Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Of iig dat je dan zelf rijd, totdat je merkt dat hij het goed oppakt. Want als het misgaat wordt het meisje nog banger.troi schreef:Ik denk dat het probleem een stuk dieper zit en dat een halsverlenger niet gaat helpen. Wat als de pony het een keer op het rennen zet? Dan durft de ruiter er helemaal niet meer op. Ik zou aanraden het dier te verkopen een een makkelijkere hiervoor terug te kopen. Zo heeft de ruiter er geen lol aan en het paard ook niet volgens mij..
sjouk_L schreef:Je kunt een hals verlenger wel gebruiken voor jonge paarden en jonge kinderen. Alleen het is denk ik niet een oplossing voor het hoofd naar beneden gooi probleem.
De halsverlenger vraagt het hoofd van het paard naar beneden, en het elastiek geeft vrij veel mee, juist om voor het paard het vertrouwen in het bit te herstellen. Maar het elastiek geeft zoveel mee dat de pony zonder problemen het hoofd naar beneden kan brengen en alsnog de ruiter uit het zadel trekt.
Beter zou je zoiets kunnen gebruiken:
http://equimatch.nl/hoofdstellen-en-bit ... kken-leer/
Deze hulpteugels zijn hier speciaal voor gemaakt, denk dat dat beter en effectiever werkt dan een elastiek.
Wel pony er eerst kennis mee laten maken.
HeleneDas schreef:Kun je niet beter eerst met haar aan de longe rijden?
Dan kan ze rustig het vertrouwen winnen, en kan hij er niet vandoor gaan!
Ik merk zelf dat mijn shetlander heel vervelend is als hij niet aan de longe zit, waardoor de verzorger er al bijna 10x afgevallen is waardoor ze nu veel minder zelf vertrouwen heeft en haar zelf de schuld geeft.
Nu ze 2x aan de longe en ook op een grote volte zonder longe heeft gereden is ze veel blijer en alles!

aeolusnr1 schreef:Tjaaaa ik ben het niet met je eens.
Pony aanpakken is niet hetzelfde als straffen, heeft er gewoon niets mee te maken.
Doodbrave pony, maar nog jong, bokt af en toe wel eens, maar das gewoon uit joligheid, ..... komaan zeg, dit heeft met opvoeden en opleiding te maken, het paardje moet zich gewoon goed gedragen, niks meer en zeker ook niks minder.
Het hoofd naar voren trekken ???? Dit is dus gewoon niet nageeflijk op het bit, net nageven in kaak - nek en hals. zolang dit een probleem blijft is verdere goede training onmogelijk. (checkpoint 1)
Dit gedrag van het paarde is zeker wel te corrigeren.
Johanna59 schreef:Als je een gediplomeerd instructrice bent, dan moet je hier toch zelf een goede trainings methode voor weten?
Dan rijd je de pony toch zelf eventjes goed door. Dan wordt het namelijk pas beter voor het ruitertje.