Hoe lang longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Hoe lang longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:29

Na een winterstop van bijna drie maanden, ik heb alleen beschikking over een buitenbak, ben ik weer begonnen met Tov te longeren, na een aantal keren longeren erop, en dat ging goed. Twee dagen later weer erop, en dat leek goed te gaan, totdat ze in de bak, die grenst aan 'mijn' bak een groep ponies loslieten en Tov gezellig meedanste. Steiger, bok, bok en daar ging ik. Terwijl ik opkrabbelde stond Tov twee meter verder wat verbaasd te kijken van "hé, ben ik wat verloren?". Ik ben er weer op geklommen en ben verder gereden, veel tempo en afwisseling, om maar te voorkomen dat ze weer zou huppelen. Deze week ben ik weer verder gegaan met longeren, met de bedoeling als ze zou zijn uitgeraast, ik er weer op zou klimmen. Ik was al een kwartiertje bezig en dacht, volgens mij is ze de frisheid wel kwijt, en met dat ik dat dacht, werden de buurponies weer losgelaten... de tien minuten die volgden stond ik als een draaimolentje rond te draaien met aan het uiteinde van de longe een hyper paard, dansend, briesend en swingend en met veel lawaai. Toen ze eindelijk begon te zakken en te ontspannen wist ik dat het vuur eraf was, en dat ik erop kon. Maar ik zit nu met de vraag, hoe lang moet je een paard longeren voordat hij zijn energie echt kwijt is, en ik ook een onverwachtse ontmoeting met andere paarden zonder al te veel risico kan tegemoed zien? Met andere woorden, door de confrontatie met de andere ponies kon ik zien wanneer ze kalm werd, en ik er redelijk veilig op kon. Maar als ik deze graadmeter niet heb, hoe beoordeel ik dat dan. Het is natuurlijk niet denkbeeldig dat ik net lekker aan het rijden ben, de ponies komen buurten en ik er vervolgens toch weer af lig. Ik kan moeilijk aan de buurvrouw vragen of ze ter controle haar paardjes even wil buiten zetten }:0

Even ter aanvulling, voor de winterstop reageerde Tov nagenoeg niet op andere paarden.

midgie

Re: Hoe lang longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:40

Ja hoe lang longeren, longeer in elk geval niet om je paard moe te maken, maar werk aan het leiderschap, dus longeer technisch goed, werk aan stelling en buiging.

Als je het paard met longeren mooi kan laten lopen en gecontroleerd tempo wisselingen kan laten maken , dan zou het ook geen probleem moeten zijn als je erop zit, ook als de buren hun pony`s op hols slaan dan zou jou pony bij jou moeten willen blijven, dus het is ook een rijtechnisch probleem, vanaf de grond geloofd de pony jou wel, maar erop is het een ander verhaal, miss na de lange winter niet veel gedaan en is dat een beetje verloren gegaan, dus begin even weer bij het begin.

Maar ik zou niet de energie verbruiken met longeren, want je wil tenslotte ook nog rijden en als alle energie eruit is dan moet je onterecht gaan zitten aansporen.
Zorg dat je de pony dus onder controle hebt.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:57

Het viel me inderdaad op dat tijdens de eerste keren longeren ze zo weinig aandacht voor mij had. Ze deed haar ding maar was volgens mij met haar hoofd niet bij mij.
Het gekke is dat ze de laatste x tijdens het longeren heel goed reageerde op de commando's.
Wat is nu de beste reactie op zo'n huppelsessie? Ik heb haar maar uit laten razen, maar dat is dan misschien niet zo'n goed idee?
En hoe zorg je er dan voor dat je zowel op de grond als in het zadel geloofwaardig bent?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:09

Ja dat is even moeilijk uit te leggen via een toetsen bord,

Ik zou haar zeker niet laten razen, maar zorgen dat je de leiding krijgt, even laten gaan en dan het tempo van jou maken, dus miss eerst wat los werken voor je haar aan de lijn zet, aan de longeer lijn laat ik ze nooit uit hun dak gaan, aan de lijn is het werken en dat doe ik ook nooit met bit in , want als ze zo gaat razen aan de longeer lijn met bit komt er onnodige druk in de mond en daardoor komt er alleen maar meer spanning.

Miss eens wat lesjes los en grond werk nemen , zodat jij met longeren ook met lichaams taal kan werken, als dat goed lukt zal het rijden ook beter gaan.

Als ze gaat razen aan de lijn kun je dan met je eigen houding zorgen dat het tempo weer van jou word en dus de leiding daar over kan gaan nemen.

Wel belangrijk is ook dat het paard wel elke dag buiten staat , want anders is het best oneerlijk, komen ze uit hun kast vol met energie en dan moeten ze gelijk aan de slag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:12

Energie aflaten is 1 ding, gehoorzaam een tweede idd! Dus niet zomaar laten lopen aan de longe, maar aan het werk. Dat ze in het loslopen even moeten uitbokken, prima (maar zonder trekken), maar daarna is het toch echt klaar. Liever even snel bijzetten (niet afsnoeren e :) ) en wat technisch aan het werk dan laten razen en kijken, want je beloont gewoon haar gedrag dan!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:13

5 min ongeveer, doen wij ook altijd bij ons 'drukke' paard <3 .

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 19:12

Wel belangrijk is ook dat het paard wel elke dag buiten staat , want anders is het best oneerlijk, komen ze uit hun kast vol met energie en dan moeten ze gelijk aan de slag.[/quote]

Tov staat elke dag van 9.00u tot dat het donker wordt op de weide. En ik pak haar bewust 's middags zodat ze eerst een poosje uit kan waaien :j

Midgie longeer jij met een kaptoom of gewoon een halster?

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:23

Precies wat de mensen hier boven zetten, maar het gaat er ook om hoe je paard het doet. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:10

IK longeer aan kaptoom, dan kun je mooi met de bovenlijn aan de slag, stal halster is niet om te longeren, maar je paard van a naar b te brengen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:27

je moet je paard niet longeren om alle energie kwijt te raken. Ik longeer mijn paard altijd voor het rijden. Mocht ie dan overtollige energie hebben, kan het eruit. Maar meestal stop ik na 10 minuten.

Het is namelijk zo: Longeer jij je paard elke keer tot dat ie moe is, zal de conditie van het paard juist beter worden. Dan sta je ipv een half uur, dalijk 2 uur te longeren voor je erop kan.

Veel grondwerk doen (ipv rijden) om een band te krijgen met je paard is een beter idee. En leren herkennen wanneer je paard op jou gericht is. Dan kun je 'm even longeren voor het rijden, en zodra je merkt dat je paard bereid is netjes te luisteren naar je, kun je erop. ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:55

Inderdaad wat Dilan zegt, hoe langer jij gaat longeren voor het rijden, hoe beter de conditie wordt en hoe langer je weer moet gaan longeren. Dat is een vicieuze cirkel.
Daarnaast ga ik ook mee met wat Midgie zegt. Werk eerst aan je leiderschap. Longeren is werken en dan moet je paard de aandacht bij jou houden.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 23:44

Het is me duidelijk! Bedankt voor jullie bruikbare reacties. Ook het advies om grondwerk te doen zal ik proberen vorm te geven. Ik ben momenteel op zoek naar een instructrice die de me helpt in het omgaan met paarden in zijn breedte, er wordt dus aan gewerkt!