Leorah en Wainonia weer eens @ work L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah en Wainonia weer eens @ work L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:15

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een topic van ons @ work had geplaatst, dus ik ben benieuwd of er wat verbetering zichtbaar is. Hierbij even een linkje naar ons eerdere topic: [RT-HAW] Wainonia @ training niv. L1

wainonia is een inmiddels 8-jarige merrie van Oliver x Wolfgang. Ze meet 1.61 stokmaat en ik ben 1.79 (dus helaas vrij lang voor haar). We hebben haar zelf gefokt. Ze wordt sinds afgelopen najaar gestart in het L1. De wedstrijden vindt ze nog wat spannend en het is nu gewoon veel meenemen en ervaring opdoen. Ze is laat ingereden en er is vrij weinig met haar gedaan tot afgelopen zomer. Toen pas zijn we serieus gaan trainen en inmiddels vind ik dat we al aardig een team aan het worden zijn.

Werkpuntjes zijn:
* voor de loodlijn rijden, maar wel halslengte bewaren
* amazone (ik dus) moet niet voorover "vallen". Paardje is vrij kort aan de voorkant en ik ben vrij lang, dus heb ik steeds een beetje het gevoel dat ik voorover moet gaan om niet zo groot te lijken :o
* middendraf (we zijn druk bezig aan de overgangen en tempowisselingen om hier aan te werken. Wainoon heeft nog wat de neiging om te versnellen ipv verruimen )
* halthouden (wainoon heeft nog weinig geduld met stilstaan en probeert dan onder de teugel uit te komen en in de achteruit versnelling te gaan)
* wijken, puntjes op de "i"
* galop, sterker maken door tempowisselingen, overgangen

Nou daar gaan we dan!

Afbeelding

losstappen, proberen om mooi op lengte de rug los te werken. Denk om duiken!
Afbeelding

Losdraven, ook wat op lengte, mocht nog iets meer halslengte
Afbeelding
Afbeelding

pasje wijken, niet zo goed te zien:
Afbeelding

mooi beeld!
Afbeelding

schouderbinnenwaarts in stap:
Afbeelding

en in draf (zijn we pas een paar dagen mee bezig om het wijken meer te kunnen bevestigen, dus gaat nog niet helemaal goed)
Afbeelding

zo ziet onze middendraf er tot nu toe uit:
Afbeelding

halsstrekken, gaat nog te diep, tweede afbeelding vind ik al beter:
Afbeelding
Afbeelding

galop, sorry voor de onscherpe foto's. mijn vader had hier per ongeluk het fototoestel van stand veranderd, hij is nie zo technisch :+
Galop moet nog meer op lengte, meer rollen. Ze heeft de neiging om vrij hard te galopperen, dus ik probeer haar wat bij me te houden, waardoor het nog te veel opkropt:
Afbeelding
Afbeelding

middenstap:
Afbeelding

andere galop (nog onscherper), maar ik vind het toch wel een nette houding zo:
Afbeelding

Winxz_Bas

Re: Leorah en Wainonia weer eens @ work L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:20

ziet er goed uit hoor claudia!
Ik weet nog wel dat ze geboren werd. echt een lange tijd geleden dus al!
Ik vin dje zeker niet te groot voor Wainonia!

groetjes Roos

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:23

Mooie combinatie!
Vind dat je regelmatig je binnenhand teveel op contact hebt (links voornamelijk) en ook hou je je handen wat breed en laag. Halsstrekken mag nog meer naar beneden.
En zoals je zelf al zegt, mooi rechtop blijven zitten.
Heel veel (schijn) overgangen rijden om die kont erbij te krijgen, ziet er verder wel vriendelijk uit :)
Succes!

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:23

Mooie foto's! Ook heel mooi paard!
Meeste dingen om aan te denken zijn al gezegd of geef je zelf aan dus dat zal ik niet herhalen.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:23

Ziet er goed en ontspannen uit.
Je geeft zelf al een goed beeld met verbeterpunten aan.
Ik heb er zelf ook een handje van om voorover te gaan zitten dus ik weet hoe moeilijk het is om er verbetering in te krijgen. Vind op de laatste foto je houding echter erg netjes!
Probeer verder je handen wat meer te dragen en dicht bij elkaar te houden ipv ze breed en wijd te zetten.
Succes ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:18

Dank jullie voor de reacties! Het met lage en brede hand rijden doe ik in de training op dit moment bewust, omdat ze nogal de neiging heeft om bovenin te gaan lopen en dan achter de teugel te duiken. Ik wil haar juist wat meer op lengte en met goed ruggebruik aan het werk hebben. In mn proeven heb ik mijn handen uiteraard meer gedragen. Het is echter wel een puntje om daar iets meer op te letten, want ik ervaar het wel als lastig om mn handen goed te dragen als ik zo weinig voor me heb. Mijn vorige paard was veel massaler en ook aan de voorkant langer, dan had je echt iets voor je, als je begrijpt wat ik bedoel :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:13

Zo te zien zijn jullie op de goede weg, ziet er al netjes uit. Bij het halsstrekken heb je je handen alleen wel erg laag en ver uit elkaar. Probeer verder om rechtop te blijven zitten (het helpt om je daar constant bewust van te zijn). Heel veel succes samen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:09

Vriendelijk beeld, mooi op lengte. Ik vind wel dat ze door die lengte net wat te veel op de voorhand gaat. Misschien dat je dat op kan lossen met hier en daar wat pasjes voorwaarts?
Ik vind voor het mooie dat je wel wat te groot bent voor haar. Dat is verder geen kritiek, maar dat is wel iets wat me meteen opvalt. Maar goed, jij bent ook groot en zij is niet groot.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:25

je zie halstrekken hebben jullie moeite en dat jij de 2de afbeelding beter vind en dat is zo bij het paard maar jij gaat helemaal in elkaar zitten en je handen op je benen houden dat vind ik dus niet beter aan het plaatje.

Verder leuk paardje!

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:35

Handen veel hoger en dichter bij elkaar , bij de 11e foto ofzo zit je linkerhand echt veel te laag. en idd rechtop zitten en schouders naar achteren en vooruit kijken ;) Ps; ik vind de lengte nog wel meevallen hoor :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:42

Ik vind je ook zeker niet te groot. Ik vind jullie een leuke combinatie om te zien. Dat even ten eerste! :)

Verder ga ik mee met bovenstaand commentaar. Probeer zelf vooral in balans te blijven zitten, gelijke druk op beide beugels. Handen wat hoger zodat ze één lijn vormen van jouw onderarm tot het mondje. Als je wat meer voor je kijkt ipv naar beneden ga je vanzelf minder naar voren zitten. (Ik spreek uit ervaring) Komt wel goed met jullie!

Edit: Let er trouwens op dat je je binnenhand niet hoger plaatst en naar je toe gaat halen.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:52

Als ze snel achter de teugel kruipt en te hoog/kort gaat lopen moet je andere oefeningen rijden om haar actiever en beter op het achterbeen te krijgen, zo gaat ze van achter naar voor lopen en met het juiste contact zal ze er sowieso niet achter kruipen, blijf met je benen naar de hand rijden zodat ze het bitje op blijft zoeken, en niet je handen laag en breed om haar op lengte te krijgen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:43

Leuk paardje hoor.
Let wel op je handen, deze wil je nog wel heel erg breed zetten zie ik. ook in halsstrekken moet je ze op de plaats proberen te houden (Is moeilijk, I know, wil het ook nog wel eens doen), ze moet je hand volgen, en niet met je handen wijd en naar beneden rijden. Beetje moeilijk uit te leggen, maar probeer er op te letten. Handen mooi netjes naast elkaar ongeveer ter hoogte van je navel, geen knik in de polsen, en elleboog op ong. 90 graden ;) succes met je paard, gaat vast goedkomen

bjonrsnoepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:19

Let op de lengte in de hals, hij wordt soms wat kort lijkt het, verder leuke combi! x:)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:45

Ziet er erg leuk uit let wel op je handen hou ze bij elkaar als je bijvoorbeel naar foto 11 kijkt hou je je hand bijna helemaal bij je knie let daar heel erg op en let op je benen hou ze lang druk je hak uit en druk de achter kant niet naar je paard toe.

Succes :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:59

Ik krijg nu wat tegenstrijdige tips.. de één vindt dat er nog meer lengte in komt, de ander juist niet. Als ik mijn handen bij elkaar hou, volgt ze de hand nog niet voldoende, dat moet ze nog leren en daarom zet ik nu mijn handen breder en lager om haar te begeleiden. Ik moet heel geproportioneerd been geven, omdat ze er anders heel boos tegen wordt (zie mijn vorige topic) en ze reageert nu steeds beter op beenhulpen, maar ik blijf er nog wat voorzichtig mee. Ik probeer er wel naartoe te werken om mijn handen meer te kunnen dragen en haar daarin dan ook de hand te laten volgen.

Voor wat betreft mijn benen.. dit is iets waar ik helaas heel weinig aan kan doen. Ik heb een afwijkende heupstand aan beide heupen (en slijtage), waardoor het onmogelijk is om mijn benen in de ideale positie te houden.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:01

Oke wij geven de tips ook niet om je boos te maken hoor echt niet maar dat van je benen nu dat ik dat over je heup lees begrijp ik het en dat je je handen iets breder doet oke maar op foto 11 heb je hand bijna tot aan je knie dat is iets te breed om eerlijk te zijn.

We geven de tip's voor advies en niet om je boos te laten worden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:16

Oh maar ik ben ook niet boos hoor, helemaal niet :). Ik ben juist blij met de tips die ik krijg hier! Daarom plaats ik de foto's ook, alle beetjes helpen mee, makkelijk zat.

Foto 11 klopt inderdaad ook, mochten jullie nog tips hebben over hoe ik het halsstrekken beter aan kan leren, zonder dat ze harder gaat rennen of zonder dat het contact verloren gaat, dan hoor ik dat ook heel graag, want dat gebeurt er namelijk vaak.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:28

Ten eerste, zie het halsstrekken niet als een soort "kunstje", en rij dus ook niet altijd het halsstrekken standaard zoals ze dat in de proef willen zien.

Tips voor het halsstrekken:
- Begin je training met halsstrekken in stap, draf en galop. Probeer actief naar de hand toe te blijven rijden, licht contact houden en veel voltes en kleine tempowisselingen rijden. Als je telkens contactverlies hebt, nog meer overgangen, tempowisselingen en figuren rijden, blijf "meeveren" met de hand en doe alles in soepele, duidelijke bewegingen (met hand, zit en been)

-Durf op momenten waar meer spanning is (bijvoorbeeld midden in een oefening die wat spanning opwekt) de oefening af te breken en langzaam richting halsstrekken te rijden, hoeft niet met de neus door 't zand, maar even die spanning eruit en de nek verlengen. Blijf lekker actief rijden, pasje naar voren draven of galopperen, daarna pak je haar er weer bij en zet je opnieuw een gedeelte van de oefening in.

-Als je weet dat ze met halsstrekken kan gaan rennen, zet het halsstrekken in op een volte. Goed begrenzen met buitenbeen en buitenteugel, met binnenbeen mooi naar de buitenteugel blijven rijden. Wat je niet moet doen is je been afhouden, gewoon er langs laten liggen. Ook kan het helpen om rustiger te gaan lichtrijden, meestal neemt het tempo dan wel af. Als ze ondanks alles wat je doet gewoon door blijft rennen, corrigeer dat eerst voordat je haar verder laat halsstrekken. Weest duidelijk en consequent, dan heeft ze het zo door. Vooral goed voorbereid aan het halsstrekken beginnen.

En het begeleiden met de hand is eigenlijk een fabeltje, gewoon een correcte handhouding aanhouden, je handen breder heeft zo goed als geen invloed op de hoofd hals houding. Het moet allemaal vanuit de activiteit komen en het leren aanvoelen. Hoe moeilijk het ook is, hou die handen op hun plek!

Hopelijk heb je hier wat aan :) heel verhaal, haha!