Buitenrit omdraaien, paard lijkt nergens bang voor te zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

Buitenrit omdraaien, paard lijkt nergens bang voor te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:05

Hallo,
Ik heb een probleem met het buitenrijden met mijn vzp.
Ik rij er nu al meer dan een jaar op en ik vind het heel leuk om een buitenrit te maken.
Ik ben in deze tijd bijna altijd alleen gegaan, maar sinds een tijd wordt het echt gevaarlijk en durf ik niet meer na buiten toe.
Ik rij op een lange weg ( waar ook verkeer langs komt, niet veel maar toch ), er zit een redelijk diepe sloot of prikkeldraad naast mij.
Dan ziet zij bijv. een boom dan gaat ze omdraaien en begint achteruit te lopen. Probeer ik haar weer de goeie kant op te draaien wijkt ze uit naar alle kanten behalve waar ik haar na toe wil hebben. Been en of zweep helpt niet.. Ze lijkt in deze situatie heel rustig en totaal niet bang.
Vaak komt de sloot dan erg dichtbij en of de auto's die er langs komen. Dit geeft veel angstige situaties en de laatste tijd lijkt het erger te worden, waardoor ik dus nu niet meer naar buiten ga. Met een ander paard erbij doet ze het ook en deze mogelijkheid kan ik niet vaak gebruiken. Nou stap ik dan wel is af ( dom ik weet het ) om haar weer naar voren te krijgen. Dit gaat goed, tot ik weer opstap begint het weer. Ze is echt nergens bang voor dat heeft ze vaak genoeg bewezen. Als we de wijk door gaan was er eerst niks aan de hand, maar hier begint ze er ook al mee wat nog gevaarlijker is i.v.m. tuinen hekken auto's etc.
Een goeie tik op dr kont helpt niet, loopt ze nog harder achteruit. Als er iemand naast loopt is er niks aan de hand, mja van deze optie kan ik niet altijd gebruik maken :o .
Nu ben ik in de bak aan het oefenen dat ze super naar mijn stem gaat reageren. Maar ik wil niet weer met lege handen komen te staan als het weer niet goed gaat. De volgende x kunnen we samen in de sloot liggen bijvoorbeeld.
Ze lijkt buitenritten wel leuk te vinden, oortjes constant naar voren. En ze gaat ook met de kar naar buiten waar ze dit probleem niet hebben.

Heeft iemand hier een aantal tips die ik misschien kan proberen?
Bvd :)
Er is een zelfde soort topic, maar met deze vond ik geen antwoord op mijn vraag

Nachtlampje

Re: Buitenrit omdraaien, paard lijkt nergens bang voor te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:11

Mijn paardje doet dat ook soms.. Maar dat is gewoon jennen. Hij probeert dan om te draaien en weer hard naar huis te huppelen. Lukt dat niet omdat ik volhardend 1 teugel strak naar zij blijf trekken, geeft hij op en loopt hij weer braaf door. Probeer ik dan te draven, duikt hij zo met mij de bosjes in. Dilemma: voor me een tak op ooghoogte, links een greppel en rechts prikkeldraad. Zodra ik me beweeg of de teugels zal opnemen rent ie lekker door, zich van geen eigen gevaar bewust en al helemaal niet van mijn gevaar dat tak-tegen-hoofd heet. Ik durf dan dus niet hard op te treden uit angst dat hij zometeen met een hoef in t prikkeldraad zit. Oftewel: Dit kan uitproberen zijn. Probeer haar eens (desnoods aan de hand) mee te nemen naar een "veilig" pad, en treed een keer flink streng op wanneer ze het doet. Vooral niet - als je met teugels in de weer bent- veranderen van teugel. Links is links, ookal lijkt het uiteindelijk makkelijker om even rechts een rondje te maken bijvoorbeeld. Dan heeft ze alsnog "gewonnen". Hopelijk heb je hier misschien iets aan!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:15

Een echt veiligpad is lastig. Want ze staat op de rand van een nieuwbouwwijk en het 'platteland' zegmaar :P Dus overal zijn sloten, prikkeldraad en ik moet een tijdje lopen en een drukke weg oversteken om in het bos te komen. Waar ze ook vaak dit verdrag vertoont dus dit wordt lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:16

Ik denk dat je toch echt een stuk strenger moet zijn.. Je zegt zelf dat het erger wordt, waarschijnlijk doordat het een paar keer heeft gewerkt en je paard dr zin kreeg.. De sloot zou ik niet te bang voor zijn, want een paard dat verder niet echt bang is zal niet zomaar een sloot in lopen :n

Mijn paard kon ook vreselijk loeren en omdraaien en die draaide ik dan net zo hard terug, sporen er een keer goed in, eventueel een tik met de zweep en uiteindelijk ging die er altijd langs.. Daarna goed belonen en gewoon verder rijden zoals je daarvoor ook deed.. Ook wou mijn paard vaak een brug niet over, begon dan ook 20 meter ervoor met omdraaien en niet verder willen. Ik zette hem dan in de achteruit, net zolang tot ik bijna bij de brug was, draaide dan weer terug en dan stapte die er wel over.. :+ Raar misschien, maar het werkte wel :j
Als hij ergens echt niet langs wou (bij hem was het soms wel echt angst) dan stapte ik uiteindelijk af en liep er dan langs.. Hij moest er gewoon langs, hoe dan ook.. En als dat met afstappen uiteindelijk wel lukt, is dat imo een prima oplossing. Altijd beter dan omdraaien en weer terugrijden.. :j

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:23

ik ben het met Relaxed eens en denk dat je een stuk strenger moet worden. als hij zich omdraait draai jij hem direct door aan 1 teugel. dus als ie bijv linksom zich omdraait om terug te lopen draai jij meteen linksom door zodat ie weer met zijn neus in de richting gaat waar jullie heen gingen. en dan idd direct fink been en tegelijk een tik met de zweep. niet twijfelen aan jezelf en niet afwachten maar direct doorpakken. soms voel je het aankomen dat ze om willen draaien. probeer het dan voor te tijn door je paard voorwaarts te houden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:25

Ik heb dit ook gehad, mijn paard stopte opeens en ging toen kaarsrecht, hij was zeker nergens bang voor, want hij is er al 1000 keer langs gegaan en er was niks veranderd.
Probeer hem heel vlot te laten stappen, duwen duwen duwen met je benen, en verwacht je eraan dat ze zal omkeren, hou gewoon contact met de mond maar geef been alsof je leven ervan afhangt.
Je paard moet leren om gewoon te blijven stappen en niet van zn oren te maken. als ze dan toch nog stopt en/of omkeerd mag je echt niet opgeven, neem een bokriempje vast of de riem van je martingaal, of doe een halstertouw rond haar nek, zo heb je een houvast. blijf been geven en desnoods een flinke lel met je zweep, blijf haar in de goede richting sturen en blijf been geven, uiteindelijk zal ze wel moeten opgeven. als ze dan weer rechtdoor stapt moet je belonen, maar blijf been geven want ze kan ook onmiddellijk weer omkeren.
Afstappen is niet dom, zeker niet als het te gevaarlijk zou worden. Maar probeer toch zo lang mogelijk door te gaan, als het echt niet lukt kan je iemand anders vragen die evt. meer been kan geven en/of een vastere zit heeft
succes!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:25

hmmm ik heb een soort gelijk probleem. hard aanpakken heeft (bij de mijne)geen nut en lijkt bij mij juist averechts te werken.
hopelijk heeft iemand hier een oplossing!! (met andere paarden hebben we geen problemen)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:30

suuzepuus schreef:
hmmm ik heb een soort gelijk probleem. hard aanpakken heeft (bij de mijne)geen nut en lijkt bij mij juist averechts te werken.
hopelijk heeft iemand hier een oplossing!! (met andere paarden hebben we geen problemen)

Ik denk dat hard aanpakken wel helpt, maar mss kan je gewoon zelf niet hard genoeg zijn.. Een paard dat bokt en blijft bokken moet je aanpakken, maar als je dr na 2 bokken al afligt dan kan je niet meer aanpakken.. dus moet je snel genoeg zijn en lang genoeg kunnen blijven zitten

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:31

suuzepuus schreef:

is ie echt bang of probeert ie je uit. bij mijn ruin werkt het voorwaarts maar wel bij me houden erg goed. die van mij is jong en moet alle knopjes nog even testen. en als ie gaat drammen kan ie ook best even een schop naar voren krijgen, eigen schuld dikke bult.

als je paard echt bang is probeer dan een vertrouwd rondje te stappen die je met anderen ook al meermaals gereden hebt.

nog een tip (voor beide gevallen): hou het rondje eerst kort mar probeer wel echt een rondje te rijden, dus niet dezelfde weg terug. als jij het rondje kort houd heeft je paard gewoon minder tijd om te klieren of bang te worden. heb jij dat korte rondje gereden gewoon goed belonen en dan met de tijd het rondje gewoon steeds groter en langer maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:40

Die van mij is absoluut niet bang (echt nergens voor) het lijkt een soort van verlatingsangst.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:48

suuzepuus dan is het toch een soort van angst. sommige paarden kunnen heel slecht alleen zijn. mischien is het een idee om een stalgenootje ergens op dat stuk waar jullie buitenrijden op je te laten wachten. op een stuk voordat je paard moeilijk gaat doen (als dat ongeveer een vast punt is) en dan samen de buitenrit afmaken. en dan naderhand stagenootje steeds verderweg laten gaan staan totdat je echt bijna helemaal alleen dat rondje rijdt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:50

carolalisa schreef:
suuzepuus dan is het toch een soort van angst. sommige paarden kunnen heel slecht alleen zijn. mischien is het een idee om een stalgenootje ergens op dat stuk waar jullie buitenrijden op je te laten wachten. op een stuk voordat je paard moeilijk gaat doen (als dat ongeveer een vast punt is) en dan samen de buitenrit afmaken. en dan naderhand stagenootje steeds verderweg laten gaan staan totdat je echt bijna helemaal alleen dat rondje rijdt.

Ik rij vaak naar een vriendin toe, samen een ritje maken en dan alleen terug. dat gaat nu goed. ik ga nu veel met haar wandelen en hoop dat uit te breiden door er eerst halverwege op te klimmen en dat steeds iets langer te maken!
Mja... ik wil heel graag in mn uppie weg kunnen. Ze staat aan huis dus moet elke keer wat afspreken. Vind dat niet erg prettig!!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:04

Wat bij mij laatst hielp was mijn gevoel en lichaam echt de kant opzetten waar ik naar toe wilde. Kan niet zo goed uitleggen wat je precies moet "doen", je moet in je hoofd en lichaam meer zoiets hebben van 'daar gaan we heen'. Dan rustig blijven en vriendelijk met je gevoel duidelijk maken waar je heen wil.

Bij mij hielp dit laatst een keer, mijn paard was een keer eerder namelijk ook in de achteruit of omhoog gegaan toen ik in een bepaalde richting wilde.
Ik ben toen afgestapt en ernaast is er niets aan de hand. De volgende keer dat ik er heen wilde "deed" ik bovenstaande en toen was er niets aan de hand.

Wil niet zeggen dat dit bij iedereen helpt, maar je zou het eens kunnen proberen. Met al je gevoel gewoon rustig de richting ingaan die je in wil en niet in je hoofd hebben dat je paard er toch niet langs gaat, want wanneer je dit uitstraalt lukt het ook niet.

Wanneer dit niet helpt zou je het eerst een paar keer ernaast kunnen proberen. Langs je paard lopen en dan hetzelfde doen, het touw losjes laten en met je lichaam duidelijk maken waar je heen wil.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:11

Wat vervelend!
Ik heb wel eens met verzorgpaardjes gehad dat ze gingen staken, gewoon geen stap meer verzetten. Ze deden verder niets, dus het is wel echt iets anders dan wat jouw paard doet, maar misschien heb je er toch wat aan.
Wat bij hun heel erg hielp was echt ergens 'heen' rijden. Dan gingen we een stuk rijden dan 10 minuten laten grazen en dan weer terug rijden. Iedere keer een stukje verder toen hield t gestaak vanzelf op.
Een andere bijrijder ging gewoon een liedje zingen op t paard, gewoon wachten en dan ging ie na 5 minuten ofzo ook weer.