Halsverlenger en jonge pony...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Halsverlenger en jonge pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:59

hallo,

sinds 2 weken ga ik 2 keer per week gaan lesgeven bij een jong meisje met een nog jongere pony (ruiter is 11 jaar, d-pony van 4 jaar).
Ze hebben de pony vorig jaar gekocht als zijnde zadelmak en dat was hij ook. Echter hadden ze geen goede begeleiding waardoor de pony onder het rijden al snel begon te bokken, gevolg was dat ruiter schrik kreeg en alleen nog wou stappen met de pony. Na een hele winter niet bereden geweest te zijn door slechte ligging van de piste en schrik van de ruiter mocht ik er 2 weken geleden mee aan de slag.
Pony eerst 20 min rustig gelongeerd (veel overgangen gemaakt op stemhulpen) en vervolgens 10 min gereden. Pony was erg braaf, alleen klein bokje bij overgang naar galop maar dat was puur uit vreugde. Zoals eerder vermeld ga ik 2 keer per week langs en dit zijn ook de enige 2 keren dat de pony iets moet doen, ruiter zelf zit er nadat ik heb gereden altijd nog 5 min op en dit in stap en draf.

Nu zit de ruiter zelf er echter nog met erg grote schrik op, ze wil wel, maar bij het minste raar geluid dat er in de omgeving is of wanneer de pony eens een pasje sneller gaat of meer naar links of rechts gaat ze helemaal gespannen zitten. Pony is nog jong en heeft neiging (ik denk dat dit komt omdat hij dit de weinige keren dat hij al bereden is geweest dit ook gewoon mocht) om zijn hoofd naar de grond te trekken waardoor de teugels dus uit de handen van de ruiter worden getrokken (en ruiter bijna uit het zadel wordt getrokken als ze de teugels niet door haar handen laat gleiden). Ikzelf heb hier geen last van, maar uiteindelijk ben ik het niet die ermee overweg moet kunnen, maar het meisje. En vanaf dat hij dit doet gaat ze direct helemaal gespannen zitten wat dus geen ideale situatie geeft om verder te kunnen werken.
Ik laat ze veel overgangen rijden naar stap en terug naar draf, pony is perfect aan het been, laat ze zoveel mogelijk figuren maken voor zover dit gaat op het kleine stukje van de piste waar ze durft rijden (achteraan de piste is er weiland met ezeltje in en pony is hier eens verschoten met haar vorige zomer waardoor ze daar niet meer durft te rijden).
Nu dacht ik eraan om eventueel bij het longeren, en wanneer hier pos reactie op komt, ook bij het rijden er eens een halsverlenger aan te doen. Dit omdat elastiek wel meegeeft, maar hij hierdoor toch niet gewoon wordt aan het feit dat zijn hoofd naar de grond trekken altijd pos gevolg heeft, nl erg lange teugel.

Nu ben ik ook niet altijd voor hulpteugels te vinden en zeker niet bij jonge paarden die het gewoon allemaal moeten leren, maar dit zou het rijden en vertrouwen van ruiter alleen maar ten goede komen en aangezien het meisje zelf er amper 10 min per keer opzit is het ook niet zo dat de pony uitsluitend nog met hulpmiddel gereden wordt.
Ik zou halsverlenger dan vastmaken tussen voorbenen of eventueel opzij aan de singel, dus zeker niet te hoog en uiteraard niet te vast. Mijn eigen ervaring met halsverlenger heb ik van toen mijn paardje ingereden werd en toen gebruikten ze ook wel eens halsverlenger bij het longeren, ik vind dit een vrij eenvoudig en vooral vriendelijk hulpmiddel.

Waarom dit topic, omdat ik zoals hiervoor gezegd zelf weinig ervaring heb hiermee en anderen met meer ervaring me hierbij dus tips kunnen geven of me kunnen uitleggen waarom ze het juist wel of niet zouden gebruiken. Nog even duidelijk vermelden dat zoals dit het geval is bij ieder hulpmiddel het maar een tijdelijke oplossing zou zijn tot ruiter er terug meer vertrouwen in heeft.

Alvast bedankt voor het lezen!

Jasmijn1989

Re: Halsverlenger en jonge pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:05

Ik denk dat je voor jezelf al heel goed verwoordt hebt waarom dat het in dit geval wel zou kunnen. Zolang ze er alleen mee rijdt wanneer jij er bij bent lijkt het me geen probleem. Eerst maar eens het vertrouwen terugwinnen! Dan komt de rest vanzelf! Succes

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:18

Het is natuurlijk heel lastig, dat zal je grootste uitdaging worden, om het vertrouwen bij het meisje te herstellen.

Zelf heb ik de ervaring met het eleastiek dat mijn paard helemaal hysterisch raakte, wat ik je dus mee wil geven, test het eerst zonder ruiter aan de longeerlijn. Je hebt het er ook vagelijk staan maar was me niet helemaal duidelijk met of zonder ruiter!
Maar ik had dat niet gedaan en euhm.. nou ja ik heb ervan geleerd O:) Of iig dat je dan zelf rijd, totdat je merkt dat hij het goed oppakt. Want als het misgaat wordt het meisje nog banger.

Als je goed kijkt hoe die het oppakt kan het zeker een goede keuze zijn.

Heel veel succes, hopelijk krijgt het meisje snel haar vertrouwen weer terug!!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:57

Ik longeer de pony idd altijd voor het rijden zonder ruiter erop. Ik kom daar alleen op woensdag en zaterdag voor les te geven. Naast die 2 lessen wordt pony ook niet bereden, wel zetten ze hem dagelijks op de weide uiteraard.
Doordat er dus telkens enkele dagen tussen zitten en het toch om een jonge pony gaat longeer ik altijd voor ik er zelf eerst opga. Ik dacht de pony de eerste keer gewoon te longeren met elastiek en dan voor te rijden er terug af, eens hij gewoon is bij het longeren met elastiek hem er eens oplaten terwijl ik zelf rij en als dat allemaal goed gaat dan pas meisje zelf erop met elastiek.

Hoop voor het meisje en voor de pony dat ze snel terug het vertrouwen in elkaar vinden. Nu merk je ook gewoon aan de pony dat die heel anders gaat lopen als zij er op gaat, niet stout ofzo, maar ezel in de wei is dan plots weer eng ondanks dat ik wel gewoon kan longeren en rijden langs de ezel zonder dat pony er nog naar omkijkt.

Nog klein vraagje, kan ik de halsverlenger beter vastmaken tussen de voorbenen aan de singel, of iets hoger aan de singelstoten? Is waarschijnlijk ook een kwestie van uitproberen maar vraag het toch liever.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:02

Kun je niet beter eerst met haar aan de longe rijden?
Dan kan ze rustig het vertrouwen winnen, en kan hij er niet vandoor gaan!

Ik merk zelf dat mijn shetlander heel vervelend is als hij niet aan de longe zit, waardoor de verzorger er al bijna 10x afgevallen is waardoor ze nu veel minder zelf vertrouwen heeft en haar zelf de schuld geeft.
Nu ze 2x aan de longe en ook op een grote volte zonder longe heeft gereden is ze veel blijer en alles!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:04

Ik denk dat het probleem een stuk dieper zit en dat een halsverlenger niet gaat helpen. Wat als de pony het een keer op het rennen zet? Dan durft de ruiter er helemaal niet meer op. Ik zou aanraden het dier te verkopen een een makkelijkere hiervoor terug te kopen. Zo heeft de ruiter er geen lol aan en het paard ook niet volgens mij..

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:11

Je kunt een hals verlenger wel gebruiken voor jonge paarden en jonge kinderen. Alleen het is denk ik niet een oplossing voor het hoofd naar beneden gooi probleem.
De halsverlenger vraagt het hoofd van het paard naar beneden, en het elastiek geeft vrij veel mee, juist om voor het paard het vertrouwen in het bit te herstellen. Maar het elastiek geeft zoveel mee dat de pony zonder problemen het hoofd naar beneden kan brengen en alsnog de ruiter uit het zadel trekt.
Beter zou je zoiets kunnen gebruiken:
http://equimatch.nl/hoofdstellen-en-bit ... kken-leer/
Deze hulpteugels zijn hier speciaal voor gemaakt, denk dat dat beter en effectiever werkt dan een elastiek.
Wel pony er eerst kennis mee laten maken.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:13

troi schreef:
Ik denk dat het probleem een stuk dieper zit en dat een halsverlenger niet gaat helpen. Wat als de pony het een keer op het rennen zet? Dan durft de ruiter er helemaal niet meer op. Ik zou aanraden het dier te verkopen een een makkelijkere hiervoor terug te kopen. Zo heeft de ruiter er geen lol aan en het paard ook niet volgens mij..

aangezien ik niet de eigenaar ben heb ik hierover weinig te zeggen natuurlijk, ben het volledig eens met het feit dat deze pony te jong is voor deze ruiter, maar na 2 weken durf ik wel al te zeggen dat ik niet denk dat ze de pony gaan verkopen, zelfs niet als ik dit zou geven als tip.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:21

Tja, dat is het lastige van lesgever zijn natuurlijk. Goed, ik wens je in elk geval veel succes. Het plaatje dat jij schetste (zeer angstige ruiter) is in elk geval erg somber.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 10:08

sjouk_L schreef:
Je kunt een hals verlenger wel gebruiken voor jonge paarden en jonge kinderen. Alleen het is denk ik niet een oplossing voor het hoofd naar beneden gooi probleem.
De halsverlenger vraagt het hoofd van het paard naar beneden, en het elastiek geeft vrij veel mee, juist om voor het paard het vertrouwen in het bit te herstellen. Maar het elastiek geeft zoveel mee dat de pony zonder problemen het hoofd naar beneden kan brengen en alsnog de ruiter uit het zadel trekt.
Beter zou je zoiets kunnen gebruiken:
http://equimatch.nl/hoofdstellen-en-bit ... kken-leer/
Deze hulpteugels zijn hier speciaal voor gemaakt, denk dat dat beter en effectiever werkt dan een elastiek.
Wel pony er eerst kennis mee laten maken.

ik ga eens even nadenken of ik zoiets niet kan maken met materiaal dat ik heb liggen, eventueel met leren bijzetteugel. Zou zonde zijn om iets dergelijks te kopen als pony dit niet verdraagt ofzo. Heb alleen schrik op het eerste zicht dat iets dergelijks het zadel naar voor gaat trekken als pony toch het hoofd naar beneden wil trekken, maar dat is mss louter een gedacht.
Bedankt voor de tip

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 10:17

HeleneDas schreef:
Kun je niet beter eerst met haar aan de longe rijden?
Dan kan ze rustig het vertrouwen winnen, en kan hij er niet vandoor gaan!

Ik merk zelf dat mijn shetlander heel vervelend is als hij niet aan de longe zit, waardoor de verzorger er al bijna 10x afgevallen is waardoor ze nu veel minder zelf vertrouwen heeft en haar zelf de schuld geeft.
Nu ze 2x aan de longe en ook op een grote volte zonder longe heeft gereden is ze veel blijer en alles!

Was bijna jouw reactie overgeslaan zonder het te beseffen :)
Misschien dat dit beter is wanneer er een ruiter op de rug van de pony zit, maar als ik hem aan de longe zie lopen is het precies of hij helemaal geen evenwicht heeft, hij is ook helemaal niet stouter los, in tegendeel, aan de longe durft hij eens bokje geven, ineens veel sneller gaan lopen,... Dit doet hij los allemaal niet. Ze is er voor zover ik heb begrepen 1 keer afgevallen, dat was toen de ezel begon te balken als ze langs de weide reden en de pony verschoot. Voor de rest durfde hij met haar eens te bokken maar dat is niet meer het geval geweest sinds ik daar les geef. De pony heeft alleen bij mij eens bokje van vreugde gegeven bij galoperen, maar dat was zeker niet kwaad bedoelt, dat zag je gewoon aan hem. Ik denk dat het dus gewoon probleem is van jonge pony met energie, ruiter met te weinig ervaring en af en toe ook iets te weinig beweging voor de pony.
Het kan wel zijn dat als ik er eerst mee rij en hem dan aan longe hang het wel gaat, maar dit zou ik even moeten uitproberen. Bedankt!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:04

Na een halve maand proberen, even een update.
We hebben uiteindelijk gekozen voor elastiek. De eerste keer hem op het langste gelaten en alleen aan de longe de elastiek eraan. Pony reageerde er eigenlijk heel goed op, eerste rondje heeft ze eens met hoofd geschut, maar ze had rap door dat wanneer ze ging ontspannen de druk ook minder werd.
Diezelfde week nog terug elastiek eraan bij longeren (deze keer op normale maat en dus niet meer op het langste) en vervolgens ook wanneer ik er op zat. Pony reageerde echt super, trok het hoofd na 1 keer proberen niet meer naar beneden. Het meisje zelf er de laatste 5 min op, pony probeerde nog wel eens maar ruiter bleef al veel beter in zadel zitten omdat pony na 1 keer wel stopt nu.

Ondertussen heb ik nog 2 keer met de pony gereden, voorlopig ikzelf ook met elastiek omdat ik haar ook nog longeer met elastiek en is echt super. Elastiek hangt gewoon door bij mij en pony loopt echt leuk, mooi ontspannen, zonder getrek aan teugels,... Ook bij het meisje gaat het steeds beter. Gisteren heeft ze voor de eerste keer durven galoperen met haar pony, gewoon 1 cirkeltje, maar ze was enorm blij. Ook hebben we gisteren eens wat balkjes draven gedaan (springen zijn we nog niet van plan, maar balkjes draven is volgens mij alleen goed voor evenwicht en afwisseling) en durft ze al helemaal de piste rond ipv op cirkel van 20m. Het is leuk om te zien dat beide er steeds meer plezier in hebben. Ook naast het rijden groeit het vertrouwen (de eerste keren was het uit stal nemen, zadel erop, rijden, zadel eraf en terug in stal), nu krijgt pony als een poetsbeurt van de eigenares en laat hoefjes al uitkrabben door mij.

Ze zijn dus op de goede weg _/-\o_

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:46

Tis niet verkeerd het gebruik van zo'n elastiek, maar gaat het iets opleveren ???? ik denk het niet echt.
Persoonlijk zou ik de eigenaar idd adviseren dit paardje weg te doen en een ander meer ervaren paardje aan te schaffen, ik zou ook over de veiligheid naar het kind toe spreken, het plezier in het rijden , e.d.
Als je toch verder zou blijven doen met dit paardje, zou ik het paardje echt trainen aan de longe, eerst zonder ruiter uiteraard. Daan de dubbele lijnen, en heel strikt zijn, hij moet als het ware reageren op bijna niets, gaat hij te vlug of gek doen, dan even wat harder aanpakken door extra werk.
Hij moet dus gewoon betrouwbaar worden aan de longe, dan pas de ruiter erop en alleen aan de longe lesgeven.
Voor je zo'n ruitertje echt klaar hebt om zelf zo'n paardje te rijden en aan te pakken, dan ben je echt al jaren verder.
Hou het veilig.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 09:52

Het paardje wegdoen gaat niet gebeuren, het was deze pony of geen pony wat ik eruit begrijp. Ook wil de ruiter zelf deze pony niet meer wegdoen, en ik ben er dus van overtuigd dat ik als lesgever hierover weinig te zeggen heb, kan natuurlijk wel advies geven over dat oudere pony beter combinatie zou zijn, maar de gedachtenwereld van deze mensen ligt gewoon heel anders. Zij vinden het leuk dat pony en ruiter samen leren en ze dus beide van 0 beginnen.
Ze hebben eerst met de pony op een manege gestaan waar ze ook lessen volgden met deze pony (dit was vorige zomer als ze de pony net hadden) maar ruiter en lesgever konden het niet met elkaar vinden is wat ik uit hun verhaal begrijp. Vervolgens zijn ze dan verhuisd met de pony naar kleinschalige privé-stalling (huidige stal), ook hier hebben ze eerst les gehad (dit moet rond september geweest zijn) van de eigenares van de stalling maar ook dit ging niet. Lesgever drong te erg aan op zaken waar ruiter schrik van had (simpele zaken zoals draf, maar ook moest ruiter zelf haar pony eerst half uur longeren voor ze er op ging maar hier heeft ze gewoon niet genoeg ervaring voor).
Vervolgens heeft pony van september tot februari stil gestaan en de rest kon je hier reeds lezen.

Aanpakken moet eigenlijk niet gebeuren, is gewoon doodbrave pony, maar jong, maar daar kan je hem moeilijk voor straffen. Onder het zadel wil hij echt voor je werken, zal ook hoogstens eens vreugdebokje geven en idd, bij ruitertje eens hoofd naar voor trekken. Ruiter blijft er ook altijd goed opzitten (ze is er in september 1 keer afgevallen) ondanks dat de pony durft bokken, maar ook dit heeft de pony niet meer gedaan bij haar sinds ik er eerst mee rij.
Voorlopig heeft elastiek het gewenste effect en gaan we hier mee door, blijkt binnen enkele weken dat dit toch niet gaat lukken op deze manier gaan we weer op zoek naar andere zoals bv eerst alleen aan longe.
Ruiter en pony moeten gewoon terug het plezier in elkaar vinden en het vertrouwen natuurlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:25

Tjaaaa ik ben het niet met je eens.
Pony aanpakken is niet hetzelfde als straffen, heeft er gewoon niets mee te maken.
Doodbrave pony, maar nog jong, bokt af en toe wel eens, maar das gewoon uit joligheid, ..... komaan zeg, dit heeft met opvoeden en opleiding te maken, het paardje moet zich gewoon goed gedragen, niks meer en zeker ook niks minder.
Het hoofd naar voren trekken ???? Dit is dus gewoon niet nageeflijk op het bit, net nageven in kaak - nek en hals. zolang dit een probleem blijft is verdere goede training onmogelijk. (checkpoint 1)
Dit gedrag van het paarde is zeker wel te corrigeren.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:32

Als je een gediplomeerd instructrice bent, dan moet je hier toch zelf een goede trainings methode voor weten?
Dan rijd je de pony toch zelf eventjes goed door. Dan wordt het namelijk pas beter voor het ruitertje.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 12:20

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa ik ben het niet met je eens.
Pony aanpakken is niet hetzelfde als straffen, heeft er gewoon niets mee te maken.
Doodbrave pony, maar nog jong, bokt af en toe wel eens, maar das gewoon uit joligheid, ..... komaan zeg, dit heeft met opvoeden en opleiding te maken, het paardje moet zich gewoon goed gedragen, niks meer en zeker ook niks minder.
Het hoofd naar voren trekken ???? Dit is dus gewoon niet nageeflijk op het bit, net nageven in kaak - nek en hals. zolang dit een probleem blijft is verdere goede training onmogelijk. (checkpoint 1)
Dit gedrag van het paarde is zeker wel te corrigeren.

Natuurlijk moet de pony leren dat onder het zadel bokken niet kan, maar ik vind het oneerlijk om pony daarop aan te pakken (en dan heb ik het ook niet over straffen). Ik negeer het bokje gewoon en rij verder, hou pony goed vooruit en dan is er geen probleem. Naast dat de pony dus pas de laatste maand echt gereden wordt, eigenlijk als volledig groen mag beschouwd worden, komt de pony ook niet veel buiten. Ik kom er 2 keer in de week en dat zijn ook enige momenten dat pony aan het werk gezet wordt. Bij slecht weer (en dan bedoel ik gewoon regen), komt pony zelfs niet uit stal omdat ze dan niet op de weides mogen. Natuurlijk is deze situatie niet ideaal, maar dan vind ik het niet erg dat pony energie teveel heeft en bij galop eens bokje durft geven. Zolang het bij 1 bokje blijft en gewoon op de simpelste hulpen er door kan gereden worden...
En ook het hoofd naar voor trekken is iets wat haar fout aangeleerd is, trok ze met haar hoofd, kreeg ze lange teugel en mocht ze meestal naar stap. Bij mij heeft ze het 2 lessen geprobeerd, en nu weet ze dat dit niet helpt en doet ze dit ook niet meer, loopt ze ook nageeflijk op bit en loopt lekker ontspannen. Bij ruitertje zelf is het een probleem dat ze beide moeten afleren want ruiter heeft nog altijd neiging om gewoon lange teugel te geven als ze dit doet. Dan kan ik er zo veel en lang opzitten als ik wil, ook ruiter moet dit afleren, en dat gaat nu eenmaal alleen maar door te rijden en te oefenen. Ik zeg ook nergens dat het niet te corrigeren is, maar met tijdelijk hulpmiddel is het gewoon makkelijker, niet voor mij, wel voor eigenares zelf.

Johanna59 schreef:
Als je een gediplomeerd instructrice bent, dan moet je hier toch zelf een goede trainings methode voor weten?
Dan rijd je de pony toch zelf eventjes goed door. Dan wordt het namelijk pas beter voor het ruitertje.

Zoals hierboven reeds vermeld en als ik het goed heb ook al in eerdere post was aangegeven, heb ik zelf met de pony geen probleem wat hoofd naar beneden betreft. Maar pony weet wel heel goed wie er op haar rug zit, en sommige dingen moeten de ruiters nu toch echt wel zelf oplossen dmv aanwijzingen vanop de grond. En dit probleem is er 1 van. Ik kan uren en weken aan een stuk met de pony rijden, maar ben er zeker van dat wanneer zij er terug opkruipt de pony het al snel weer doet, wel in mindere mate, maar toch. En dat is gewoon omdat ruiter zelf ook meteen handen naar voor doet en teugel langer laat worden.
En wat die trainingsmethode betreft... Ik ben zelf met mogelijke oplossing aangekomen en vroeg hier gewoon om ervaringen / meningen, er moet altijd een eerste keer zijn voor een bepaald probleem en dan zijn ervaringen van andere soms een hulpmiddel.

Daarnaast, en nu zal ik wel heel erg slecht zijn, ben ik niet gediplomeerd. Maar geeft toch al 3 jaar les op manege waar ik werk. Diploma zegt niet altijd alles. Net zoals er mensen zijn die met diploma er als lesgever niets van bakken, zijn er ook mensen zonder diploma die er toch in slagen om een combinatie op de goede weg te helpen. Maar dat is dan weer een andere discussie.