Er weer klaar voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitershopon

Er weer klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:19

Na mijn zwangerschap en een veulen gaan we weer proberen de draad op te pakken met mijn erg sensibele merrie
en weer in maart starten in het Z1.

Vooral de aanleuning is en blijft een probleem.
En om die rot teugels eens gewoon op maat te houden |o
Hierdoor lijkt het vaak dat ik teveel terug werk,maar dit is zeker niet het geval,(als ik haar wat teveel tegen houdt gaat ze op haar achterbenen staan.)
en mijn houding ( kijk te veel naar beneden en haal haar daardoor uit balans,)

Misschien hebben jullie nog goede bruikbare tips..zover het op een paar foto's is te beoordelen.

De foto's zijn afgelopen augustus gemaakt door branca,nog mijn ontzettende dank hiervoor. *-:)

Loswerken:
Afbeelding
Afbeelding

Meer aan het werk proberen te krijgen:
Afbeelding
Afbeelding(oeps..)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Effe nog een mooie shot.

Afbeelding

ps. inmiddels is ze geopereerd aan haar kiezen,dit was voornamelijk de reden dat ze vaak haar mond open heeft.)

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:58

Ik rij zelf niet op dat niveau, maar 1 ding wat me echt opviel is dat de teugels erg lang gehouden worden, waardoor de handen richting buik gaan.
Mogelijk rijdt je haar zo ivm de operatie, maar voor een stillere aanleuning zou ik de teugels korter nemen

Edit: Ik zag nu pas dat je dat zelf ook aangeeft :D

Dan weten jullie in ieder geval waar aan te werken en zijn foto's lekker confronterend :D

_Layco_

Re: Er weer klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:36

Wat mij opviel is dat je paard op sommige foto's op de voorhand loopt,
en geen ontspanning heeft omdat hij een beetje te diep met zijn hoofd inbuigt.
Zo zie ik het, misschien heb ik het helemaal verkeerd :P
Dus het neusje mag er wel wat meer uit, verder teugels op maat, tenen naar binnen
en zoals je zelf al aangeeft, er ligt geen geld op de grond :P
Verder vind ik jullie een hele leuke combi :)

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:07

Leuke combinatie!
Mij viel ook op dat je je handen ver naar je toe hebt.
Maar daar heb je gezien je OP ook een reden voor.

Veel succes, jullie zijn een mooie combinatie.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:47

Ziet er erg leuk uit let alleen wel op je handen ja je ziet heel goed op foto 3 dat je ze een beetje hoog houd kom denk ik bij jou dat je je teugels iets te lang hebt
Succes komt goed :D

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:13

Leuk paard zeg!

Misschien is het beter als je van die anti-slip teugels gebruikt, ik had dat namelijk ook dat ze iedere keer uit mijn handen gleden en sinds ik die teugels heb, gebeurt het niet meer!

Veel succes verder!

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:43

Ziet er lekker ontspannen uit! Alleen je paard loopt wel erg veel op de voorhand. Ga veel overgangen en schijnovergangen rijden, zodat je paard de achterhand meer gaat gebruiken.
Succes verder.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:01

mooi paardje zeg ;)
wat voor bloed zit er achter?

Ik ga mee met je eigen commentaar, dat je je teugels erg lang heb.
hierdoor ga je in de knoop zitten met je teugels en je eigen armen :P dat is zonde wat je zit verder erg netjes..

verder vind ik haar voor Z niveau teveel op de voorhand, ze mag echt meer bergop en zakken van achter waardoor ze meer onder gaat treden.
Ook met losrijden wanneer ze over haar rug loopt, moet ze wel actief blijven van achter..
(kan natuurlijk altijd een moment opname zijn, maar dit viel me erg op)

Zodra zij meer actief is van achter zal ze ook meer in de oprichting komen.
Ze loop voor het totaal plaatje nog net iets te diep/rond

krln

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:24

Ik denk dat ze ook zo diep loopt (zeker voor Z niveau) omdat ze misschien afbreekt op de stang? Het lijkt dat je je kinketting strak hebt en dan redelijk je stang eraan, of dat vertekend op de foto kan ook natuurlijk! Zeker als je zegt dat ze ook sensibel is, is ze dan niet makkelijker op trens? Misschien dat je er dan ook meer aan kan zitten. Ik weet dat het niet makkelijk is om weer te starten en dan direct op Z niveau! Meestal als je weer wat wedstrijden gereden hebt weet je ook weer de aandachtpunten enzo en lukt het meestal ook weer beter!
Succes!!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:16

Als ik de foto's bekijk denk ik niet dat je paard al klaar is voor het Z. Maar dat kan je zelf uiteraard veel beter beoordelen dan ik aan de hand van die paar foto's. Jouw houding vind ik netjes. Wat betreft de teugels: misschien helpt het om steeds tegen jezelf te blijven zeggen 'teugels op maat houden, teugels op maat houden'. Dan gaat het op een gegeven moment vanzelf (duurt wel even haha..). Heel veel succes samen, het ziet er netjes uit!

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 11:13

Don_Zhivago schreef:
mooi paardje zeg ;)
wat voor bloed zit er achter?

Ik ga mee met je eigen commentaar, dat je je teugels erg lang heb.
hierdoor ga je in de knoop zitten met je teugels en je eigen armen :P dat is zonde wat je zit verder erg netjes..

verder vind ik haar voor Z niveau teveel op de voorhand, ze mag echt meer bergop en zakken van achter waardoor ze meer onder gaat treden.
Ook met losrijden wanneer ze over haar rug loopt, moet ze wel actief blijven van achter..
(kan natuurlijk altijd een moment opname zijn, maar dit viel me erg op)

Zodra zij meer actief is van achter zal ze ook meer in de oprichting komen.
Ze loop voor het totaal plaatje nog net iets te diep/rond

Thanks..Het is een tcn partout x nabuur. (sport-elite)
Ze is inderdaad erg op de voorhand gebouwd en deukt hier lekker makkelijk op..
We zijn hier ook nog hard voor aan het werk,maar dit is niet eenvoudig.want als je haar meer aan het werk zet schiet ze snel in de stress en krijg je weer heel veel spanning..(het is ook altijd wel wat ;)

krln schreef:
Ik denk dat ze ook zo diep loopt (zeker voor Z niveau) omdat ze misschien afbreekt op de stang? Het lijkt dat je je kinketting strak hebt en dan redelijk je stang eraan, of dat vertekend op de foto kan ook natuurlijk! Zeker als je zegt dat ze ook sensibel is, is ze dan niet makkelijker op trens? Misschien dat je er dan ook meer aan kan zitten. Ik weet dat het niet makkelijk is om weer te starten en dan direct op Z niveau! Meestal als je weer wat wedstrijden gereden hebt weet je ook weer de aandachtpunten enzo en lukt het meestal ook weer beter!
Succes!!

thanks.
kinketting lijkt misschien stak te zitten,maar dit is niet het geval,probeer haar ook niet op de stang te rijden maar hoe verwonderlijk kan het zijn..deze teugels kan ik goed op maat houden,alleen die van mijn trens niet..dan weet je wel wat er gebeurt..
Alleen op een trens heb ik meer moeite met haar..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:16

knap dier!

Maar mis echt de oprichting en het gaan zitten van het paard (dus een echt ondertredende achterhand).
Meer zelf gaan zitten, teugels een x aantal cm korter en goed blijven ondersteunen met je onderbeen.

Marit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:39

Leuk paard! :D
Ja, de teugels zijn erg lang, maar dat geef je zelf ook al aan! Doordat je de teugels meer op maat neemt gaat het paard meer in de oprichting lopen en meer op de achterhand!

renee1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:31

Leuk dier.. Je benen steken wel erg veel naar buiten. Hakken uitdrukken en tenen naar binnen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:52

Ik heb zelf ook een paard met een lastige bouw.
Is lastig aan elkaar te rijden. Zeker als je er dan nog 1 heb die over de zeik raakt.
Succes met trainen en je comeback in het Z

Wat voor soort teuegels Gebruik je nu voor je trens? Ga uit van gewoon dressuur? Waarom probeer je niet een keer teugels met noppen (net als springteugels maar dan in het leer)
ik had aan m'n stang&trens teugels met een rubber laagje aan de onderkant, die Waren echt ideaal ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:08

ik denk dat je een leuk paard hebt ,maar ook nog een hoop werk voor je er echt weer klaar voor bent...als eerste valt me je teugelvoering op,idd veel te vaak lange teugel maar ook geen constante verbinding,hierdoor geen aanleuning en een paard dat geregeld te diep loopt.
ook is er in je houding nog veel winst te behalen-rechtop zitten,voor je uit kijken ,kin omhoog! trots zitten,en heel belangrijk om het achterbeen van je paard te bereiken om m meer achter aktief te krijgen..je benen-plaats ze onder je lichaam,je steekt ze nu naar voren en gaat richting stoelzit.
dan nog even een opmerking over de bitten,als je er stang en trens inhangt moet je er ook mee rijden,wel een stang en trens erin hangen maar niet met je stang rijden hoort niet..je kan er echt aanmerkingen over krijgen op wedstrijd..zoek desnoods een goed trensje waar je paard wel fijn op loopt of ga trainen dat je je stang wel kan gebruiken [en ik bedoel niet dat je stang er steeds aan moet staan hoor voor ik daar weer commentaar op krijg] ik probeer ook te rijden met een hele lichte verbinding aan de stangteugel..ik zie ze te vaak strak en doorgeslagen.toen ik met mn stangteugel doorhangend reed kreeg ik er geregeld commmentaar op

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:33

knollentuin schreef:
ik denk dat je een leuk paard hebt ,maar ook nog een hoop werk voor je er echt weer klaar voor bent...als eerste valt me je teugelvoering op,idd veel te vaak lange teugel maar ook geen constante verbinding,hierdoor geen aanleuning en een paard dat geregeld te diep loopt.
ook is er in je houding nog veel winst te behalen-rechtop zitten,voor je uit kijken ,kin omhoog! trots zitten,en heel belangrijk om het achterbeen van je paard te bereiken om m meer achter aktief te krijgen..je benen-plaats ze onder je lichaam,je steekt ze nu naar voren en gaat richting stoelzit.
dan nog even een opmerking over de bitten,als je er stang en trens inhangt moet je er ook mee rijden,wel een stang en trens erin hangen maar niet met je stang rijden hoort niet..je kan er echt aanmerkingen over krijgen op wedstrijd..zoek desnoods een goed trensje waar je paard wel fijn op loopt of ga trainen dat je je stang wel kan gebruiken [en ik bedoel niet dat je stang er steeds aan moet staan hoor voor ik daar weer commentaar op krijg] ik probeer ook te rijden met een hele lichte verbinding aan de stangteugel..ik zie ze te vaak strak en doorgeslagen.toen ik met mn stangteugel doorhangend reed kreeg ik er geregeld commmentaar op

Bedankt voor je tips..kan hier wel wat mee.Het is inderdaad een probleem van mij..het naar beneden kijken en de teugels..
Toch zie je op wedstrijden dat ze de stangteugel er meestal met een klein boogje hebben.
Hier even een foto van mijn huidige instructrice die haar Z2 heeft gestart voor haar sportpredikaat..

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:33

ja zoals de dame ze op de foto heeft houdt ik ze ook ,en je zal zien dat als zij iets met dr hand beweegt ze aan de stang teugel ook signaal doorgeeft,als ie -het is maar iets -langer is werkt de stang teugel niet meer in. iets langer en er is geen inwerking. wat ik wel herken is de voorzichtigheid aan je stang,bij gevoelige paarden ben je al snel geneigd om er vanaf te blijven,en dat bevestigd je verhaal in de openingspost ook,vandaar ws ook de voorzichtigheid met je been-er meer vanaf,iets naar voren dan naar achter en eraan. het kost tijd en training maar met goede hulp gaat je dat vast lukken ;)
je ziet ws ook dat het been van je instr wel mooi onder haar lichaam staat en eraan is,waardoor het paard mooi naar voren aan het been[aktief en ondertredend] naar de teugel toe drukt met de kaak

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 23:24

op deze foto is ze wel aan het appuyeren,dan heb je wellicht je been er meer aan en wat naar achter.
Ik moet van haar zelf me been meer naar voren houden,anders ga ik teveel naar voren met mijn boven lichaam.Wat betreft de teugel voering heb ik de stang teugel aan,alleen met loswerken niet..
Ze mag inderdaad wel meer aan het been komen en actiever met haar achterbeen onder tredende.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:32

aha, ik zou dan meer aan je eigen balans gaan werken want het naar voren komen oplossen met je been naar voren leggen is niet een oplossing voor vast ,zeg maar.
probeer het gevoel van je been onder je lichaam te krijgen steunend op de beugels en met je rug "leunen "richting de muur ik bedoel niet achterover hangen . je moet op je voeten rechtsstandig met gebogen knie landen als ze je paard onder je weg trekken..