Lady @ work 1e wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Lady @ work 1e wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 17:04

Hallo beste bokkers!

Na aanleiding van ons vorige topic : [RT-HAW] Lady @ work! Klaar voor de B?
Zijn we begonnen met wedstrijden rijden!

Dit was voor ons de eerste officiele wedstrijd, dus was het erg spannend!

Even wat algemeen informatie:
Lady is een Draver X Arabier
Ze is 1.47 hoog
En we starten samen tussen de paarden.

Ik heb een klein stukje film van het inrijden voor jullie, en een stukje van de 2e proef.
Zelf was ik erg tevreden, we hadden 173 en 177. Dus dik in orde voor de eerste keer!

Na deze wedstrijd hebben we nog een in Joure gehad, en daar hadden we 183. Dus we zijn nu officieel B+1! Helemaal trots!

Inrijden:
http://www.youtube.com/watch?v=-_LEdz_mU68

Proef 2:
http://www.youtube.com/watch?v=Cy0n_2Ys7Yc

En nog even een foto toen we klaar waren:
Afbeelding
(Lekkere dravers hals hier haha)

Ik weet zelf wel dat Lady erg op de voorhand loopt. Echter is dit helaas haar bouw.
Commentaar hier op, of over heb ik niet erg veel aan.

Mijn eigen commentaar is dat het me opviel dat ze wel erg voorwaards was. Had dat toen niet meteen in de gaten, maar als ik de filmpjes terug kijk, lijkt dat wel zo. Ook mogen de overgangen wel wat netter, en ik moet mijn voeten niet zo uitsteken.

Houdt er wel een beetje rekening mee dat dit onze eerste wedstrijd was. Niet alleen voor haar, maar ook voor mij. :)
Verder is al het opbouwende kritiek welkom!

L_isanne

Re: Lady @ work 1e wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:37

Het ziet er op zich al best netjes uit. ;) Ik vind wel dat je je teugels wel wat korter mag pakken. Ze wordt nou eigenlijk veel te lang en loopt wat richting het halsstrekken. Ik weet dat je niet wilt horen dat ze op de voorhand loopt, maar op zich is dat nog tot daaraan toe. (ook al weet je denk ik wel dat je dat moet trainen) Maar zorg dan vooral dat ze niet te lang en laag loopt. Lekker actief van achteren en dan teugels wat korter zodat ze iets omhoog komt. Dat verandert het beeld al wat. Ik heb ook het idee dat je pony het niet helemaal aanpakt, zo'n beeld geeft het. Dat jij erg voorzichtig moet zijn, want anders gaat ze protesteren. Probeer wat gedurfder te rijden, daarmee bedoel ik niet alles sneller, maar probeer wat meer aan je pony te zitten. Ook de oefeningen mogen wat netter afgewerkt worden. Ik denk dat je daar vooral wat punten laat liggen. Dan nog even je pony wat meer aan elkaar gaan rijden en dan komt het helemaal goed met jullie! Ik vind dat voorwaartse trouwens niet storend.
Leuk beest trouwens. :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:55

Bedankt voor je commentaar Lisanne.
En het klopt inderdaad wat je zegt. Op wedstrijd rijd ik voorzichtiger om maar niet te veel fouten te maken. Dit is een stukje gebrek aan ervaring. We hebben komende anderhalve maand 3 wedstrijden op de agenda.

En ik hoop dan steeds meer ervaring op te doen, en steeds meer gedurfder te gaan rijden zo als we thuis ook doen. :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:59

Komt vast goed! Ik vind trouwens wel dat je pony lekker nuchter is voor zo weinig ervaring! Lekker door oefenen en je weet wat ze zeggen hè. Oefening baart kunst! :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:06

Ja daar geloof ik ook in! :D Dankjewel.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:05

Ik vind het er ook netjes uit zien! Zeker voor de eerste keer, de zenuwen zouden er wel in gezeten hebben :)
Zoals je zelf al zegt ze loopt op de voorhand. Ook al is dit haar bouw zou ik toch gaan oefenen, iets 'oppakken' aan de voorkant, overgangen rijden en dat soort werk.
Waar ik je wel de complimenten voor geef is dat je absoluut een goede insteek hebt! en als je blijft oefenen en lessen dan gaat het zeker goed komen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:18

Dankjewel Dungen, we zijn er inderdaad altijd mee bezig dat ze niet zo ver op de voorhand duikt. Maar dit is gewoon erg lastig. En de zenuwen waren zeker aanwezig. Bij mij nog meer dan bij Lady.

Bij het inrij filmpje kun je zien dat de 1e proef in dezelfde bak was als waar het inrijden was. Ze hadden daar de bak afgezet met hekjes. Lady houdt erg van springen, dus dat vond ze erg interesant. Op een gegeven moment voelde ik haar al aan trekken dat ze er over heen wou. Heb haar nog net de bocht om kunnen trekken. In die proef had ik dan ook 173 punten. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:21

Dit is inderdaad ook erg lastig (ik heb er ook lang mee getobd) maar als je eenmaal door hebt waar de 'knopjes' bij haar zitten dan komt het helemaal goed :)
En je zou niet de eerste zijn die over de wedstrijd hekjes heen springt :o . Alles is even wennen in een nieuwe omgeving voor jou, maar ook zeker voor haar! Je zal zien oefening baart kunst!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:03

idd dat ze op de voorhand loopt.
ik moest even snel reageren want heb niet zoveel tijd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:05

Jullie zijn een mooie combi!
Het ziet er allemaal wel netjes uit.
Het tempo vind ik wat hoog, daardoor valt ze uit elkaar(en op de voorhand)
Dit kan je zeker met trainen helemaal veranderen, het heeft weinig met haar bouw te maken!
Dus er is nog hoop, haha!
Maar voor het begin is dit helemaal niet slecht.
Als je straks wat verder in de training komt gaat de achterhand steeds meer overnemen, komt vanzelf wel goed .(nou ja, je moet er wel wat voor doen, haha)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:53

@ MarindaGuego, over dat het weinig met haar bouw te maken heeft ben ik het niet met je eens. Je kan een paard die van nature heel erg op de voorhand loopt, moeilijk helemaal laten zitten. Natuurlijk kun je dit door middel van trainen veel verbeteren. Maar ze zal nooit berg opwaards gaan omdat haar voorbenen nou een maal korter zijn dan haar achter benen.

Het tempo ligt inderdaad erg hoog. (komt ook doormiddel dat ze een halve draver is) Maar hier zijn we al heel erg mee bezig, en het tempo ligt nu al de helft lager.

Verder bedank voor je reactie! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:26

Er zit een heel groot verschil tussen b niveau rijden en verzamelen/laten zitten (kantelen bekken)
Jouw paard zal voor het laatste meer moeite moeten doen, onmogelijk is het niet, misschien niet zo goed als sommige paarden maar zo lopen er duizenden rond.
Maar nu kan je paard dit nog makkelijk bijbenen hoor, iets meer bij elkaar rijden is nog niet verzamelen en zakken van achter, dat is pas in de M van toepassing.
Je zal zien dat er best nog veel mogelijk is, als je weer wat verder bent gekomen.
Probeer ook juist bij een voorwaarts paard goed op je zit te rijden(te remmen), zodat je dat voorover duikelen voorkomt.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:50

Ja ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Maar ben met haar op de achterhand rijden druk bezig, we doen ons best. :) En stukje bij beetje gaat het ook wel beter. :)

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:38

Ik vind het er netjes uit zien !
Maar zoals je al zei ie loopt beetje te fel op de voorhand.. Probeer tijdens de trainig af en toe je teugels eens korter te nemen en eventueel iets hoger te werken.. Niet lang gewoon 5minuutjes ofzo en dan terug beetje lager.. Zo zal ze leren waar ze naar toe moet op loop van tijd :)

Groetjes & veel succes !

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:27

Super gereden. Vind ik dan. ;)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:53

Bedankt voor jullie reacties!

@ Jaackiiie, hier zijn we inderdaad mee bezig. :)

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:16

Vind dat je netjes hebt gereden hoor en vooral voor je eerste keer !
Gaat goed komen met jullie, ga zo door :D
Lady is leuk ! :+:

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:16

Dankjewel voor je reactie Ylize! :D

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:25

Vind het er ook wel netjes uitzien, je rijdt nu inderdaad nog erg voorzichtig. Denk als je lekker gedurfd gaat rijden dat het vast een nog mooier beeld geeft. Meer been geven en meer opvangen van voor, veel succes met je komende wedstrijden :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:32

@ AnkeVivaldi, dat klopt. Gebrek aan ervaring noem ik het maar haha! Maar dat komt vanzelf wel! :) Bedankt voor je reactie!

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:35

Precies maar komt vanzelf wel toch, je moet jezelf ook kunnen verbeteren, anders is het natuurlijk niks meer aan. Zo ga je vanzelf wel een stijgende lijn zien :)

ismarboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:32

ziet er heel netjes uit voor jullie eerste wedstrijd!!
de puntjes die mij opvallen zijn:
* tijdens de overgangen ga je mee naar voren probeer netjes je schouders achterover te houden en rechtop te blijven zitten.
* de teugels iets korter probeer haar toch ietsjes meer naar boven in te zetten en achter iets meer te laten zitten.
* probeer zelf heel rustig in je hand te blijven want ze is af en toe nog iets onrustig in haar hoofd blijf heel veel kleine ophoudingen te maken dan af en toe een grote dit wordt veel mooier en verfijnder in het rijden
succes