Zij is degene die alles voor mij betekent !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaackiiie

Zij is degene die alles voor mij betekent !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:22

Heey iedereen ;)

Zoals de meesten onder jullie heb ik ook een eigen paard, genaamd Ulysse. Ulysse is een 13jarige BWP merrie (Opium de Laubry x Voltaire), haar afstamming is practisch volledig springgericht, maar ik rijd met haar meer dressuur.
Ulysse heb ik bijna 5 jaar, zoals iedereen moet je beginnen van ergens. Toen we haar pas hadden kon ik zelf nog niet echt zo goed rijden, Ulysse was een groot, sterk en hevig paardje voor mij, en ik als klein meisje moest met haar rijden.. Maar we evolueerden, elke keer dat ik op haar rug zat leerde we iets bij of bereikte we iets. Van in het begin balkjes lopen tot nu 1.20m springen, van met neus in de lucht te lopen tot bijna een stabiel hoofdje mooi aan de loodlijn, in alles zijn we geevalueerd.

Daarom wil ik graag een paar fotos zette van de training van afgelopen woensdag.. Gewoon om eens te weten wat jullie van mij en mijn meisje vinden, en wat jullie eventueel goed/slecht vinden aan mijn houding ofzo ( ik weet zet mijn tenen beetje naar buiten) We rijden nu niveau E en A, maar heb een soort van winterstop gehoude bij haar qua op wedstrijd gaan, zodat we een hele winter konden trainen.. :) Geef maar commentaar maar blijf aub redelijk ;) Het is tenslotte geen top dressuurpaard eh ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wees eerlijk maar blijf beleefd ;)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:25

leuk hoor, fijn dat je veel plezier met haar hebt.
ik vind alleen met het doorzitten dat je onderbenen wat ver naar voren steken.
verder mooi achterbeengebruik hoor!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:26

zoekend76 schreef:
leuk hoor, fijn dat je veel plezier met haar hebt.
ik vind alleen met het doorzitten dat je onderbenen wat ver naar voren steken.
verder mooi achterbeengebruik hoor!

ja dat was me ook een beetje opgevallen maar Ulysse heeft ook wel een beetje een harde zit alléé ze ontspant haar rug soms niet volledig waardoor het soms beetje moeilijk is ;) Bedankt x

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:26

Onwijs mooi dier heb je! Jullie zijn een leuke combinatie!

Ze loopt wel wat snel achter de loodlijn en wordt daarin ook wat loperig
op het filmpje te zien.

Maar nogmaals, mooi dier!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:29

Soophia schreef:
Onwijs mooi dier heb je! Jullie zijn een leuke combinatie!

Ze loopt wel wat snel achter de loodlijn en wordt daarin ook wat loperig
op het filmpje te zien.

Maar nogmaals, mooi dier!

hi dankjewel ;)

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:30

Leuk paard en mooie combinatie!! Ik vind haar in haar lopen wel erg hectisch en krabbelend ... Misschien wat meer op lengte houden en veel tempo wisselingen rijden... :) Zie je dit zelf ook zo of niet?? Weet niet hoe ze normaal loopt ( meer ruimte in de beweging of niet? ) ?
Succes verder!!

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:32

annutjuuh schreef:
Leuk paard en mooie combinatie!! Ik vind haar in haar lopen wel erg hectisch en krabbelend ... Misschien wat meer op lengte houden en veel tempo wisselingen rijden... :) Zie je dit zelf ook zo of niet?? Weet niet hoe ze normaal loopt ( meer ruimte in de beweging of niet? ) ?
Succes verder!!

ze is eentje die haar verschrikkelijk snel opjaagt, want stond er verstelt van hoe kalm ze bleef door veel die middendraf te rijden ;) Ik rijd haar meestal terug, want hoe harder ik ze laat lopen hoe heviger en hoe prikkerder ze word enja dan is ze niet meer fijn om mee te rijden... Dankje voor de tips ;)

Anoniem

Re: Zij is degene die alles voor mij betekent !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:40

Wat leuk :D
probeer goed voor in je zadel te blijven zitten, tenzij dit beter zit natuurlijk :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:06

Je moet dit paard juist niet terug rijden, juist er uit rijden met véél meer lengte. Ze heeft op zich een fijne en goede draf, maar je rijd haar veel te kort. Hierdoor wordt ze loperig (wil graag onder je uit), ze gaat krabbelen in de gang en het ziet er gewoon niet prettig uit. De middendraf verbeterd ze enorm en hier kan je zien dat ze veel meer actie, beweging, swung en ruimte in haar gang heeft. Als je in de gewone arbeidsdraf haar los durft te gaan laten, meer lengte er in te rijden en wat voorwaartser (niet harder!!). Gaat ze ook zo lopen in haar gewone draf en niet alleen in de middendraf.

Waarschijnlijk kan je hier door ook niet fijn door zitten (ze spant haar rug onnodig aan, doordat je haar zo kort rijd). :)

Wel een fijn dier en je zit er ook netjes op.

Lindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:27

vind het er goed en mooi uitzien, let alleen wel op je benen, die steek je een beetje af. je moet als het ware een rechte lijn van enkel naar je heup naar je schouder kunnen trekken. dat kan niet helemaal. succes ermee!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:00

Is het echt een opium de laubry x voltaire? De vader van opium is namelijk Voltaire
Verder wel een heel leuk paardje <3
Let er wel op dat je ze niet te kort rijd. Soms steek je je benen af en ik zo ook een keer gebroken polsen maar dat kan natuurlijk een moment opnamen zijn :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:07

mis het genieten van het samen rijden

mooi paard om te zien en mooie combinatie

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:02

@M__ Het is een belgisch gefokt paard. Is Opium ook een belgische hengst?

Dan even ontopic:

Ik vind het paard mooie gangen hebben maar ze loopt inderdaad wat te kort in de hals. Vooral in het filmpje is dat goed zichtbaar. Probeer haar voor wat lengte te geven. Ik vind niet direct dat je dan ook meer tempo moet maken hoor, als ze in een lager tempo ontspannen blijft zou ik dat lekker doen. Maar wel meer lengte geven en iets laten dalen zodat ze haar rug bolt. Vanuit daar kun je haar weer ietsjes omhoog werken, maar pas als ze laag genoeg ontspannen is.
Op sommige foto's lijkt ze vast te houden in de kaak en een beetje tegen je hand in te trekken. Dit kun je haar afleren met het vast en direct los systeem. Dus een beetje druk op je buitenteugel totdat ze onstpant en dan direct, en heel vlug zijn in je hand dan, ontspannen in je hand. Net zolang consequent volhouden tot ze deze ontspanning langere stukjes volhoudt.

Probeer haar op deze manier in ieder geval de eerste helft van je training te rijden, dat zal ook een hoop gestuiter schelen want hoe boller de rug hoe beter ze je laat zitten. Dus jullie hebben er beide profijt van.
Als je vanuit dit principe en na deze warming up haar wat meer oppakt zal ze ook leren dat ze ook met haar hoofd hoger kan blijven ontspannen in kaak en rug waardoor je dan ook fijn kan zitten.

Onderbenen iets naar achter en tenen een beetje indraaien richting het paard zal het plaatje afmaken!
Jullie zijn sowieso een mooie combinatie en ik vind je houding (op de benen na) netjes en mooi rechtop.

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:49

Matsje schreef:
@M__ Het is een belgisch gefokt paard. Is Opium ook een belgische hengst?

Dan even ontopic:

Ik vind het paard mooie gangen hebben maar ze loopt inderdaad wat te kort in de hals. Vooral in het filmpje is dat goed zichtbaar. Probeer haar voor wat lengte te geven. Ik vind niet direct dat je dan ook meer tempo moet maken hoor, als ze in een lager tempo ontspannen blijft zou ik dat lekker doen. Maar wel meer lengte geven en iets laten dalen zodat ze haar rug bolt. Vanuit daar kun je haar weer ietsjes omhoog werken, maar pas als ze laag genoeg ontspannen is.
Op sommige foto's lijkt ze vast te houden in de kaak en een beetje tegen je hand in te trekken. Dit kun je haar afleren met het vast en direct los systeem. Dus een beetje druk op je buitenteugel totdat ze onstpant en dan direct, en heel vlug zijn in je hand dan, ontspannen in je hand. Net zolang consequent volhouden tot ze deze ontspanning langere stukjes volhoudt.

Probeer haar op deze manier in ieder geval de eerste helft van je training te rijden, dat zal ook een hoop gestuiter schelen want hoe boller de rug hoe beter ze je laat zitten. Dus jullie hebben er beide profijt van.
Als je vanuit dit principe en na deze warming up haar wat meer oppakt zal ze ook leren dat ze ook met haar hoofd hoger kan blijven ontspannen in kaak en rug waardoor je dan ook fijn kan zitten.

Onderbenen iets naar achter en tenen een beetje indraaien richting het paard zal het plaatje afmaken!
Jullie zijn sowieso een mooie combinatie en ik vind je houding (op de benen na) netjes en mooi rechtop.

Jou uitleg klopt volledig, en hoe je uitlegt zo moet ik ook rijden van men lesgever en zo gaat het inderdaad super! toch één iemand die het met mij eens is voor niet alltijd vooruit te laten lopen maar ontspannen terug ;)

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 19:50

M__ schreef:
Is het echt een opium de laubry x voltaire? De vader van opium is namelijk Voltaire
Verder wel een heel leuk paardje <3
Let er wel op dat je ze niet te kort rijd. Soms steek je je benen af en ik zo ook een keer gebroken polsen maar dat kan natuurlijk een moment opnamen zijn :)

Jaa, inderdaad Opium is de zoon van Voltaire ;)

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:02

vind dat je mooi recht op zit.
soms lijkt het net of je je benen afsteekt ( vooral bij de foto ), maar dit kan ook momentopname zyn.
vergeet niet vooruit te kijken!
verder ziet het er netjes uit!!

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:34

Ik vind je houding erg storend, je hebt je handig heel (erg) hoog en zet ze zo te zien ook vast?
En je zit totaal niet stil! Probeer hieraan te werken, vind ook dat je paardje op het filmpje erg snel loopt, ziet er niet echt ontspannen uit! :Y) Hij loopt ook erg kort in zijn hals, en hierdoor dus ook in zijn gangen, probeer eerst een lager tempo te rijden, dan komt de ontspannen wel!

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:44

Marisjj14 schreef:
Ik vind je houding erg storend, je hebt je handig heel (erg) hoog en zet ze zo te zien ook vast?
En je zit totaal niet stil! Probeer hieraan te werken, vind ook dat je paardje op het filmpje erg snel loopt, ziet er niet echt ontspannen uit! :Y) Hij loopt ook erg kort in zijn hals, en hierdoor dus ook in zijn gangen, probeer eerst een lager tempo te rijden, dan komt de ontspannen wel!

ik vind je houding niet zo storend, je zit netjes rechtop en ik vind niet dat je je handen vastzet, je veert wel mee met je handen. Omdat je paard niet helemaal ontspannen en een beetje druk is zit je sommige stukjes niet zo stil maar je gaf zelf al aan dat het paard snel te druk wordt.
Meer ontspanning in het paard krijgen dus, verder vind ik het er netjes uit zien.
succes

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:46

kan aan de hand van dit filmpje natuurlijk niet heel veel zeggen, maar allereerst meer tempo beheersing!
Daarnaast achter de loodlijn en dat hij ook nog eens te veel op de voorhand loopt.

Zou toch graag wat meer stuwing vanuit die achterhand willen zien, (het achterbeen kan beter onder de massa ) hierdoor krijgt hij ook meer ruimte in het voorbeen om hem lekker weg te zetten en daardoor zijn algehele houding meer rijzend wordt.

Wat ik zou doen, tempobeheersing en de hals wat verder proberen uit te leggen. Heb de indruk dat hij zo niet lekker in balans is en dat je hem zelf daar enigzinds iets in stoort door hem te kort te houden!

Note: Dit basseer ik aan de hand van de video, fotos selecteer je vaak vooraf je iets op internet plaatst en geeft vaak de mooiste momenten weer....

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:06

Ziet er erg mooi uit hoor! Misschien alleen je handen proberen rechtop te houden. Verder toppie! Jullie doen het leuk saampjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:12

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.