Fleurtje100 schreef:Ik heb ook weleens schriktraining gedaan. Maar dan ging het niet erom dat mijn paard niet meer schrok, maar meer om dat ik het goed op kon lossen. Daar heb je ook veel meer aan, dan wanneer je paard minder dingen eng vind, want er zullen altijd dingen blijven komen die hij niet kent en dan weer wel eng zijn. Ik heb het toen onder de man gedaan (want aan de hand krijg ik hem overal wel langs, maar daar heb je op wedstrijd vrij weinig aan, en op buitenrit is het ook niet zo fijn als je steeds af moet stappen). Het ging vooral om de techniek, paard niet teveel laten kijken naar het enge object want als hij flink kan kijken draait hij zijn lichaam er alweer vanaf. Paard altijd voor je been houden, hier consequent in blijven ook als hij schrikt been=voorwaarts. Paard dus de andere kant op laten kijken dat het enge voorwerp en met je binnenbeen de kant opduwen die jij wilt. Die van mij heeft er nogal een handje van om het hele pad achteruit ipv voorwaarts te gaan als hij iets engs ziet, en tegenwoordig gaan we achteruit in de richting die ik op wil. Dit werkt ook vrij goed. En natuurlijk nooit omdraaien of teruggaan als je paard dat bedacht heeft, want als ze eenmaal door hebben dat je dat toestaat wordt het alleen maar lastiger.
Ik heb dit geoefend met allerlei zeiltjes, vlaggen en dekens in de bak met behulp van mijn instructrice. Ik heb echt veel gehad aan dat ene uurtje en krijg mijn paard sinds die tijd overal een stuk makkelijker en sneller langs.
In eten geven geloof ik niet zo, als mijn paard namelijk echt bang is of stress heeft dan eet hij niet eens. Het gaat erom dat jij je paard kan overtuigen dat iets helemaal niet eng is en hij er gewoon langs moet gaan.
ja klopt indd,
maja is soms wel ff moeilijk om een manier te bedenken om hem langs iets engs te laten lopen ofso.
en naja, hij IS gewoon erg schrikkerig, hij komt wel steeds naar mij toe of gaat achter me staan als die bang is. maja een echt goeie 'manier' heb ik nog niet echt gevonden.
maja, als ik schriktraining ga doen de volgende keer, dan doe ik dat zonder wortel of iets, maar loop gewoon door alsof er niks aan de hand is, of met stem belonen
Dankjewel voor reactie trouwens!