Oppeens 'koppig' geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XshaartjeX

Oppeens 'koppig' geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:45

Beste allemaal!

Ik heb sinds een paar maanden een andalusier merrie van bijna 4 jaar. We zijn nu sinds een tijdje rustig een beetje aan het inrijden begonnen.
Nu ging het echt super met dr tot op een aantal dagen terug. Ik reed dr altijd heel erg op mijn zit met zo min mogelijk vraag in dr mond (om hem zo zacht mogelijk en gevoelig mogelijk te houden). Het is echt een schat van een beest en ik kan er zo opstappen en wegwezen (ook de eerste keer) en ze staat tegenwoordig al heel braaf stil wanneer ik opstap met de stoel.

Sturen op mijn zit in stap gaat al heel goed en daar ben ik heel blij mee! Echter wanneer ik over ga naar draf wil ze rennen ipv een normaal tempo aanhouden en krijg ik dr op mijn zit niet meer terug maar ook niet met teugelhulp. Ze reageert dan vaak alleen nog maar op een duidelijke 'ho' of het hek wat in zicht komt.
Wanneer ik dr weer rustig heb maar nog niet nagefelijk en ik zet een volte in gaat ze ook harder.

Tevens wil ze niet echt meer ontspannen en knarste ze gisteren zelfs met dr tanden! :O

Ik begin een beetje hopeloos te worden zoals jullie misschien begrijpen.... :S

O ja, ik rijd dr maximaal 3 keer per week omdat ze nog niet helemaal uitgegroeid is en ik dr niet wil overbelasten. De rest van de dagen longeer ik dr (vaak heeft ze dan in het begin last van een 'renbui' waarna dr neusgaten vrij snel groot worden. 1 dag in de week heeft ze vrij.
En ze is niet hengstig :P

Ik hoop dat jullie een idee hebben of ervaring hiermee..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:55

Ik denk dat je paard haar balans nog niet heeft gevonden met een ruiter op haar rug. Vaak gaan ze dan harder lopen. Denk maar eens aan fietsen, het is makkelijker om je balans te houden als je flink doorfietst dan wanneer je heel zacht fietst.
De oplossing? Kilometers maken, longeren met dubbele lijnen, binnenhoefslag rijden en vooral goede begeleiding.
Wat betreft het terugnemen, ik zou vooral je stem blijven gebruiken in combinatie met je hulpen. Dat kwartje gaat wel vallen.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:19

Ik snap ook dat je er hopeloos van word, zou ik ook zijn, want je probeert het paard zo gevoelig mogelijk te houden en je doet je best en dan in de draf moet je toch weer lopen trekken en schreeuwen om hjet paard rustig te krijgen :( ! ( ik zou dan het gevoel hebben alsof dat rijden met me zit voor niks is geweest... ;( ) Maar tips :D . Ik zou heel veel lang met haar gaan rijden in de draf, zodat ze ook de tijd krijgt om zich aan te passen. En zeker niet hard aan de teugels trekken, want dan gaat ze steeds meer weerstand geven. Ze zal en word ook rustig, en als ze rustig word geef je wat meer teugel en beloon je haar. Maar ze is nog jong en ik vind het ook goed dat je haar niet elke dag rijd, dus houd dat ook zo. ;) Ik hoop dat je er wat aan hebt.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:31

Bedankt voor jullie reacties!
@ amziss: hou ik dan wanneer ze te hard gaat gewoon contact en verder geen extra druk? Zodat ik door zelf langzamer te gaan lichtrijden dr tempo probeer aan te passen?

@_Dune_: ik heb een aantal keer les gehad van mijn zus. Zij heeft er op zich wel verstand van maar heb het idee dat de methode die zij bij haar eigen paard toepast niet bij mij en mijn paard past. Ze focuste vooral op de stelling door het hele lichaam heen. Binnenhand naar van de hals en dr hele lichaam laten buigen. Sinds ik die 2 lessen heb gehad een kort gevecht op de trailer heb gehad (mevrouw wilde er met geen mogelijkheid weer vanaf... Daar werken we nog aan :P) is ze oppeens zo moeilijk gaan doen. De dag na het gevecht heb ik dr gewoon gelongeerd. Dat ging eigenlijk wel goed, ik had verwacht dat ze meer spierpijn zou hebben. De dag daarna weer erop en toen deed ze zo.
Wanneer ze zich 'overgeeft' loopt ze keurig en wijkt ze in stap zelfs al een paar meter! Het is zo'n verschil!
Ik ben haast bang dat ze t vertrouwen in me kwijt is na de trailer maar ze stond 2 seconden daarna op stal alsof er niks gebeurd was! :P

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:38

@ XshaartjeX Ja idd contact houden, maar gewoon niet trekken. Langzamer lichtrijden is moeilijk want je moet lichtrijden op het tempo van je paard, dus het paard moet zich eigenlijk aanpassen, maar ga niet ''teveel'' mee in haar beweging anders blijft ze hard gaan :)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:41

@ amziss Ja inderdaad want als ik met dr mee ga doen dan gaat ze als een malle door de bak heen :P

Ze is overigens niet gevaarlijk aan het doen ofzo hoor! Het gekke is dat ik dr vanuit de galop wel prima op mn zit terug krijg. Maar in de galop is ze ook wel iets meer in balans en wat meer geoefend. Galop naar stap op zit is ook geen probleem.

midgie

Re: Oppeens 'koppig' geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:14

3x in de week rijden en de rest longere is best veel voor een jonge merrie die nog in de groei is.

Verder is het een technisch probleem, in stap weet je haar wel te begeleiden met je hulpen in draf word dat moeilijker voor jou maar ook voor het dier , denk aan de balans van jou en van haar.
Maak haar eerst sterker in stap en als je draaft wees tevreden met 3 passen goed aandraven.
Wees ook bewust van je zit in de draf , welke beweging maak je b.v ?
Ga je te veel zitten en druk je teveel met je zitbeen knobbel in haar rug zodat ze wel moet gaan rennen door een naar gevoel?
En ja wat vind jij nageeflijk en hoe rij je haar nageeflijk, denk dat het dier nog niet sterk genoeg is om jou te dragen dus vraag nog niet teveel en wees nog niet met nageeflijk bezig, dat krijg je vanzelf cadeau als je haar goed gaat trainen, ga aan de gang in stap met schouderbinnen en traver b.v aan de hand, zodat ze sterker word en ook jou in draf goed kan dragen zonder weg te vluchten, ze gaat harder omdat ze haar balans niet kan vinden in de draf , dus jij zal dat rijtechnisch of aan de hand kunne gaan oplossen en les nemen van iemand die jou daar in kan begeleiden.
Bedenk ook dat ze nog moet wisselen en laat ook het zadel eens nakijken, zeker bij een jong dier wat je aan het trainen ben veranderd er ook veel in de bespiering, dus regelmatig laten nakijken is dan wel belangrijk, zeker als ze anders gaan reageren

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:30

midgie schreef:
3x in de week rijden en de rest longere is best veel voor een jonge merrie die nog in de groei is.

Verder is het een technisch probleem, in stap weet je haar wel te begeleiden met je hulpen in draf word dat moeilijker voor jou maar ook voor het dier , denk aan de balans van jou en van haar.
Maak haar eerst sterker in stap en als je draaft wees tevreden met 3 passen goed aandraven.
Wees ook bewust van je zit in de draf , welke beweging maak je b.v ?
Ga je te veel zitten en druk je teveel met je zitbeen knobbel in haar rug zodat ze wel moet gaan rennen door een naar gevoel?
En ja wat vind jij nageeflijk en hoe rij je haar nageeflijk, denk dat het dier nog niet sterk genoeg is om jou te dragen dus vraag nog niet teveel en wees nog niet met nageeflijk bezig, dat krijg je vanzelf cadeau als je haar goed gaat trainen, ga aan de gang in stap met schouderbinnen en traver b.v aan de hand, zodat ze sterker word en ook jou in draf goed kan dragen zonder weg te vluchten, ze gaat harder omdat ze haar balans niet kan vinden in de draf , dus jij zal dat rijtechnisch of aan de hand kunne gaan oplossen en les nemen van iemand die jou daar in kan begeleiden.
Bedenk ook dat ze nog moet wisselen en laat ook het zadel eens nakijken, zeker bij een jong dier wat je aan het trainen ben veranderd er ook veel in de bespiering, dus regelmatig laten nakijken is dan wel belangrijk, zeker als ze anders gaan reageren

Bedankt voor je nuttige reactie.

Ik hoop niet dat het aan het zadel ligt aangezien ik die net 2 weken en samen met een professional heb gekeken welk zadel het best is :P
Ik zal eens letten op mijn zit tijdens het draven vooral dat is wel een hele goede tip. Misschien dat ik wanneer ze wat harder gaat wat harder in het zadel kom. Ik vind dat ze nageefelijk loopt als ze dr nek in zoverre ontspant dat ze met dr hals wat lager komt en met dr hoofd meer richting de loodlijn. Zodat ze lekker ontspannen aanvoelt. normaal gesproken zoekt ze dit zelf al heel goed op wanneer ik gewoon contact houd. Volgens mij is ze wel sterk genoeg om me te dragen. Daar had ze tot een week geleden ook geen problemen mee. Ze is 1.60 en ik weeg 55 kilo.

Wat raad je aan qua beweging geven dan aangezien je dit veel vind? Ze ontploft soms van de energie. Tot eerder toonde ze dit alleen door even lekker te dollen als ze los stond.
Vraagt het schouderbinnen en travers niet te veel van dr spieren dan?

Aan het wisselen heb ik ook gedacht ja. Misschien dat ik het weer eens zonder bit moet proberen om te kijken hoe ze daarop reageert. (heb dr eerder al een tijd zonder bit gereden toen ze gebeten was bij dr mond en ik er geen bit in wilde leggen dus dat kent ze wel)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:08

XshaartjeX schreef:
@ amziss Ja inderdaad want als ik met dr mee ga doen dan gaat ze als een malle door de bak heen :P

Ze is overigens niet gevaarlijk aan het doen ofzo hoor! Het gekke is dat ik dr vanuit de galop wel prima op mn zit terug krijg. Maar in de galop is ze ook wel iets meer in balans en wat meer geoefend. Galop naar stap op zit is ook geen probleem.

Ik zou eens beginnen met heel goed nadenken over wat je eigenlijk van je paard vraagt, hoe veel en vaak ze werkt en hoe paarden qua groei/uitgroeien eigenlijk in elkaar zitten. Galop-stap overgang is echt gevorderd werk, dan moet het paard veel balans hebben, goed door het lijf blijven en al een stuk verzameling in galop kunnen tonen. Een vierjarige kan deze overgang alleen maken als je haar te zwaar hebt belast (want een vierjarige is per definitie niet klaar om te verzamelen) of wanneer je haar op de voorhand laat knallen (wat ook schade geeft!)
Verder zoals al gezegd, drie dagen rijden en tussendoor longeren is gewoon teveel. Voor een vierjarige is drie tot viermaal per week rijden OF longeren meer dan voldoende. Zelfs niet alle vierjarigen zijn hier al klaar voor, en persoonlijk vind ik rustigere perioden tussendoor ook erg belangrijk.

Conclusie van mij zou dus ook zijn dat ze (flink) overbelast is, last heeft van spieren, pezen of gewrichten en je dit duidelijk probeert te maken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:57

Het gaat niet om dat zij 160 is en jij 55 kg
Maar het gaat om de balans, als jij erop zit raakt ze uit balans, en schouderbinnen en traver zijn oefeningen om je paard sterker en soepeler te maken in het achterbeen die jou moet dragen.
Miss eens wijs om het te leren wat een paard beweegt en waar zijn spieren lopen en hoe die bewegen onder jou.

Ja en qua beweging , staat de elke dag buiten ? dat vind ik heel erg belangrijk dat een paard ook gewoon vrij kan bewegen en juist zijn energie kwijt kan in eigen beweging, dan zal het onder het zadel vaak best meevallen , zeker als je een eerlijke ruiter ben.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:02

midgie schreef:
Het gaat niet om dat zij 160 is en jij 55 kg
Maar het gaat om de balans, als jij erop zit raakt ze uit balans, en schouderbinnen en traver zijn oefeningen om je paard sterker en soepeler te maken in het achterbeen die jou moet dragen.
Miss eens wijs om het te leren wat een paard beweegt en waar zijn spieren lopen en hoe die bewegen onder jou.

Ja en qua beweging , staat de elke dag buiten ? dat vind ik heel erg belangrijk dat een paard ook gewoon vrij kan bewegen en juist zijn energie kwijt kan in eigen beweging, dan zal het onder het zadel vaak best meevallen , zeker als je een eerlijke ruiter ben.

Ze staat iedere dag 5,5 uur buiten in haar eigen paddock van zo'n 25 bij 3 meter.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:05

_Esther_87_ schreef:
XshaartjeX schreef:

Ik zou eens beginnen met heel goed nadenken over wat je eigenlijk van je paard vraagt, hoe veel en vaak ze werkt en hoe paarden qua groei/uitgroeien eigenlijk in elkaar zitten. Galop-stap overgang is echt gevorderd werk, dan moet het paard veel balans hebben, goed door het lijf blijven en al een stuk verzameling in galop kunnen tonen. Een vierjarige kan deze overgang alleen maken als je haar te zwaar hebt belast (want een vierjarige is per definitie niet klaar om te verzamelen) of wanneer je haar op de voorhand laat knallen (wat ook schade geeft!)
Verder zoals al gezegd, drie dagen rijden en tussendoor longeren is gewoon teveel. Voor een vierjarige is drie tot viermaal per week rijden OF longeren meer dan voldoende. Zelfs niet alle vierjarigen zijn hier al klaar voor, en persoonlijk vind ik rustigere perioden tussendoor ook erg belangrijk.

Conclusie van mij zou dus ook zijn dat ze (flink) overbelast is, last heeft van spieren, pezen of gewrichten en je dit duidelijk probeert te maken.

Dat galop-stap doet ze vaak zelf als ik iets zwaarder ga zitten. Dit doet ze zelf ook heel vaak als ze aan het spelen is.. Dus ik zocht hier persoonlijk niet te veel achter. Ik weet dat de hoeveelheid beweging die ik dr geef vrij veel is maar dit geeft ze zelf ook aan. Als ik dr meer los in de bak zet gaat ze zelf ruim 20 minuten lopen rennen. Verkijk je echter niet op het woord longeren of rijden. Dit zijn korte sessies van maximaal 20 à 30 minuten met zeker de helft stap.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:43

Is er geen mogelijkheid dat ze met een of meer paarden in een paddock komt te staan? Ze is idd nog jong en in een groepje kunnen ze samen spelen en rennen....ze zal heus niet in haar eentje een uur gaan spelen. (wat wel goed voor haar zou zijn) Ze moet wel haar energie kwijt kunnen zoder dat ze belast wordt en bovendien is gezeldschap altijd goed.
Ik zou haar ook zeker minder gaan belasten. Om de dag iets doen is veel beter. En het blijven afwisselen...hou het leuk. De reden dat je met een paard (zeker een jong paard) om de dag iets moet doen is zodat het weefsel een dag rust krijgt en zich kan herstellen.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 13:10

stephaniev schreef:
Is er geen mogelijkheid dat ze met een of meer paarden in een paddock komt te staan? Ze is idd nog jong en in een groepje kunnen ze samen spelen en rennen....ze zal heus niet in haar eentje een uur gaan spelen. (wat wel goed voor haar zou zijn) Ze moet wel haar energie kwijt kunnen zoder dat ze belast wordt en bovendien is gezeldschap altijd goed.
Ik zou haar ook zeker minder gaan belasten. Om de dag iets doen is veel beter. En het blijven afwisselen...hou het leuk. De reden dat je met een paard (zeker een jong paard) om de dag iets moet doen is zodat het weefsel een dag rust krijgt en zich kan herstellen.

Die mogelijkheid is helaas (ivm de andere eigenaren) beperkt. Ze staat wel eens los met de shetlander van de eigenaar van de stal alleen die is ook de jongste niet meer en niet zo speels :P Wel speelt ze soms met mij als ik bij dr in de bak ga staan. Gekke bokkesprongen maken enzo alleen ja dat kan alleen als ik er ben. Over het belasten.. Een dierenfysiotherapeute die ik ken zei dat het juist goed is om de dag na het rijden je paard wel te laten bewegen in de vorm van rustig longeren omdat de spieren dan wel warm worden en op die manier het melkzuur beter kunnen afdrijven. En kunnen de rugspieren zich herstellen doordat je er niet op zit.. Dus vandaar dat ik dat deed.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:47

XshaartjeX schreef:
Dat galop-stap doet ze vaak zelf als ik iets zwaarder ga zitten. Dit doet ze zelf ook heel vaak als ze aan het spelen is.. Dus ik zocht hier persoonlijk niet te veel achter. Ik weet dat de hoeveelheid beweging die ik dr geef vrij veel is maar dit geeft ze zelf ook aan. Als ik dr meer los in de bak zet gaat ze zelf ruim 20 minuten lopen rennen. Verkijk je echter niet op het woord longeren of rijden. Dit zijn korte sessies van maximaal 20 à 30 minuten met zeker de helft stap.

Meen je dit nou? Een halfuur is echt een eeuwigheid voor een vierjarige! Niet omdat ze dan moe worden of niet meer willen bewegen, maar omdat het mentaal te lang is! Het punt is dat als je een halfuur longeert in stap en draf dat doodsaai is, terwijl als je een halfuur rijd het of ook saai is, of je teveel vraagt (omdat je in een halfuur doorgaans niet alleen grote voltes en enkele simpele overgangen rijd)
Het vergelijken van los rennen in de bak en werken met jou is dan ook echt niet aan de orde, dat is gewoon niet hetzelfde...

Voorbeeldje om over na te denken mbt galop-stap. Ik rijd zelf met een merrie, dier heeft een aantal jaar veulens gehad en is daarna opgepakt voor de dressuursport. Paard loopt momenteel succesvol in het M1, is niet dragend (veulen afgelopen jaar gehad in april of mei) Ik train haar ongeveer 4 of 5 keer per week. Ik ben nu sinds drie weken bezig met de galop-stap overgang. Ze vind het verschrikkelijk zwaar, duidelijk merkbaar aan haar ademhaling en je voelt dat haar spieren ook echt moe zijn. Ik maak die overgang dan ongeveer 6 keer linksom, rondje stappen, en dan keer of 6 rechtsom. Dan is ze écht moe! En dan hebben we het dus over een 10jarige, goed getrainde merrie die echt top in conditie is en zeker ook al de nodige spieren heeft. Waarom ik niet eerder aan deze overgang ben begonnen, omdat ze het gewoon niet kon! Het zou heel oneerlijk zijn geweest en misschien zelfs schadelijk als ik dit perse eerder had willen oefenen.

Kortom, ik denk echt, echt dat je je verkijkt op de hoeveelheid werk die je paard krijgt.
En ik zeg dit niet als een of andere muts die paarden alleen maar gebruikt om te tutten, sterker nog ik heb geen enkel probleem met een zesjarige in het Z1 hoor. Mits normaal getraind en voldoende talentvol kan dat gewoon. Maar die training is op vierjarige leeftijd kort, de hersteltijd is lang, en longeren doe ik weinig, is namelijk vrij saai.

Ik kan je niets opleggen ;) Maar ik hoop echt dat je nog eens heel kritisch wilt kijken naar wat je vraagt van je paard en hoe paardlief daarop reageert. Ik denk namelijk wel dat je het heel goed bedoelt en probeert je paard zo happy mogelijk te houden. En ik denk ook zeker dat je dat gaat lukken, maar luister naar je paard!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:28

@_Esther_87_
Ik waardeer je kijk op mijn kwestie zeer zeker! Misschien dat ik wat betreft paarden opleiden verkeerd ben ingelicht. Heb zelf al meerdere paarden ingereden en doorgereden voor maneges en daar was het niet meer dan normaal om hem zoveel te laten werken. Ik ga momenteel gewoon op de 'vrije' dagen wat vrije dressuur oefeningen met dr doen en als het goed is gaan we in maart (dan is ze 4) beginnen met les van iemand die bekend is met de klassieke dressuurkunst. Ik ga dr gewoon meer rust geven en we zullen zien hoe ze daarop reageert. Geeft zij bij mij aan dat ze toch wat meer beweging nodig heeft kijken we gewoon hoe dit uitpakt.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:41

Als je paard wil rennen als jij wil draven mag dat natuurlijk niet! Als je hem rustig hebt en je zet een volte in en hij gaat dan weer harder moet je hem meteen weeer terug nemen! Desnoods ga je in stap. laat je paard goed weten dat jij de baas bent en niet hij! En als je paard goed op je stem reageerd is dat ook een manier om hem te rijden. Mijn paard is ook erg sterk maar ik kan hem met lange teugels laten galoperen want met het woord ho of draf gaat hij al weer terug. Succes ermee (: