paard gooit tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wodan1

paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 11:45

hallo allemaal,

ik rijd mijn paard met stang en trens hoofdstel en nu gooit hij ineens zijn tong over het bit. Dit heeft hij nog nooit eerder gedaan en het hoofdstel zit gewoon goed.
Heeft iemand misschien een tip om dit toch te voorkomen???

Kiichi

Re: paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:49

Als het een gewoonte is geworden en verder is alles tiptop in orde (gebit etc.) , kan je eventueel zijn tong vast knopen met een stukje touw ofzo. Wij gebruiken hier een oude verknipte panty voor. Natuurlijk heb je ook tonglepels die je erin kan doen, naast het bit.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:52

Kiichi schreef:
Als het een gewoonte is geworden en verder is alles tiptop in orde (gebit etc.) , kan je eventueel zijn tong vast knopen met een stukje touw ofzo. Wij gebruiken hier een oude verknipte panty voor. Natuurlijk heb je ook tonglepels die je erin kan doen, naast het bit.

:x :x :x

TS hiervoor deed hij het niet op hetzelfde hoofdstel en bit(ten)? Of is het sinds je met S&T rijd? Ik zou de tandarts laten kijken, mocht het gebit in orde zijn is het vaak een rijtechnisch probleem ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:53

Kiichi schreef:

Heel jammer dat je hier nu niet bij me in de keuken staat , want hier gaan mijn haren van overeind en mijn handen gaan jeuken :(

Vraag je af of de stang en trens niet teveel is in de mond van het paard en hoe is jou hand,als je al met stang en trens rijd dan zul je heel bewust moeten zijn van je hulpen en weten dat een bit voor de verfijning is en zeker niet om druk op te houden,
Ook het gebit laten controleren , zadel laten nakijken en het paard eens door een masseur laten behandelen, maar nooit de tong vast binden, ga je zelf eens na wat voor gevoel dat zou geven als ze jou je tong vast binden.

Mensen die dit doen zijn niet paard waardig, want dit staat bij mij onder de noemer mishandeling.

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 11:54

Splinter schreef:
Kiichi schreef:

:x :x :x

TS hiervoor deed hij het niet op hetzelfde hoofdstel en bit(ten)? Of is het sinds je met S&T rijd? Ik zou de tandarts laten kijken, mocht het gebit in orde zijn is het vaak een rijtechnisch probleem ;)

zijn gebit is in orde. hij wordt elke zomer onder handen genomen. hij doet het nu sinds kort en ook neit altijd. Hiervoor heeft hij het nooit gedaan. als hij zo door gaat zal ik eens een tonglepel proberen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:56

tongvast binden? nee dat moet je zeker niet doen. en al heleemaal niet met een penty of wat ook.

zoek liever naar de oorzaak waarom je paard ineens zijn tong over het bit gooit.
meestal is dit pijn.
en ik denk dat dit het nu ook is.
omdat je nu m et stang en trens rijdt.

kijk hier maar eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:57

tonglepel is ook symptoom bestrijding ;) zeker als het nu sinds kort is zou ik echt de oorzaak proberen te achterhalen, lichamelijk ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:58

Ik zou zeker ook geen tong lepel gebruiken, maar zoek de oorzaak, dat is denk ik het belangrijkst, zeker als hij het eerst niet deed is er een oorzaak waarom hij het nu wel doet, tanden , zadel, rug , verkeerde techniek enz enz.
Probeer eens zonder zadel te rijden, met b.v een enkel trensje in, wat doet hij dan?
Ga geen hulpmiddelen erbij pakken, want het paard maakt jou iets duidelijk.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:45

Idd zoek de ooraak, of nog simpeler ga gewoon terug naar een ander bit ( wat JE PAARD fijn vind );)

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:42

Kiichi schreef:

dit zou ik zeker niet doenn@

misschien is het bit inderdaad wat te veel in de mond ofzo of heeft ie ergens last vann.

succes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:44

Gadsie darrie ik zie direct dat mensen met tonglepels en dat soort dingen aankomen!!
Kijk eerst naar de oorzaak.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:00

Ggrrrrrrrrrrr :(
Paard probeert duidelijk te maken dat hij ergens last van heeft, Kiichi! Ik vind dit een brute vorm van symptoombestrijding en ik ben blij dat ik jouw paard niet ben.

Kiichi schreef:

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:38

Aan iedereen:
Ik heb een mail gestuurd aan midgie, waarin ik om uitleg vroeg wat er dan zo slecht aan was. Op mijn stal heb ik geleerd dat het een ontschuldig hulpmiddel was, net zoals oogkleppen bijvoorbeeld. Na de mail van midgie snap ik inderdaad wat er zo slecht aan is.

Ik wil wel een beetje begrip van mensen vragen, want ik word volgens mij helemaal de dood ingewenst met marteling erbij, terwijl als iemand mij uitlegt waarom het zo slecht is, ik best van mening wil veranderen.

Dus: sorry voor mijn 1ste bericht WEL JAMMER dat iedereen mij meteen aanvalt en niet de TS nuttige tips geeft.

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:40

Kiichi schreef:

Dit hierboven vind ik wel dieronvriendelijk! Haal er iemand bij die er verstand van heeft :o

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:42

De oorzaak zoeken? Mischien ben je toch te onrustig met je handen? Wat doet hij op een trensje? Wat zegt je instructrise ervan?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:44

Als een paard zijn tong over het bit doet, is het meestal een reden van pijn.
Misschien vindt hij de stang en trens niet fijn, doet je paard het ook als hij alleen een trensbitje inheeft?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:45

Jammer he, dat ze je dat op stal zo geleerd hebben..
Super dat je ervoor openstaat om van mening te veranderen :-)

Kiichi schreef:
Aan iedereen:
Ik heb een mail gestuurd aan midgie, waarin ik om uitleg vroeg wat er dan zo slecht aan was. Op mijn stal heb ik geleerd dat het een ontschuldig hulpmiddel was, net zoals oogkleppen bijvoorbeeld. Na de mail van midgie snap ik inderdaad wat er zo slecht aan is.

Ik wil wel een beetje begrip van mensen vragen, want ik word volgens mij helemaal de dood ingewenst met marteling erbij, terwijl als iemand mij uitlegt waarom het zo slecht is, ik best van mening wil veranderen.

Dus: sorry voor mijn 1ste bericht WEL JAMMER dat iedereen mij meteen aanvalt en niet de TS nuttige tips geeft.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:46

Oke mijn tip: lees het boekje metaal in de mond. Denk eroverna en kijk dan nog eens goed naar je paard

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:47

Ondanks dat zijn gebit (kennelijk) regelmatig onderhouden is, heeft jou gebitsverzorger zijn ondergebit niet goed genoeg gedaan, anders treden dit soort dingen gewoon niet op. Ik verwacht dat jou paard voorafgaand aan het tong-over-het-bit langzaamaan steeds onrustiger in de aanleuning is geworden.
Dit probleem moet je niet aanpakken door de symptomen te bestrijden met panty of lepel, maar de oorzaak en dat is de kiezenrij in de onderkaak.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:46

Hoi Albert, maar tong over het bit kan toch meerdere oorzaken hebben? Uiting van pijn of ongemak elders in het lichaam..
Of heeft het altijd met de kiezenrij in de onderkaak te maken?

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:51

Het is volgens mij gewoon nog onwennigheid van je paard...
Niet boos worden maar steeds weer de tong terug doen...mijn paard had dat ook in het begin....
Ik heb een tijdje met stang & trens en de sperriem aan gereden en toen later af en was het beter.
De neusriem voldoende strak doen en de trens misschien nog een gaatje hoger??
Niet teveel met je handen willen regelen en altijd voorwaarts oplossen, dan moet het goed komen..
Althans bij die van mij is het goed gekomen!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:01

JPS schreef:
Hoi Albert, maar tong over het bit kan toch meerdere oorzaken hebben? Uiting van pijn of ongemak elders in het lichaam..

Bijna altijd; bij een verkeerd liggend zadel b.v. zal een paard niet z'n tong gaan uitsteken. Het is wel altijd een uiting van ongemak of pijn, maar je hebt gelijk, het is geen wiskunde :D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:14

Albert schreef:
JPS schreef:

Bijna altijd; bij een verkeerd liggend zadel b.v. zal een paard niet z'n tong gaan uitsteken. Het is wel altijd een uiting van ongemak of pijn, maar je hebt gelijk, het is geen wiskunde :D

Oke

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:52

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:08

Ik zou de oorzaak weghalen (wat mij het (soort)bit lijkt)
En dan kijken of je paard het nog steeds doet.

Ik zou iniedergeval geen tonglepel gaan gebruiken of riempjes waarmee je ervoor zorgt dat het niet meer kan, want daar maak je het vaak alleen maar erger mee.,