Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

midgie schreef:Waarom laat je haar moe worden dan, je hebt dan de grens bereikt en zij zegt tot hier en niet verder.
Dus hou je training kort en leerzaam en ga niet door tot het uiterste , daar is het paard nog niet aan toe, 5.5 is ook nog erg jong, maar ook met een ouder paard is het belangrijk dat je niet door gaat tot ze aan de kletter gaan , maar stopt waar het wel goed gaat en zoek geen discussie op , zeker met een paard wat alles nog moet leren.
En miss de oefeningen die zij niet leuk vind ligt miss ook aan dat jij de oefening niet goed uit kan leggen en te veel druk zet.
Een paard gaat niet voor niets aan de kletter, zorg dat je dat moment niet krijgt. luister naar wat het dier te vertellen heeft, en zeker met een dominant paard is dat werken aan vertrouwen en respect, maar ik denk dat het niet aan dominantie ligt maar meer aan jou techniek en hoe je de hulpen aanbiedt en het onzekeren gedrag van je paard zorgt er voor dat hij weg vlucht, dat is een natuurlijke reactie waar het paard niets aan kan doen op dat moment, maar jij als begeleider kan dat wel voorkomen.

midgie schreef:Conditie kun je opbouwen door te gaan wandelen of longeren, maar met trainen over de grens gaan daar raakt ze dus gestrest van en dat heeft dan niks meer met conditie te maken,
Zorg dat als je traint spier technisch goed aan het werk ben en weet wat het paard beweegt, dan volgt de conditie echt vanzelf.
Let ook op de ademhaling, als je paard grote neusgaten heeft dan snakt hij naar zuurstof , dus blijft niet door gaan als je dat opmerkt , maar ga terug naar ontspanning zodat hij weer op adem kan komen, bedenk hoe jij zelf je conditie op bouwt dan blijf je ook niet door gaan als je merkt dat je longen om lucht vragen.
Dus interval is prima, maar over drijf het niet, je paard geeft aan dat jij te veel wil door weg te rennen, waarom zou je daar niet naar luisteren? dat geeft het paard meer vertrouwen door hem met respect te trainen dan hem ergens doorheen te dwingen, met dwingen kom je er ook, maar dan doet het paard het niet voor jou, maat s;uit zich juist af door of te gaan rennen of te staken , steigeren of wat op dat moment voor hem zijn instinct hem zegt

Jenny_S schreef:ja je hebt gelijk hoor wat betreft buitengang, moet alleen de eigenaar van het terrein weten te overtuigen
de paarden weten nu niet beter, al vanaf geboorte en zijn ook erg relaxed op stal wat me verbaasd
en wat betreft schriktraining enzo daar voel ik zeker wat voor zodra we wat verder zijn, lijkt me een goed aanvulling
Jenny_S schreef:midgie schreef:
duidelijk verhaal
denk je dat ik er iemand bij moet zoeken ivm 3 dagen, ben bang dat het te weinig is?

Jenny_S schreef:ja je hebt gelijk hoor wat betreft buitengang, moet alleen de eigenaar van het terrein weten te overtuigen
de paarden weten nu niet beter, al vanaf geboorte en zijn ook erg relaxed op stal wat me verbaasd
en wat betreft schriktraining enzo daar voel ik zeker wat voor zodra we wat verder zijn, lijkt me een goed aanvulling
Het zegt dus helemaal niks dat hij op stal rustig is..