respect??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

respect??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:05

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn paard. Ze heeft namelijk geen respect voor mij. Ik ben nu wel zover dat ze netjes achter me aan loopt in plaats van mij meesleurt, dat ze in haar stal wacht tot haar halster af is voordat ze mag eten en dat ik haar met poetsen e.d. overal kan aanraken, maar met longeren en rijden is het respect ver te zoeken.

VB: Ze reageert niet of nauwelijks op mijn been als ik drijf, terwijl mijn instructrice haar stem maar hoeft te verheffen en ze draaft. Dit frustreert mij mateloos, vooral omdat ik niet weet wat ik eraan moet doen en het nou al weken hetzelfde liedje is. De enige reactie die ze geeft is een nijdige zwiep van haar staart.

Met longeren hetzelfde: zeg ik draf dan stapt ze misschien ietsje harder, maar ze gaat niet in draf. Zweep heeft ze ook geen respect voor, tenminste als ík ermee aankom, bij mijn instructrice wel.

Naar mijn idee ben ik wel consequent naar haar toe, maar ik weet niet wat ik verder hiermee aanmoet. Met rijden heb ik natuurlijk wel les, maar ook dan moet mijn instructrice er een longeerzweep bijpakken om haar naar voren te krijgen. En dan kan ze het opeens wel.

Er is lichamelijk niks mis met haar, en in de wei galopeert ze ook gewoon, het zadel is gloednieuw aangemeten, dus daar zit ook geen probleem in.

Hoe kan ik respect van haar krijgen, op een paardvriendelijke manier?
En nee, ik ben geen penny die meteen een join-up wil gaan doen o.i.d., ik hoop alleen op oefeningen, of een boek om respect en een band te krijgen.

Groetjes!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:41

Als ik het zo hoor, mis je overtuigingskracht naar je paard toe. Je instructrice heeft dit blijkbaar wel, want je paard reageert beter op de hulpen die zij geeft dan die jij geeft. Heb je het er met je instructrice over gehad hoe zij dat ziet? Want voor altijd je instructrice erbij moeten hebben als je wil rijden, is vast ook niet de bedoeling ;) Misschien kan zij je tips geven en wie weet kan het ook helpen om dat longeren eens te filmen. Dat je kan bekijken hoe zij er staat en hoe jij er staat, of en zo ja welke verschillen daar in zitten. Twijfel/aarzel je als je met je paard bezig bent of heb je het idee dat je juist wel stevig in je schoenen staat? Want jouw stemming, hoeveelheid zelfvertrouwen, assertiviteit e.d. zijn terug te zien in je lichaamstaal en dat is voor een paard goed te 'lezen'.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:57

hoi
heb je je paard al lang?
ik zou eens kijken wat voor type paard je heb.je heb een test op het internet om tekijken of je vuur,water,aarde, ijzer,hout type.http://www.devijfelementen.nl/
misschien heb je daar wat aan om haar beter te begrijpen .
ja en stel je wat verzekerder over tegen over haar. eerlijk en conseqend zijn.
succes.

piezze

Re: respect??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:05

Ik denk dat je eerst heel zeker moet zijn bij elke handeling die je doet bij je paard met wat je ermee wil bereiken. Stel haalbare doelen en wees vastberaden ze te bereiken. Vooral duidelijk blijven naar je paard.
Bijvoorbeeld, ik geef been en het paard moet harder. Leer haar dan je beenhulp te begrijpen en snel te reageren. Hier hoeft geen pijn aan te pas te komen maar vooral beloning van goed gedrag. Bijvoorbeeld been hard aandrukken, duidelijk zeggen wat je van haar wil en indien de hulp goed opgevolgd wordt direct been eraf en belonen. Indien er echt geen reactie volgt misschien eerst leren aan de longe om op je stem te reageren. Als je weet dat het paard je hulp begrijpt maar toch niet voldoende reageert dan kun je wel wat harder doorkomen maar het allerbelangrijkste blijft om de goede reactie echt te belonen zodat ze het graag voor je doet.
Geen halfslachtig gedoe, ze moet reageren op jouw hulp (ALTIJD) maar je moet ook eerlijk zijn met wat je vraagt. Je kunt geen wonderen verwachten en zeker niet als je al tijden een beetje halfslachtig met je paard aan de gang bent.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:52

Je moet altijd denken als een paard.Wat doet de leider van de kudde als een ander dier niet gehoorzaamt?
Inderdaad,er hard tegen aan gaan.Als je paard niet gehoorzaamt op een drijvend been,niet na 10x drijven maar na de eerste ongehoorzaamheid,neem je zweep en geef hem een serieuze tik,eventueel samen met een duidelijke luide stemhulp zodanig dat ie wel reageert.Reageert ie op die tik dan belonen.Met longeren idem ditto.
Niets is zo moeilijk te begrijpen voor een paard dan onduidelijkheid!!
Meestal heb je maar enkele ernstige tikken nodig en het respect heeft een basis gevonden om op te groeien en kan je verder met de stemhulp.
In de kudde wordt ook "geweld" gebruikt om respect af te dwingen

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 07:58

@Bamm__Bamm
Ik vind eigenlijk niet dat mijn paard 1 soort is, aarde past wel bij haar, maar water ook.

hedwig111
Op geweld reageert ze juist tegengesteld, ze staakt dan gewoon bij mij. Of ik nou hard of zacht tik met een zweep, op de kont of achter mijn been of op haar hals, het maakt niks uit, ze stopt er dan écht mee!
Het zal dus op een vriendelijke manier moeten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 07:58

btw, aan de hand is ze wel goed te hanteren voor mij, ze wacht netjes en luistert goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:30

Idd nooit geweld gebruiken dat doet een leider in de groep ook niet , een leider vecht niet , maar is idd wel duidelijk maar dat gaat heel subtiel en soms heel hard , maar meestal is een oortje of een ziep met de staart al genoeg,

Miss dat jij eens een cursus loswerken kan gaan doen dus echt de lichaams taal van het paard gaan leren ,
Je kan daar ook je instelling mee veranderen , want nu kom je bij je paard en denkt hij doet het toch niet dus ja dan gaat het ook niet gebeuren.

Je paard stopt bij een te grote druk, dus miss zijn jou hulpen steeds wel te groot omdat je toch al denkt dat hij het niet doet, bouw je hulpen op eerste klein en zorg ook dat je lichaam doet at jij bedoelt in je hulpen, du snaar voren is open actief naar voren en niet het paard op de rem zetten met jou schouders en je handen zeggen naar voren.
Het paard heeft miss el respect voor jou maar geen vertrouwen , waarom zou ze jou laten leiden als ze geen vertrouwen voor jou heeft en jij geen respect en vertrouwen in het paard, het blijft een vluchtdier die dus soms ook niet anders kan dan dat hij doet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:56

hedwig111 schreef:
Je moet altijd denken als een paard.Wat doet de leider van de kudde als een ander dier niet gehoorzaamt?
Inderdaad,er hard tegen aan gaan.Als je paard niet gehoorzaamt op een drijvend been,niet na 10x drijven maar na de eerste ongehoorzaamheid,neem je zweep en geef hem een serieuze tik,eventueel samen met een duidelijke luide stemhulp zodanig dat ie wel reageert.Reageert ie op die tik dan belonen.Met longeren idem ditto.
Niets is zo moeilijk te begrijpen voor een paard dan onduidelijkheid!!
Meestal heb je maar enkele ernstige tikken nodig en het respect heeft een basis gevonden om op te groeien en kan je verder met de stemhulp.
In de kudde wordt ook "geweld" gebruikt om respect af te dwingen

Sorry, hiermee ben ik het helemaal niet eens. Zo deed ik het vroeger als kind inderdaad ook maar het werkt niet op de juiste manier. Je moet de hulpen eigenlijk zo zacht als mogelijk geven en zo min mogelijk. Ik heb er zopas een ingereden en werkelijk nog nooit een zoals jij het noemt ernstige tik gegeven. Ik heb wel gezwiepert ermee en de grap is dat als je nooit iets doet met je zweep ze er het beste op reageren.
Wel ben ik met je verhaal eens dat je niet 10x moet proberen op een drijvend been en dan pas moet reageren. Ik denk dat je eerst voor elkaar moet hebben dat ze op je stem reageren en dan pas erop gaat.
Ik blijf erbij dat elke gehoorzaamheid op een drijvende hulp overdreven beloond moet worden bij een niet voorwaarts paard. Gooi je teugels los, ga in verlichte zit desnoods maar zorg dat ze het fijn gaan vinden om voorwaarts te gaan. Het is het eerste ding dat je ze leert. Zonder dat kan je helemaal niks.
Ik denk dat het vaak misgaat bij te onervaren ruiters die een te onervaren paard gaan rijden. Als je bij een jong dier aldoor met je benen beweegt en eigenlijk onbewust drijvende hulpen geeft je paard er immuun voor wordt en zelfs gaat remmen op je been.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:54

Hoii hoii,

Uit mijn ervaringen is geduld een schone zaak, zo een paard ken ik ook.
Die denderde ook gewoon door mij heen als ik zei dat ze moest stoppen.
Mijn tips zouden zijn (zoals je al probeert) consequent blijven, nee is nee ja is ja.
Als jij zegt stop is het stop, zo niet weer opnieuw en pas stoppen tot met de "oefening" tot het is zoals jij wilt. En dat kan vaak wel ff duren, zo heb ik ook wel eens 20 min staan stoeien met een paard :z .

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Enne succes ! :D