T is Deus Z: overwinning in B2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

T is Deus Z: overwinning in B2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:28

Ons vorige wedstrijd: [RT-HAW] 't Is Deus z na dip weer op wedstrijd

Ons niveau: B2.

Grootste problemen: Deus is niet het actiefste paard. Werken vaak aan aan het been krijgen/houden, activiteit...
Hij kan zich ook vrij sterk maken, vooral in overgangen.
Hij wil alles wel, maar alles op zijn tempo en liefst met niet te veel moeite van zijn kant.

Ik begin dan vaak te 'prutsen', zeker op wedstrijd. Wat resulteert in een heel onrustig hand en been.
Ik rij thuis zelden met sporen, heb deze er gewoon bij op wedstrijd.

Ondanks de foutjes die je ziet waren we toch 1e. had dit niet verwacht en was héél blij. Geeft ons een extra stimulans om door te werken. Ivm vroeger loopt hij al een stukje beter. We maken geen grote sprongen, maar gaan stapje voor stapje een béétje vooruit.

Proef zelf: int begin was hij beetje kijkerig aan kant van barbotzijde, en bij jurytafeltje. Dit uit zich vooral in onrustige aanleuning. Zie je goed in eerste rondje.

Ik was best tevreden. Het grootste deel van de proef vond ik hem ok, vrij goed aan mijn been, normaal negeert hij dit regelmatig in de proef.

Ik heb echt een probleem met mijn CX - XA halve cirkels, maar staan niet meer op film. Deze keer was het echt wel de slechtste halve cirkel ooit . Oefenen dus.

Zijn aanspringen in galop vind ik iets beter al, vroeger gooide hij zijn hoofd nog meer op. Hij mag wel nog meer sprong.

Middendraf: ik heb het gevoel dat ik het verschil goed toon, ik voel het namelijk echt wel. Maar op film zie ik dus dat hij niets van verschil toont. Moet dus nog meer. Moeilijk voor hem.

Ik heb geprobeerd met stillere hand te rijden, als hij wat keek, of als hij weer wat terugviel in tempo, was het weer moeilijk voor mij... Nuja, op wedstrijd herval ik zeker een stuk sneller. Toch af en toe geprobeerd...

Filmpje:

Tips altijd welkom!

kimnacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 07:11

leuk paardjee :D het ziet er netjes uit, Probeer alleen wat meer contact met je buitenteugel te houden:)

StefanieT

Re: T is Deus Z: overwinning in B2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 07:50

Probeer je benen iets stiller te houden en niet bij elke pas aan te drijven. Hierbij krijg je het gevolg dat het paard straks niet meer reageert met je been. Probeer iets meer zijn achterhand eronder te krijgen tijdens de galop. Verder doe je het erg netjes!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 08:02

Bedankt. Als we oefenen lukt dit stiller been al beter. Maar op wedstrijd blijf altijd wat teveel drijven... Altijd schrik dat hij weer gaat 'hervallen' in heel lui zijn...

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:12

Gefeliciteerd met je eerste prijs +:)+

Ik vind inderdaad je onrustige benen en handen opvallen.
Probeer ten eerste je been minder te gebruiken. Geef duidelijkheid! pak er desnoods even een zweepje er bij dat je een tikje kan geven als hij niet naar het been luistert. En natuurlijk overgangen rijden! zowel is gang zelf als naar een andere gang!
Probeer ook een constant contact op de bouwen in je handen, als het paard even niet naar beneden wil vind ik het er minder storend uit zien dat dit gefrummel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:24

Je paard loopt niet echt lekker zo.
De aanleuning is erg slecht en jij zaagt hem naar beneden en flappert met je handen.
Je ziet ook als je je paard loslaat hij last van je heeft gehad en zich niet heeft ontspannen.
Je kan beter toch nog even een stap terugnemen en eerst nog meer aan de motor gaan werken, dan zal hij straks ook veel gemakkelijker zijn in de aanleuning.
Want nu stoor je hem ontzettend van voren en remt hem alleen maar af, dat moet je nu net niet hebben bij dit paard.
Laat het hoofd voor wat het is en ga naar voren rijden, met veel overgangen en figuren.
Zorg dat hij leert te reageren op het kleinste hulpje, daar zul je bij een flegmatiek paard heel consequent in moeten zijn, maar het kan wel.
Zorg dat hij onder je kont vandaan schiet, daar moet je naar toe!
Want zonder motor krijg je de voorkant nooit op een goede manier voor elkaar, en zal je paard alleen maar afgeremd blijven lopen, dat is zonde.
Het is op dit moment nog te vroeg om hem proberen rond te krijgen, hij moet echt meer naar voren willen, dat is echt mogelijk!
Jullie zijn verder een leuke combi en het lijkt me verder ook een leuk paard!
Succes!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 16:31

Ik kan je wel volgen.
Heb wekelijks les, daar oefenen we daar ook op.
Hij gaat ofwel vooruit, maar nooit rond, ofwel is hij rond en traag. In les ligt de focus op vooruit, maar hij moet toch ook stilaan leren dat vooruit niet automatisch neus in de lucht is...
Maar ik snap wel wat je wil zeggen, is al jaren het één of het ander.
Ik ben nu al tevreden dat hij in de les echt wel op kleine hulpen kan reageren, en ook wel vooruit kan vliegen dan, vroeger was dit niet mogelijk. Maar dit is dus niet alle dagen zo, en al zeker niet op wedstrijd.

Thuis loopt hij overigens wel héél ontspannen.
Bedankt voor de tips!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:46

leuk beestje. Probeer met je zit wat activer te maken. De benen moeten de hulpen geven maar zorgen niet helemaal voor de snelheid. Verder handen stil houden. Omdat jij je handen niet stil houd gaat hij juist met zijn hoofd omhoog. Moeilijk uit te leggen maar let er maar wat meer op. Verder handen mis wat meer dragen. dan is ie ook niet zo sterk?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:51

ik vind het er niet fijn uit zien,, je prikt hem echt continue met je sporen.. ook al zeg je dat je dit doet omdat je niet wil dat hij lui word.. je maakt het alleen maar erger. Heb je les?

Vind ook niet dat ie ontspannen aan de teugel loopt je dwingt hem gewoon naar beneden door te zagen...
Laatst bijgewerkt door Nrkee op 15-02-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:51

Het is blijft lastig met een flegmatiek paard!
Blijf goed aan jezelf werken, vooral met je handen stilhouden, dat is iets wat je zelf helemaal in de hand hebt.(beetje rare woordspeling)
Vooruit moet idd niet betekenen neus in de lucht, maar als rond niet lukt zonder voorwaarts te blijven, is het eerste tóch beter!
Want zo'n aanleuning als je hier hebt is niks waard, daar kun je net zo goed zonder rond te gaan, dan loopt hij mischien wat meer door, jammer voor de wedstrijd maar wel goed om te leren.
Blijf toch altijd eerst naar voren denken, je zal zien(al duurt het langer)dat je daar uiteindelijk het meest aan hebt!
Heb je trouwens al wat geprobeerd met voer, dat hij misschien toçh net even wat meer wil?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:16

Klopt MirandaFuego. Op wedstrijd herval ik altijd in niet-stille hand... Ik probeer er op te letten. Thuis veel minder problemen, maar typisch zeker.
Voer helpt helaas niet echt... Al verschillende dingen geprobeerd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:09

Heb je al eens pavo volkoren geprobeerd?
Mijn paard werd daar een soort losgeslagen projectiel van maar voor jouwe kan het misschien net goed zijn?!
En ach, op wedsrtijd zal het vanzelf ook steeds meer zoals thuis gaan, gewoon steeds proberen!

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:16

Ik ga mee met het bovenstaande :)

En mijn tip misschien:
Probeer van been te verwisselen aan het eind als je gaat van hand veranderen. En zeker als je een middendraf moet rijden. Als je dit halverwege doet breng je jezelf en je paard uit balans. Dit heb ik zelf ook altijd zo geleefd ;)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:59

Is inderdaad een goed idee bij die middendraf! Bedankt voor de tip.

Pavo volkoren nog niet geprobeerd, hij krijgt nu wel pavo, maar niet die. Misschien eens proberen!