Met hoofd schudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Met hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:30

Ik heb sinds een paar weken een bijrijdster, die mijn fries 3 keer in de week rijdt. Kind kan best rijden, is niet bang, rustig met de handen, rijd niet met sporen (verboden op mijn paard). Nu is het zo dat mijn fries bij haar, zodra ze geen zin meer heeft/moe word flink met haar hoofd gaat schudden. Echt heel erg irritant, de teugels worden uit haar handen gerukt, het is echt een vorm van protest. Ze houd dan ook niet meer op, het wordt alleen maar erger totdat ze uit mag stappen. Dit meiske geeft niet op, wil er doorheen rijden, als het dan 1 ronde zonder schudden gaat is ze klaar. Maar het gaat maar niet over, steeds als zij erop zit en paard wordt moe/geen zin meer, dan is het weer raak. Zo erg, dat ik mijn paard niet meer vertrouw, die gaat dat meiske er binnenkort proberen af te krijgen... en zo is mijn beest helemáál niet, daar zet ik rustig een klein kind op!

Mijn vorige bijrijdster had hetzelfde probleem al, paard gaat schudden met het hoofd. Bij mij heeft ze dat in het begin ook gedaan, ik heb het gewoon genegeerd. Nu stap ik erop en het schudden is voorbij. Ik zie niet wat mijn bijrijdster anders doet dan ik, ik weet niet waar het probleem ligt. Ik kan haar geen tip geven behalve "negeren"... wat ze probeert, gewoon la la la doorrijden, maar na weken regelmatig hobbelen doet ze het nog steeds.

Ik zou eigenlijk eens een filmpje moeten maken, want dit is natuurlijk best vaag.

Rijinstructrice stelde héél voorzichtig sporen voor om haar hier doorheen te rijden, maar mijn paard wordt NIET met sporen gereden. Ik vind dat ook niet de juiste manier, naar voren prikken omdat ze schudt. Ze is al goed op het been, daar heb ik geen sporen bij nodig.

midgie

Re: Met hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:58

Is het geen spierpijn?
Of het zadel wat niet lekker ligt,
Het gebit?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:06

Gebit is het niet, die heb ik laten doen door de paardentandarts en een maand of 4 later de DA er nog naar laten kijken omdat ik niet zeker was. Die was helemaal verbaasd dat het gebit er nog steeds uitzag alsof ie net gedaan was. Dit is kort geleden. En als het het gebit was geweest, dan had ze het bij mij ook gedaan.
Met de rest net zo: zadel is op maat gemaakt, zadelmaker komt regelmatig langs om te checken (fries is in korte tijd in vorm gekomen en ik vertrouw dat dan nooit of alles nog wel past) en ook hier zou ze het dan bij mij ook doen.
Spierpijn... we wisselen af met rijden (de dagen) dus dan zou ze bij mij ook last moeten hebben. Hoewel ik minder intensief rij als het meiske, maar overdreven rijd ze ook niet.

Aan deze dingen heb ik ook al gedcaht, maar het klopt gewoon niet dat ze bij volledig in de staak gaat en als ik er dan even op ga, geen vuiltje aan de lucht. En zó streng ben ik niet hoor, integendeel, dat ze dat bij mij niet "durft" :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:32

Miss klikt het gewoon niet naar het meisje toe, ik heb ook een paardje al sik daar een ander op zet word ze helemaal hyper.
En miss zoekt het meisje toch te veel steun in de teugel, of knijpt ze met haar zit en benen, het komt ergens vandaan, als ze het bij jou niet doet zal het toch aan de andere ruiter liggen lijkt mij.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:35

Het gekke is dat ze het bij mijn vorige bijrijdster ook deed. Ook die was zacht in de hand, heeft geprobeerd het te negeren, gewoon doorgereden. Daarbij was het trouwens wel wat minder dan bij dit meisje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:38

Het paard heeft een truukje geleerd.
De beste remedie is, stoppen met rijden voordat ze begint met kopschudden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 18:43

Dan moet ik haar even vragen wanneer ze er ongeveer mee begint, ik heb nooit zo opgelet, meestal word ik erbij geroepen als het al zo ver is. Meisje vlecht mijn paard zelfs in, omdat ze door die volle bos lange friezenmanen met dat geschud helemaal niets meer ziet :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:12

In een trucje geloof ik niet, zeker als ze het bij de eigenaressen niet doet, paarden verzinnen geen trucjes , maar die worden aan geleerd door de ruiter.

Kan zijn dat ze te lang bezig is met een moeilijke oefening vragen en niet regelmatig even lekker lang en laag laat lopen om de spieren te ontspannen, als je te lang blijft hangen in een oefening dan gaan de spieren verzuren en dan gaat het paard schudde om aan te geven dat het niet fijn voelt, er is iets niet in orde en dat is echt geen trucje

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:45

Je moest eens weten hoeveel paarden ineens mank gaan lopen als ze opgezadeld worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:52

Ja maar dat komt ergens door en niet door dat ze zelf een trucje verzinnen , van nou ik zal vandaag eens mank gaan lopen, het is meestal de mens die deze dingen oproept bij een paard , of veroorzaakt door het slechte rijden of fouten zadels enz enz

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:58

Misschien ligt het probleem in de aanleuning, en rij jij met iets meer druk/aanleuning dan je bijrijdster.
Probeer dat eens te controleren. Misschien is ze wel teveel los/vast in haar hand, en vind je paard dat vervelend.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:09

Heeft je bijrijder misschien ook een keer geprobeerd hals te strekken als je paardje begint te schudden maar zijn hoofd?
Zo ja, hoe reageerde je paardje hierop?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 00:15

Dat laatste denk ik niet, merrie trekt de teugels hard uit haar hand, ze geeft ze niet vrijwillig af. Nu weet ze wel dat ze dan haar been eraan moet houden, gaat al beter. Maar deze geeft niet op, zodra er geschud gaat worden gaat ze zeker niet pauzeren of stoppen.

Maar ik denk dat er meer aan de hand is eigenlijk. Ik heb ruim een week niet gereden, bijrijdster heeft gereden en ik heb een paar keer alleen gelongeerd. Vanavond begon ze bij mij ook. Weet niet of dat komt omdat ze het dus de afgelopen week steeds bij bijrijdster heeft kunnen doen, of dat er wat anders aan de hand is. Ik ga eens op onderzoek uit. Linker stelling, binnenbeen eraan en wild schudden, proberen naar rechts uit te breken. Maar ook niet iedere keer, af en toe tussendoor. Met aandraven even schudden, ze kan ineens ook niet meer rustig, ontspannen draven maar knalt vooruit. Heb veel overgangen gereden om de rust erin te krijgen, maar madam gedraagt zich echt abnormaal. Ik ga de komende dagen zelf rijden (ook naar buiten, wat ze echt graag doet), kijken of ze zich weer herstelt. Zo ja, dan ligt het toch écht aan bijrijdster, zo niet, dan ga ik op onderzoek uit. Mijn lieve, brave, voorwaardse (maar relaxte) paard is veranderd in een geirriteerd scheurmonster. Da's niet normaal.

Oh ja, en ze heeft sinds de vorige bijrijdster ook "ineens" singelnijd. Ze kan je wel opvreten als je in de stalgang de singel vastdoet, al is het losjes. Ik begin er toch aan te twijfelen of een bijrijdster wel de juiste keuze is voor dit paard.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:50

Ik zou zelf weer gaan rijden, geen bijrijder meer maar alles zelf doen.
Sommige paarden houden nou eenmaal niet van meerdere mensen op hun rug..
iedereen doet het toch anders, iedereen zit anders enz. Dat zelf rijden moet je gewoon volhouden
en kijken of ze dan weer ophoudt...dan weet je meteen waar het aan ligt.
Ik ben er wel van overtuigd dat paarden trucjes verzinnen...die van mij schud ook met zijn hoofd (sinds kort) hij doet dit tot ik het bit uit zijn mond haal, en dus bitloos ga rijden. dan is er niks aan de hand.
Natuurlijk komt het ergens vandaan, ze willen je heel duidelijk iets duidelijk maken! wat dat dan precies is moet je uitproberen en ondervinden. Succes

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:57

Het enige probleem is, ik heb niet voor niets een bijrijdster. Als ik geen bijrijdster heb, dan word ze soms 4 keer in de week gereden, staat ze weer een week stil (ze staat natuurlijk wel de hele dag op het land, niet in een box), dan weer 2 keer in de week even aan de longe, dan weer 5 keer gereden worden... het hangt van mijn werk en mijn lijf af. En dat is in dit geval niet zo goed, paard moet bewegen ivm een slappe kruisband achter. Als ze veel "vakantie" heeft word dit er niet beter op.

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:30

Ik heb een paard bijgereden dat ook bij mij met zijn hoofd schudde. Mijn instructrice zei dat ik het moest leren aan voelen komen en hem dan een halve ophouding geven. Wat ook hielp wa direct na het schudden een volte halve baan inzetten, wat het paard vrij moeilijk vond. Hem echt aan het werk zetten was eigenlijk dus de oplossing.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 00:08

Vanavond weer zelf gereden, gewoon rustig aan, veel overgangen. Paardje was een stuk rustiger, en ze heeft maar 3 keer geschud ofzo. Genegeerd en doorgereden, overgang na overgang en figuren. Geen enkele keer de hele hoefslag gehad en mevrouw gaat al een stuk beter. Vriendin (waarbij ik op stal sta) zei ook al dat het best eens aan de bijrijdster kan liggen, dat ze misschien niet het geschikte paard is om door meer mensen te worden gereden. Zo heeft ze er zelf ook eentje staan, die gaat echt slechter lopen en lopen draken als er een paar keer iemand anders opgezeten heeft. Hoe rustig en lief ze ook rijden.

Ik hou het nog wel even vol, deze week komt meiske er even niet op. Kijken of het nog beter wordt.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:54

Je zou toch denken dat het aan de rijstijl van de bijrijdster ligt.Het lijkt of iets het schudden uitlokt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:50

Dat is het m juist, dan moet het iets kleins, subtiels zijn. Ze is zacht met haar handen, voorzichtig met alles.