Leuke simpele 'spring oefeningetjes'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Leuke simpele 'spring oefeningetjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:20

Omdat ik niet meer mag springen met mijn pony (afgeraden door springinstructeur, m'n pony is niet eerlijk met springen)
ben ik opzoek naar voor zo nu en dan een paar kleine oefeningentjes, zoals balkjes cavaletti's achter elkaar etc.
pony kan echt wel springen en beide vinden we het geweldig, maarja wat niet verantwoord is moet je soms ook niet willen....
maar zo nu en dan een keertje wat kleine 'voor de lol' sprongetjes kan ik niet achterhouden :n wie weet nog wat leuke kleine simpele balkjes/cavaletti/mini sprong oefeningetjes ? :) het kan me ook wel met dressuur helpen om hem nog sterker te maken dus altijd handig mee genomen dacht ik zo :)

alvast bedankt!

vaa

Re: Leuke simpele 'spring oefeningetjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:22

je kunt kleine in uitjes doen, gewoon laag.
dat ie er over heen kan huppelen of draven.
waarom is je paard dan niet eerlijk, als ik het vragen mag??

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:25

vaa schreef:
je kunt kleine in uitjes doen, gewoon laag.
dat ie er over heen kan huppelen of draven.
waarom is je paard dan niet eerlijk, als ik het vragen mag??

Bedankt :)
als hij geen zin heeft doet ie het niet, dan stopt hij erg vies, hij draait zijn schouder weg zodat je wel moet vallen en rent keihard weg (over sprongetjes zelfs van 50 cm) ik heb les gehad van een prof. spring ruiter en hij heeft mij afgeraden om met hem te springen en wilde dan ook geen les meer geven verder, logisch.
Echt als hij er zin in heeft doet ie het ook zeker, maar heeft ie dat niet dan doet ie dat ook zeker niet, en je kunt moeilijk risico's gaan lopen natuurlijk want de kans dat je met zo'n weigering vies terecht komt...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:26

ik zou zeggen: leg gewoon parcourtjes van mini sprongetjes, niet hoog maar gewoon. En in en uitjes zijn ook leuk idd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:26

Als je pony er geen lol in heeft, waarom wil je dan voor de lol springoefeningen doen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:28

laat 'm vrijspringen :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:29

Waar staat er dat hij er geen lol in heeft?
Er staat alleen dat hij niet eerlijk is.
Als hij geen zin heeft doet ie het ook niet.
Hij heeft vaak wel zin natuurlijk, maar met zo'n pony kun je niet verder als je geen zekerheid heb hoe die het vandaag zou doen..
daarom eens in de zoveel tijd kleine dingetjes trainen vind ie leuk en ik ook :D :D
Nibbit schreef:
Als je pony er geen lol in heeft, waarom wil je dan voor de lol springoefeningen doen? :+

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:29

heb ik niet echt de gelegenheid voor :P
_Dotty schreef:
laat 'm vrijspringen :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:32

@nibbbit ze heeft duidelijk gezegd dat de pony verschillend is bij springen.

Ik zou ook gewoon in uitjes gaan proberen. En misschien vind je pony het ook leuk om gewoon vrij te springen, dat kun je ook proberen.

Edit : zie net de nieuwe reacties.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:50

zet gewoon eens een heel laag parcourtje op, met alleen van die kleine 'hupssprongetjes'
of anders een hele rij lage in uitjes achter elkaar ofzo?
doe eens gek!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:56

Eerst je pony dressuur matig veel beter voor elkaar krijgen. Als hij kan uitbreken, is het nog niet goed voor elkaar.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:07

Wat jammer dat je pony zo wisselvallig is met springen. Om toch bezig te kunnen zijn met wat sprongetje zou je:
* balkjes kunnen draven of galopperen
* lage kruisjes als in-uitje gebruiken
* behendigheidsparcoursjes opzetten (bijv. met slalom, 'doolhof', klein sprongetje)
* parcoursje van alleen maar grondbalken neerleggen

Verder denk ik trouwens dat het 'probleem' begint bij de basis en dus dat je dressuurbasis nog niet goed voor elkaar is.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:27

Jammer dat je niet meer intensief kan springen.
Je kan bijvoorbeeld 3 hindernisen achter elkaar doen en dan kruisjes. Weet alleen even niet hoeveel er tussen moet maar dat is heel erg leuk en galopssprong ertussen.

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:43

Denk dat meeste al duidelijk is, je kunt het (mits mogelijk) eens afwisselen met lage boomstammetjes in het bos...is voor jullie beiden leuk en in een heel andere sfeer.

Daarbij is uitbreken en weigeren inderdaad in veel gevallen een slechte basis (dressuur) en zou je je misschien wel hierop kunnen richten om dan over een tijdje te kijken hoe hij het er dan met springen vanaf brengt. Is allicht het proberen waard...nu je toch op dit moment niet met springen bezig bent.
Heel veel succes in elk geval!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 13:32

dressuurbasis is in orde verder :) bedankt

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:40

Johanna59 schreef:
Eerst je pony dressuur matig veel beter voor elkaar krijgen. Als hij kan uitbreken, is het nog niet goed voor elkaar.

Mee eens ;)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:40

ik doe mijn paard minimaal 1 keer in de week aan de longe,
dan laat ik hem eerst balkjes lopen, daarna wat galop balken, en daarna 4 in uitjes,
ongeveer 50/60 cm hoog.
Als ik dat een aantal keer links en rechts gedaan heb maak ik een dubbel van beide ongeveer 70/80 cm
en soms als laatste maak ik er 1 sprong van en die is dan iets van een meter ofzo.
Dit doe ik met cavaletties diek ik op kan stapelen, anders heb je last van de hndernis palen.

Misschien een idee?! Worden ze ook super los van!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:27

Dit heeft verder niet veel met onze dressuurbasis te maken,
ligt m echt puur aan het springen, tevens bevestigd door springinstructeur.
Johanna59 schreef:

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:27

Bedankt allemaal!! :D

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:26

Ik weet niet of het echt is wat je bedoeld ofzo, maar bij ons in de les hebben we een keer een soort van half rondje gemaakt van balken en dan proberen hem goed te laten kijken waar hij loopt en dan als het goed gaat wat meer naar het binnen of meer naar het buiten. Klinkt nogal raar ofzo :P maar ik dacht misschien bedoel je zoiets :p

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:04

NicoleHorses schreef:
Dit heeft verder niet veel met onze dressuurbasis te maken,
ligt m echt puur aan het springen, tevens bevestigd door springinstructeur.
Johanna59 schreef:

Misschien ziet hij het ook wel niet. Dressuur is de basis voor al het springen. Als je pony uitbreekt, zoals je beschrijft, is deze toch echt niet goed voor elkaar.

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:20

Wat wij in de les wel doen zijn een soort van 'omgekeerde' gebroken lijnen. Er staan dan 4 sprongetjes in de bak die je als omgekeerde gebroken lijn kan rijden bijv. na C een sprongetje schuin richting E, en dan vanaf E weer over de sprong richting A. (snap je 'm nog?? :-P) Als je dan op de A-C lijn nog een hindernisje zet (bij ons is dat weleens een extra smalle, goed voor het sturen) kun je heel creatief verschillende lijntjes rijden. De sprongen zijn trouwens niet hoog, dit is meer een oefening om het sturen goed onder de knie te krijgen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:21

Je kan varieren met balkjes door de balken om en om links en rechts op de lepel te leggen. (dus les 8 balkjes neer; 1ste balk links op en lepel leggen zo'n 30 cm hoog, de 2de balk leg je rechts op de lepel ook zo'n 30 cm hoog en dat om en om). Zo moet je pony goed met z'n aandacht erbij blijven en zelf moet je goed door het midden rijden.

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:34

zet in het midden vd. bak 2 à 3 sprongen naast elkaar en verschil die in hoogte en soort. Bv. eerst een kruisje dan een stijlsprong en missschien op de derde bv. 1 balk neerleggen in de linker-lepel en rechts niks.
Zo zorg je dat je paard zich moet concentreren en is het toch leuk. :)