jij er nog op rijdt.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:04

Bij mij heeft het met inrijden geholpen als ik gewoon bleef lichtrijden tijdens het aanspringen, misschien kun je het proberen. Die van mij kwam nml. altijd veel te veel terug in tempo als ik eerst ging doorzitten en dat maakt het aanspringen ook moeilijker voor een jong paard, die moeten nog een beetje een 'aanloop' hebben.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:06

rijd je wel eens buiten ?
gallopeert ze dan wel ? Mijn paard heeft namelijk door gebrek aan bespiering ook moeite met galoperen in de bak, maar buiten [rechtuit dus] kan ik haar heerlijk verzamelt galoperen.
longeer je welleens met pessoa ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:13

Verander je écht niets in je lichaam als je probeert aan te galopperen? Ga je niet 'duwen' waardoor het paard misschien uit evenwicht raakt en daardoor alleen maar harder gaat draven bijvoorbeeld?

Misschien is het handig als je je even laat filmen straks als je weer gaat rijden, gewoon even de momenten dat je probeert aan te galopperen. Meteen even terugkijken. waarschijnlijk zie je d'r iets heel simpels op waardoor het dier het gewoon ff niet meer snapt of uit evenwicht gebracht wordt oid.
Even voor de verduidelijking kort hulpje met je zweep achter het buitenbeen (aanwijzing, geen straf!), wat doet dat?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:23

Laat de galop rusten. Doe grondwerk.
Stappen, draven en dat dan zo vaak mogelijk. En ga misschien eens op bosrit/ buitenrit. Zorg wel dat er altijd iemand met b.v de fiets meegaat, Want het is nog een jong paard!
Geloof me, Als je op buitenrit wil gaan draven houd het paard het denk ik niet lang vol. Door de conditie.. Dat heeft veel tijd nodig en drafwerk is eigenlijk heel belangrijk.. Veel belangrijker dan de galop.
Als het echt goed gaat kan je eens een galopje proberen. galopeer dan aan in een hoek (zoals normaal), Zorg dat je de binnenhand iets hoger houd (dus een goede stelling hebt) en dat je je buitenbeen duidelijk naar achter legt en met je binnenbeen duwt. Als je hem eenmaal in de galop hebt moet je nog geen bocht gaan nemen maar alleen het rechte stuk. dan ga je weer draven, belonen en daarna nog wat drafwerk (want de meeste paarden denken dat ze na de galop klaar zijn).. Let op!: Als de galop goed is gegaan moet je niet te veel meer doen. Want als het dan slecht gaat heb je een nog groter probleem.

Maar het aller belangrijkste is gewoon Geduld hebben en conditie trainen..
Ik hoop dat de tips nuttig waren.

_haflinger

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:24

Ps.: Als je paard harder gaat draven als je wil aangaloperen moet je gewoon even rustig terugnemen. niet te hard gaan trekken maar terug nemen en dan de galophulpen.
Voor verdere vragen stuur je maar een Pb'tje :)

_halfinger

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:20

misschien dat je je paardje teveel in de weg zit doordat je naar binnen gaat zitten
jonge paardjes hebben meestal niet veel evenwicht en als je dan zelf ook nog wat naar binnen gaat zitten, haal je ze uit het evenwicht en vinden ze het heel moeilijk om dan in die galop te komen

dit weet ik uit eigen ervaring, mijn pony is 4 en zat vaak in de verkeerde galop, omdat ik teveel naar binnen zat. ik moest van mijn instructrice dan mijn buitenteugel wat korter nemen en mijn buitenbeen heel erg overdreven uitdrukken. daardoor ging ik rechtzitten en zat mijn pony in de goede galop..

verder ook gewoon geduld hebben, je paardje is nog jong, je hebt alle tijd.
als je zo denkt is elke vooruitgang een feest :)