hoeken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:37

mijn vriendin en ik hebben een pony waar we op rijden, een welsh van 9.
ze staat nu met haar dochter van 1,5 al meer dan een jaar bij mijn vriendin thuis.
toen ze net bij mijn vriendin stond, moest ze veel dingen nog opnieuw leren.
we hebben haar eerst in het weiland gereden, ongeveer zo groot als een bak van 15x40(?)
het rijden gaat opzich goet, maar aan een korte zijde (waar ook het hek is terug naar stal) gaat ze altijd van draf naar stap, of van stap naar halthouden.
ook is het echt bijna onmogelijk om die hoek af te ronden, als je buitenbeen geeft gaat ze alleen maar harder of geeft een bok.
als je afwent voor die korte zijde, wijkt ze gewoon terug naar die korte zijde.
we hebben nu vaak geprobeerd om haar gewoon langs die hoek te laten gaan en strenger te zijn, maar het helpt eigenlijk nniet,
iemand tips?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:41

Iemand er naast laten lopen? Een keer echt boos worden kan ook helpen.
Voor de hoeken die ze afsnijd, binnenbeen naar binnen drukken, en je mag deze keer een beetje smokkelen met je handen naar buiten te doen.
Let op, een klein beetje, dus niet je binnen hand over de manenkam heen.

Misschien wil een lesje ook helpen? :)

Maartje_M

Re: hoeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:51

Als ik het goed begrijp, snijdt ze de hoeken juist niet af?

Heb je al eens geprobeerd haar op dat stuk extra aan het werk te zetten? Overgangen rijden, voltes, wendingen etc, om haar aandacht bij jou te krijgen. Beginnen op het stuk waar ze nog braaf is en dan langzaam uitbreiden naar het stuk waar ze niet braaf is. En probeer consequent te zijn: ja is ja, nee is nee.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:52

ja, ik (vriendin) (en eigenaar :P ) probeer haar daar ook wel altijd mooi te laten draven maar ze gaat heel vaak stappen. dus dan luistert ze al niet.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:25

misschien inderdaad er iemand een paar keer langs laten lopen en haar duidelijk maken dat ze niet te diep de hoek in moet lopen
en proberen nog beter je buitenteugel en buitenbeen te gebruiken..?
een paard waar ik wel eens op rijd doet het rechtsom keurig en linksom ook, alsof ze tegen de muur loopt:P ontzettend vervelend maar ik zet altijd overdreven veel druk op mn buitenteugel en buitenbeen en dan loopt ze stukken beter de hoeken door..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:28

Bij iedere hoek een pionnetje zetten en daarom heen rijden.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:48

Zet kegels in de hoek.. Zo heb ik hoeken leren uitrijden..

En ja, misschien iemand er laten naast lopen, tot ze het wél doet.. Veel succes!

Hringey2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:04

Mijn pony wil soms ook niet door de hoeken. Ik heb van iemand een tip gekregen, dat je de zweep naar voor moet steken zodat hij hem met z'n ogen kan zien. En natuurlijk met je binnenbeen blijven duwen. Zo komt hij meer op de hoefslag. En om door de hoeken te gaan geef ik vaak een tik op de schouder. Dat helpt in mijn geval heel goed.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:47

Wat ook wil helpen is vaak longeren door die hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:14

heel erg bedankt voor alle tips!
gaan we zeker gebruiken!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:35

Het lijkt wel of je pony niet goed aan het been is.
Probeer daar goed aan te werken door veel overgangen en tempowisselingen op benen en zit te rijden. Het is ook belangrijk dat je pony goed los in haar lichaam is. Rijd veel voltes en probeer haar dmv buiging en stelling als het ware om je been te laten draaien. Je kan haar bijv ook een keer op de volte laten wijken.

Als je pony goed buigzaam en aan het been is moet je haar beter de hoeken door/afgesneden kunnen krijgen. Probeer haar te sturen op been met (lichte) teugelhulp. Aan de teugels sleuren heeft geen zin.

En het belangrijkste, weer consequent! Succes! :)