Paard jeukt aan been als ik stop, pijn of gewoon jeukk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Paard jeukt aan been als ik stop, pijn of gewoon jeukk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:36

Ik heb sinds kort een verzorgpaard, maar ze heeft wat in haar
been dat niet goed is.. ik weet niet precies wat ze heeft maar
altijd als ik even stop tijdens het rijden, gaat ze meteen met
haar hoofd naar haar linker voorbeen krabben. Is dit pijn of
heeft ze gewoon jeuk??:?

Alvast bedankt!! :D

Glover

Re: Paard jeukt aan been als ik stop, pijn of gewoon jeukk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:37

Lijkt me toch meer jeuk loopt ze gewoon goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:39

Kan beiden. Net als totale minachting voor de ruiter. Die sluit ik ongezien ook niet uit.

xxFlowerGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:47

Het zou beide kunnen zijn natuurlijk ;)
Alleen wat wel veel pony's hebben is dat het jeukt, na het rijden hebben ze gezweet & dan jeukt dat door het hoofdstel.
Mijn paardje heeft het ook na het rijden, of schuren aan haar been, of aan mij, of iets wat er maar in de buurt staat :P

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:48

Mijn vorige paard schuurde standaard eerst zijn benen als ik was afgestapt, denk dat het aan het hoofdstel lag want als ik met een halster reed deed die het niet zo, wordt ook een gewoonte, hoeft niet altijd wat te vertellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:49

Zit de neusriem of sperriem niet te strak?
Is het b.v een aansnoer neusriem?
Of miss rij je met te veel druk ?

Er lopen heel veel zenuwen op de neus en aan gezien er heel weinig tot geen vlees daar zit word die druk gelijk op de zenuwen gezet, heel veel paarden die met een te strakke neusriem of met te veel druk worden gereden gaan schuren aan de been, omdat er als je stopt met werken en de druk weg is de zenuwen weer zijn werk gaan doen en dat gaat tintelen, dus probeer eens zonder neusriem te rijden, het kan ook een gewoonte geworden zijn zeker als het paard in het verleden met veel druk is gereden of met een te strakke neusriem.
Ga maar eens op een wedstrijd terrein rondkijken, 9 van de 10 paarden doen dit helaas, ook bij de hogere klasse, het zegt dus vaak heel veel over het rijtechnische en/of het vast snoeren van die o zo moderne aansnoer neusriem.

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:50

of heb je peesbeschermers om, als ze te strak zitten gaat mijn paard ook krabben omdat het dan gaan jeuken.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:54

En niet te vergeten mijt, maar dan moet je ook even opletten of ze eventueel stampt op stal of paddock of wei, of ook regelmatig schuurt of krabt met de tanden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:01

Dat wil Ulf ook altijd, gewoon leren dat het niet eerder mag dan als je afgestapt bent.
Bij Ulf is het jeuk, die wil als het hoofdstel af is na het rijden zijn hele hoofd schuren, na het rijden even zijn hoofd rossen met een handoek vindt hij ook zo heerlijk :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:03

Doet ze dat ook als ze losloopt, op stal staat, etc., dus als je niet met haar bezig bent? Anders is de kans groot dat het een teken van verveling, of zoals Sonja ook zegt, totale minachting voor de ruiter is!
Op die manier kan ze zich nl. aan jou onttrekken. Onze Lusitano hengst heeft er ook een handje van, die schuurt nooit aan zijn benen; alleen als er gereden wordt moet dat soms opeens! We hebben het hem dus een paar keer verboden ( op een rustige, maar duidelijke manier) en nu doet hij het dus niet meer.
Als er echt iets is zal je paard ook in rust daar schuren, als ze dat niet doet is de kans dus heel groot dat ze je gewoon in de maling neemt.
Mijn Arabier schuurde ook, maar deed dat ook in rust, maar daar was dus wel iets mis en de plek werd na verloop van tijd ook kaal. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:09

als het gebeurt wanneer ja wat steviger doorgetraind hebt en je pony begint te zweten, dan zal het eerder zijn omdat het hoofdste begint te jeuken, maar als het telkens tijdens het halthouden is, dan is het eerder een teken van desinteresse/verveling. zolang hij zichzelf "krabt" moet hij niet verder werken...

Mijn paard mag het niet, maar als er echt iets mis of op haar hoofd zit dat haar irriteert, dan verzet ze hemel en aarde om even te kunne schuren, en als het minachting is helpt het om haar 1x duidelijk vooruit te zetten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:42

jeuken zijn peesbeschermers/hoofdstel niet gewoon omdat er zweet onder zit?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:47

Dat is gewoon slijm/schuim wat ze aan de mond voelen kriebelen...

Een paard veegt dat aan ze been af.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:43

Mijn bijrijdpaard doet het ook standaard, maar alleen als ik ben afgestapt, hij doet het immers alleen als er geen bakrand is om aan te krabben. Ik rijd met aansnoer neusriem. Hij schijnt een voorliefde te hebben om te jeuken aan alles wat op de bakrand ligt, zoals jassen, caps, dekens etc, en gooit regelmatig er wat vanaf (als hij de kans krijgt), daarom doet hij het aan zijn been nu. Ik laat hem persoonlijk gewoon lekker schuren, maar alleen als ik eraf ga.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:23

Mijn paard wil dit ook altijd doen.. maar ik laat dit niet toe. Als hij zijn hoofdstel af heeft heeft ze genoeg tijd om te jeuken. Bij mijn paard is het echt een kwestie van jeuk..
Door het zweten krijgt ze jeuk aan haar hoofd en vind ze het heerlijk om even lekker te schuren!
Ik weet niet of dit bij jou paard ook is? Vind ze het lekker als je haar hoofd borstelt?
Verder is hierboven al aangegeven over pijn etc..

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:27

Dat doen de meeste paarden.
Als ze hard gewerkt hebben gaan ze altijd jeuken. Ik denk dat je verzorgpaard het dan gewoon fijn vind om zich lekker aan het hoofd te krabbelen en dat ze toevallig dat het fijnste vind aan het linkerbeen.
Ik denk dus dat het gewoon een goed teken is :) Maar eigenlijk moet je het niet toelaten want dan gaat ze dit aanleren en dat is zeer vervelend... Want dan is op een gegeven moment niet meer haar been de krsbpaal maar dan word jij dat :P

_haflinger