bit tussen de tanden en op hol slaan op wandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daquira

bit tussen de tanden en op hol slaan op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:09

Beste Bokkers,

Afgelopen weekend ben ik met mijn merrie (bijna 6 jaar) gaan wandelen in de limburgse bossen.
Heerlijk zou je denken maar dat was het zeker niet.
Toen we ons wilden wagen aan een heerlijk galop nam onze dame het bit tussen haar tanden en vertrok is een rengalop!
Weg was ze. Ik verloor alle controle.
Het tempo was zo hoog dat ik haar niet omver kon trekken.
Zou ik dat gedaan hebben dan was ik onder haar beland.
Na een eeuwigheid (zo leek het toch) kreeg ik haar nadat ze opzij schrok voor een bank stil.
Oef! Wat een opluchting! Maar wat nu de volgende keer?
Heeft er iemand tips wat te doen in zo'n situatie?
Alvast vriendelijk bedankt!

Greetz!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:47

Wat was jouw reactie toen ze vertrok?
Mijn paard vertrekt alleen in rengalop als hij een keer echt hard schrikt (en dat is gelukkig bijna nooit). Wat bij mijn paard dan werkt, is even de teugels loslaten, bedenken dat hij toch ooit wel stopt, ontspannen en dan een ophouding. Op het moment dat ik ontspan, heb ik hem terug. Maar goed, dat is wanneer hij schrikt. Als hij harder vertrekt dan mijn bedoeling was, zeg ik een keer rustig ho en dan vertraagt hij al. Dus dat is misschien niet te vergelijken.
Wat je in ieder geval niet moet doen is aan de teugels gaan trekken. Ze winnen het toch, ze zijn veel sterker dan wij. Eerst loslaten, dan pas beginnen met ophoudingen. Vasthouden van het bit, kunnen ze alleen wanneer wij ook blijven vasthouden.

Mastrootje

Re: bit tussen de tanden en op hol slaan op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:48

Heb je gewandeld of gereden? er is een groot verschil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:22

Millanka schreef:
Heb je gewandeld of gereden? er is een groot verschil.

Belgen noemen een buitenrit "wandeling", het gaat zo te lezen om een buitenrit.

Wat je kunt proberen in zo'n geval is slingeren, dus toch proberen om het bit weer los te peuteren en bovendien het galoperen wat ongemakkelijker te maken. Verder zou je kunnen kijken of je paard goed reageert op een hackamore (is vrij pittig), want dit soort stunts is natuurlijk zeer ongewenst.
Als je wil galoperen, kies de plek dan ook zodanig dat je flink de ruimte hebt en bij voorkeur een pad dat omhoog loopt (= zwaarder). Op zo'n pad kun je ook eventueel je paard gewoon extra gaan aanmoedigen en nog een stukje verder laten galoperen dan zij leuk vindt (tenzij het eentje is die nooit stopt, daar heb ik er eentje van).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:32

Het gaat hier wel om een jong paard en ts heeft hem nog niet zo lang en schrijft in haar profiel dat ze zelf nog veel moet leren.
Ik denk dat het meer een gevalletje "pijnscheut" geweest is en niet op tijd gemerkt om het op te kunnen vangen.

Het paard wou wellicht onder het zadel uit en dan krijg je zulke taferelen.(en dit bedoel ik niet l*llig naar ts!)
Ik zou eerst es zeker ervan willen zijn of het zadel en tuig goed zit en past.
Als dit allemaal naar behoren is dan kun je wellicht beter buiten met een martingaal rijden(of deed je dat al?)
Geen hackemore pakken hoor dan maak je meer kapot dan goed!Ook geen ander scherp bit nemen,heeft toch geen zin.

Een martingaal kun je gerust ietsje korter inzetten,dan zijn ze niet zo sterk als ze peren.
En voorlopig misschien niet meer galoperen maar meer overgangen in het bos rijden,beetje gehoorzaam maken.

Ik kan me voorstellen dat je je helemaal rot geschrokken bent,poehee!! :(:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:09

Je baseert wel erg veel op een (verouderd?) profiel en weinig op de openingspost. In het profiel staat dat het paard 4 is, in de openings post 6, dus we zijn ondertussen 2 jaar verder.
Martingaal werkt alleen voor het omhoogbrengen van het hoofd, maar doet niets voor het vastpakken van het bit. Als het zadel niet goed past merk je dat ook al in draf en ik neem aan dat ze eerst al heeft gedraafd voordat ze die galop wilde inzetten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:17

Feit blijft dat 6 jaar nog steeds erg jong is! ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:25

funnyhorses schreef:
Feit blijft dat 6 jaar nog steeds erg jong is! ;)

Maar dan moeten ze wel al helemaal luisteren en mogen ze er zeer zeker niet vandoor gaan. Trouwens op geen enkele leeftijd.
Gelukkig is een paard niet op hol, maar onttrekt hij zich aan alle hulpen.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:43

zo te lezen heb jij eerst de controle losgelaten toen "we" wilden vertrekken zeg jij...
jij ben vergeten aan te geven hoe je wil vertrekken....vanuit een verzamelde draf of desnoods stap geef jij altijd eerst aan wat je wil en daar reageerd het paard op en soms kan dit zijn dat jij het denkt en zei al weg is...beter opletten je weet nu dat zei graag weg wil rennen..zodra jij je wil wagen aan een galopje heeft zei de boodschap al begrepen en is wegggggggggggg.ben voor bereid zeker op een wandeling...

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:18

Alvast allemaal bedankt voor jullie feedback.
Het was inderdaad een buitenrit.
Ze is nu 6 en ik heb haar intussen 4 jaar.
We hebben samen al veel geleerd en veel buitenritten gemaakt.
Maar dit?? Dat had ik nog nooit gemaakt.
Ben me rot geschrokken.
Denk dat het een combinatie van factoren is.
Een beetje te krachtig voer, lang niet echt met haar kunnen werken (slechte weer) en de eerste lente zon zal ook wel haar deel hebben bijgedragen. Feit is dat ik toch echt wel een schrik heb gepakt.
Ik wist dat ze sterk was maar zo sterk?? Heb er intussen een andere ruiter eens mee laten rijden (meer ervaren)
Ze zei ook dat ze enorm sterk is.
Trainen trainen trainen in de bak en haar weer een beetje doen gehoorzamen.
Wat respect terug krijgen...da's wat mij te doen staat.
Ik denk ook dat de martingaal een goed idee is!
'ns proberen ;)
Thanks iedereen!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:22

OPG -> RT-P

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:36

Handen naar voren steken en eens flink benen geven. Leer haar maar eens de les. Ze zal dan wel hard gaan maar jij moet dan lekker in de beugels gaan staan. Zorg maar dat je je paard de les een leest. Maar misschien moet er ook eens gewoon iemand meegaan. Gewoon om even precies te kijken wat er dan fout gaat.
1 vraag:
Had je in de tijd ervoor ook al gegalopeerd?
Pb met de reactie graag :)

_haflinger

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:36

Ps. De Limburgse bossen zijn geweldig he :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:13

_haflinger schreef:
Handen naar voren steken en eens flink benen geven. Leer haar maar eens de les. Ze zal dan wel hard gaan maar jij moet dan lekker in de beugels gaan staan. Zorg maar dat je je paard de les een leest.

Er is natuurlijk een risico dat het paard graag hard gaat en met deze methode dus niet "de les wordt gelezen" maar gewoon lekker hard kan gaan. Zeker bij een paard met wat meer bloed is dat een duidelijk risico. Geloof me, na 8 km stevig tempo galop nog in fors tempo door willen gaan is echt niet gezond meer :n