Sam Amore, M2 Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taat88

Sam Amore, M2 Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:50

Hallo,

Ik heb een filmpje en wil graag jullie cometaar om mijn paard en me zelf te verbeteren..

Op dit moment rijden we M2 met 2 winst, thuis zijn we nu bezig met het verbeteren van de keertwendingen, middengangen en het vierkant stil staan. ook achterwaards is een aandacht punt.. (Tips) :P

sam is 6 jaar 30 mei 7 jaar en is spring gefokt.. springen vind hij ook het leukst. maar omdat dressuur (M) en springen (B) niet samen gaat,
en dat is vooral om dat ik er 100% voor wilt gaan en je de helleweek moet trainen voor of een spring wedstrijd of dressuur wedstrijd heb ik besloten dat hij voor mij en mijn paard beter is om eerst te dressuuren..
zo heb ik dadelijk in de spring ring ook meer te vertellen tussen de hindernissen.

ik ben nu aan aantal keer M2 gestart en moeten nog veel oefenen.. ik zit continu rond de 176, 177, 178

verder hebben we soms een tacktfout. maar het gaat steeds beter en kan ik hem meer ondersteunen..

Ik wil graag tips.. en hoe niet afgekraakt te worden.. :D

1e Proef:

2e Proef:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:07

Hoi sam_amore. Ik kan jou wel een paar tips geven, waardoor je punten flink omhoog kan gaan. Ik hoop dat je ervoor open staat, want ik bedoel het heel goed. Wat ik zie is een leuke combinatie. Het is volgens mij een braaf paard en jullie passen gezien jullie maat heel netjes bij elkaar. Toch straalt er geen harmonie van jullie af. Dat komt volgens omdat je paard beter gegymnastiseerd moet worden. Of te wel, wat mij betreft is ie veel te stijf. Zowel in zijn rug (nageeflijkheid) als in zijn lengtebuiging. Als je daar serieus met je trainer aan gaat werken, wordt ie stiller in de aanleuning en zul je geen taktfouten meer hebben. Hij is wat mij betreft ook nog te scheef (in keertwending goed te zien, de ene dan loopt ie met de achterbenen juist tegen je buitenbeen in en laat hij zich niet begrenzen, de andere dan gaat ie te veel zijwaarts (naar links) en laat ie juist te makkelijk op zij zetten). Ook zie je dat in het galopperen op de lange zijde heel goed (1e proef, achterhand duidelijk naar binnen, oftewel travers).
Dus werken aan de basis: nageeflijkheid, lengtebuiging en rechtrichten. Misschien saai werk en het zal enige tijd kosten voordat je echt verbetering voelt, maar heel nuttig als je hogerop wilt. Maar volgens mij zijn jullie samen serieus bezig, dus dat moet met de juiste dosis aan doorzettingsvermogen zeker goed komen. Succes. ;)

Kiona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:08

Ik zie idd af en toe tactfouten ( dan lijkt het net als of die kreupelt)
Ik zou dat proberen op te lossen door te schakelen.
Ook moet het paard wat beter aan het been zijn, (weg draven ac lijn) Op dat soort punten kun je scoren (Progressieve overgangen) naar het halthouden toe zitten ook stappassen tussen en niet vierkant.
De traver mag met nog meer lengtebuiging en probeer in de traver niks te doen. Je moet proberen om de traver in de hoek zo in te zetten dat je genoeg stelling en lengtebuiging hebt dat je gewoon rustig er door heen kan rijden.
In de stap mag die wat rustiger in de aanleuning zijn, en hij lijkt de keertwending nog wat eng te vinden dat hij niet helemaal begrijpt wat je bedoelt, probeer dat gewoon rustig door te trainen.
In de galop moet je de voorhand voor de achterhand houden,
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee
Ik ben het trouwens met VUR eens :j

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:09

vur schreef:
Hoi sam_amore. Ik kan jou wel een paar tips geven, waardoor je punten flink omhoog kan gaan. Ik hoop dat je ervoor open staat, want ik bedoel het heel goed. Wat ik zie is een leuke combinatie. Het is volgens mij een braaf paard en jullie passen gezien jullie maat heel netjes bij elkaar. Toch straalt er geen harmonie van jullie af. Dat komt volgens omdat je paard beter gegymnastiseerd moet worden. Of te wel, wat mij betreft is ie veel te stijf. Zowel in zijn rug (nageeflijkheid) als in zijn lengtebuiging. Als je daar serieus met je trainer aan gaat werken, wordt ie stiller in de aanleuning en zul je geen taktfouten meer hebben. Hij is wat mij betreft ook nog te scheef (in keertwending goed te zien, de ene dan loopt ie met de achterbenen juist tegen je buitenbeen in en laat hij zich niet begrenzen, de andere dan gaat ie te veel zijwaarts (naar links) en laat ie juist te makkelijk op zij zetten). Ook zie je dat in het galopperen op de lange zijde heel goed (1e proef, achterhand duidelijk naar binnen, oftewel travers).
Dus werken aan de basis: nageeflijkheid, lengtebuiging en rechtrichten. Misschien saai werk en het zal enige tijd kosten voordat je echt verbetering voelt, maar heel nuttig als je hogerop wilt. Maar volgens mij zijn jullie samen serieus bezig, dus dat moet met de juiste dosis aan doorzettingsvermogen zeker goed komen. Succes. ;)

_/-\o_ Ga hier helemaal in mee _/-\o_

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:11

Ik denk dat je erg veel winst kan halen uit het losser maken van je paard, en het voorwaarts laten denken.

Je paard loopt een beetje in zijn eigen houding, waarbij hij in de nek en kaak soms niet genoeg los laat. Door je paard meer te buigen om je binnenbeen, kun je hem nageeflijker maken op je binnenhand. Dit moet je combineren met meer actie te vragen van de achterhand, dus ook in die buiging stukjes schakelen waarbij hij steeds los moet blijven laten. Je paard moet veel meer naar voren denken, maar mag hierin niet de leiding over nemen, hij moet wel met een lichte opheouding terug te sluiten zijn. Ik denk dat je hierdoor in alle onderdelen veel winst kan halen doordat je paard meer op eigen benen gaat lopen. Die taktfouten komen ook voort uit het net niet actief genoeg zijn, en dat je paard zich wat vast houd, dus niet voldoende ontspannen op eigen benen loopt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als er iets niet duidelijk is, vraag gerust, want het kan zijn dat ik iets een beetje verwarrend heb opgeschreven aangezien ik een beetje haast hab, haha.

groetjes karin

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:14

Ik rij zelf ook sinds 2 maanden in de M2 en ik vind die M2 proefjes maar moeilijk te beoordelen. Ook als je paard de oefeningen wel uitvoert krijg je niet altijd een winstpunt. In de M2 moet het er toch op één of andere manier indrukwekkender en bijna spectaculairder uitzien als de M1.. Dingen die mij opvallen zijn dat de keertwendingen wat vloeiender moeten, dit gaf je zelf ook al aan. en dat je wanneer je moet halthouden vanuit draf je nog teveel stappassen maakt. halt is halt. achterwaarts kan ook nog wat vloeiender en zorg ervoor dat je paard niet scheef gaat galoperen in de middengalop. probeer voor de overgang galop-stap je paard meer te verzamelen.
hoop dat je hier wat aan heb :)

Hoe zit het eigenlijk met dat stukje D-K-A-F linkergalop.. op welk punt moet je aanspringen? Ik doe steeds bij de A..

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:15

ik ga mee met met name de eerste reactie!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:16

Bedankt meiden.!!! hier heb ik wat aan en ga er mee aan de slag!

Mellanie_ Jah daar loop ik ook tegen aan..
Ik galopeer bij de D aan.. Het is tenslotte M2 . (denk ik)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:18

Mellanie_ schreef:
Hoe zit het eigenlijk met dat stukje D-K-A-F linkergalop.. op welk punt moet je aanspringen? Ik doe steeds bij de A..

Dit doen echt zoveel mensen fout terwijl het er gewoon staat: D K A F lingergalop, dus vanaf de D linkergalop!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:18

Ik ben het met vur eens, jullie zijn een leuke combinatie
En ze heeft het commentaar al goed gegeven.
Wel vind ik zelf de tactfouten enorm storen, maar ik weet hoe het is om een paard te rijden
die er moeite mee heeft, die heb ik zelf namelijk ook eentje gehad. Maar in het M2 vind ik het wel een beetje not-done.
Wel hoop ik dat jullie dadelijk lekker in de punten gaan rijden en dat we dan van meer filmpjes of foto's mogen genieten :D

Veel succes!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:27

Jeanneee_ schreef:
Mellanie_ schreef:

Dit doen echt zoveel mensen fout terwijl het er gewoon staat: D K A F lingergalop, dus vanaf de D linkergalop!

hmm okee dan weet ik dat ook. ik wist het namelijk echt niet haha maar bedankt! dan weet ik dat nu :P

Def

Re: Sam Amore, M2 Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:03

Ik ben het helemaal met Vur eens.
M2 is vaak de klasse waarin je door de mand valt als je paard basis niet goed voor elkaar is. Omdat er inderdaad wat extra wordt gevraagd.
Ik denk dat als je even alle 'kunstjes' (proefonderdelen) vergeet en je heel erg basis aan de slag gaat, je veel hoger kunt scoren in de proeven, omdat de extra's er dan wel uitkomen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:15

Denk nog eens aan die wijze woorden van die jury in Heerjansdam.
Ik heb alleen het eerste proefje gereden.
Basis, basis, basis.
Correcte aanleuning ontbreekt, paard is niet los in de rug/lijf, lengtebuiging is ver te zoeken.
Sta ook eens stil waarom je paard constant taktfouten krijgt.....
Ik vind het dapper dat je dit op internet duft te plaatsten.
Zelf zou ik gauw terug mijn trainingshonk ingaan om na maanden basistraining het nog eens te proberen.
En als die basis in orde is dan kom je er wel want aan inzet van jullie beiden ligt het niet.

O ja, schouderbinnenwaarts is niet achterhandbuitenwaarts......

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:35

Ik denk inderdaad dat je aan de basis nog wat moet stabiliseren. Het ziet er allemaal nog iets te druk en te rommelig uit. Bedenk wel dat als ze je een winstpunt geven, ze denken dat je klaar bent voor het Z. Dat lijkt me voor jullie echt nog iets te hoog gegrepen, omdat het nog zo rommelig oogt.

Ik zou zeker ook oefenen aan de overgangen. Bij elke overgang zie je haar min of meer schrikken van jouw hulp (staart zwiept, hoofd omhoog). Blijkbaar ben je niet voorspelbaar genoeg of zijn die overgangen moeilijk voor haar. Ik zou daar dus aan werken. Veel overgangen rijden, duidelijk zijn (niet druk of onverwacht). Als jullie allebei iets rustiger en ontspannener zijn als combinatie, dan zal het denk ik zeker in je punten ook te zien zijn!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:56

Ik ben het eigenlijk wel eens met de bovenstaande opmerkingen.
Als je de oefeningen beter gaat voorbereiden en de proef netter afwerkt kunnen de punten ook omhoog. Je overgangen zijn over het algemeen te progressief, dat is niet meer de bedoeling in het M2.
Bij middendraf en middengalop zou je de overgangen duidelijker moeten markeren, dus duidelijk vertrekken en aan het eind weer duidelijk een overgang terug. Je paard wordt in de middengalop erg scheef, hij zet z'n binnnenachterbeen niet onder de massa, probeer hem daarin iets schoudervoor te rijden. Je keertwendingen kan je ook beter voorbereiden, bij de laatste liep hij met de achterhand naar binnen, je maakt het hem dan ook wel erg moeilijk. Je uitgestrekte stap is wat zuinig, laat je paard maar meer verlengen in z'n lijf, dan kunnen de passen ook ruimer, ik vind hem hierin ook weinig actief. Ik vind dat je hele proef wat mat is, je mag best met wat mee impuls rijden.
Er zijn dus nog genoeg mogelijkheden om omhoog te gaan met je punten, veel succes! :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:22

Ik ga ook volledig met vur mee.
Je proef ziet er veelste gespannen uit.
Ga lekker 1 keer in de week springen met je paard ( doe ik ook) die van mij is ook een springpaard.
De basis blijft dressuur maar 1 x in de week springer houd ze wel lekker los door het lijf.

En vooral als je paardje het zo leuk vind: jong in zijn geest!
Vergeet niet het plezier te behouden ;)

bjonrsnoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:26

leuke combi, probeer je wat te ontspannen, het gaat uiteindelijk enkel om je paard hee:)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:02

Zoals ik vandaag nog geleerd heb, beginnen met de positieve punten :D :
- correcte zit
- rustige beenligging
- rustige handen
- propere proef

Nu even de puntjes overlopen waaraan gewerkt moet worden :

- je paard ontspant niet in de bovenlijn waardoor zijn gangen en overgangen vlak blijven.
- De tactfouten zijn eigenlijk al een beetje in de richting aan het gaan van teugelmank, dit ten gevolge van een moeilijke lengtebuiging en strakke bovenlijn.

Eigenlijk hangt alles een beetje samen, probeer tijdens je training je paard in het begin goed rond over de rug te laten lopen. Genoeg voorwaards, maar zeker de achterhand actief houden.
Veel ruime wendingen rijden en zelfs een beetje durven overdrijven met de stelling en de buiging. Dan wel opletten dat hij niet over de schouder weg loopt of dat de achterhand weg zwaait.

Als je een paar weken zo traint, kan je tijdens je proef gerust meer vragen. Nu is het allemaal een beetje braafjes, maar durf gerust risico nemen. Aan een 6-jes proef heb je niks!

Succes!!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:37

Bedankt voor jullie commentaar!!

Ik heb hem de afgelopen dagen alleen maar rond en over de rug gereden..
ik was best te vrede! :D

maar zo dra ik hem iets om hoog zet word hij weer sterker en stugger?!?!
is dit tijdelijk? komt dit vanzelf goed?? hebben jullie tips.!??

Dit weekend heb ik weer wedstrijd.. ik ga proberen dat iemand kan en wil filmen maar is ben bang dat dat niet gaat lukken.!

Nogmaals super bedankt voor het positieve commentaar!!

xXDaantjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:50

sam_amore schreef:
Bedankt voor jullie commentaar!!

Ik heb hem de afgelopen dagen alleen maar rond en over de rug gereden..
ik was best te vrede! :D

maar zo dra ik hem iets om hoog zet word hij weer sterker en stugger?!?!
is dit tijdelijk? komt dit vanzelf goed?? hebben jullie tips.!??

Dit weekend heb ik weer wedstrijd.. ik ga proberen dat iemand kan en wil filmen maar is ben bang dat dat niet gaat lukken.!

Nogmaals super bedankt voor het positieve commentaar!!

Tat!

de laatste dagen zien ik vanuit het slaapkamerraam van mijn broer aardig vooruitgang. ;)
wat meer ontspanning en wat beter in de buiging. je bent dus op de goede weg!

als je hem dan iets hoger instelt, is dan de achterhand er wel bij? rij je dan wel van achter naar voor ipv achteruit?
dat hij wat sterker wordt zou misschien te maken kunnen hebben dat het wat meer vraagt van zijn spieren, daardoor zou het hem dwars kunnen zitten en zou hij ietsjes moeilijk kunnen worden.
andere oorzaak zou kunnen zijn dat je misschien je wat spanning hebt in je schouders? dat je soms misschien het ademhalen vergeet bij het aan elkaar rijden?

het zijn maar suggesties, misschien heb je er wat aan. ;)

zo niet, dan kan dit het ene oor in en het andere weer uit. :P

ik zie je morgen op stal! :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:15

Super dat het beter gaat! Ik ben echt benieuwd naar een nieuw filmpje!

De oprichting is niet iets wat je vraagt aan je paard. De oprichting is een gevolg van de beweging, kracht en gewichtsverplaatsing (naar de achterhand) die een paard ontwikkeld.
Echte oprichting wordt pas verwacht vanaf de Prix St-george, Over de gradaties van B naar Z is vooral de aanleuning en de evolutie van de gewichtsovername van de achterhand belangrijk.
Een keer als je paard sterk genoeg is, door vanuit die ontspannen houding te werken. Zal je merken dat, wanneer je schijnovergangen gaat rijden en verzamelende oefeningen, je paard uit zichzelf de oprichting gaat "aanbieden".

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:07

Helaas ik kon niemand vinden om te filmen!

maar 1e proef rij ik zo als die filmpjes hier boven te veel spanning zit hem alleen maar tegen te houden.
2e proef ben ik hem ontspannen gaan rijden zo als jullie zeiden.. en hij liep super fijn :D

1e proef 177 en 2e 181,

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:38

Gefeliciteerd met je winstpunt.
Goed gedaan. Ga zo door. Succes hoor. ;)

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:51

Hoi Tat,

Volgens mij liep je tegen deze punten ook al in het M1 aan en je hebt toen volgens mij hetzelfde te horen gekregen. Les je nu ondertussen al? Directe feedback is zo fijn. Je kunt niet altijd alles zelf voelen, je went te veel aan je eigen paard. Dat merk ik zelf ook.

We zien elkaar wel weer snel op wedstrijd!

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 23:35

Laatst bijgewerkt door Kaula op 01-04-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek van de TS.